Announcement

Collapse
No announcement yet.

Flap og butterfly oppsett på elektroseiler

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Flap og butterfly oppsett på elektroseiler

    Trenger litt basic info om flaps og miks av balanseror for bremsing på en elektroseiler. Har graupner MC22.

    Er det så enkelt som at man mikser inn flaps ned og balror opp på throttlestikkas tomgangsposisjon? Er det mer standard å ha butterfly på en bryter eller skyve-greie?
    MVH

    Jon Gunnar Wold

  • #2
    Flaps ned og balanseror opp ja; og da gjerne med betydelig mer utslag på flapsene enn balanserorene. Flapsene bremser og balanseror kontrollerer gjennomsynk (enkelt forklart).

    Personlig foretrekker jeg å ha motor på bryter kjøre butterfly på throttlestikka. "Normalen" er vel å ha full butterfly med stikka mot deg, men personlig foretrekker jeg å ha det motsatt. Liker å ha venstrestikka mot meg når jeg flyr, synes hånda er i en mer avslappet posisjon på den måten.

    Ofte vil modellen sette nesa litt opp når man gir butterfly, og mange liker å mikse inn litt dykkror sammen med buttterfly for å slippe å korrigere manuelt.

    Smak og behag er med andre ord sentralt her

    Lykke til
    Mvh
    JoE
    Agder Modellflyklubb

    Comment


    • #3
      Mulig jeg misforstår, men...

      Hvis du setter flaps på tomgangsmode, så setter du flaps med en gang du stopper motoren, og det vil du ikke.
      Sett motoren på en bryter du kan nå uten å slippe høyrestikka, og sett crow på throttle den veien du er mest komfortabel med.
      Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

      Steinar B Johansen
      Lillehammer mfk

      Comment


      • #4
        Jeg bruker flightmodes. Regner med Graupneren har det?
        I motormodus er throttelen der den skal være og ingen butterfly. Så en flymodus der butterfly er på throttle-stikka, gassen er satt til fastverdi tilsvarende null motor.
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          Butterfly ...

          Jeg har forsøkt meg på det samme. Har en easyglider m/motoroppsett hvor jeg har montert på flaps. Laget butterfly med flaps ned, ailerons opp og litt elevator ned. Resultatet var et enormt løft og ditto stigning når jeg koplet inn butterfly.

          Snudde derfor flapsen slik at flapsen går opp, ailerons går ned, elevator opp. Resultatet ble at betydelig bedre nedbremsing, men flyet gikk raskt i stup. Har regulert opp ytterligere elevator og lurer på å legge CG litt lengre bak for å se om jeg kan få flyet til nesten å stoppe helt før landing uten å stupe.

          Bruker flyet på sjøen, kaster i gang og har normalt svært liten plass å lande på. Er da avhengig av liten far og mulighet til rask oppbremsing for å få dette til.

          Er dette en riktig måte å gjøre det på, eller bør flapsene gå den normale veien?
          Last edited by Erik er snill; 18-06-09, 08:56. Reason: Glemte spørmsålet ...

          Comment


          • #6
            Flapsen bør gå nedover, du får et mye mer stabilt fly da. Hvis du får for mye løft av flapsen, så kan det godt være at du ikke har nok utslag. Hvis de går ned mindre enn ca 40%, så løfter de ofte mer enn de bremser. Så nært du kommer 90%... da mister du løftet.
            Hvis du ikke får nok utslag, så kompenserer du bare med mere spoiler på balanseror, deretter høyderor til det flyr rett
            Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

            Steinar B Johansen
            Lillehammer mfk

            Comment


            • #7
              Standard på butterfly er så mye flapp du får NED, og litt balanse opp. Høyderor ned til flyet ikke stikker nesa i været når du drar butterfly.

              Grunnen til at flapp skal opp et at du ønsker et fly som senker angrepsvinkelen på tippene slik at flyet ikke tippstaaler i lav hastighet. Med balanseror ned kan du bli skikkelig svimmel hvis du er uheldig.

              Høyderors trimmen er viktig her for å få riktig effekt og minst mulig jobbing med stikka når du bruker bremsen.

              Husk å ikke bruke så mye balanseror opp så du mister roll efekten helt. Dem bremser minimalt uansett, men holder flyet stabilt. Juster dette til du er fornøyd.
              **********************
              Mvh
              Stig Olsen
              Lillehammer MFK


              Nan Xplorer FullCarbon X tail
              Pike Perfect X tail
              Pike Brio / Giant
              Alpina 4001
              DG 500/22 Elan under opppussing
              Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

              Futaba 12Fg Fasst

              Comment


              • #8
                Butterfly

                Takk for gode tips - får arbeide litt mer med dette og sette det opp slik det skal være, med flaps ned.

