Announcement

Collapse
No announcement yet.

PA Ultimate AMR fra www.el-fly.dk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • PA Ultimate AMR fra www.el-fly.dk

    Da var den som nevnt i kommende artikler i hus. Er i Køben så har ikke fått bygget noe, men den er ute av den godt polstrede esken og noen bilder er tatt. Er nok sammen på en kveld tror jeg. Vingene er hele og balanseror og høyderor er allerede hengslet så ikke mye montering som gjenstår da.

    Og grønnfargen er etter eget ønske. Kan jo ikke ha de fargene alle andre har......
    Attached Files
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

  • #2
    Jasså så det var du som stakk av med de siste Carbon hjulkåpene
    Har bestillt denne fra el-fly selv og gleder meg til de får sendt den.
    Mvh
    Morten Aase

    Comment


    • #3
      har en på tur i posten jeg og ,, med ,ULTIMAT`e Farve
      Alf-Reidar Mortensen

      Mine fly
      33% ExtremeFlight Extra 88"3w55xi
      30% yak 54 dl50
      Edge 540 CRRCpro GF45i (Satt i et hjørne)
      PA Ultimate Amr
      MC-24/Hott
      Under Bygging
      Brian Taylor Supermarine Spitfire MkIX 83"
      Midlertidig stopp

      Comment


      • #4
        Ligger en rød hjemme på postkontoret til meg, bare eg komme meg hjem fra jobb her i afrika.
        Har hatt enn addiction i 1 år og er super fornødd med den, er spent på om denne er like god eller kansje enda bedre i lufta.
        Dei er flinke med motor og regulator og så enn får max utnyttelse med tanke på krefter og flytid, så gode att de ikkje er vits i og prøve på noe fra united hobbys for og spare noen kroner.
        Dyre fly med tanke på size, men uten tvil extremt mye morro for pengene.
        Skulle ønske dei kunne bygge en skikkelig stor modell (150-200ccm ++) på samme viset som disse små flya som fauk like bra.
        futuba 18MZ
        Addiction X
        Slick 71" Hacker
        qq Pits Python DZY100
        2.6 Edge extreme compositt, DA85
        3.5 Edge extreme compositt, ZDZ210
        Pike Giant
        Sawex L39 jetcat P60
        Eurosport G-booster 160+
        Trex700 x 2
        Trex 550 CGY750
        Trex500

        Comment


        • #5
          Da var jeg igang på hobbybenk nummer 2.....

          Først ble alt inspisert og ingen skader noe sted. Limskjøter i ypperste klasse. På med min egne spisse loddetipp og fjernet film der det skal fjernes. Deretter skrudde jeg fast understellet. Den ene skruen er 3 mm som skus med Loctite ned i islagsmuttter i kroppen mens den andre er en selgjengende skrue som skrus ned i en karbonforsterking.

          Deretter testet jeg motorbukken på plassen sin og den skled fint inn med litt lirking. Den skal festes med en gjennomgående karbonstang foran firewall og 2 korte karbonstenger på baksiden som bildene viser.

          men før det hele satte i gang valgte jeg å gå over hele motorbukken med tynn CA slik at det kunne trekke inn og forsterke noe.

          Når den var tørr så limte jeg motorbukken fast med 30 minutters epoxy

          Avsluttet med å sette på 2 skjøtekabler på 30 cm på henholdsvis høyde og sideror slik at de er klare til staben skal monteres i neste steg.

          Egentlig skal vinger etc tilpasses med kabanstruts etc, men venter med dette til stab er ferdig da jeg synes det er enklere å holde på med den da.
          Attached Files
          Last edited by affa; 05-03-09, 17:34.
          ____________________________
          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

          Comment


          • #6
            Vinger ++

            For de som har bygd ett PA sett før så er dette ren plankekjøring. Karbonrorhornet skal limes ned i ferdig utresft spor. Pass på å ta riktig horn........ Dvs ta de som ser litt rare ut og som skal tres inn i hornet og trykkes ned med mothake ellers blir det litt ekstrajobb. I know !!

