Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lavtflygning i Hardanger

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lavtflygning i Hardanger

    I den siste tiden har det vært ganske mange militærfly som har tatt turen inn Hardangerfjorden. Har sett flere jagere i form av F-16 og tror det var noen F-15 også, og noen større fly som ligner litt på et Hercules(?).

    Det er sikkert endel som lurer på hva de gjør her, og kanskje noen som vet? Isåfall skal ikke jeg nekte dem og dele informasjonen sin

    Var senest ett som passerte for få strakser siden.

    Legger ved noen bilder som jeg har tatt av de. Jeg har ikke fått tatt så mange bilder av de, men har tatt av to forskjellige passeringer.







    De to siste bildene er fra idag.
    mvh Joar Ulgenes

    Diverse som svever oppe i det Blå.

  • #2
    Fine bilder Jeg bor 2 minutter unna Kjevik flyplass i Kristiansand, og jeg har også sett disse flyene. De flyr over huset her nesten hver dag fortiden. Helikoptere også.
    Fløy en chinook over her for noen dager siden!

    Comment


    • #3
      Ja det har væt en del aktivitet i det siste. Det ha vært noen helikopter inn her og. Men har ikke sett Chinook her inne tror jeg. Tror det har vært noen UH-1
      mvh Joar Ulgenes

      Diverse som svever oppe i det Blå.

      Comment


      • #4
        "Herculesen" er en Transall som er Frankrikes Herc. Jeg så en som tok av fra Rygge idag ved 12 tiden, kanskje det var det samme?

        Comment


        • #5
          Det passerte her ca 12.54. Så det kan vel kanskje stemme det ja?
          mvh Joar Ulgenes

          Diverse som svever oppe i det Blå.

          Comment


          • #6
            Originally posted by joar_92 View Post
            Det passerte her ca 12.54. Så det kan vel kanskje stemme det ja?
            Det kom minst to slike over Fagernes ca. 10.30 Det kunne se ut som om de hadde kurs for Fagernes lufthavn, Leirin. Jeg lurte på hva slags fly det var, men nå vet jeg jo svaret. De fløy ikke veldig høyt innover Valdres.

            Comment


            • #7
              Mener det er en herkules transall c160 du har fått bilder av. Da c130 har 4 motorer

              Fine bilder
              Oi en perfekt landing

              Comment


              • #8
                Ja er nok det jeg og har kommet frem til

                Takk takk
                mvh Joar Ulgenes

                Diverse som svever oppe i det Blå.

                Comment


                • #9
                  To tyske C-160 Transall har base på Rygge for tiden og øver på short-field operasjoner så vidt jeg vet. De har vært på mange forskjellige flyplasser på den sørlige delen av landet. Etter hva jeg vet har de trent mye i Nordland/Troms før, men terrenget de skal fly skarpe oppdrag i er litt "snillere" enn der oppe.

                  Vet at det skulle være en liten oppvisning med C-130 eller P-3 på Kjevik i forbindelse med graduering av befalselevene der
                  Run, live to fly, fly to live, aces high!
                  Erlend Larssen

                  Comment


                  • #10
                    Lav flyging

                    Det er som erlend sier to tyske transall C-160 som driver taktisk lavflygingstrening i Norge for øyeblikket. De er stasjonert på rygge

                    Comment


                    • #11
                      Ja igår passerte en slik( 2 motors Herc) en like utenfor hyttetomta mi i vågå, grådig lavt over terrenget over og ned i den trange dalen mot Lalm, taktisk lavtflyging like over tretoppene ...takk F for at jeg ikke var i lufta med en Hangglider da , da hadde det blitt vått i buksa... .
                      Øyvind

                      www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

                      Comment


                      • #12
                        Mht Hardanger, er det et sted i de traktene som heter Bykle eller noe liknende? I et antall år har pilotene på 2'ern, eller 332skv, flydd ei lavtflygingsrute i fjellheimen som kalles Bykle-ruta, hvor de stryker ganske nær bakken og mellom trange passasjer osv., med F-16. Utvekslingspilotene fra USA syntes denne ruta var helt rå, for dette var ting restriksjonene derover forhindret dem i å gjøre
                        Med vennlig hilsen
                        Asbjørn Kristiansen, Ski
                        -------------------
                        Teori er når man skjønner alt,
                        men ingenting fungerer som det skal..

                        Praksis er når alt fungerer som det skal,
                        men ingen skjønner hvorfor..

                        Her hos oss kombinerer vi teori og praksis,
                        ingenting fungerer som det skal,
                        og ingen skjønner hvorfor..
                        ------------------------------
                        http://www.f-16.net/

                        http://i62.photobucket.com/albums/h1...aximus/wtc.gif

                        Comment


                        • #13
                          Hei dere.

                          Bykle er nesten øverst i setesdal (Aust-agder fylke). Der har jeg opplevd å kunne beskue F16 i lavflyging og det er utrolig tøft å se på.
                          Mvh
                          Thor Arne Solberg
                          Team F4C Norway
                          www.skalamodeller.com

                          "Ekte fly hovrer ikke"

                          Comment


                          • #14
                            Tror det var tirsdag 4. august. Da kom en Hercules i skikkelig lav høyde like ved der jeg bor. Satt på terassen (på det nordvestlige hjørnet på det avmerkede huset) og drakk kaffe da flyet kom etter den gule ruta som er tegnet inn i le bak haugen som er avmerket. Det "svingte inn foran huset vårt" og fortsatte nordover. Flyet fløy så lavt at det var mulig å se oversiden av vingen mens det var vest/nordvest for der vi satt. Den gule ruta følger et lite dalsøkk som utgjør kanskje 70-80 m i høydeforskjell i terrenget. Herculesen lå nok i grenseland for hva som var lovlig flyhøyde da den var skjult at haugen og trærne, (300 fot i utenfor tettbygde strøk). Når det fortsatte rett nordover så det ut som det hang i lufta.
                            En kjempefin opplevelse.
                            Attached Files

                            Comment

                            Working...
                            X