Announcement

Collapse
No announcement yet.

Blogg: TWM 1/4 skala CUB J3 med bensin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Blogg: TWM 1/4 skala CUB J3 med bensin

    Denne gangen har Elefun ønsket seg en test av deres The World Models 1/4 skala J3 cub og de ønsket å teste denne med en av de muligens nye motorene de kanskje kommer til å ta inn til landet.

    Motoren
    .. er av merket RCGF og er på 26cc. Kvaliteten ser grei ut i første øyekast og det er ingen slark i lagrene som jeg kan kjenne nå når motoren er ny, det gjenstår å se når den har kjørt endel om den holder mål..
    Det følger med Standoffs og alt du trenger av hardware, følger også med en "no-name" tennplugg og håper denne fungerer godt nok. De standoffs som følger med er noe for korte for å få propellen på rett plass så jeg fikk med noen som er beregnet på DA motorer og de er 76mm lange og det ble et perfekt resultat med tanke på lengden.

    Flyet - Link til flyet hos Elefun
    .. kommer veldig godt pakket inn i dobbel eske og uten skader på innholdet. Flyet er som man har kommet til å bli kjent med fra mange andre ARF sett man har satt sammen, det har ganske lav vekt og kroppen er stort satt sammen av liteply...I kroppen er det litt lite med lim og jeg måtte gå over endel skjøter der jeg kom til med limtuben. Man er også nødt til å gå over med strykejernet for å stramme litt løst trekk og feste noen skjøter som har løsnet under transport. En god ting som jeg la merke til var at trekket som var lagt over fremkanten på vingen var forseglet med en slags klar teip eller trekk.

    En ana ting jeg setter pris på i dette settet er at alle ror er faktisk ferdig hengslet...dette passer meg ypperlig da jeg ikke er spesielt glad i å hengsle

    Det følger med en helt brukbar hardware pakke også og et sett med lette spongehjul som har CUB hjul kapsler...nice touch...

    En halvfigur av en pilot følger også med...alt dette er med på å heve utseendet på denne bamsen ganske mye...

    Som dere kanskje skjønner er det ikke ye arbeid igjen å gjøre på dette flyet så om man ville så skulle man nok klare å ha denne fly klar på rundt 15 timer arbeid. Vi får se hva jeg bruker av tid....
    Attached Files
    - Håvard Glad Andreassen
    - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

  • #2
    Noen flere bilder fra boksåpningen og innholdet..

    En anna ting som jeg liker er at alle posene er nummererte etter når de skal åpnes i forhold til byggeprosessen...
    Attached Files
    - Håvard Glad Andreassen
    - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

    Comment


    • #3
      Hei
      Har flydd en TWM 1/4 Clipped ving med en GrPro 26 og jeg tror ikke det er så stor forskjell på den og RCGF motoren du skal bruke,det ser ut til og være litt forskjell på blokka,men sylinderet ser likt ut,potta er lik. Og det funka bra.
      Attached Files
      Truls
      -------------------------
      Morro er det lell............?

      Comment


      • #4
        Den e go, ja ser så og si helt lik ut Takk for bildene

        Ikke noe som er som en cub....
        - Håvard Glad Andreassen
        - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

        Comment


        • #5
          [QUOTE

          Ikke noe som er som en cub....[/QUOTE]

          Nei, HELDIGVIS!!!
          Mvh.
          Christian

          Jets Of Norway

          Comment


          • #6
            Cub

            Hei godtfolk...
            Har en kompis av meg som har denne modellen og kan bare si at den fly nydelig...
            Han har spøket litt med at piloten ligner litt på stalin, og det stemmer
            Har selv en Cub fra et annet merke med 2.08m ws og convertert til elektro, men denne flyr finere.

