Announcement

Collapse
No announcement yet.

EM og Nordisk skala 2009

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • EM og Nordisk skala 2009

    Lyst til å prøve en skala-konkurranse?

    I forbindelse med EM på Elverum i slutten av måneden, arrangeres også åpent Nordisk mesterskap i klassen F4H.
    Kort fortalt er F4H en internasjonal klasse hvor det ikke er krav til at du har bygget modellen selv, den statiske bedømmingen er enklere, men flygingen teller like mye som i den store skalaklassen F4C. Du kan derfor i praksis stille opp med en modell du har kjøpt eller montert fra et ARF-kit.

    Vi har enda noen få ledige plasser, vi stopper ikke påmeldingen før 25 stk er påmeldt (eller absolutt senest 10. juli).
    Det er åpent for alle fixwing, og det må da være noen der ute som har lyst til å prøve seg. Hva med alle dere med fantastiske jetmodeller? Eller hva med en her omtalt PT-19 som sikkert ville gjøre det rimelig bra!

    Se flere detaljer på: http://www.scale-ec2009.no/index.php...d=41&Itemid=50

    Der finner du også linker til regelverk hos FAI. Er det noe du lurer på er det bare å ta kontakt med undertegnede per e-post eller telefon 908 77280.

    Ulemper:
    Ja, det koster 150 euro, og du må tilbringe en hel uke sammen med 50-60 mennesker som er like gale som deg!
    Du får sjansen til å møte Europas elite innenfor skala, se mange fine modeller, og kanskje du kommer hjem med både heder og ære.
    Eller i det minste en haug med erfaringer rikere!

    Tør du?
    Mvh Terje Martinsen
    leder Modellflyseksjonen/NLF
    www.modellfly.info

  • #2
    Program offentliggjort

    Det var ikke stormende, overveldende reaksjon på mitt første innlegg i denne tråden, men Norge er da i et hvert fall godt representert i begge klasser under EM.
    Med fullt landslag med lagleder i F4C, og fire deltakere i F4H.

    Om drøye to uker braker det løs, og jeg legger ved programmet slik at dere kan se når ting skjer.
    Kort sagt er det liten grunn til å komme første lørdagen (25/7), men på søndag (26/7) er det offisiell trening, og ikke minst en stilfull åpning klokken 18:00 med president, ordfører og norsk underholdning.
    Fra mandag er det fullt program med konkurranseflyging. I pauser er det oppvisningflyging av ulike typer, alt fra jet til slep av storseilfly.

    Det er salg av hobbyartikler, brus, pølser med mer på plassen hele dagen, og vi har bestilt godt vær for lenge siden!

    Kom gjerne på besøk som tilskuer og se Europas flotteste modeller på bakken og i luften.

    Mer info om piloter, modeller med mer på www.scale-ec2009.no
    Attached Files
    Mvh Terje Martinsen
    leder Modellflyseksjonen/NLF
    www.modellfly.info

    Comment


    • #3
      Kanskje ikke så rart

      Originally posted by tema95 View Post
      Det var ikke stormende, overveldende reaksjon på mitt første innlegg i denne tråden, men Norge er da i et hvert fall godt representert i begge klasser under EM.
      Hvis det er manglende reaksjon/interesse for dette så er det vel en god ide og gå seg selv litt etter i sømmene å se hva en har og tilby. Norske uttaksstevner for skala er vel ikke direkte fengende, ellers ville det ha vært mange flere både deltakere og tilskuere. Det er de samme gamle flyene og de samme pilotene og det er vel ikke den store utviklingen å spore når det kommer til flyving(med noen unntak selvsagt). En del ser jo faktisk ut til å være redde for å fly.
      Det er ikke mange ungdommene å se der heller, så det er nok en utdøende klasse, desverre. Veldig synd, for skala kan være veldig morsomt, bare se på en del andre stevner hvor folk kommer med flyene sine og flyr og koser seg og hvor skuldrene holdes på et behagelig nivå.

