Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byggeblogg: 50CC Bensin i et GP Giant U-Can-Do

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Byggeblogg: 50CC Bensin i et GP Giant U-Can-Do

    Jeg har hatt en ferdig montert Giant U-can-do fra GreatPlanes stående på soverommet siden juletider i påvente av en idè til hvilket motoroppsett jeg skulle bruke. Valget falt på en DL50 bensinmotor med tunepipe fra krumscheid, siden jeg vet dette har blitt brukt før med hell


    Dette blir ikke en blogg om monteringen av selve flyet siden det allerede er laget flere gode slike, men en blogg om montering av motor og det elektriske. Se monteringsblogger for flyet her her:
    Great Planes' Giant U-Can-Do-3D ARF with OS 160FX Review - RC Groups
    Page not found


    Smartfly- PowerExpander 14MZ eller Battshare (Har ikke bestemt meg ennå) og Ignition Cutoff skal bestilles fra Elefun.
    Tunepipe med tilbehør er allerede bestilt fra Krumscheid-Metallwaren.
    Resterende deler er bestilt fra Hobbycity og ventes i posten til uka.


    Servoer er av merket HD og er digitale med metalldrev, med henholdsvis 4x 7,2kg@6V på balanseror, 2x 10,5kg@6V på høyderor og 1x 15,8kg@6V på sideror.


    Jeg er litt usikker på hvor mange amp dette kommer til å trekke ved max belastning, så for sikkerhetss skyld har jeg kjøpt 2 stk 2s-2100mah lipobatterier som reguleres ned til 6V av to Turnigy megabec 8A, altså 16A ut av powerexpander eller battshare.


    Flere bilder og info kommer etterhvert som jeg får deler i posten. Dette er den første bensinkjerra jeg bygger, så jeg tar gjerne imot tips og triks underveis.


    I forhold til om jeg skal bruke powerexpander eller bare battshare, er det noen som har såpass mye erfaring med store modeller at de vet hvor mange ampere man kan tørre å trekke gjennom mottakeren?
    Har hørt skrekkhistorier om 2.4ghz systemer som rebooter i lufta fordi mottakeren ikke har nok strøm etter at servoer har tatt sitt.
    Attached Files
    Last edited by Jostein; 16-04-09, 20:12.
    Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

  • #2
    En enkel måte å gjøre det på, er å koble pluss og minus kablene fra servo direkte mot regulert Lipo, som blir 6 volt, og så tar du signal kablene og setter direkte i mottakeren, som også må få 6 volt. Da trekker du null A gjennom denne, og du risikerer ikke rebooting o.l

    Slik hadde jeg ville ha gjort det, men det er sikkert mange andre måter å gjøre det på

    Bruker du PowerExpander, så regulerer den 5 volt til mottakeren, og det som kommer fra batteriene går direkte til servoene. Her må du kanskje bruke regulator, selv om jeg har lest at HD servoer tåler 7.2-7.4 volt. Men et nyladet Lipo gir vel over 8 volt, så her hadde jeg safet på regulert styrke til 6.4 volt, som jeg selv bruker på mine HD servoer, uten problem.

    Øverste alternativ er vel det rimligste, og med tanke på hva du klarer å belaste modell/servoer med, er det vel heller ikke det dummeste. Jeg hadde ikke puttet dyre powerboxer i en modell med så få servoer. Om du skulle være uheldig, så må du kanskje kaste Powerexpanderen, og den koster vel noen kr? Stikke glitch forekommer

    Lykke til, blir spennede å se hva du går for
    Knut Erik
    But it flies, so who cares??
    www.torqueroller.com
    Steikje galen
    www.skalamodellflyklubb.no
    www.teamflyingcircus.com

    Comment


    • #3
      Powerexpanderen er faktisk ikke så mye dyrere enn battshare, så er fortsatt litt i tvil men det hørtes ikke så dumt ut å kjøre strøm rett til servoene

      Som jeg skrev så har jeg kjøpt et par bec'er som skal regulere ned strømmen fra batteri, så den biten er allerede i boks
      Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

      Comment


      • #4
        I dag dumpet det en pakke fra onkel Yuheng Wu ned i postkassa
        Det betyr at jeg har fått motor, servoer, servoledninger, propeller, batterier og bec'er.


        Har også fått bestilt det jeg skal ha fra elefun, som er battshare, ignition cutoff, mottaker, servoarmer i aluminium og diverse annet småtjafs.
        Valget endte på battshare fordi powerexpander vil være litt overkill på de få servoene som sitter i flyet.


