Announcement

Collapse
No announcement yet.

Auster J1

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Auster J1

    Heisann!

    Da modellbygging etter hvert ser ut til å bli en helårsaffære klarte jeg ikke å vente til høst og ny byggesesong.
    Det finnes mange flotte norskregistrerte fly der ute, og valget falt nå på Lars Håkensens 1946 modell Auster som forbilde for neste prosjekt.
    Modellen er hentet fra DB Scale&Models i England og er i skala 1:5. Dette gir et vingespenn på 221 cm.
    Foreløbig plan er å sette inn en Saito FG 20 4-takt bensin.
    Kommer fortsatt til å ligge på fun-scale nivå, men mye arbeid venter uansett, er godt i gang med kroppen. Jeg simpelthen elsker skikkelig byggesett uten for mye annet enn treverk og dette settet har iallefall høy kvalitet på materialene.
    Bruksanvisning er definitivt ikke av step by step med bildeforklaring, så det blir mye grubling og planlegging.

    mvh Terje
    Attached Files
    Terje Pedersen

    Indre Østfold Modellflyklubb

    91399490

  • #2
    Ser skikkelig stilig ut.

    Må si meg enig i at fly i tre er tingen. Flyet ser knall ut. Jeg bygger også en Auster, i tre, men ikke for fueldrift. Bygger i skala 1:5,5 Av auster aiglet trainer etter Ivan Pettigrew tegning, for elektromotor, om du er interessert kan jeg poste noen bilder av prosjektet senere.
    MVH
    Roffe.

    Comment


    • #3
      Hei igjen

      Hei
      tar meg friheten til å vise noe av det jeg driver med, her er noen bilder av min auster aiglet som nettopp er startet på. og noen bilder av mitt nykonstruerte magnetbyggebord. Noen av bildene viser mine nylagde vinkeljigger, disse brukes til å jigge flykroppen så den blir rett, de er instillbare og jeg stiller vinkelen ved å måle med en smygvinkel på tegninga og justere vinkeljiggen etter denne.
      Ha det fint.
      Roffe.
      Attached Files

      Comment


      • #4
        Hei!

        Dette så profft ut ja, har nok ikke dine hjelpemidler tilgjengelig, men det har gått bra før og gjør det sikkert igjen.
        Kjempegøy å se andre med nesten samme prosjekt og ikke minst med en genuin interesse for bygging. Vi dør ut snart!!
        Håper du legger ut flere bilder etterhvert, lover å gjøre det samme!
        Lykke til!

        mvh Terje
        Terje Pedersen

        Indre Østfold Modellflyklubb

        91399490

        Comment


        • #5
          Hei igjen

          I dag ble finne og ror bygget til Flyet. Legger ved et par bilder.
          Angående verktøyet mitt: Jeg er ingen erfaren modellbygger, jeg har kun bygd 4 fly før og dette er mitt 5 prosjekt. Det er andre gang jeg går i gang med å bygge fra scratch. Tidligere har jeg hatt problemer med å få vinger og flykropper rette. med Vinkeljiggen blir det ikke vanskelig lenger. Jeg har bygget jiggen selv med en del hjelp fra en fyr Paul i USA som har siden:
          Airfield Models - Radio Control Flying Aircraft and Display Models
          Lagde 20 slike jigger og de funker helt supert, lagde dem i 3mm flyfiner, man må nesten ha litt verktøy for å lage dem også, jeg har fult utstyr både sirkelsag og søyleboremaskin med koordinatbord. 20 slike jigger er mye arbeid mye pussing, saging og boring.
          Attached Files

          Comment


          • #6
            Litt fler bilder av prosjektet.

