Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bestiller fra Staufenbiel. Hvilken fraktmetode anbefales?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bestiller fra Staufenbiel. Hvilken fraktmetode anbefales?

    Staufenbiel benytter seg av DHL (DPD), men etter å ha lest om dårlige erfaringer her på forumet ang. DHL og ville fortollingsgebyrer, er jeg lite lysten på å gå i samme fella.
    Staufenbiel tilbyr også noe de kaller Post A1.
    Jeg har ventet en uke på svar om hva dette innebærer med tanke på sporingsnummer og forsikring, uten å få svar.
    Før jeg "just do it", vil jeg høre om det er noen her som har erfaringer med andre fraktveier enn DHL fra Staufenbiel, eller fra Deutchland generelt?

    Brenner i kortfingra etter å få sendt denne ordren, så raske svar mottas med takk.

    En annen måte å unngå DHLs tollgebyrer er jo å sende pakken til Strömstad eller deromkring; er det noen som har erfaringer med poste restante hos broderfolket (goddtar postkontoret i Strömstad dette)?

    F

  • #2
    Heisann!

    Poste restante til Strømstad fungerer helt fint!

    En kompis som nettopp henta ei pakke fra Tyskland der!

    Eivind
    Great Planes Fling
    Great Planes Slinger
    E-Flite Edge 540
    Tragi 704X
    Multiplex Funjet
    Multiplex Easyglider
    EMS Ventus 2c Klapptrieb, 4,8m
    Valenta ASW 17
    Futaba 10c FASST

    Comment


    • #3
      Supert!

      Fant denne som bekrefter det http://forbrukerportalen.no/Artikler.../1095878485.92

      Jeg regner med at fraktprisen da er reell oppgitt på Staufenbiels sider; eller kommer det alltid en ekstraregning fra DHL (toll og moms er det jo ikke snakk om innenfor EU)?
      Så gjenstår det å se om butikken går med på å sende PR (blir betalt med kort, så de får jo sitt)?

      F

      Comment


      • #4
        Det er nok ikke mye å spare på å hente varen i Strömstad, da Staufenbiel sender uten tysk moms til Norge. Innen EU må du betale tysk moms for varer fra Tyskland. Forskjellen på tysk (19%) og norsk moms er ikke så stor.
        Staufenbiel er forøvrig en stor og seriøs aktør markedet, og det er ingen ting å sette fingeren på hva service angår.
        Raskeste forsendelse til utlandet fra Tyskland er å sende som brev (maks 2kg, lenge+bredde+høyde=max 90cm, og ingen side over 60cm). Jeg regner med at Staufenbiel sender som brev på forespørsel.
        Jeg sendte nettopp en pakke på 982g til Japan fra Tyskland, og den kom på 22 euro, hvorav 5 euro var forsikring. norge ville vært 5 euro billigere.

        Thorodd

        Comment


        • #5
          Som nevnt i tidligere poster er det mye å spare på å bruke P.R. til strømstad, har du mulighet til å bruke P.R. så ville det nesten være idiotisk å ikke bruke det særlig hvis du handler "litt" store ting eller med en verdi på 4-6000 eller mer.
          Har selv tatt inn noen seilfly og et par Sebart Angel 50 og tjente bra på det.

          1) Frakt innen EU er i de fleste tilfeller vesentlig billigere enn til land utenfor særlig når pakken blir stor.
          2) Du kan få igjen den tyske momsen uten å betale Norsk moms. Grensene her er følgende returnerer du til Norge etter 12 timer kan hver person i bilen ta med varer for 3000 kroner momsfritt inn i Norge, er du i Sverige mer enn 24 timer kan hver person ta med for 6000.- momsfritt så her er det definitivt mye å tjene!
          Du kan ikke på en regning ta inn varer for 12000,- selv om dere er 2 i bilen, i dette tilfelle må du be Staufenbiel dele regningen i to osv. noe de gjør uten problemer.
          3) Masse billig Svenske kjøtt i fryseren.

          Ta kontakt med Staufenbiel før du bestiller slik at de kan klargjøre moms retur papirene og sende dem med bestillingen. Sjekk også hva de tar i ekstrakostnad for å returnere momsen.