        Tunepipe med tilbehør ligger på tollager i Oslo og forventes i posten en av de nærmeste dagene


        Det ser dessverre ut til at jomfruturen blir utsatt noen måneder..
        Canopy manglet i settet jeg kjøpte fra Norwegian Modellers men de lovet å bestille en så jeg fikk den før sessongstart.

        Siden det har gått 4 mnd og jeg fortsatt ikke har hørt noe så ringte jeg de og spurte hvor den befant seg hen.
        Fikk beskjed om at den ble bestilt i januar, men at det måtte ha blitt noe tull, siden de hadde mottatt flere leveranser etter den tid.

        Fyrn jeg snakket med sjekket lageret på tower hobbies, og de får den ikke inn igjen før i slutten av juni.
        Her er det med andre ord bare å smøre seg med tolmodighet..!


        Er det noen av dere som har en mening om hva som er lurest av å lodde servoledningene i skjøtene, eller om den vanlige kontakten duger?
        Jeg ser for meg at det er begrenset hvor mye spenningstap man får av å bruke kontaktene, men jeg er åpen for innspill.
        Attached Files
        Last edited by Jostein; 16-04-09, 20:15.
        Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

        Comment


        • #5
          I dag kom delene fra elefun, og jeg har endelig fått gjort noe konstruktivt

          Kvelden gikk med på å lodde skjøtekabler på servoene, montere disse i flyet, og montere servoarmer.

          Valget falt forresten på armer til 35% fra SD-Model.
          Disse skrues på orginalhornene som følger med servoene med medfølgende skruer og muttere.
          Hullene i orginalhornet måtte borres opp til 2mm.

          Sideror trenger 120cm servoskjøteledning, mens høyderor trenger 100cm pr ror.

          Knotet litt med å få linket 2.4 mottakeren til senderen min, og fant til slutt ut at det var
          internettrouteren min som forstyrret den. Så fort jeg skrudde av denne så var alt i orden
          Attached Files
          Last edited by Jostein; 18-04-09, 19:05.
          Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

          Comment


          • #6
            Her kommer en liten oppdatering.

            Ble ferdig med vingene i dag, dvs loddet på skjøteledninger og mpx kontakter på servoene og montert servohorn/stag.
            Når jeg testet rora så merket jeg at servoene ikke er like raske, så det ene balanseroret henger litt etter det andre.
            (Det er to ror på hver vinge, balanseror og flaps).

            Det kan hende dette har noe med at jeg testet med et 4.8V batteri, og at problemet forsvinner når jeg kobler på 6V fra bec.
            Det går hvertfall ann å håpe


            Har også skjært ut litt av avstiveren til cowlingfeste for å få plass til motorfester, og merket opp for hull til forgasserstag og fuelslange.
            Attached Files
            Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

            Comment


            • #7
              Blir gøy å se hvordan ditt blir. Har selv et med ftl 45ccm i nesa og det flyr himla fint.
              servoene mine er toward pro 996 og det funker greit. starta med to sanyo 2700mah 6v, men har ikke noe slik power dingseboms, så batteri pakka klarte ikke å levere nokk til motager. tok ta å loddet med "mottager" pakke av et sett Matched 4600 drivbat. til bil. Dette ble da bra nokk.
              Lykke til med montering og oppdater oss ofte
              Roy Harald Amundsen
              Alias skjefen

              u-can-do 3d Giant med FTL45
              Reactor 3d med 55AX
              hobbico twin star med 2X GMS40
              Extra funtiger med 46 AX
              Flip 25 med 25 FX
              katana v2 70 med 70T
              telemaster med 61.

              edge 540 depron
              no liemit depron

              Esky lama v4
              Kyosho consept 30

              flere crawlere og masse 1:18 biler.

              Comment


              • #8
                Takk for svar Greit å vite at det er noen som følger med:P
                Jeg har som sagt 4200mAh å gå på, og håper dette holder.
                Er spent på hvor mye strøm det er igjen i batteriene etter jomfruturen.


                I dag har jeg skjært ut hull i firewall til throttlestag/chokestag.

                Jeg har også målt opp plassering av motorfester så propellakslingen er i senter av flyet begge veier, og prøvemontert motor.
                Jeg måtte lage noen fester til throttleservo, siden jeg ikke ville at staget skulle ta opp mye verdifull plass ved å gå gjennom halve flyet.
                Monterte også throttlestag.