            Blir ikke all verdens tid til bygging men litt videre har jeg kommet på Ivan modellen.
            Cabin området er montert dette er utelukkende laget av hardvedlister, og det utgjør bærekonstruksjon for vingen, her er det brukt litt epoxy for å gjøre ting sterkt, i utgangspuknktet brukte jeg magnetjigger for å sikre at flykroppen ble rett da kroppsidene ble limt. Jeg tok modellen ut av jiggen første gang før jeg hadde planket deler av kroppen og etter en tid ble den litt skjeiv sannsynligvis grunnet litt fukt der jeg bygger. satte kroppen i magnetjiggen igjen og fikk planket og bygget cabin delen og nå virker den bra igjen. Vingeribber er også skåret ut nå ved å bruke 2 identiske finermaler som er skrudd sammen med gjenget stag M4 og vingemuttre. har laget alle ribbene nå metoden funka fint mye pussing før det hele var i boks. Neste skritt blir å lage hardvedlister til vingen skal på trelasten i dag og kjøpe noe plank som jeg kan skjære listene fra.
            Attached Files

            Comment


            • #7
              Originally posted by roffe_ek View Post
              Hei
              tar meg friheten til å vise noe av det jeg driver med, her er noen bilder av min auster aiglet som nettopp er startet på. og noen bilder av mitt nykonstruerte magnetbyggebord. Noen av bildene viser mine nylagde vinkeljigger, disse brukes til å jigge flykroppen så den blir rett, de er instillbare og jeg stiller vinkelen ved å måle med en smygvinkel på tegninga og justere vinkeljiggen etter denne.
              Ha det fint.
              Roffe.
              Sjølv om eg ikkje bygger i balsa lenger så er det interessant å sjå korleis
              andre gjer det. Ser det står ei flaske med lim på eit av bileta er det
              Casco Polyurethan (PU) lim?

              Kjøpte ei flaske Casco PU lim sjølv for bruk på Depron men syns den tørkar
              altfor sakte og gjer ei for hard limfuge sjølv om ein sprayer med vatn.
              Foretrekk UHU Por og smelte lim på skumplast foreløpig. Har prøvd
              diverse typar Epoxy og CA lim for skumm men dei har havna på hylla
              alle sammen.

              Derfor har du tips vedrørande PU lim så hadde det vore kjekt. Greit å
              ha litt fleire typar lim å velge mellom alt etter behov.

              Odd H.

              Comment


              • #8
                Ingen ekspert når det gjelder lim jeg.

                Jeg bruker mest vanlig casco hvitlim, når jeg bygger balsa, bruker også litt cyanolim men prøver å begrense det så mye som mulig, fordi det gir en overflate på balsaen som er vanskelig å pusse ned skikkelig og det synes ofte gjennom betrekninga om en ikke har fått en pen finish på balsaen. Limet jeg bruker er mao vanlig PVA lim det gir en usynlig limfuge so er lett å pusse, den er litt seig og ikke speisielt hard, samt at den er supersterk riktignok ikke så sterk som epoxy, det tørker saaaakte, Jeg bruker magneter for å holde ting sammen når jeg limer, det er mye bedre enn byggenåler, og man får rimelig godt press på limfugen med de magnetene jeg bruker, de er ekstremt sterke og sitter skikkelig hardt fast til stålplata jeg har over benken min, du kan sikkert bruke magnetsystem når du bygger med depron også?? på områder utsatt for stress bruker jeg 30 min epoxylim vanlig araldit funker helt supert og er knallsterkt. Det finnes også epoxylim som tørker på under minuttet nå, jeg har ikke prøvd det men jernia fører det limet, men det koster skjorta.

                Comment


                • #9
                  Hei igjen!

                  Har da bygget "litt" siden sist, det går jevnt fremover, mye jobb! Snart treferdig med vingene også, selv om mye pussing gjenstår.
                  Har egentlig lyst til å få en noenlunde pen cockpit på denne, hvordan er dine planer der Roffe?
                  Ellers så hadde jeg tenkt å bestille Saito FG 20 fra Søders hobby i Stockholm, men de har ikke hatt denne inne siden i våres. Den blir faktisk dyrere fra Statene.
                  Legger ved noen bilder, dog av noe dårlig kvalitet.