      mvh

      Comment


      • #4
        Originally posted by sunbird View Post
        Hvis det er manglende reaksjon/interesse for dette så er det vel en god ide og gå seg selv litt etter i sømmene å se hva en har og tilby. Norske uttaksstevner for skala er vel ikke direkte fengende, ellers ville det ha vært mange flere både deltakere og tilskuere. Det er de samme gamle flyene og de samme pilotene og det er vel ikke den store utviklingen å spore når det kommer til flyving(med noen unntak selvsagt). En del ser jo faktisk ut til å være redde for å fly.
        Det er ikke mange ungdommene å se der heller, så det er nok en utdøende klasse, desverre. Veldig synd, for skala kan være veldig morsomt, bare se på en del andre stevner hvor folk kommer med flyene sine og flyr og koser seg og hvor skuldrene holdes på et behagelig nivå.

        mvh
        Nå har jeg vært dommer i skala i et drøyt år. Og det er riktig som du sier at det ikke er flust av ungdommer der. Hva mener du med fengende uttaksstevner? Vil du ha høy musikk og fyrverkeri for å få med ungdommen? Klart det hadde vært stilig! Men det tror jeg ikke de fleste klubbene rundt omkring har råd til.
        Det er "synd" at det ikke dukker opp flere nye i klassen. Men helt stopp er det ikke, jeg ser i gjennomsnitt en til to nye fjes hver gang. Men samtidig er det da et par stykker som ikke kommer, så antallet piloter holder seg nogenlunde det samme på stevner og treff.
        I skalatreff og konkurranser er det lave skuldre. Alle koser seg, og har noen problemer, kommer flere fort bort for å hjelpe til, uansett hva det måtte være. Og samværet på kveldene er upåklagelig! God stemning, god mat, og masse "juging"!
        Håper flere blir med på skala, tross alt er det vel derfor vi flyr modellfly, fordi noen fløy store fly før oss!

        Lars
        -------------------
        Lars S. Siggerud

        Comment


        • #5
          hvis hensikten er å få unge inn i miljøet så bør nok prisen reduseres litt. 150 EURO synes jeg var dyrt.
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #6
            Originally posted by lsigge View Post
            Det er "synd" at det ikke dukker opp flere nye i klassen. Men helt stopp er det ikke, jeg ser i gjennomsnitt en til to nye fjes hver gang. Men samtidig er det da et par stykker som ikke kommer, så antallet piloter holder seg nogenlunde det samme på stevner og treff.

            Lars
            Og med et slikt tilsig av nye samt bortfall av gamle så vil det om 20 år fremdeles bare være 7-12 mann på disse stevnene, noe sier meg at det da ikke akkurat er noen brennende interesse rundt disse stevnene og kanskje litt nytenking kunne være på sin plass. Når det er sagt så har jeg ikke noen løsning på hva som bør gjøres annet at et eller annet bør forandres slik at fler skal få ta del i skala, som kan være gøy. En til to nye fjes forteller meg at det er en utrolig liten andel av NLF's medlemmer som driver med dette, det er vel noen tusen medlemmer i modellflyseksjonen, pluss en mengde som ikke er medlem.
            Nå vet jeg ikke hvor aktive de som er i NLF's styre og stell og som sysler med skala, men en ting er sikkert, ting kan forandres, men hvis det ikke er noe ønske om å få med fler så er det vel bare å fortsette i samme stilen.

            Hvor får du "høy musikk og fyrverkeri" fra, jeg kan ikke huske at jeg nevnte noe om det så det får du i tilfelle stå for. Men, med fengende så mener jeg at det bør være litt som kan fange interesse, ikke disse samme gamle flyene, jeg kunne ikke tenke meg å kjøre i timesvis for å se en gammel Cub som jeg så for 5 år siden, eneste forskjellen er at piloten og jeg selv er blitt 5 år eldre. Og jada, jeg brenner selv for skala, men for meg må det må være på et helt uformelt nivå.

