Announcement

Collapse
No announcement yet.

Modifisert 40% Extra 260

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Modifisert 40% Extra 260

    Hei.

    I 2007 satte jeg sammen en 3.1 meter Extra 260 fra Xtreme Composite. Hadde med denne til Fagernes samme året. Flyet fungerte veldig bra og fløy veldig fint og lett. Det stod en 3W 157cc i flyet, sammen med 8 stk Hitec 5955TG servoer og Powerbox Competition. Flyvekt uten bensin på tanken var 17,6 kg.

    Etter Fagernes ble flyet solgt til en bekjent av meg i Ålesund, og han har flydd en del med det ifjor sommer. Etter 3 uheldig landinger som resulterte i brutt understells innfestning og påfølgende hull i vingene da hjulkåpene penetrerte de, pensjonerte han flyet til fordel for en 37.5% Yak fra SD. Denne modellen har jeg satt sammen for ham, med utstyret fra Extraen, og Yak'n skal prøveflys nå til helgen.

    Men jeg syntes det var synd at den gode Extraen ikke lenger var i bruk, og i fellesskap skal denne nå få nytt liv.

    Planen er å få inn en større motor, og etter litt leting på diverse bruktmarkeder fant vi til slutt en 3W 212 B4 CS, splitter ny fra Malaysia på Ebay. Denne kommer til Ålesund i morgen.

    Det skal også monteres KS 1090 Tuned pipes i modellen, for maksimal ytelse. Modellen skal i tillegg lakkeres om i nytt skjema og diverse justeringer skal gjøres med oppsettet av servoer og utstyr ellers. Målet er å få modellen flyklar inkl 1 liter bensin på rundt 20kg.

    Feks skal 4 stk sideror servoer monteres i halen, med push pull til sideroret. Dette for å kompensere for den ekstra kiloen med motor som kommer inn i snuten. Så til sammen blir det 8 servoer baki halen. Det blir 3 servoer pr balanseror og Smartfly EQ10. Batterier blir nok Zippy K 2 celler på 4300mah, samme som jeg har i 40% Yak'n min.

    Servoer blir de nye 20 kg digital servoene fra HD. Har 16kg's utgavene i min Yak og de fungerer helt perfekt.

    3 bladet karbon propell i 32-33x10 størrelse med carbonspinner. 2x1 liter tanker koblet til hverandre for lang flytid. Er usikker på hvor mye suppe denne motoren drikker.

    MPI servoarmer for Futaba i passende lengde, servokabler fra Biltema.

    Status i dag:
    Flyet er demontert ned til minste detalj, for inspeksjon av skader. Det er ikke så ille som jeg trodde, men det blir nok en del støping og sparkling. Motordomen har jeg idag kortet inn med 9.5 cm. Har støpt inn en ny 12mm xfinerplate i domen, denne står nå og tørker.
    Hjulkåpene er neste post på programmet.

    Skal begynne å legge ut bilder i morra, så kan den som vil, følge med på utviklingen.
    Dette er ikke et hasteprosjekt, og skal ikke gå på bekostning av den store Ultimaten som også ligger klar.

    Formålet med flyet er å ha et fly som skal fly Intermediate klassen i Imac. Tror Yak'n min blir litt tung for denne klassen, med den motoren som står der nå. Vertikale snapproller bremser veldig på farten til Yak'n, så denne skal brukes i en av de lettere klassene nå i år. Jeg er ikke flink nok til å fly Intermediate i år heller, så Extraen dukker ikke opp der før neste år. Med mindre jeg utvikler et voldsomt talent nå i sommer

    Så da setter jeg igang med denne jobben, så ser vi hvordan det går. Tor det blir gøy detta oxo
    Knut Erik
    But it flies, so who cares??
    www.torqueroller.com
    Steikje galen
    www.skalamodellflyklubb.no
    www.teamflyingcircus.com

  • #2
    Attached Files

    Comment


    • #3
      Originally posted by Eagle View Post
      Hei.

