Announcement

Collapse
No announcement yet.

PT-19 Fairchild Cornell

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • PT-19 Fairchild Cornell

    Heisann!

    Har i noen år fløyet en pt-19 i skala 1:4.8, vsp. 226cm. Modellen er av den utgåtte Dynaflite giant-scale serien som desverre ikke er å få lenger.
    Dette er en særdeles velflygende modell som flyr majestetisk og skalariktig. Motor har vært en os 120 surpass.
    Min store kjærlighet til norske fly gjorde at jeg ikke hadde noe valg, skjære hele greie i filler og begynne på nytt!
    Trekonstruksjonen i vinge og kropp er gått over, bytta ut litt her og der og limt og pussa. Vingen er kledd igjen, lakkering pågår.
    Kroppen tar noe lengre tid, en god del balsa må byttes ut, men tid har man, vintern ser ut til å bli lang!

    Lakkering og decalsvalg blir med LN-BIF som forbilde, en vakker maskin! Har heller ikke bestemt meg for om os,n settes inn igjen eller det blir en helt ny, i såfall bensin. Høyest på ønskelista står Saito FG-20. Time will tell!

    mvh Terje
    Attached Files
    Last edited by piper; 21-02-09, 23:52.
    Terje Pedersen

    Indre Østfold Modellflyklubb

    91399490

  • #2
    Hei !
    Har nettopp blitt stolt eier av en slik Dynaflite jeg også. Har en Zenoah G38 med en 18"*10 propell. Har på grunn av vintern ikke hatt maiden på den ennå, men den er bygd av Barry Raborn i Texas; så det er godt håndtverk.

    Hvor langt har du tenkt å dra den mhp detaljer i fht LN BIF ?
    Tar du deg bryet med å bygge fairings for vingen ?
    I tillegg ser jeg at cowlingen er noe mer horisontal ut mot propellen en hva som er på LN BIF, som skrår ganske bestemt nedover..
    __________________________________________________ ___
    Jørn Kaasbøll
    Scale Warbirds of Norway

    Comment


    • #3
      Hei!

      Hyggelig å høre at flere flyr denne modellen. Får du virkelig plass i cowlingen til den motoren?
      Har også hatt litt problemer med at modellen lett tipper fremover, nå har jeg bøyd hovedhjula noe fremover, det hjalp.
      Siden dette er en fun-scale modell hadde jeg ikke tenkt å legge inn noe særlig skaladetaljer, men fargeskjema og decals skal bli riktige ja.

      mvh Terje
      Terje Pedersen

      Indre Østfold Modellflyklubb

      91399490

      Comment


      • #4
        Ikke veldig overrasket over at den neser-over nei.
        Har en PT20 av ukjent opprinnelse, scala 1:6,5 eller noe sånnt.. ( 1, 60 vsp) og den har samme opplegget. Den har kortere legger nå, og det ser mer skalariktig ut, men du må HOLDE den nede når du lander.. ellers er løpet kjørt..

        Erfaringene sier også at PT20'n ikke er noe glad i vått og høyt gress.. da er det garantert nose-over.. Men det hjelper å vinkle hjulene framover..
        Hvor store hjul har du på den da ?

        Å si at det er god plass under cowlingen er vel å overdrive.. men den har potte, ja.
        Tenkte jeg skulle prøve den med potta som står i før jeg gjør noe med den.
        Last edited by chewbaca; 23-02-09, 11:47. Reason: kom på et par ting til..
        __________________________________________________ ___
        Jørn Kaasbøll
        Scale Warbirds of Norway

        Comment


        • #5
          Hei!

          De hjula som vært brukt er 148mm, med andre ord for store. Riktig i skala er ca. 120, kommer til å bytte, også fordi det skal være blå hjulkåper.
          Har fortsatt med lakkering av vinge idag samt begynt ny trekking av kropp.
          Legger ut noen fler bilder etterhvert som det skrider frem.

          mvh Terje
          Terje Pedersen

          Indre Østfold Modellflyklubb

          91399490

          Comment


          • #6


            Her er forøvrig en video av min modell, problemet med nose-over kommer vel greit frem her.
            Dette er før jeg flyttet hjula noe frem, dessuten er det en SVÆRT vårtung bane, så gæli er det ikke til daglig da!
            Terje Pedersen

            Indre Østfold Modellflyklubb

            91399490

            Comment


            • #7
              Heisann!

              En liten status fra hobbyrommet mitt. Vingen er helt ferdig, mangler bare hjula.
              Kroppen er lakkert i grunnfarger, decals blir neste.
              Til dette trenger jeg noen nærbilder av originalen, særlig av cowling venstre side.
              Står jo på Kjeller, så det lar seg vel ordne.
              Legger ved noen bilder, det siste med sammen med min Be2e som venter på våren.
              Godt man har stor bil, hel vinge på 226 cm er ikke bare bare, hehe.....

              mvh Terje
              Attached Files
              Terje Pedersen

              Indre Østfold Modellflyklubb

              91399490

              Comment


              • #8
                Blir skikkelig fin !
                Det ligger en del bilder på airliners.net
                Der er det flere bilder av cowlingen.

                sjekk ut denne linken Aviation Photo Search | Airliners.net
                ..
                Stor bil ja ? Har selv en Citroen C4 Grand Picasso.. Da får jeg grei plass til vingen inn mellom framsetene.
                __________________________________________________ ___
                Jørn Kaasbøll
                Scale Warbirds of Norway

                Comment


                • #9
                  Originally posted by piper View Post
                  Heisann!