            I alle tilfelle, lykke til og håper dere greier og få med dere flere enn de som slutter i fremtiden.

            mvh

            Comment


            • #7
              Man hadde det samme problemet innen F3A miljøet med null rekruttering i bånn, bare de gamle superflinke i Nordic og F3A.

              Der greide de å få økt interessen igjen ved å innføre et nytt program som har medført at i år stiller det opp 8 i Sport 07 under NM, i fjor var det 3 og året før ingen.

              Tror at den nye klassen i Scala kan være med på å øke interessen over tid, man lager ikke konkurranse flygere over natten. Men jeg undres litt når Take off og landing har K-faktor 10 hvis jeg har lest riktig og det er pussig når vi som flyr sport 07 får bare K-faktor 3 på 3 turns spinn eller stall turn med kvart roll opp og ned og take off og landing ikke bedømmes. Det er bare litt høytenkning fra min side men jeg tror at Skala miljøet har lagt alt for mye vekt på byggeteknisk utførelse og alt for lite vekt på flyging.
              Last edited by Superstar40; 09-07-09, 16:58. Reason: uteglemt en liten setning
              Espen Kvien
              Gruppeleder F3A
              Vingtor RC Club
              f3a.norge@gmail.com

              Mange fly og mye moro

              Comment


              • #8
                Med mine 19 år så kan jeg kanskje si min mening her?
                For det første så er det altfor stort fokus på modellene, at de skal være strøkne og helt 100% lik orginalen. Som ungdom så har man ikke tid til å sitte å lime, pusse, trekke, lakke og alt det andre som hører med, imotsetning til pansjonistene som ikke har annet å drive på med. Jeg syns scala er kjempe moro, og har en Lancair som jeg har veldig lyst å stille på stevne med engang. Men de fleste blir nok litt skremt når de ser nivået på flyene som blir brukt i konkuransene. I modellfly info for litt siden så var det ett fly som var så og si 99% lik orginalen, med aluminiums konstruksjon og det hele, men eieren var ikke helt fornøyd, var fremdeles noe som ikke var som på orginalen... er det rart man ikke gidder melde seg på? En annen ting er også at det er mange ungdommer som ikke har bil (meg selv inkludert).
                Håper ikke klassen dør ut, for det er utrolig fascinerende, men somsagt så er ikke dette her lagt opp for ungdom i det hele tatt.

                Comment


                • #9
                  Jeg er med mine 61 år kanskje også meningsberettiget ? De yngre bidragsyterne her er jeg (dessverre) helt enig med.. skalamiljøet har nok ennå ikke helt tatt inn over seg den svinnende interessen for skalabygging- og skalakonkurranser blant norske modellflygere.
                  Et par eksempler, uten å nevne navn: På et skalastevne nylig underkjente dommerne både 3-planskisser og bildedokumentasjonen til en eller flere deltagere; det var "ikke bra nok". Merk at dette ikke var i elitedivisjonen F4C men i den nye populærklassen F4H, som jo nettopp skulle fange opp flere modeller (ARF'er tillatt) og piloter (også de som ikke bygger alt fra flis selv, men som kanskje også er gode til å fly?) På et NM i skala for noen år siden uttalte en frontfigur der på spørsmål om hvorfor det var så få deltagere med, og heller ikke noe publikum tilstede: "dette er igrunnen akkurat passe"..
                  Har selv endel skalafly av ymse slag fra lite til stort, med propell eller turbin, men skygger nok helst unna miljøer med "nagletelling", byråkrati, mer eller mindre kvalifisert synsing og forøvrig lite action i form av flyging.
                  Modellflyging (og bygging/montering) er opplevd kvalitetstid, og fritiden er for de fleste av oss heller utilstrekkelig..
                  mvh
                  Richard B.
                  Last edited by Outlaw; 09-07-09, 18:07.

