Announcement

Collapse
No announcement yet.

Super Falcon 120

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Super Falcon 120

    Hei !
    Er det noen som har bygget om Super falcon 120 til turbin drift?? Hvis, kan noen gi meg litt info om "hva og hvordan" dette gjøres. Gjerne noen gode bilder. Hvor stor turbin trengs??

  • #2
    Hei hei.

    Det lå en fiks ferdig med turbin på rcmarked for ei lita stund sia...

    Ellers er det litt lesestoff her: Bob Cat Copy Falcon 120 Jet - RCU Forums

    Comment


    • #3
      Den fiks ferdige som lå på RcMarked.no er på tur hjem til meg

      Vet at det er endel som har bygd denne med turbin, skal vist være en god plattform for turbiner rundt 5-7kg.

      Kan legg inn litt bilder når jeg får den hjem.

      Rcnet.no selger Falcon 1.20 her:

      http://rcnet.no/b2b/product_info.php...roducts_id=894

      Comment


      • #4
        Hei- jeg som solgte den kan bidra med litt info sålenge:
        Det er ikke så mye modifisering som må til på Super Falcon i jetversjon, men enkelte ting lønner seg. Det er mer enn nok med en turbin på 5-6kg skyvekraft, tenk også på vekten i halen på modellen. Du kan gjerne bruke det eksisterende motorfestet med lange, solide skruer, men er nok bedre lage et eget motorfeste i aluminium f.eks. Noen har byttet ut CA-hengslene på alle ror med pinnehengsler type Robart. Jeg bruker også å tape langs rorskjøtene på undersiden av raske fly (med klar, sterk pakketape i passe bredde) for å eliminere evt. flutter i rorene - husk dette går fort! Oppgitte utslag på rorene stemmer rimelig bra, men du kan legge utslag på maks flaps til minst 30mm hver vei og kanskje øke utslaget på høyderor med ca. 5mm noe for å få nesa mest mulig opp i landingsfasen, noe som bremser bra. Du kan også med fordel bytte ut linker og støtstenger til en større dimensjon, for eks 3mm eller 4-40 i tommer. Som fueltank er f.eks. en 2 l saft/colaflaske bra, bare lokk og gjennomføringene er tette, husk skikkelig filtfilter som klunk. Du bør også ha en liten hoppertank f.eks. BVM UAT for å unngå luftbobler i systemet.
        Vinkel på turbinen er optimal med ca. 3mm høydeforskjell på foran og bak, dvs. at motoren skrår nedover bak. Flytt vekt (batteripakker osv.) forover i flyet for å oppnå korrekt CG - det oppgitte tyngdepunktet stemmer bra.
        Innfestingen av understell bør du forsterke som vanlig på de fleste ARF-modeller der det er mulig, og det skader ikke med Zap evt. mere epoxy langs kantene på spantene i kroppen. Canopy'en bør du evt. bruke hurtiglås på (litt ombygning) slik at den er kjapp å løsne samtidig som den ikke faller av i luften. Trenger du flere radiokanaler så kan du spe på ved å bruke en servoreversings Y-kabel på flaps.
        Det er skrevet side opp og side ned om Falcon på diverse fora, sjekk disse for bilder og mye nyttig (pluss litt tull :
        http://www.rcmf.co.uk/4um/index.php/topic,44388.0.html
        og
        Bob Cat Copy Falcon 120 Jet - RCU Forums
        Det er også en grei byggerapport i bilder her:
        404 - File or directory not found.

        Richard B.

        Comment


        • #5
          Heisann !
          Hadde vært supert med noen bilder. På forhånd takk.

          Comment


          • #6
            Det er masse bilder i de trådene jeg nevnte, men vedlagt er en test av flyet som sto i RC JetInternational for ca. ett år siden.
            Richard B.
            Attached Files

            Comment

            Working...
            X