                Det ble faktisk overaskende god bakkeklaring med en 20x8 prop. Skal ikke si dette helt sikkert før den står på gresset på stripa, men jeg er ved godt mot.
                Som dere ser så har jeg ansatt en assistent til å supplere med reservepropell i tilfelle den skulle stuke nedi


                Jeg har også loddet ferdig deanskontakter til batteri, bec'er og battshare og laget fester til batteriene.


                Og dette var stort sett det jeg rakk i dag
                Attached Files
                Last edited by Jostein; 19-04-09, 23:38.
                Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

                Comment


                • #9
                  Litt flere bilder:
                  Attached Files
                  Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

                  Comment


                  • #10
                    20x8 propell?

                    Jeg flyr med 23x8 prop på min DL50. Så du bør sette ned endepunktet på gassen så du ikke får noe alvorlig turtall!

                    Ser på bildet at noe særlig større propell også blir vanskelig.. Om du ikke forlenger understellet såklart.

                    Men blir spennende å høre hvordan den flyr!

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Jøllsrud View Post
                      20x8 propell?

                      Jeg flyr med 23x8 prop på min DL50. Så du bør sette ned endepunktet på gassen så du ikke får noe alvorlig turtall!

                      Ser på bildet at noe særlig større propell også blir vanskelig.. Om du ikke forlenger understellet såklart.

                      Men blir spennende å høre hvordan den flyr!
                      Hei!
                      Fant ut at jeg har beregnet litt feil.
                      Snakket med en kar fra statene som fløy med en 20x8 prop på sin ucando, men han bruker en annen motor
                      Så det blir og bestille propell, og antageligvis også forlenge understellet.

                      Hvor pleier du å handle propeller i denne størrelsen?
                      Last edited by Jostein; 20-04-09, 10:49.
                      Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

                      Comment


                      • #12
                        Heisann!


                        I kveld har jeg vært litt produktiv igjen, etter et par dager med lite motivasjon/mye sofasliting

                        Har montert bec'ene, battshare, cutoff, tenningsmodul og led-lamper.
                        Har også laget en bryter på tenningsanlegget, for å ha muligheten til å skru av motoren manuelt på flyet.

                        Fikk en telefon fra Norwegian Modellers i dag, og de lovet å skaffe en canopy til meg så fort de hadde mulighet.
                        Attached Files
                        Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

                        Comment


                        • #13
                          Jeg har pleid å kjøpe propeller fra Martinsen Hobbyservice.
                          De har noen Roto trepropeller som er ganske så fine. Ikke er de dyre heller. Tror jeg har betalt under 250,- for 23x8.

                          De syntes værtfall jeg funker bra, eneste at man må balansere de litt, men de gjelder vel de fleste trepropeller vil jeg tro.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Jøllsrud View Post
                            Jeg har pleid å kjøpe propeller fra Martinsen Hobbyservice.
                            De har noen Roto trepropeller som er ganske så fine. Ikke er de dyre heller. Tror jeg har betalt under 250,- for 23x8.

                            De syntes værtfall jeg funker bra, eneste at man må balansere de litt, men de gjelder vel de fleste trepropeller vil jeg tro.
                            Mine trepropeller på 22x8 og 23x8 er Hawk fra Peak Model. De er veldig rimelige og har vært i balanse alle sammen. Har så langt brukt 22x8, men nå har motoren gått litt og jeg har satt på canister, så jeg lurer på om jeg ikke snart bør gå opp en størrelse.
                            Motoren er en DL50.
                            Last edited by Te-raptor; 24-04-09, 00:51.
                            Terje

                            Comment


                            • #15
                              Hei

                              Har fulgt med på tråden din. Tøft prosjekt!
                              En liten bemerkning på monteringen av optisk tenningskutter:
                              Jeg ser du har montert senderen og mottakeren til kill-switchen like ved siden av hverandre. Ideen med å ha en slik sender og mottaker koblet sammen via en optisk kabel, er å få en viss avstand mellom potensielt "støyende" elektronikk i tenningsannlegg (med ledninger) og radioutstyr i flyet. Minst 15-20cm. I tillegg til å kunne stoppe motoren fra senderen selvsagt.
                              Det er ikke sikkert din montering vil skape problemer, men hvorfor ikke benytte seg av den ekstra sikkerheten en optisk kill-switch tilbyr?
                              Lykke til videre!
                              Trond Dullerud
                              Trondheim Modellflyklubb

                              Comment

                              Working...
                              X