                  ....snipp
                  Til dette trenger jeg noen nærbilder av originalen, særlig av cowling venstre side.
                  Står jo på Kjeller, så det lar seg vel ordne.
                  Legger ved noen bilder, det siste med sammen med min Be2e som venter på våren.
                  Godt man har stor bil, hel vinge på 226 cm er ikke bare bare, hehe.....

                  mvh Terje
                  Hei navnebror!
                  Bare si i fra hva du trenger, jeg har detaljer så det holder fra det flyet, noen tatt på Kjeller, samt en haug fra Rygge i 2007.
                  Men bildene er såpass store (oppløsning) at du enten får gi meg en e-post adresse med nok plass (hvis du har båndbredde nok), eller en adresse slik at jeg kan sende deg en CD i posten.
                  Send meg dette per e-post er du snill: terje@modellfly.info
                  Mvh Terje Martinsen
                  leder Modellflyseksjonen/NLF
                  www.modellfly.info

                  Comment


                  • #10
                    Bruk yousendit.com , genialt.
                    Anders Eiebakke
                    90078513

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by chewbaca View Post
                      Blir skikkelig fin !
                      Det ligger en del bilder på airliners.net
                      Der er det flere bilder av cowlingen.

                      sjekk ut denne linken Aviation Photo Search | Airliners.net
                      ..
                      Stor bil ja ? Har selv en Citroen C4 Grand Picasso.. Da får jeg grei plass til vingen inn mellom framsetene.
                      Hei igjen!

                      Bildene på nettet er fine de, men alt for uskarpe ved forstørring. Det medfører selvfølgelig ikke riktighet at flyet står på Kjeller, jeg visste ved nærmere ettertanke at den er vinterlagret på Torp.
                      Har sendt Terje Martinsen en mail, så får vi se hva jeg får ut av det. I aller verste fall skal den til Rakkestad om en måneds tid hvis det er eneste utvei, lenge å vente da, hehe...

                      mvh Terje
                      Terje Pedersen

                      Indre Østfold Modellflyklubb

                      91399490

                      Comment


                      • #12
                        Da er 130 MB med bilder brent på CD. Postlegges i morgen.
                        DSC_0094.JPG eller DSC_0095.JPG burde gi det det du er på jakt etter.
                        Bildene er tatt med bra 6 mpix kamera.
                        Vedlegger minimialisert utgave av 0094.

                        Snakket med eieren her for et par år siden. Han har liggende vektorisert utgave av logoen, men fikk aldri hånden om fila.

                        Lykke til videre med prosjektet.

                        Skal "snart" i gang med Wendel Hostetlers utgave av PT19. Home, Dårlig bilde, men bra modell. Skal naturligvis bli en LN-BIF.
                        290 cm vingespenn gjør noe med størrelsen.
                        Kan putte hele hodet inn i cowlingen.
                        Alt treverk ligger og venter, laserskåret og levert av Belair.
                        Attached Files
                        Mvh Terje Martinsen
                        leder Modellflyseksjonen/NLF
                        www.modellfly.info

                        Comment


                        • #13
                          Hei Terje!

                          Bedre enn dette blir det jo ikke! Må si størrelsen på det prosjektet ditt var spennende.
                          Linken der var mildt sagt interessant!
                          Tusen takk Terje, og lykke til med ditt prosjekt. Lover å legge ut bilder når jeg er helt ferdig, denne skal i lufta så snart det er mulig.

                          mvh Terje
                          Terje Pedersen

                          Indre Østfold Modellflyklubb

                          91399490

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by piper View Post
                            Hei Terje!

                            snipp.....
                            Linken der var mildt sagt interessant!
                            .....snipp
                            mvh Terje
                            Belair leverer topp kvalitet lasercut med meget bra materialer.
                            Eureka RC er agent i Norge,men vet ikke om han tar inn noe for lager (tvilsomt). Spør ham. Leser du dette Kjell?

                            Eneste ulempen med Brian hos Belair er at han av og til tar på seg litt for mye, det betyr laaaang leveringstid.
                            Han har et voldsomt utvalg av tilbehør innenfor skala, og er vel en av de større i Europa.

                            Når du ser utvalget av modeller skulle ikke byggebordet gå tomt for prosjekter de nærmeste årene.

                            BTW: Med dine modeller burde du vel kanskje stille opp i skala-NM klasse F4H (standoff scale) i sommer?
                            Arrangeres av Glåmdal på Eggemoen, plass nok i et hvert fall.
                            Mvh Terje Martinsen
                            leder Modellflyseksjonen/NLF
                            www.modellfly.info

                            Comment


                            • #15
                              God kveld!

                              Bildene er ankommet og overlevert til min faste leverandør av decals i alle former, bildene var meget bra!
                              Kisen har litt mye å gjøre for øyeblikket og jeg er ikke av de kundene han lever av for å si det sånn, så er vel best å gi ham noen dager. Jobben han gjør er ihvertfall bra.
                              Nok en gang tusen takk til mr. Martinsen, legger ut mer her når noe nytt skjer.

                              mvh Terje
                              Terje Pedersen

                              Indre Østfold Modellflyklubb

                              91399490

                              Comment

                              Working...
                              X