Announcement

Collapse
No announcement yet.

Startvogn for elektroseiler

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Startvogn for elektroseiler

    Er det noen som har erfaring på bruk av startvogn tilsvarende den som linken viser?

    Har lyst til å prøve denne varianten i stedet for selv å kaste en 5-meter og 7,5 kg elektroseiler med høyrehånden og pinnsvinradio i venstre.

    Fehler: 404 Seite nicht gefunden

    Stein

  • #2
    Har ikke prøvd selv, men noe sier meg at den bør være lengre enn på bildet så lenge du ikke har med golfbane eller asfalt å gjøre.
    Bedre retningsstabilitet får du også da. Har sett varianter av den der, men med mye større diam på hjula. Da unngår du også å huke i ujevnheter i take off.

    Men flyet ditt er så stort at det er ikke noe problem å kaste selv. Store fly har det ikke travelt med uventede bevegelser i kastøyeblikket så lenge du har en sterk nok motor.
    Har trimmet inn Explorer`n min, og neste gang den skal ut så blir det å kaste selv. Den er 10,5 kilo, men liker tanken på å ha en "garantert" problemfri take-off.
    Last edited by Soarer; 05-02-09, 20:15.
    Mvh
    Gudmund

    Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
    Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

    Comment


    • #3
      Spent på hva du kommer frem til her Stein, som du vet tumler jeg med de samme tankene selv..
      Håper i det lengste at det blir problemfritt å kaste den selv. Jeg har tro på dette, nettopp med tanke på det Gudmund påpeker. Regner med at med et flatt kast vil motoren gi flyfart såpass raskt at jeg kan begynne å stige etter noen meter med flat flukt for å bygge hastighet. Oppsettet mitt vil gi i overkant av 200W/Kg. Regner med kroppen på din er noe enklere å få grep om enn min 1:4 ASH 26.

      Når det gjelder startvogn tenker jeg at den bør ha lav vekt, store hjul og at flyet ligger med litt negativ vinkel slik at den ikke tar av før det er klart.. Har tenkt litt på gressklipperhjul fra biltema, men har ikke bestemt meg for materiale enda.

      Hva er effekt/vekt forholdet på deres modeller?
      Last edited by sjaa; 05-02-09, 21:36.
      Mvh
      JoE
      Agder Modellflyklubb

      Comment


      • #4
        Jo,

        Alpina'en ligger på ca. 250W/kg. Thermic XXXL'ene til Pål vil vel ligge på det samme som ASH'en din, 200W/kg. Men det kan endre seg i.o.m vi ikke har bestemt oss for oppsett ennå. Modellene er oss i hende i slutten av måneden. Da får vi se hvor mye plass det er til f.eks. LiFe celler.
        Jeg skal sjekke med karen som lager disse vognene om han andre typer, som er lengre og med større hjul, enn den han viser.
        Dette er jo forsåvidt en enkel greie å lage selv, hvis en har tid, utstyr og anledning.

        Så hvis du først setter i gang, så lag gjerne en ekstra

        Stein

        Comment


        • #5
          Ikke alt utstyr er bra utstyr

          200-250W/kg er ganske brukbart trekk. Du skal kaste rimelig klønete før det går galt med et sånt oppsett.
          Hadde jeg sett to like modeller, en med den handlevogna der, og en med håndkast, så hadde jeg satt penga mine på den uten rullestol. Mye fæle ting som kan hende på en humpete rullebane med det utstyret der. Dessuten er gleden ved et godt håndkast ikke noe man skal kimse av. Det er nå min mening.
          Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

          Steinar B Johansen
          Lillehammer mfk

          Comment


          • #6
            Originally posted by bad scientist View Post
            200-250W/kg er ganske brukbart trekk. Du skal kaste rimelig klønete før det går galt med et sånt oppsett.
            Hadde jeg sett to like modeller, en med den handlevogna der, og en med håndkast, så hadde jeg satt penga mine på den uten rullestol. Mye fæle ting som kan hende på en humpete rullebane med det utstyret der. Dessuten er gleden ved et godt håndkast ikke noe man skal kimse av. Det er nå min mening.
            He he, Ja kanskje det.
            Nå har jeg iallefall bestilt en. Kanskje havner den der hvor ulike varianter av elektriske kjøkkenamskiner som eggekoker og brødbakemaskin etc. har havnet, bakerst i en bod.

            Bestilt variant er den som vises i linken under, med større hjul.

            Seite wurde nicht gefunden. - FlugModell

            Stein

            Comment


            • #7
              Originally posted by bad scientist View Post
              ..... Dessuten er gleden ved et godt håndkast ikke noe man skal kimse av. Det er nå min mening.
              Aldeles enig!

              Ellers er det jo en sånn vogn enda en ting som skal drasses ut og inn av hobbyrommet, og stables inn i en allerede fullstappet stasjonsvogn..

              Som sagt, satser på håndkast først og om det ikke fungerer godt blir det laget en vogn.