            Disse limte jeg med CA og lot tørke. Så skrudde jeg Hitec 65HB servoene på plass med 18cm skjøtekabler. Her må du forborre da festene er forsterkes med karbonplater og disse vil du garantert ødelegge om du ikke forborer ett lite hull. Ned med begge så er det linking. Den ene siden av linken er ferdig så du skal tilpasse den andre. Jeg tapet først roret i nøytral stilling og festet den ferdige linken i servohornet som står i nitti grader. Deretter pusser jeg metallinken som tres på rorhornet. På med krympehylsen på den ferdige delen. En 3 mm krympestrømpe har jeg klippet av (bilde 1) og denne bruker til å neste fast linkingen i passende lengde før jeg begynner å surre tauet rundt og knyte linken hardt fast. Stram godt til underveis!

            Når den sitter godt dynkes alt med en dråpe eller to med tynn CA. Til slutt trekkes krympestrømpen over og varmes. Hvis det blir for mye lim så er krympestrømpen vanskelig eller umulig å få over tauet. Skal lite til for at det hele faktisk blir veldig sterkt.
            Attached Files
            ____________________________
            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

            Comment


            • #7
              Fikk fulført ultimaten og maidet den en liten tur i går, de var mellom 7 og 10 m/s vind, så de ble de ene batteriet med en tur på 6 minutter (1200Mah forbrukt). Kan ikkje utale meg så mye om flyet pga vinden, men de hadde meir en grei pull out frå hoover og svert god autoritet på alle ror funksjoner (har bare en mode programert så langt og de er max utslag som anbefalt av PA på ultien, bortsett fra att eg bare bruker 30% expo på kun balanse og høgderor). Virker nok til og vere en vinner dette her med tanke på vinden og landinga som gjekk som på skinner. Måtte bere flyet inn i bilen for og kople til og frå batteri da vinden var for sterk for ett så lett fly til og stå på stripa.
              futuba 18MZ
              Addiction X
              Slick 71" Hacker
              qq Pits Python DZY100
              2.6 Edge extreme compositt, DA85
              3.5 Edge extreme compositt, ZDZ210
              Pike Giant
              Sawex L39 jetcat P60
              Eurosport G-booster 160+
              Trex700 x 2
              Trex 550 CGY750
              Trex500

              Comment


              • #8
                Sjekk .... støtstengene som er montert av Pa , mine satt løst på et par av di
                Alf-Reidar Mortensen

                Mine fly
                33% ExtremeFlight Extra 88"3w55xi
                30% yak 54 dl50
                Edge 540 CRRCpro GF45i (Satt i et hjørne)
                PA Ultimate Amr
                MC-24/Hott
                Under Bygging
                Brian Taylor Supermarine Spitfire MkIX 83"
                Midlertidig stopp

                Comment


                • #9
                  Originally posted by RcPilot View Post
                  Sjekk .... støtstengene som er montert av Pa , mine satt løst på et par av di
                  Sjekket alle mine med passelig kraft og fant ikke noen som er løse.

                  Har ellers limt inn stab. Her må man kutte ut balsaen i bakkant før man får inn stab og høyderor som er ferdig limt. Når den sitter limes en medfølgende trekloss på plass som erstatning. Tilpasset linkene som er i samme utgave som balanserorene.

                  Luftscoop ble limt på plass med Carlson kontaktlim og jeg startet med å tilpasse cowlingen. Trykket den godt inn og fikk satt spinneren på plass slik at jeg kunne tilpasse den til bakplaten på den. Som vanlig brukte jeg smale pappstrimler tapet langs siden på kroppen og avmerket der kroppen er forsterket til å skru fast cowlingen. Min cowling var litt tight og jeg måtte slipe litt i bakkant nede for å få den der jeg ville. Boret så opp gjennom pappstrimlen gjennom cowling og inn i festebraketten. Dette gjorde jeg med 2 mm bor. Prøvde med tynnere bor først, men braketten er forsterket på innsiden med karbonplate og de små skruene man skal skru inn klarer jeg ikke å få inn om ikke hullet er stort nok. kan alternativt prøve med 1,5 mm bor, men den sitter strøkent slik jeg boret den opp.

                  Limte også på plass halehjulet og sideroret og linket det ferdig. Som nevnt i tidligere PA bygginger så ser halehjulsbraketten meget spinkel ut, men har fungert utmerket på andre PA modeller jeg bruker. Jeg sliper ned metallstangen på halehjulet og bunn av sideroret før jeg blander 30 min epoxy og legger armert blank tape over. Sideror limes med CA hengsler og linking som resten.
                  Attached Files
                  ____________________________
                  Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                  Comment


                  • #10
                    Ferdig til uka?!