            Lykke til skal du ha

            Video av cub på vann:
            From the Mind of a Mother Fucker

            From the Mind of a Mother Fucker
            Attached Files
            Last edited by Deltadeville; 26-02-09, 18:17. Reason: skniveleif

            Comment


            • #7
              Ja, det var flotte filmer folkens, gleder meg til jeg skal fly en runde med min og..
              - Håvard Glad Andreassen
              - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

              Comment


              • #8
                [QUOTE=The banned;207281]

                Ikke noe som er som en cub....

                Nei, HELDIGVIS!!!
                Du har i hvert fall eid en da...
                Espen Melby

                :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                Comment


                • #9
                  Komplott!

                  [QUOTE=esmel;207296]
                  Originally posted by The banned View Post
                  Du har i hvert fall eid en da...
                  Hei Espen
                  Ikke frivillig, og ikke lenge!

                  Christian
                  Mvh.
                  Christian

                  Jets Of Norway

                  Comment


                  • #10
                    Har fått gjort litt til på bamsen i kveld.

                    startet med å gjøre ferdig halen og er ikke spesielt mye å si om den, skru i rorhornene og lim den på plass...stort enklere kan det ikke få blitt. Samme gjelder sideroret.

                    Understellet fikk jeg også skrudd fast, obs...masse skruer og husk å bruke locktite på muttere og bolter.

                    Har også klargjort brannveggen for motor og loddet på en messingplate på throttel armen på forgasseren.

                    Servoene til vingene er også klargjort og skrudd fast til sine respektive lokk. Måtte åpne opp åpningen for å få plass til servohorn og tilhørende tilkoblinger.

                    Det meste grunnleggende er faktisk nå gjort på noen få timer så det neste blir å fullføre motorinstallasjon og servoer i kroppen.

                    ...
                    Attached Files
                    - Håvard Glad Andreassen
                    - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                    Comment


                    • #11
                      Ta en Sturla Berg Johansen!

                      Originally posted by The banned View Post
                      [QUOTE

                      Ikke noe som er som en cub....
                      Nei, HELDIGVIS!!! [/QUOTE]

                      Nå er det på tide at du kommer ut av Cub skapet ditt Christian....
                      Christen
                      http://jetsofnorway.com/

                      Comment


                      • #12
                        hehe...good one
                        - Håvard Glad Andreassen
                        - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Christen View Post
                          Nei, HELDIGVIS!!!
                          Nå er det på tide at du kommer ut av Cub skapet ditt Christian....[/QUOTE]


                          Christen, Cub`er er for sånne som Sturla Berg Johansen. Hadde du det fint på "Blue Oyster bar" forresten.
                          Mvh.
                          Christian

                          Jets Of Norway

                          Comment


                          • #14
                            Okei, da har jeg gjort flyet så og si ferdig og det eneste som mangler nå er første prøvetur og montering av cowling...cowlingen vli jeg sette på når motoren har fått noen liter gjennom seg og er blitt litt mere innkjørt.

                            Ang. motoren så er den også startet. Fikk start på motoren greit men den gikk ikke helt bra så jeg tenkte jeg fikk sjekke hvordan nålene stod fra fabrikken og riktig nok var disse helt feil innstillt. H nåla var over 3 runder ut og L nåla hadde ikke mere enn 3/4 omdreining...Satte begge nålene på 1,5 runde og motoren gikk som en kule...Har ikke gjort så mye mer enn å bare starte den et par ganger da støynivået med den medfølgende potten er ganske høyt, så den skal justeres mere riktig når jeg kommer på flyfeltet.

                            En ting til og det var at ved tilpassing av vingen var mine vingerør litt for lange som du kan se på bildet, men det var enkelt å fikse ved bruk av baufil..

                            Et par bilder til..
                            Attached Files
                            Last edited by flypilot; 03-03-09, 14:25.
                            - Håvard Glad Andreassen
                            - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                            Comment


                            • #15
                              Åssen passer cowlingen over motoren?

                              Vurderer Cub nr 2 med bensin for å ha i den kalde perioden
                              ____________________________
                              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                              Comment

                              Working...
                              X