Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byggeblogg Precision Aerobatics

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Byggeblogg Precision Aerobatics

    Har bygd min addiction nå og på tide med litt ord og bilder. Settet var som antatt i Precision Aerobatics kvalitet, meget høy tvers gjennom. Mye gode løsninger og en utrolig styrke og vekt i denne.

    Modellen monteres med følgende utstyr:
    PA Thrust 20 motor
    PA Quantum 30A ESC med BEC
    3 stk Hitec HS65HB
    1 stk Ino Lab 202 MG
    Kokam 3S 1500 mah 30C batteri
    Spektrum AR 6100e RX

    En grundig inspeksjon kunne bekrefte at alt var godt limt og trekket så veldig bra ut. Ett par etterstrekkinger på rorene bare. Hengslingen er allerede gjort med hengsletape og her er det ikke snakk om lite utslag man kan oppnå.

    Jeg topper monteringen med karbonspinner og PA sine karbon servohorn for maks utslag
    Attached Files
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

  • #2
    Flere bilder

    Her er noen flere bilder av oppstarten...

    Siste bilde viser totalvekten av fly og alle medfølgende deler......
    Attached Files
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

    Comment


    • #3
      Denne modellen har jeg kikket en stund på skal bli gøy og høre hvordan den fly, du legger vel kansje ut en liten videosnutt av den også??
      mvh Stin
      Delta force anilator 53 m Quickdraw 26ccm pioneer. SS66 M SG 35cc. Lynx 2m.Extreme Flight MXS 48".og Futaba 4PX . JBA 56 3.5m el Carbon seiler.
      På vei inn i Hangaren.
      Lyst på. F5B m cheapo oppsett i. Nan Omega 2.4m F5j. 1/4 DG808S 4500mm

      Comment


      • #4
        Video og inflight fotos kommer til uka
        ____________________________
        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

        Comment


        • #5
          Den var da utrolig lett! Dette blir spennende å følge med på

          Mvh OJ
          Olav Jørgensen
          Low & fast

          Comment


          • #6
            hvordan fester du batteriet på denne saken, vurderer selv å handle en slik, da jeg har motor som yter 250w ca, vil vell duge det?

            Comment


            • #7
              Jeg limer borrelås på batteriet og batteriplata. Sikrer det hele med borrelåsstropp rundt.

              Kommer mer bilder og tekst etter frokost
              ____________________________
              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

              Comment


              • #8
                Jeg følger bare manualen slavisk og starter med vingene. Karbonhornene slipes pent og vaskes rene med alkohol før de limes i den ferdig freste sprekken. PA anbefaler epoxy og det gir bedre tid for eventuelle justeringer.

                Jeg brukte også PA sine karbon-servoforlengere som skrus fast i det originale plasthornet på servoen. Deretter skal linken lages. Selve linken er laget av en karbonstang med en pianotrådbit som er bøyd til, snurret fast i karbonstangen med tråd og denne er igjen limt med tynn CA. Det hele dekkes over med krympestrømpe. Dette er gjort på den ene siden, mens den andre siden må tilpasses i lengde og samme prosedyre der.

                Pusser metallinken slik at den skal sitte bedre. Trer på en 3-4mm lang krympestrømpebit og resten av krympestrømpa da denne ikke fås på i etterkant. Den lille 3-4 mm biten bruker jeg til å krympe linken fast slik at det er lettere å jobbe med den uten å holde alt.
                Attached Files
                ____________________________
                Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                Comment


                • #9
                  Understell

                  Understellet er 2-delt i karbon. Kroppen er klar for montering. Det er to skruer til hver halvdel. En metallskrue som jeg påfører Loctite og skrur inn i islagsmutteren som står i kroppen. Den andre er en treskrue med skive som skrus gjennom understellet og inn i det forborrede hullet i kroppen.

                  Skulle montert hjul og kåper, men siden det fortsatt er kald, snø og småhjula ruller dårlig blir det Dubro ski også på denne. Selve hjulmonteringen og kåpa er godt beskrevet og en enkle montering.