      I 2007 satte jeg sammen en 3.1 meter Extra 260 fra Xtreme Composite. Hadde med denne til Fagernes samme året. Flyet fungerte veldig bra og fløy veldig fint og lett. Det stod en 3W 157cc i flyet, sammen med 8 stk Hitec 5955TG servoer og Powerbox Competition. Flyvekt uten bensin på tanken var 17,6 kg.

      Etter Fagernes ble flyet solgt til en bekjent av meg i Ålesund, og han har flydd en del med det ifjor sommer. Etter 3 uheldig landinger som resulterte i brutt understells innfestning og påfølgende hull i vingene da hjulkåpene penetrerte de, pensjonerte han flyet til fordel for en 37.5% Yak fra SD. Denne modellen har jeg satt sammen for ham, med utstyret fra Extraen, og Yak'n skal prøveflys nå til helgen.

      Men jeg syntes det var synd at den gode Extraen ikke lenger var i bruk, og i fellesskap skal denne nå få nytt liv.

      Planen er å få inn en større motor, og etter litt leting på diverse bruktmarkeder fant vi til slutt en 3W 212 B4 CS, splitter ny fra Malaysia på Ebay. Denne kommer til Ålesund i morgen.

      Det skal også monteres KS 1090 Tuned pipes i modellen, for maksimal ytelse. Modellen skal i tillegg lakkeres om i nytt skjema og diverse justeringer skal gjøres med oppsettet av servoer og utstyr ellers. Målet er å få modellen flyklar inkl 1 liter bensin på rundt 20kg.

      Feks skal 4 stk sideror servoer monteres i halen, med push pull til sideroret. Dette for å kompensere for den ekstra kiloen med motor som kommer inn i snuten. Så til sammen blir det 8 servoer baki halen. Det blir 3 servoer pr balanseror og Smartfly EQ10. Batterier blir nok Zippy K 2 celler på 4300mah, samme som jeg har i 40% Yak'n min.

      Servoer blir de nye 20 kg digital servoene fra HD. Har 16kg's utgavene i min Yak og de fungerer helt perfekt.

      3 bladet karbon propell i 32-33x10 størrelse med carbonspinner. 2x1 liter tanker koblet til hverandre for lang flytid. Er usikker på hvor mye suppe denne motoren drikker.

      MPI servoarmer for Futaba i passende lengde, servokabler fra Biltema.

      Status i dag:
      Flyet er demontert ned til minste detalj, for inspeksjon av skader. Det er ikke så ille som jeg trodde, men det blir nok en del støping og sparkling. Motordomen har jeg idag kortet inn med 9.5 cm. Har støpt inn en ny 12mm xfinerplate i domen, denne står nå og tørker.
      Hjulkåpene er neste post på programmet.

      Skal begynne å legge ut bilder i morra, så kan den som vil, følge med på utviklingen.
      Dette er ikke et hasteprosjekt, og skal ikke gå på bekostning av den store Ultimaten som også ligger klar.

      Formålet med flyet er å ha et fly som skal fly Intermediate klassen i Imac. Tror Yak'n min blir litt tung for denne klassen, med den motoren som står der nå. Vertikale snapproller bremser veldig på farten til Yak'n, så denne skal brukes i en av de lettere klassene nå i år. Jeg er ikke flink nok til å fly Intermediate i år heller, så Extraen dukker ikke opp der før neste år. Med mindre jeg utvikler et voldsomt talent nå i sommer

      Så da setter jeg igang med denne jobben, så ser vi hvordan det går. Tor det blir gøy detta oxo
      Dette blir tøft. Du kan høre med Nils Olav eller Netroh her på forumet om forbruk på 212`n, Nils Olav har rundt 200 turer på sin 212 i Challenger`n.
      Jeg har montert 2 * 1 liter på min 3w 210 (2-sylindret motor) og tror dette blir perfekt. Rundt 20 min omtrent med litt margin også

      Mvh OJ
      Olav Jørgensen
      Low & fast

      Comment


      • #4
        Dette blir jo ganske off-topic, så jeg får legge til at dette blir spennende å følge med på, og at vi vil ha masse bilder av utstyret!