                Når jeg hadde flaps nedover, var de ca. 85-90 grader - dvs. vinkelrett på vingen. Det gav likevel betydelig løft. Løftet avtok når hastigheten ble betydelig redusert, men da va effektien i forhold til landing ubrukelig fordi flyet kom altfor høyt. Motsatt vei ble flyet ikke presset nedover (altså motsatt effekt av løftet), men nesen ble presset ned. Easyglideren er vel kanskje ikke det rette flyet å få dette perfekt med - elaporen bøyer seg alle veier ved litt belastning.

                Mvh

                Erik

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Erik er snill View Post
                  Takk for gode tips - får arbeide litt mer med dette og sette det opp slik det skal være, med flaps ned.

                  Når jeg hadde flaps nedover, var de ca. 85-90 grader - dvs. vinkelrett på vingen. Det gav likevel betydelig løft. Løftet avtok når hastigheten ble betydelig redusert, men da va effektien i forhold til landing ubrukelig fordi flyet kom altfor høyt. Motsatt vei ble flyet ikke presset nedover (altså motsatt effekt av løftet), men nesen ble presset ned. Easyglideren er vel kanskje ikke det rette flyet å få dette perfekt med - elaporen bøyer seg alle veier ved litt belastning.

                  Mvh

                  Erik
                  Easyglidere har den egne flaps? eller har den balanseror langs hele vingen? His du bare har balanseror, så vil den nok løfte seg betydelig med full defleksjon ja! Nesten bedre å bruke spoiler da. EG`en kommer uansett ikke inn så fyktelig fort, eller?
                  Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                  Steinar B Johansen
                  Lillehammer mfk

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by bad scientist View Post
                    Easyglidere har den egne flaps? eller har den balanseror langs hele vingen? His du bare har balanseror, så vil den nok løfte seg betydelig med full defleksjon ja! Nesten bedre å bruke spoiler da. EG`en kommer uansett ikke inn så fyktelig fort, eller?
                    Easyglideren har ikke flaps i utgangspunktet, men jeg har satt det på (skåret ut egne flaps). Det er plass til flaps på innsiden av ailerons (ailerons er omtrent halvparten av tuppen på vingen). Jeg har også satt inn børsteløs motor etc. som har økt vekten betydelig og som gjør at den faktisk får bra fart og at dette blir et problem ved landing særlig på trange steder hvor nedbremsing er vanskelig å få til. Flapsen var laget litt for å lære og for å kunne bremse ned ved landing. Før vektøkingen var hastigheten relativt rolig, ja

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Erik er snill View Post
                      Easyglideren har ikke flaps i utgangspunktet, men jeg har satt det på (skåret ut egne flaps). Det er plass til flaps på innsiden av ailerons (ailerons er omtrent halvparten av tuppen på vingen). Jeg har også satt inn børsteløs motor etc. som har økt vekten betydelig og som gjør at den faktisk får bra fart og at dette blir et problem ved landing særlig på trange steder hvor nedbremsing er vanskelig å få til. Flapsen var laget litt for å lære og for å kunne bremse ned ved landing. Før vektøkingen var hastigheten relativt rolig, ja
                      Og du kjører balanserorere opp når flapsen går ned?
                      Er ikke alle vingeprofiler som håndterer dette like bra, og hvis alt flekser i alle retninger, så hjelper nok ikke det heller nei..
                      Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                      Steinar B Johansen
                      Lillehammer mfk

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Erik er snill View Post
                        Easyglideren har ikke flaps i utgangspunktet, men jeg har satt det på (skåret ut egne flaps). Det er plass til flaps på innsiden av ailerons (ailerons er omtrent halvparten av tuppen på vingen). Jeg har også satt inn børsteløs motor etc. som har økt vekten betydelig og som gjør at den faktisk får bra fart og at dette blir et problem ved landing særlig på trange steder hvor nedbremsing er vanskelig å få til. Flapsen var laget litt for å lære og for å kunne bremse ned ved landing. Før vektøkingen var hastigheten relativt rolig, ja
                        Flyr med akkurat samme konfigurasjon og modifikasjon på EG min.

                        Flapsen må ned og du må kompensere mye med høyderors miks (masse dykkror)
                        Når du kommer inn for landlig og drar flapsen forsiktig ned så skal nesa fortsette å peke noen grader nedover - går den opp så må du miks inn mer dykkror.
                        Har du fått flapsen til å virke kan du begynne å programmere butterfly med balanserorene men jeg liker ikke å dra balanserorene for mye oppover for dette går utover effekten på styring med balanseror stikka!

                        Er CG for langt forover og du drar ned flapsen raskt slik at nesa går opp vil du høyest sannsynlig steile vingen med det resultat at EG blir umulig å håndtere

                        Dette er så effektivt at jeg lander EG'en i hånden.
                        Last edited by Quadrocopter; 19-06-09, 12:56.

                        Comment

                        Working...
                        X