Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kort omtale om Multiplex Twin Star II RR

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kort omtale om Multiplex Twin Star II RR

    Nå har jeg akkurat fullført jomfrutur med min Twin Star II RR. Jeg kjøpte flyet for $150 pluss moms og frakt fra wwwtowerhobbies.com og har tenkt å bruke det til FPV-eksperimentering.

    Jeg er søkkimponert over kvaliteten på denne isopormodellen. Det tok en knapp time å gjøre den i stand. Jeg brukte tynn CA til å lime halen på plass, lodda nye kontakter på regulatoren, installerte mottaker og da var det stort sett ferdig. Alle servoene var installert med fornuftig sentrering av armen, og balanserorene var ferdigkoblet til servoene med stag. Jeg har ikke dekorert flyet enda, det er helt hvitt og helt originalt. Dekoren kan vente til jeg har modifisert.

    Jeg har brukt originale deler og elektronikk hele veien bortsett fra at jeg koblet ut BECen i regulatoren da jeg flyr med 3S lipo, noe den originale BECen ikke tåler. I stedet bruker jeg en DNS points to prohibited IP | www.koolflightsystems.com | Cloudflare UBEC. Den originale fartsregulatoren er egentlig ikke laget for 3S eller heller men det funger og den blir ikke varm.

    De originale børstemotorene er mer enn kraftige nok til denne modellen. Statisk trømtrekk ved full gass med et 1600 mAh 3S batteri er på 25 A, mao 12,5 A per motor. En smule høyt for Speed 400, men det går nok bra.

    Før jomfruturen satte jeg opp flyet med de anbefalte rorutslagene og tyngdepunkt på 85 mm fra vingeforkant i henhold til manualen. Flyet tok av på to meter eller noe sånt fra puddersnøen med full gass og pekta nesa ganske brått oppover av seg selv, så jeg rettet ut og begynte å trimme nesa nedover, og nedover, og nedover. Det var da voldsomt! Jeg måtte også trimme litt høyre balanseror, så jeg tror ene vingen er litt tyngre enn den andre. Den var veldig følsom på høyderoret, så jeg prøvde å lande for å justere CG, noe som var lettere sagt enn gjort for flyet ville ikke ned. Det fløt fint forbi meg gang på gang i lavere og lavere hastighet, så det krever ikke mye energi å holde det oppe.

    Etter at jeg flytta batteriet frem et godt stykke ble modellen mye finere å fly, men den var fortsatt litt følsom på høyderoret, så jeg justerte inn -30 expo i tillegg og da ble den veldig bra. Jeg kunne til slutt gjøre fine landinger som stoppet rett foran beina mine. Det flyr veldig fint i både lav og høy hastighet og har ingen skumle tendenser bortsett fra at det ikke vil ned igjen. Jeg glemte å måle hvor det balanserte med den nye batteriplasseringen etter flyturen, men kan poste det senere her.
    Attached Files
    Last edited by tahustvedt; 13-03-09, 21:17.

  • #2
    Pene monoblokker

    Comment


    • #3
      Hehe. To stykk 600/1200 W ved 8/4 Ω, og en stykk 300/600 W ved 8/4 Ω.

      Comment


      • #4
        Jeg brukte 750 mAh kapasitet når jeg fløy. Flyturen var seks og et halvt minutt lang i følge klokka på radioen som teller når throttle-stikka beveges over 5%.

        Comment


        • #5
          Twinstar

          Hei..Har en slik men bytta ut di orginale motorene med 2 1700kv børsteløs...Så når du har svidd opp dine kan du få nye hos meg
          Synes modellen er så basic og fly at det blir nesten kjedelig...Det er nok et yppelig begynner-fly vil jeg tro...
          Hadde 4 blads-propeller på som så litt tøff ut..Men den ene knakk under ei landing så siden har den bare blitt stående...
          Jeg har lest at mange bruker denne modellen til akkurat FPV...Tror den tåler litt wing-load så til det formålet er den nok fin....
          Yppelig til og lande på snø er jo og en fordel...
          Lykke til med prosjektet...Vi håper du poste prosjektet in progress

          Comment


          • #6
            Hehe. Ja den er veldig basic å fly. Perfekt for FPV.

            Jeg har allerede kjøpt 1000 kv børsteløse motorer og regulatorer til den som jeg kanskje vil montere når oiginalmotorene dør. Da vil jeg fly på 4S.
            Last edited by tahustvedt; 26-02-09, 17:45.