                  Fredagshilsen Terje
                  Attached Files
                  Terje Pedersen

                  Indre Østfold Modellflyklubb

                  91399490

                  Comment


                  • #10
                    Auster

                    Hvordan går det?
                    Følger med. lurer selv på om jeg skal kjøpe noen tegninger å bygge etter?
                    Hvordan er deres tegninger, lette å forstå? Det viktigste for meg er å få en lett model. Skal bygge et byggesett eller to før jeg bygger fra tegning. Har en Dare Fokker DR1 i skala 1/9 som jeg starter på etter jul.
                    Mvh Andreas
                    Stevensaero, glede i noen balsaflak.
                    PCM.at mye glede i litt carbon
                    Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

                    Comment


                    • #11
                      Info

                      Regner med at du ser her:Ivan Pettigrew Planes - Build Threads and Videos - RC Groups
                      og ser på byggelinkene litt ned på sidene.
                      Andreas
                      Mvh Andreas
                      Stevensaero, glede i noen balsaflak.
                      PCM.at mye glede i litt carbon
                      Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

                      Comment


                      • #12
                        Bilder av Austeren så langt, og hvor får en tak i små treskruer?

                        Hei igjen, her er noen bilder av Ivan Pettigrews Auster J5f Aiglet. Har bygget på flyet litt nå og da og det har nå tilsammen tatt ca 1 år. Dette er mitt første prosjekt på mange år, tidligere har jeg bygget noen få fly men med langt enklere konstruksjon type trainer. Mye tid har nok gått med til å forstå tegninga og hvordan byggeteknisk løse en del problemer. Flykroppen er nesten ferdig nå mangler bare noen tynne balsalister som skal gå langs kroppsidene og toppen fra omtrent midten og bakover mot halen, samt en halvsirkelformet støtte for det bakre vinduet. vingen skal få balanseror ved at jeg kutter disse fra den nåværende konstruksjonen. front cowlingen er avtakbar og er festet med 2mm elektriske gullkontakter der den ene enden av gullkontakten er limt inn i cowlingen og den andre enden inn i selve flykroppen. Med motor og vinge stab og finne inkl motor veier denne modellen uten batteri, radio og betrekning ca 600 g. Den skal betrekkes i sølvfarget Solartex og males med rød farge for dekor slik at den blir en eksakt skalamodell av denne:
                        http://www.airliners.net/photo/Auste...09f71c0736b4a5
                        Sånn helt på tampen er det noen av dere som vet hvor en får tak i bittesmå treskruer for modellbygging da mener jeg mindre skruer enn det en fester servoer med.
                        Ha det fint
                        MVH
                        Eystein
                        Attached Files

                        Comment


                        • #13
                          Fint fargevalg, håper du finner en fin pilot også, ev. lager en i balsa?

                          Mvh Andreas Sundt
                          Mvh Andreas
                          Stevensaero, glede i noen balsaflak.
                          PCM.at mye glede i litt carbon
                          Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

                          Comment


                          • #14
                            Nok et bilde av flykroppen trukket med solartex i sølv, nå skal det lakkes rød dekor på den og lages dekaler. I tillegg skal understellet pyntes litt på så det blir en kopi av orginalflyet. Ellers så så jeg noen spørsmål lenger ned på siden om det er vanskelig å bygge etter tegning.
                            Svaret mitt som uerfaren bygger må bil tja, det hadde nok blitt mye kluss og frustrasjon om jeg ikke hadde denne siden:
                            Ivan Pettigrew Planes - Build Threads and Videos - RC Groups
                            Jeg skal bygge flere av Ivan Pettigrews modeller, de er utrolig lette i vekt og veldig artige å bygge, når en støter på problemer er det alltid hjelp å få på forumet som det er linket til over, det er bare å melde seg inn og spørre noen av de som bygger der, jeg har fått masse hjelp underveis.
                            Attached Files
                            Last edited by roffe_ek; 14-09-10, 22:49.

                            Comment


                            • #15
                              Små skruer og beslag og fester kan bestilles her: RTL Fasteners - Hobbies, Radio Control, ( R/C or RC ), locknuts, metric screws, servo screws, socke
                              Kanskje litt dumt å måtte bestille utenlands, men jeg vet ikke om noen Norske som har det utvalget.
                              Må legge til at det går raskt å få slike småting som skruer etc. hit til Norge med luftpost. Jeg har gode erfaringer med RTL-Fasteners.
                              Last edited by ArneH; 15-09-10, 22:21.
                              Vennlig Hilsen
                              Arne Husby

                              Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                              Comment

                              Working...
                              X