              Stein,
              takk for opplysningene, ble faktisk beroliget med tanke på ytelsen jeg planlegger for ASHŽn.
              Mvh
              JoE
              Agder Modellflyklubb

              Comment


              • #8
                Sånn vogn funker bra, har laget en "prototyp" som fungerte delhvis bra. Etter 3 starter falt den fra hverandre. Håndkast er utenkelig med min DG-300 (4 meter) uten hjelp fra andre.
                Skal lage en bedre versjon som ikke detter fra hverandre under start (he he).
                kjøper noen hjul hos Bauhaus og litt 5 mm finer så er den saken grei.
                Min hjemmeside: http://www.smartweb.no/

                Per Nilsen
                Spikkestad

                Comment


                • #9
                  Håndkaste først javel, men få en stødig kar til å gjøre det.
                  Poenget er at flyet ikke kommer med overrskelser første turen, og det kan det fort bli når en gjør det alene.
                  Min har ca 460 w pr kilo i effekt med den propellen jeg har nå og det funker fint.
                  Men jeg veit at jeg ikke hadde klart det alene første turen fordi flyet dykket straks etter kastet. En må løpe med et sånt fly. Å kaste en storseiler stillestående er ikke bra, så løp til du kjenner at det får en viss flyt før en gir full gass og kaster.
                  Vi fant fort ut at å ha full gass med et stort fly i handa strekt over hodet, ja det var ingen enkel sak, så løsninga ble å gi full gass idet håndbevegelsen går forover. Da ble det rett så mykt og behagelig for den som kaster. Så det er løsninga på mitt fly der effekten er heller stor.
                  Det er det utfordringa mi er iallefall, å håndtere gassen i rett øyeblikk og gjøre alt det andre rett samtidig.
                  Har en en liten bris imot, så letter det på problemet i høy grad. En unnabakke gjør nesten samme nytta, da du får mere å hente deg inn på.

                  Vogn ja.. Jeg kunne tenke meg å ta utgangspunkt i hjul fra ei barnevogn..(!) Mange fordeler der, rett avstand, stålaksel, store hjul osv osv..
                  Siderammer av x-finer. De forreste hjula foran vingen, de bakre en halvmeter bak hovedvingen. Ca 70 cm bred og vel en meter lang. Med de hjula kan du ta av på nesten hvilken som helst bane, og de er også godt lagret - robuste og enkle å få tak i.
                  Sannsynligvis gratis også. Vekta er ikke noe problem, men bør være med i tankene når en lager den.
                  En flat vugge til å sette vingen på, men ikke i negativ da vingen har for stor annleggsflate til å rette seg opp ved flyfart. Vekta ligger jo på bakkanten da når/hvis ting retter seg opp. Helt i vater, eller en grad opp. Så litt neoprene på anleggsflaten der vingen ligger. Er flyet bltt så lett at det er villig til å ta av, ja da har en allerede mye større fart enn noe håndkast kan utføre, så flat eller en grad opp vil jeg foreslå.

                  Piece o`cake burde det der være

                  Redigert. Oj, klikka på linken til Stein og så noen hjul som ligner på barnevogn...
                  Last edited by Soarer; 06-02-09, 01:44.
                  Mvh
                  Gudmund

                  Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                  Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                  Comment


                  • #10
                    Stein: Så slett ikke dum ut den der, regner med jeg får rapport når det er testet

                    Gudmund: Tanken med en anelse negativ vinkel er hentet fra et forum (rcg eller et tysk) der det var en tråd der folk hadde testet litt. Jeg kjøper argumentasjonen din, og frafaller ideen
                    Stødig kaster er rekvirert og trenings- og oppvarmingsprogram er sendt i posten, hehe.

                    Får lage en test og plassere den i brakka ved stripa, ikke noe å slepe rundt på skjønner jeg.
                    Mvh
                    JoE
                    Agder Modellflyklubb

                    Comment


                    • #11
                      Mulig at det funker med litt negativ også, men jeg tenker bare på at de fleste store har endel camber i bakkant av profilet. Det gjør jo at vinkelen blir enda mere negativ, og siden mange store elektroseilere har ror helt inn mot kroppen, så vil mye av belastninga hvile på rorene der den ligger humpende bortover..
                      En kan jo kompensere for det med å spesialtilpasse den mot profilet, men da passer den sikkert ikke så godt til flere fly.
                      Bruker en hjul fra ei barnevogn, så er det vel vanlig at de enkelt klipses av om en har tenkt å ta den med hjem også. Men det er som du sier, nesten greiest å la den ligge på stripa...
                      Mvh
                      Gudmund

                      Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                      Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                      Comment


                      • #12
                        Vil det ikke funke hvis du lager en vogn i den str en vil ha å så bruker man f.eks. EPP eller liggnende til beskyttelse under vingene, å gjør man det på den måten så kan man lage borrelås feste av EPP mot krybben å så ha flere forskjellige EPP male som er tilpasset dem forskjellige flyene?
                        Thomas Rongve

                        Comment


                        • #13
                          Har nå testet startvogn på min 1:4 ASH 26, og det fungerte utmerket. Vogna er drøyt 60 cm lang, 2 cm klaring på hver side av flykroppen og har 5" SD-models hjul. Det var noe sidevind i startøyeblikket, og det var bare første starten som ble filmet. Hadde to forsøk til, og det hele forløp uten noen form for dramatikk.

                          Attached Files
                          Last edited by sjaa; 12-04-09, 09:10. Reason: link
                          Mvh
                          JoE
                          Agder Modellflyklubb

                          Comment


                          • #14
                            Grattis jo

                            Ikke uventet at du fikk det til.
                            Futaba 10C Fasst
                            Last Down 3XL V3
                            Spirit Elite
                            Primo
                            Hellcat
                            Sukhoi
                            Pt 19
                            Ucd
                            Bossanova
                            Giles 202
                            Boomerang
                            Mojo
                            Ultra Stick
                            Riva Silver X
                            Laser 3d
                            Hobbyrommet er fullt av leker.

                            Comment

                            Working...
                            X