Announcement

Collapse
No announcement yet.

Skråstillt halerotor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Skråstillt halerotor

    Er det noe som vet hva designet/konseptet bak skråstillt halerotor heter som feks. noen av CH-53 har?
    http://data.primeportal.net/hangar/g...e_14_of_15.jpg
    Er dette kun for å motvirke at nesen vil opp under foroverflyging?
    Last edited by LarsO; 16-05-09, 12:55.

  • #2
    Sikorsky s92 har også skråstilt, men den har rotoren på andre siden av bommen, men vinklingen er den samme.

    Jeg trodde det var for å utnytte luftstrømmen fra hovedrotoren bedre, men jeg vet ikke.
    Hilsen Rune Marcussen

    MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
    T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
    JR DSX9

    Fitjar Modellflyklubb
    ---------------------------------------------------------------------------
    Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

    Comment


    • #3
      Når hele halefinna er vinklet er det normalt for å redusere belastningen på halebommen fordi den betydelige vekten av halegirkasse og rotor påfører en kraft nedover som reduserer deiemomentet på selve halebommen. Finna bak som halerotoren er montert i toppen av blir en momentarm som vrir halebommen når halerotoren "dytter". CH-53 har enorme krefter i sving og det er enormt dreiemoment som skal motarbeides med så mye vekt og så mange rotorblader, og det betyr like enorm kraft fra halerotoren. Vinklet halerotor gir også ekstra løft og krever derfor komplisert miksing mellom hovedrotorkontrollene og yaw sånn at helikopteret ikke for eksempel beveger nesa opp og ned når man gir mer eller mindre utslag på halerotoren.

      Hvis du ser på Black Hawk så har ikke den vinklet halefinne, men halerotoren er vinklet. Dette tror jeg er fordi det er fordi det er et baktungt helikopter og halerotoren hjelper til å løfte. Som med CH-53 krever det også komplisert miksing for ikke å få koblingseffekt mellom kontrollene.
      Last edited by tahustvedt; 16-05-09, 13:10.

      Comment


      • #4
        Jeg lagde en illustrasjon.
        Attached Files

        Comment


        • #5
          Så det har ingenting med at thrusten oppover fra halen skal hindre nesen å bikke opp i foroverflyging, eller er det to fluer i en smekk?

          Comment


          • #6
            Faktisk så trenger man noe som presser halen ned i foroverflyging pga at luftmotstanden fra skroget gjør at nesa presses ned. Derfor har de fleste helikoptere en "tail plane" som øver en kraft nedover i fart.
            Last edited by tahustvedt; 16-05-09, 23:21.

            Comment


            • #7
              Originally posted by tahustvedt View Post
              Faktisk så trenger man noe som presser halen ned i foroverflyging pga at luftmotstanden fra skroget gjør at nesa presses ned. Derfor har de fleste helikoptere en "tail plane" som øver en kraft nedover i fart.
              Så det du sier nå er at ett RL helikopter vil bikke ned med snuten i foroverflyvning i motsettning til et modellhelikopter med lette padler som ofte vil opp med snuten?

              Comment


              • #8
                Ja. På grunn av luftmotstanden til skroget. Hvis du leter etter bilder av helikoptre så ser du at tail plane alltid er laget sånn at den presser halen ned i fart. Hvis du leser i en helikopterteoribok så ser du at det stemmer.

                Jeg har ikke opplevd at det vil opp med nesa med paddler selv. På full size er det et symptom på overspeed.
                Last edited by tahustvedt; 16-05-09, 23:54.

                Comment


                • #9
                  for spesiellt interesserte (oss geeker imellom )

                  her er en handbok i halerotordesign, artig lesing:
                  http://oai.dtic.mil/oai/oai?verb=get...fier=AD0775391



                  Comment

                  Working...
                  X