                    Ser kjempefin ut Alf!
                    Gleder meg til å se den i luften!
                    Skoger til uka???
                    L

                    Comment


                    • #11
                      Modellen er straks klar, har bare balanserorslinkingen mellom øvre og undre ving samt hjul og hjulkåper og radio oppsett så er den klar.

                      regner med at det blir Skoger for maiden på mandag eller tirsdag
                      ____________________________
                      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by affa View Post
                        Den står 100% klar og lekker. Lett som fy

                        her er mitt 100% ferdig her venter jeg bare på VÆR til å fly i
                        for øyeblikket blåser det alt for mye + at det sner å regner
                        .. Affa hva ente du opp på i vekt ?
                        mitt ble 1075 g ferdig til å fly
                        Attached Files
                        Alf-Reidar Mortensen

                        Mine fly
                        33% ExtremeFlight Extra 88"3w55xi
                        30% yak 54 dl50
                        Edge 540 CRRCpro GF45i (Satt i et hjørne)
                        PA Ultimate Amr
                        MC-24/Hott
                        Under Bygging
                        Brian Taylor Supermarine Spitfire MkIX 83"
                        Midlertidig stopp

                        Comment


                        • #13
                          Siste finish er tatt. Spinneren er enkel å tilpasse. Ett klistremerke klistres rundt akselen og limes opp langs sidene på spinneren. Dette er malen for utfresing til APC propelle rog lignende. Fungerer strålende!

                          Festeoppsettet til øvre vinge ble skrudd fast med Loctite. Alle skruer på plass og passformen var utrolig fin. Etter dette linket jeg balanserorene sammen og startet programmeringen av radioen. Har satt i en 6 kanals sak med separate balserorskanaler, ellers std oppsett.

                          Mye utslag og endel expo og CG passet perfekt med batteriet ett stykke bakpå batteriplaten.

                          Ellers skrudde jeg fast hjulene med medfølgende bolter. Tredde hjulkåpene over akselen og boret innenfra i understellet med oppgitt diameter på 2 og 1,5 mm for skruene som følger med. Dette fungerte ikke så godt. Skruene som følger med er for myke og karbon e rhardt å skru i....

                          Endte opp med 2 mm og noen skikkelig harde selvgjengende skruer med unbrakotopp. Dette satt som banken.

                          Da er modellen helt klar og kun litt fri og rolig vær som trengs....
                          Attached Files
                          ____________________________
                          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                          Comment


                          • #14
                            Syns det mangler bilde av en rød Ultimate AMR her.
                            Her er min 80% ferdig
                            Beklager rotet.....
                            Attached Files
                            Mvh
                            Morten Aase

                            Comment


                            • #15
                              Jomfrutur

                              nydelig vær og en rask testtur i dag med 2 pakker flydd. Hadde ikke rukket å sette opp radio eller noe, men den ble som ofte tatt på sparket og justert på myyye utslag og dualrates med litt mindre og en liten porsjon expo i det hele. Deretter en kort CG sjekk og off we go !

                              Modellen er lett og flyr deretter. Utrolig snill og morsom og kan flys på veldig små arealer. Etter en halv pakke fant jeg ut at CG godt kunne flyttes enda lengre bak med batteriet. Da ble den betydelig roligere i hovring og høy alfa, men man må fortsatt være bestemt når man skal inn i den. Fra level flight og inn blir det endel wingrock, kan også være noen rustne fingre etter vinteren. I hovringen er det mye autoritet i alle ror og den er lett å holde. Masse power i thrust 40 motoren og den er stillegående og fin.

                              På pakke 2 klatret den litt på rygg og ble nesten litt baktung. Landingene er enkle og den flyr med bare en touch av throttle.

                              Spinn og roll er raske, må ha inn litt differienserte balanseror, men det får komme i neste runde. Tok den i passelig høyde og trakk av gass, da faller den mot jordet uten engang at propellen snurrer og er knallstø. Ikke ett snev av tegn til å flikke.

                              En morsom, velflygende og utrolig liten praktisk modell. Denne kommer til å være med konstant på stripa tror jeg.

                              Legger ved endel bilder og kommer også en uredigert video så fort som mulig.

                              Takk til Lars for at han stilte opp i dag med fine fotos og film !!!
                              Attached Files
                              Last edited by affa; 19-03-09, 15:19.
                              ____________________________
                              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                              Comment

                              Working...
                              X