                  Til skiene bruker jeg samme hjulbolt som på hjulene. Trer på skiene og fjæra og strammer bolten som gir vinkelen på skine. Ufattelig enkel løsning som fungerer 100%.
                  Attached Files
                  ____________________________
                  Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                  Comment


                  • #10
                    Da skal staben limes inn. Lurte litt på hvordan jeg skulle få den inn i den ferdig kuttede slotten i kroppen siden høyderorene allerede er hengslet, men det viser seg at man skal kutte ut en kile i bakkant av kroppen som jeg viser på tegningen. Staben er allerede forberedt fra PA med fjernet film så det er bare å sette den på plass, sentrere den og sjekke at høyderoret går riktig før jeg limer den med tynn CA.

                    Så følger det med en liten trekile som skal inn der jeg kuttet ut av kroppen for å få inn staben.

                    Sideroret er nå neste step. Der brukes det CA hengsler, men aller først skal halehjulet på plass. Dette er en tilbøyd pianotråd som skal tilpasses til roret. Den flate siden skal limes oppunder sideroret og det må derfor lages hull til styrepinnen som skal inn i roret. Bor opp og forsterk med tynn CA. Jeg limte deretter hele pianotråden oppunder roret med 30 minutter CA etter å ha pusset metallet med sandpapir. Når alt sto i riktig posisjon brukte jeg litt sterk klar tape og la fra den ene siden under roret og opp på andre siden og strammet til der.

                    Dette ser unektelig svakt ut, men hadde samme løsning på min Katana MD som er hakket større modell og det var aldri noe problem. Så derfor ingen grunn til å modifisere noe som helst på dette.

                    Når det hadde tørket limte jeg inn CA hengsler i roret før det tørket litt og limte så hele roret på plass.

                    Linkingen er på høyderor som på balanseror og jeg tar begge deler samtidig. Trekker ledningene frem i cockpit og da er egentlig kroppen klar for å få inn motor og kontroller.
                    Attached Files
                    ____________________________
                    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                    Comment


                    • #11
                      Det nærmer seg slutten og motorbukk, motor og esc skal på plass. Motorbukken testes inn i de utfreste sporene og limes deretter på plass med epoxy. Mine spor var litt trange så jeg pusset forsiktig alle med fil. Deretter la jeg på epoxy og trykket motorbukken helt på plass. Da vil tabs på motorbukken stikke ut på baksiden av firewall og de er gjennomhullet slik at man skal ta 4 tynne karbonstang biter å sikre bukken med. La på en dråpe epoxy over disse fire punktene og lot alt tørke.

                      Thrust 20 motoren er ferdig tilpasset motorbukk, men klipset som sitter i forkant rundt akselen må tas av for å ikke klemmes mellom motor og firewall. PA anbefaler ikke å bore opp firewall og la klipset bli sittende. Tønnen på den børsteløse motoren vil uansett bli sittende fast.

                      Kobler til Quantum kontrolleren og legger den under batteriplaten slik at den også skal få mest mulig kjøling.

                      Etter dette limer jeg fast to gjennomsiktige plastscoops over og under motorbukk som trekker luftstrømmen over motoren og gir kjøling. Disse rubbet jeg forsiktig og limte med Casco kontaktlim. Det gir en seig fuge og sitter godt.

                      Cowlingen tres helt innpå og jeg bruker papirstrimmel metoden for å bore opp og få boret skruehullene på riktig sted. Den skrus fast med fire treskruer

                      Siste finish er karbonspinner
                      Denne kommer uten spor til propellen, men en fin mal man setter på propellhuben følger med. Klaffene på malen slås ned over siden og jeg merket av rundt den. Den kommer med to forskjellige maler tilpasset APC E propellere. Bruk maske når du sliper karbon!