          Skal du bruke P.R. så må du bruke pakketransport i regi av det Tyske postverket, grunnen til dette er at postkontoret i Strømstad kun godtar å lagre varer som kommer via "Postverk" systemet. Jeg regner med at DHL er innen for dette systemet siden de er det tyske postverk sin pakke distributør.
          For å være sikker så ring postkontoret i strømstad (Legger inn nummerert her når jeg finner mobilen min.....) og sjekk med dem hva de godtar!
          Husk at UPS osv ikke leverer til postkontoret siden du ikke har adresse der!

          Har brukt P.R. flere ganger og er kjempe fornøyd - vesentlig billigere varer i utlandet, billigere frakt og 16%(19% opp er 16% ned) tysk moms tilbake .

          Husk at Post og Tollerene ikke bare nøyer seg med momsen - de skal også ha fortollingsgebyrer osv - handler du for nonen lapper så begynner det å bli penger av alle tilleggene....

          Gå gjerne flere sammen når dere bestiller for å redusere transport kostnadene + flere til å fordele regningen på ved momsretur. Kos dere en dag i Sverige med flyging, shopping osv å fyll bilen opp nå dere drar tilbake ( bare pass på å ha stor nok bil )
          Last edited by Quadrocopter; 06-05-09, 23:52.

          Comment


          • #6
            Jeg ser den med fortollingsgebyrer. Jeg ser det som en form for proteksjonisme for å legge hinder i veien for utenlandshandel, og da særlig småhandel. Hvorfor må vi betale gebyrer for å betale en avgift? Sykt!!

            Det stemmer også at innen EU er frakt en del billigere. Hermes er et supert alternativ til DHL/Posten, som desverre bare opererer innfor EU.

            Når det gjelder moms, kan ingen forhandler innenfor EU trekke moms fra ved forsendelser innefor EU. Det ville vært det samme som om en norsk forhandler trekker moms fra ved forsendelser innenlands. Altså har Staufenbiel har ingen mulighet til å trekke fra tysk moms ved forsendelser til Sverige.

            Jeg forstår ikke helt hva du mener med "19% opp er 16% ned", men tysk moms er ikke lenger 16 %, men 19%, og differansen mellom tysk og norsk moms er 6%. Dersom du kjøper en vare som koster NOK 1000,- i Tyskland ink. tysk moms, blir selve varen 50 kroner dyrere inn til Norge.

            Fodelen er at du gjør ingen krumspring, og kan handle for så store summer du bare vil.

            Om du hamdler litt større, 10.000,- NOK f.eks., er totalkostnadene med forsendelse, momsdifferanse og fortollingsgebyrer ca 850 kroner, og da blir det forholdsmessig mye gunstigere.

            Å bruke Poste Restante i Sverige, er vel bare lønnsomt for de som bor i den umiddelbare nærhet av grensa.

            Thorodd
            Last edited by thorodd; 07-05-09, 08:00.

            Comment


            • #7
              "19% opp er 16% ned" henviser vel til at når du står i butikken i Tyskland og har en vare til € 100.- og skal finne ut hva den koster uten tysk moms så må du trekke fra 16%, ikke 19% (gange med 0,84)

              € 100.- x 0,84 = € 84.- Dette er prisen uten tysk moms

              € 84.- x 1,19 (tysk moms) = €99,96 Dette er prisen med tysk moms

              Det er ca. tall men fungerer godt nok for vårt formål. Ser at det kan forvirres med at tysk moms tidligere var 16%.
              Olav Moe

              -- Uttrykket "flyinteressert ungdom" forteller ingenting om din fysiske alder. --

              Innholdet i min hangar, sånn ca

              Comment


              • #8
                Takk for god info fra en som faktisk har gjort dette, Quadro!

                Er det mye hassle med å stoppe på grensa for å få tilbake momsen (altså er det verdt det - min forsendelse blir et seilfly og noe smått for under 3000,-)?

