Announcement

Collapse
No announcement yet.

1:4 ASH 26E, finne "zero degree datum line" og "thrust line"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 1:4 ASH 26E, finne "zero degree datum line" og "thrust line"

    Holder på med en god gammel Robbe 1:4 ASH 26E som jeg tenker å elektrifisere for å ha en el-seiler i anstendig størrelse.

    Men så er det dette med motorvinkel og riktig kuttvinkel ift spinner som viser seg å være en nøtt. Ønsker i høyeste grad å leve etter "mål to ganger, kutt en gang" prinsippet i denne sammenheng

    Modellen er ikke ment for nesemontert motor, og det er ikke noen referanser til zero datum line på tegningen. Jada, jeg vet dette ikke blir skalariktig, men det får være så for en bruksmodell.

    Noen som har innspill til hvordan jeg kan gå frem for å få dette best mulig på første forsøk?

    Kan i samme åndedrag nevne at den lille infoen jeg har funnet om modellen beskriver ca 4 grader decalage (eller calage som det visstnok heter, ref Chris Williams) mellom vinge og stab, denne tenker jeg å redusere til ca 1,5. Så i alle tilfelle så er det hovedvinge som p.t. kan benyttes som referanse.
    Med bakgrunn i det ovennevnte har jeg tenkt litt på å ta utgangspunkt i vingens null-linje og justere motoren ned ca 5 grader fra dette. Der jeg (basert på ren antakelse) ser for meg at 1,5-2 grader ned tilsvarer ca datum line og så slenger jeg på 3-3,5 grader nedtrekk på motoren ut fra denne.
    Jeg ser dog helst at dette er basert på mer enn mine antakelser før jeg setter saga i glassfiberen.

    For spesielt interesserte kan jeg nevne at jeg regner med å havne på mellom 6 og 7 kilo totalvekt og fremdriften håndteres av AXI 4130/20 - Jeti 77 ADV OPTO - 2x4s3700 LiPo. Med 16x8 bør dette produsere tett på 1500W, altså noe over 200W/Kg.
    Mvh
    JoE
    Agder Modellflyklubb
Working...
X