        MEN:
        Når dere ønsker flytid på et acro-fly på oppimot 20 minutter (eller gjerne med), betyr det at dere flyr så lange perioder i strekk?
        Mulig det er fordi jeg ikke er så veldig dreven i dette, men jeg begynner å bli temmelig sliten i hodet etter et 10-minutters program.
        Jeg ser jo selvfølgelig verdien i å kunne fly flere turer uten å fylle igjen, men det tar da ikke spesielt lang tid å toppe opp tanken / bytte batteri, og for min del er dette en god mulighet til sosialt pisspreik, samt gå over skruer/linker/div.
        Remi A. Sørensen - 94877903
        Leder i Lofoten RC-Klubb

        Comment


        • #5
          Jeg har en tank på 1.5 liter på 3W 200cc som står i Yak'n min. Etter 15 min med variert flyving er det 1/4 tank igjen. Regner med at 1 liter er nok til å fly et program, og 2 liter holder til litt herjing
          Knut Erik
          But it flies, so who cares??
          www.torqueroller.com
          Steikje galen
          www.skalamodellflyklubb.no
          www.teamflyingcircus.com

          Comment


          • #6
            Hallo Knut Erik,

            Morro at du planlegger for IMAC da.

            Flytid; å gjennomføre 2 sekvenser (2 omganger) Intermediate i en flight tar normalt ca 7-8 min. Skulle tro at 1.5 liter holder masse selv med 212.

            Power; du slipper vertikale snap'er i Intermediate men ekstra krefter er selvsagt alltid bra å ha..

            Det er forresten en fryd å fly med 4'er. All grunn til å glede deg.

            mvh
            Ketil
            Domenet er parkert - Webhuset

            Comment


            • #7
              Hei.

              Har vært bort reist noen dager, har vært på Fagernes for å fly Yak, men grunnet været, samt en motor som ikke vil starte når det er kaldt, ble det bare noen få flyturer. Men det ble mye hyggelig samvær og god drikke da

              Nå står 212'n på hobbyrommet, og jeg skal ned og se om jeg får montert den på motordomen i kveld. Skal ta bilder og sende de til Anders E her på forumet, så legger han dem ut her etter hvert.

              Så da får vi se hvordan den saken går
              Knut Erik
              But it flies, so who cares??
              www.torqueroller.com
              Steikje galen
              www.skalamodellflyklubb.no
              www.teamflyingcircus.com

              Comment


              • #8
                Dere er jo bare "litt" gærne, men veldig hyggelig at dere kommer over fjellet
                Ser ut som du begynner å bli vant til innlandsværet. Når flytter du hit?
                Attached Files
                Jo Grini
                http://vimeo.com/jojoen
                http://www.youtube.com/jojoenno
                http://www.jojoen.no/

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Eagle View Post
                  .....
                  Nå står 212'n på hobbyrommet, og jeg skal ned og se om jeg får montert den på motordomen i kveld.
                  Arild mente jeg var veldig flink med montasjen på min motordom. Burde hovre bra. Er ikke så vanskelig Knut Erik. Bare hopp i det du.
                  Attached Files
                  Jo Grini
                  http://vimeo.com/jojoen
                  http://www.youtube.com/jojoenno
                  http://www.jojoen.no/

                  Comment


                  • #10
                    Håper jeg hadde grei nok grunn når jeg sa at været var grunnen til at jeg ikke kom
                    Jeg syns det er kjempe bra at vi som bor på hver vår kant kan møtes av og til.

                    Ja, ser bra ut dette jj.