                Hvilket postkontor sender du til i Stömstad?.
                Adressen på forbrukerportalen (link over) fremkommer ikke når man går på posten.se. Men dersom man kan hente på søndagsåpne Konsum, er det jo ingen bakdel


                Ser Forbrukerportalens artikkel er fra 2004, så de har sikkert lagt ned noen kontorer i Sverige også siden da.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by thorodd View Post
                  Når det gjelder moms, kan ingen forhandler innenfor EU trekke moms fra ved forsendelser innefor EU.
                  Det er vel her snakk om å få med momsreturpapirer som fremlegges ved endelig innførsel til Norge.
                  Fred Larssen

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Flamingooo View Post
                    Takk for god info fra en som faktisk har gjort dette, Quadro!

                    Er det mye hassle med å stoppe på grensa for å få tilbake momsen (altså er det verdt det - min forsendelse blir et seilfly og noe smått for under 3000,-)?
                    Nei, Kjør inn på rød sone (Svinesund, ny bro) - hold til høyre å kjør opp til toll ekspedisjons inngangen (helt i enden av bygget). Ta med papirene som du har fått fra forhandleren og få dem stemplet. Du sender så papirene tilbake til forhandleren - han vil så overføre pengene til deg.

                    Hvilket postkontor sender du til i Stömstad?.
                    Adressen på forbrukerportalen (link over) fremkommer ikke når man går på posten.se. Men dersom man kan hente på søndagsåpne Konsum, er det jo ingen bakdel
                    Det er ikke postutleveringen på Konsum!!!!
                    Postkontoret er det som ligger ned mot småbåt havnen / jernbane stasjonen og de har oppe på lørdag.

                    Hvis du ser på kartet så ligger de cirka her i skolgatan 1, tar du kontakt med dem på Tel +46 526 120 46 så får du mer informasjon. (Postcenter för företag, Skolgatan 1, sommar mån-fre 8-18, övrig tid 7-19 )
                    De er meget service vennlige og kjempe hyggelige (stor kontrast til posten Norge) - og det er ikke så rart når 90% av kunden er nordmenn som sender/henter pakker
                    Bare husk at pakken kan maksimum ligge 2 uker i Strömstad.
                    Last edited by Quadrocopter; 07-05-09, 15:39.

                    Comment


                    • #11
                      Takk igjen Quadro!

                      Nå har jeg vært i kontakt med Tautonerne, og alt ser forsåvidt greit ut.
                      Men det virker ikke som de har noen rutine på å legge ved et skjema for tilbakebetaling av moms; Gustav sier at jeg bare skal sende en tollstemplet kvittering (invoice), så ordner det seg.
                      Trodde man måtte ha et eget skjema for dette.
                      Stemmer det at det er slik det foregår,og det bare er å sette igang å bestille?

                      F

                      korrespondanse med Staufenbiel:

                      From: "G. Staufenbiel Hamburg" <info@modellhobby.de>
                      Date: Thursday, May 7, 2009 12:52
                      Subject: Re: Gustav Staufenbiel GmbH Comments and questions
                      To: >

                      >hello.


                      >We don´t supply this form at our shipments because
                      > we don´t use this form!
                      > Mit freundlichen Grüßen aus Hamburg

                      >Ihr Staufenbiel Team

                      > Gustav Staufenbiel GmbH * Seeveplatz 1 * 21073 Hamburg * Tel:
                      > 040-30061950
                      > Geschäftsführer Andreas Och * Handelsregister Hamburg HRB
                      > 50171 * USt-Id-Nr. 118559118 * Steuer-Nr. 47/726/00300


                      ----- Original Message -----

                      > From:
                      To: G. Staufenbiel Hamburg
                      Sent: Thursday, May 07, 2009 12:16 PM
                      Subject: Re: Gustav Staufenbiel GmbH
                      > Comments and questions