                      Jeg Dremlet ut passende spor med stø hånd, pusset bort alle skarpe kanter og forseglet deretter kantene med tynn CA. På med hub, bakplate, propell og spinner og modellen er nesten klar til bruk.
                      Attached Files
                      ____________________________
                      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                      Comment


                      • #12
                        Vingene monteres og dette er vel det eneste jeg kan si noe negativt om. En merkelig måte å feste på.
                        Inn med karbonstangen gjennom kroppen og tre på vingene. Deretter skal plastskruer tres innenfra vingeroten og ut. Denne skruen tres så inn gjennom kroppen og en mutter monteres og strammes der. Knotete og lite medgjørlig hvis man tar vingene av og på på stripa. For egen del så er denne modellen så liten og plasseringsvennlig at jeg ikke kommer til å demontere den, men har er det klart ett forbedringspotensiale. Det enkleste ville vært horisontale tabs som stikk er ut av vingene og som kan tres inn i kroppen med skruer som man skrur rett ned i kroppen. Alternativt islagsmuttere i vingeroten og vingeskruer/skruer med unbrako og ball unbrako trekker.

                        Som nevnt tidligere lager PA gode balanserte modeller og det overrasket meg heller ikke denne gang at CG var "bang on" når batteriet på midt på batteriplaten og mottakeren var montert på egen plate bakenfor uten å være i veien.

                        Canopy er festet med magneter og sitter som støpt.

                        Utslagene justeres til ganske friske med dual rates og godt med eksponential. Dette er ikke en kunstflymaskin, men en ren 3D villbass.
                        Attached Files
                        ____________________________
                        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                        Comment


                        • #13
                          Modellen har fått sin jomfrutur med hjul og ikke ski som planlagt. All snøen forsvant og jeg satt på hjul slik at jeg kunne få prøvd den.

                          Dog er det 50 cm snø her nå så er på tide med vinterutstyr igjen.

                          Modellen ble på 750 gram som anbefalt og det er meget lett. Utslagene er enorme og den var lett å kontrollere på bakken. Avgang gikk unna på ett par meter og den kjentes ut som en indoor foamie. Utrolig manøvrerbar og totalstabil i høy alfa. Rolig inn med høy nese og sto stille foran meg i svak bris med nesa 40-50 grader opp. (video kommer )

                          Hovrer som en drøm og flyr knivegg overraskende stabilt selv om den trekker noe. God flytid og strømtrekket kan ikke være så stort med den flytiden jeg fikk. Dog er det lite throttle man flyr med i gjennomsnitt på en slik modell. Fløy også ett par "highspeed" passer for å teste den og uten noen form for flutter, selv om det var full blowback på balanserorene med høy hastighet og fulle balanserorutslag. På bildene kan dere se fulle utslag.....

                          Lander utrolig sakte og må si jeg gleder meg til flere turer med den i morgen om det ikke snør like mye som i dag.....

                          Flere i klubben testet den og alle sa; herregud hvor lett den flyr.....
                          Attached Files
                          ____________________________
                          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                          Comment


                          • #14
                            Ferdigstilte min i dag. Tror jeg har for dårlige servoer, monterte 4x HXT900 som jeg hadde liggende. Virker upresise. Er fornøyd med Blue Bird servoene jeg har i PA Extra`n, bestiller et sett av de vist HXT ikke funker.
                            Fikk du forsket noe på CG? Hvor havnet den evt?

                            Slik ser den ut i blå.
                            Attached Files
                            Last edited by havard.j; 20-01-09, 19:03.
                            EF 60" Edge. Torque.
                            EF 91" Extra. Hacker Q80-8M
                            3DHS 92" Edge. Hacker Q80-8M
                            CARF/Skygate Viper. Merlin 200XBL
                            Multiplex FunCub XL on floats.
                            Jeti DS-16

                            Comment


                            • #15
                              Video

                              Litt trekkfull vind, men ellers strålende

                              ____________________________
                              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                              Comment

                              Working...
                              X