            Comment


            • #7
              Ser strøken ut den der! Jeg klarer liksom ikke helt bestemme meg for om jeg skal kjøre videre med Cularis prosjektet mitt, eller velge en modell som ikke har propell i bildet...

              Her er forøvrig Twinstar accessory no.1...
              RangeVideo | FPV Video Solutions. Long Range Reconnaissance Plane
              Anders Hauge

              www.hang.no - Norges nye HANG-side!

              www.JetsOfBergen.no
              rc.andersh.com

              Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
              Byggeblog FPV SailCam Easyglider
              Byggeblog for Eurosporten
              Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

              There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

              Comment


              • #8
                Jeg kikka på seilflya til Multiplex også, men det ble TS til slutt. Jeg har også lyst på en DG-1000 fra Hobbycity etter hvert.

                Kamerastativet lager jeg selv. Holder på med det akkurat nå.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by andersh View Post
                  Ser strøken ut den der! Jeg klarer liksom ikke helt bestemme meg for om jeg skal kjøre videre med Cularis prosjektet mitt, eller velge en modell som ikke har propell i bildet...
                  Heng på en av disse på Cularis'en, så slipper du propellen i nesa.

                  TwinStaren er sikkert grei men jeg synes det er litt lite vinge areal på den.
                  2 motorer med tilhørende regulatorer og batteri gir mye vekt og dette før videoutstyret er på plass
                  Ser heller en elektroglider som mer optimalt da du får en mye lavere vinglebelastning og og du kan laste opp med mer nytte utstyr før den blir en "murstein"

                  Comment


                  • #10
                    Nå skal jeg ned og ta første tur med FPV. Jeg har ikke noe å ta opp video på så det blir bare jeg som får se hvordan det går. Hehe.

                    Legger ved et bilde av installasjonen og kamerastativet jeg lagde i går kveld. Servoen er modifisert for ca. 160° rotasjon. Videosenderen passer akkurat i luftinntaket i nesa.
                    Attached Files
                    Last edited by tahustvedt; 01-03-09, 13:06.

                    Comment


                    • #11
                      Det gikk helt fint. Det var lettere enn enkelte på RCGroups gir inntryk av, faktisk dritenkelt. Til og med landingen var perfekt silkemyk. Det var litt underlig å fly modellfly fra flyperspektiv akkurat etter takeoff, men jeg fløy ubevisst som om jeg satt i flyet likevel.

                      Jeg lader nå og tar en tur til etterpå. Jeg hadde ikke mikrofonen på nå, det var litt rart å fly fra cockpit med dopplereffekt. Rekkevidden med 10 mW er vel rundt 200 m med litt støy, men jeg fikk periodisk en del forstyrrelser når jeg var nært meg også, og det var litt skummelt. Det ser ganske langt unna ut når man er på grensa, og dette flyet bruker en evighet på å fly fra ene til andre enden.

                      Det føltes ikke helt som å sitte i cockpit på fly, det er ganske frakoblet følelse. Head tracking-systemet er litt tregt å reagere og jeg skulle gjerne hatt mer gain på tilt (er på max nå), så det ble slitsomt å kikke mye rundt seg selv. Men moro var det.

                      Twin Star II RR har ingen problemer med å løfte et ekstra 830 mAh 3S batteri og kamerautstyr på originalt oppsett med 3S drivbatteri. Jeg balanserer nå ca midt på den innfelte elapor-biten under vingen, ca 75 mm fra forkant, og da er det ikke noe høyderortrim (høyderoret ser nøytralt ut) .
                      Last edited by tahustvedt; 01-03-09, 13:08.

                      Comment


                      • #12
                        Dæven det var ekkelt. Jeg hadde en tur til og det ble bare mer og mer ustabilt. Holdt på å kræsje mange ganger så jeg måtte bare lande. Da jeg reiste meg opp kjente jeg at det blåste kastevind.

                        Tror jeg må installere gyroer.

                        Comment


                        • #13
                          Kamera og sender hadde brukt 33 mAh på 7,5 minutter flytur. Jeg tror jeg setter på et mindre batteri. :P

                          Comment


                          • #15
                            Jeg satte på en Anyvolt Micro fra Dimension Engineering - R/C, Power Electronics, Sensors i stedet for separat batteri og det funka fint.

                            Comment

                            Working...
                            X