                      > Thanks for your rapid response!
                      > The form I am referring
                      > to is the Tax/VAT refund form; this some special form precisely for VAT
                      > refunds. Do you supply this with all shipments?
                      > When ordering through E-mail; do you accept MasterCard?
                      >
                      > Yours,
                      >
                      > ----- Original Message -----
                      > From: "G. Staufenbiel Hamburg"
                      > <info@modellhobby.de>
                      > Date:
                      > Thursday, May 7, 2009 12:10
                      > Subject: Re: Gustav Staufenbiel GmbH Comments
                      > and questions
                      > To:
                      >
                      > > hello.
                      > > we don´t have a vat declaration form.
                      > > After you have delcare
                      > the items at the custom your have to send us the
                      > > invoice signed from the custom.
                      > > You can send us the order only via email because your address
                      > > for the invoice and the delivery address are different.
                      > >
                      > > Mit freundlichen Grüßen aus Hamburg
                      > >
                      > > Ihr Staufenbiel Team
                      > > Gustav
                      > Staufenbiel GmbH * Seeveplatz 1 * 21073 Hamburg * Tel:
                      > >
                      > 040-30061950
                      > > Geschäftsführer Andreas Och * Handelsregister
                      > Hamburg HRB
                      > > 50171 *
                      > > USt-Id-Nr. 118559118 * Steuer-Nr.
                      > 47/726/00300
                      > >
                      > >
                      > > ----- Original Message -----
                      > >
                      > From: <>
                      > > To:
                      > <info@modellhobby.de>
                      > > Sent: Thursday, May 07, 2009 12:44
                      > PM
                      > > Subject: Gustav Staufenbiel GmbH Comments and questions
                      > >
                      > > > Regarding VAT refund.
                      > > >
                      > > > I would like to order from your webshop and have some
                      > > > questions regarding
                      > > > VAT refund:
                      > > > I will collect the order in Sweden and declare it at the customs when going back to Norway.
                      > > > I therefore need a VAT declaration form from you in order to reclaim the VAT.
                      > > > Is this possible?
                      > > > How do I specify this request when ordering from your webshop?
                      > > >
                      > > > Yours sincerely,

                      Comment


                      • #12
                        Siden jeg har en søster i Hamburg så trenger jeg ikke å bruke P.R. fra Staufenbiel
                        Men det de sier stemmer, når jeg kjøper varer der tar jeg bare med kvitringen til toll kontoret på flyplassen å får dem til å stemple den, så reiser min søster bort til dem med kvitringen å får pengene tilbake.

                        Har brukt P.R. fra bl.a. Lindinger i Østerrike hvor de har ferdige rutiner og papirer for retur av moms.
                        Last edited by Quadrocopter; 07-05-09, 13:13.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Quadrocopter View Post
                          Men det de sier stemmer, når jeg kjøper varer der tar jeg bare med kvitringen til toll kontoret på flyplassen å får dem til å stemple den, så reiser min søster bort til dem med kvitringen å får pengene tilbake.
                          Har også handlet i Hamburg, men har da fått eget Tax Free skjema i butikken (Karstadt). Etter stempling i tolla har jeg fått beløpet (- gebyr) hos Tax Refund skranken på flyplassen.
                          Det er tydeligvis flere måter å gjøre dette på.
                          Det rare er at det der ikke er noen kontroll på om du virkelig tar varene ut av landet!
                          Fred Larssen

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by E&E View Post
                            "19% opp er 16% ned" henviser vel til at når du står i butikken i Tyskland og har en vare til € 100.- og skal finne ut hva den koster uten tysk moms så må du trekke fra 16%, ikke 19% (gange med 0,84)

                            € 100.- x 0,84 = € 84.- Dette er prisen uten tysk moms
                            Eller så kan man bare dele på 1,19...
                            Lars Henrik Kjølberg

                            http://www.flickr.com/photos/larshkj/

                            Klubber:
                            Jets of Norway
                            Nittedal modellflyklubb

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by flarssen View Post
                              Det er tydeligvis flere måter å gjøre dette på.
                              Stemmer det , pleier å handle på hovedbutikken deres ute i Harburg - selv om det er pokker så langt utenfor sentrum.
                              Der får du muligheten med stempel på kvitring og slipper gebyret til TaxFree gutta.

                              Det rare er at det der ikke er noen kontroll på om du virkelig tar varene ut av landet!
                              Siden man skal stemple når varen taes ut av landet og ikke inn så vil man alltid ha mulighet for at noen svindler systemet... samme om det er over flyplasser, ferjer eller med bil.
                              Last edited by Quadrocopter; 07-05-09, 21:52.

                              Comment

                              Working...
                              X