                    Comment


                    • #11
                      Bilder fra ørna
                      Attached Files

                      Comment


                      • #12
                        Vel, det er ingenting som heter dårlig vær, bare dårlige klær
                        Får jeg sparken av kjerringa, flytter jeg til Valdres tvert.

                        Da har Anders lagt ut bilder ja. Fikk montert motoren, og den passer bra der. Skal skimse motoren frem 3mm, da får propellen klaring fra cowlingen. Skal også støpe igjen det store hullet i domen, og lage nye hull for pipene, samt at domen skal lakkeres og pyntes så den blir skikkelig fin igjen.

                        Venter på støpe epoxy fra Leikvold, slik at jeg kan fixe hjulkåpene. I mellomtiden kan jeg gjøre litt andre ting, som å tette igjen de hullene der bensin påfyllingene har stått, samt hullene etter bryterne. Og slissene der wire for sideror har vært.

                        Den største jobben blir å fixe vingene, siden det må sparkles og pusses en del der, men det blir nok bra til slutt.

                        More to come
                        Knut Erik
                        But it flies, so who cares??
                        www.torqueroller.com
                        Steikje galen
                        www.skalamodellflyklubb.no
                        www.teamflyingcircus.com

                        Comment


                        • #13
                          Har vært et stort opphold her nå, men denne helgen har jeg starta for fullt.
                          Har støpt og reparert hjulkåper, samt grunna disse og gjort dem klar for lakkering, sammen med hjul leggene. Kroppen er delvis nedpussa, og de fleste hull etter brytere, påfyllingen og slisser for wire til sideror er tettet.
                          Ene vingen er ferdig reparert og skal pusses ned nå denne uka. Satser på å ha den andre vingen ferdig iløpet av uka oxo, slik at den vanskligste jobben står igjen til slutt. Det er å støpe inn nytt feste for understellet.

                          Har tatt noen bilder som ligger på maskina, men tenkte å ta bilder av det andre i morra, og poste alle i neste innlegg. Skal ikke være lenge før denne maskina er lakk klar.

                          Kommer til å droppe tuned pipes, og heller gå for 4 canistere. Dette blir en god del billigere, og så synes jeg at røyk veltende ut av fire canistere, må bli heftige greier
                          Knut Erik
                          But it flies, so who cares??
                          www.torqueroller.com
                          Steikje galen
                          www.skalamodellflyklubb.no
                          www.teamflyingcircus.com

                          Comment


                          • #14
                            Hallo,

                            4 cannistere er nok tøft. Men, tenker du røyk får du veldig mye mere røyk om du bruker den normale løsningen for 4'ere med 2 cannistere. Da med 2 i 1 bend på hver cylinder rekke. Med 2 cylindere som mater inn med 180 graders forskjell i samme cannister får du mye jevnere varme... Dessuten sparer du vekt og kostnader.

                            mvh

                            Comment


                            • #15
                              Det med røyken kan det nok hende du har rett i. Jeg har sett en DA200 med 4 stk Greve piper, og det var mye røyk i sving der. Ang vekt, så blir 4 canistere av typen jeg skal bruke, ca 400 gram tyngre enn 2 KS 1090 piper, prisen på 4 stk canistere er 1800 nok totalt for alle fire inkl bend, klemmer og skjøtestykker, frakt og moms.2 stk 3W headere Y formet med klemmer og skjøtestykker samt 2 stk KS 1090 piper pluss frakt og moms kommer på 7000,- med dagens kurs. Så kostnaden er minimal på mitt oppsett.

                              Og effekt skal det være nok av uansett. Skal poste bilder ikveld av det som er gjort til nå.
                              Knut Erik
                              But it flies, so who cares??
                              www.torqueroller.com
                              Steikje galen
                              www.skalamodellflyklubb.no
                              www.teamflyingcircus.com

                              Comment

                              Working...
                              X