                  Comment


                  • #10
                    Feil vinkling

                    Nå var ikke meningen å sette i gang en diskusjon for og mot skala, nagler,tegninger og gamle gubber, det kan vi ta i en annen tråd, kan vi ikke?
                    Men bare kort, den nye F4H-klassen er nettopp ment å fange opp de som liker å fly mer enn de bygger, i et forsøk på å rekruttere bl.a. yngre piloter.

                    EM i skala blir arrangert av Norge fordi et stort antall frivillige de siste 2 årene har brukt masse tid og krefter på planlegging av Norges første modell EM/VM på 23 år!
                    Mange kommer også til å bruke mer enn en uke av ferien sin på å avvikle stevnet på Starmoen.

                    Jeg hadde håpet at dette stevnet, som en del av forbundets 100-års feiring, ville dra en del interesserte som så kunne se hva skala virkelig er.
                    Det var meningen med mitt forrige innlegg (og dette blir nok mitt siste i denne tråden hvis den forsetter å spore av).

                    Vel møtt på Starmoen alle dere som har lyst til å se på Europas elite innen skala!
                    Mvh Terje Martinsen
                    leder Modellflyseksjonen/NLF
                    www.modellfly.info

                    Comment


                    • #11
                      Sitat fra Tema 95:

                      Jeg hadde håpet at dette stevnet, som en del av forbundets 100-års feiring, ville dra en del interesserte som så kunne se hva skala virkelig er.
                      Det var meningen med mitt forrige innlegg (og dette blir nok mitt siste i denne tråden hvis den forsetter å spore av).

                      Vel møtt på Starmoen alle dere som har lyst til å se på Europas elite innen skala![/QUOTE]

                      -------------------------------------------------------------------------------

                      Jeg ønsker arrangørene og alle de frivillige lykke til med oppgavene og arrangementet. Det er flott at det skjer internationale mesterskap innen modellfly i Norge.

                      Men du gir samtidig uttrykk for at du hadde håpet interessen skulle være større og derfor kom vi som er på grassrota og synes flyging er kjempegøy med noen innspill.

                      Tror at Modellflyseksjonen også bør ta inn over seg innspill og viderebringe de til de riktige personene slik at skala miljøet blir et stort og levende miljø og ikke minst innkluderende i sitt vesen.
                      Espen Kvien
                      Gruppeleder F3A
                      Vingtor RC Club
                      f3a.norge@gmail.com

                      Mange fly og mye moro

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Superstar40 View Post
                        Tror at Modellflyseksjonen også bør ta inn over seg innspill og viderebringe de til de riktige personene slik at skala miljøet blir et stort og levende miljø og ikke minst innkluderende i sitt vesen.
                        Støttes fullt ut

                        Comment


                        • #13
                          Ville ikke spore av tråden her, ville bare gi noen inspill sett fra en ungdoms perspektiv.
                          Jeg er hvertfall meget intresert i skala, har bygget nesten alle flair sine byggesett og faktisk 2 fly fra scratch, syns det er kjempe moro, og har såklart lyst å vise verden mine kreasjoner! Tiden strekker desverre ikke til for å detaljere modellene helt, men det er ikke det viktigste synes jeg. Håper inderlig at miljøet overlever, er jo en flott gren innen hobbyen.

                          Comment


                          • #14
                            Terje:

                            er Starmoen stengt for fullsize under stevnet?

                            mvh
                            Odd Johnny
                            www.modellflybutikken.no

                            Comment


                            • #15
                              Ja!

                              Originally posted by Modellflybutikken.no View Post
                              Terje:

                              er Starmoen stengt for fullsize under stevnet?

                              mvh
                              Odd Johnny
                              Ankomst/avgang kun etter forutgående avtale (senest samme dag morgen). Ellers bare åpen for "mayday" og SAR (search and resque).

                              Vi har kjøpt Starmoen med hud og hår fra lørdag 25/6 til søndag 2/8.
                              Mvh Terje Martinsen
                              leder Modellflyseksjonen/NLF
                              www.modellfly.info

                              Comment

                              Working...
                              X