Announcement

Collapse
No announcement yet.

Monteringsblogg Sebart Sukhoi 26s 50 + Saito 82a GK

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Monteringsblogg Sebart Sukhoi 26s 50 + Saito 82a GK

    Hei! Er i gang med et noe forsinket prosjekt, men nå er hvertfall de første stepene gjort.
    I disse elektro-tider, så synes jeg det er flere og flere lette og godtflyvende elektromodeller, mens det på fuel-fronten fremdeles er mye tunge finer-fly som selges under alle mulige produsentnavn.

    Jeg ønsker å kombinere en kjent god elektromodell med en 4-takter nitromotor.
    Valget falt da på Sebarten. Denne kan man få en fuelkonverteringskit til, men dette valgte jeg å hoppe over, da jeg hadde en del egne tanker om hvordan jeg ville gjøre dette rent installasjonsmessig. Jeg har et overordnet mål om å ende på ca 2600 gram med full tank, og dette er ca 200g mindre enn de fleste elektroversjoner.
    Noen vil kanskje stusse over valget av 4-takter til denne modellen, og tenker at det hadde vært mye gunstigere å bruke f.eks O.S 55ax 2-takter. Poenget er jeg at jeg har en mye større hang til 4-taktere, og Sebart'er med 55ax finnes det masse av rundt om. Jeg ville gjøre det litt annerledes, men må regner med en del ekstra gram for vibrasjonsdempet motorfeste.





    Saito 82a GK med kappet eksosbend: 490gram (faktisk ca. 10g lettere enn 55ax)

    4 stykk Bluebird 706 Lavprofil med tilpasset servokabel á 28 gram per stykk (5.4kg @0.11s ved 6 volt) =112g

    Mottakerlipo: 2s 800mAh og 15Ah BEC med brytere og tilpassede kabler: 70g

    AR7000 14g

    Tank med fuel 200g (Gir ca 6-7 minutter flytid)

    Kropp+Cowling+Canopy 570
    Vingehalvdeler h+v 435
    Høyderor og stab med 6 hengsler 70
    Sideror med 3 henglser 40
    Vingrør Karbonfiber 25mm 30
    Alu-understell med skruer etc 110
    Halehjulbrakett 15
    Hjulkåper 30
    Hovedhjul 50mm, halehjul 15mm 25
    Linker og rorhorn 25
    Lim 25
    Hjulakslinger, skruer, og skiver 35
    Forsterkning på motorboks 40
    1410g

    Sålangt skal dette veie 2322gram

    I tillegg kommer gass-servo (HS-85HB), gasslink, og innfesting til denne.
    Den største uvissheten er vekten på motorbukken.

    Jeg kommer til å lage et gummidempet "soft-mount" med gummigjennomføringer så motor og gass-servo kan riste fra seg uten å ødelegge flyet. Jeg hadde lenge tenkt til å lage et hyde-feste etter oppskrift fra Ola Fremming her på forumet, men da jeg stod med balsabitene, motorsykkelslangen i hånda, så mistet jeg helt troen på at det kunne duge. Min løsning blir nok noe tyngre, men jeg slipper hvertfall å skjelve i buksene av frykt for å plutselig ha et meget baktungt og motorløst fly...

    Har noen bilder fra første del av monteringen. Bildene er litt hulter til bulter, men det er fordi jeg begynte for noen dager siden.
    Attached Files
    Med vennlig hilsen
    Johannes Gjessing GMFK
    || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

  • #2
    Monteringen av motor og tilpassing av motorbukk var svært tidkrevende. Festehullene i firewallen, er tilpasset for en liggende motorinstallasjon, men jeg ville helst ha den hengende med potta rett ned. Firewallen har i tillegg en vinkel for å få riktig thrust. Man må passe på å skru motoren helt rett i bukken, samt passe på at avstanden fra firewall til propell-medbringeren blir korrekt. Ellers blir det skakkt, og cowlingen passer dårlig etc.

    Bildet viser forøvrig Saitoen med kappet eksosbend. Det orginale er 5-6 cm lengre. Mitt er et gjenget rør fra Saito som er kappet til minimal lengde.

    Hvis dere sammenligner det første bildet av flykroppen lengre oppe, med de neste, så ser dere at jeg har lagt på treverk i motorboksen, og på siden. Først og fremst for å stive opp, og også for å unngå overtrykk i kroppen så canopyen hopper av. Dette er et stort problem på elektroversjonen.

    Neste ut er montering av motor i bukk, og installasjon av throttleservo.
    Attached Files
    Last edited by johanngj; 27-07-09, 14:54.
    Med vennlig hilsen
    Johannes Gjessing GMFK
    || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

    Comment


    • #3
      Jeg vil montere throttleservoen direkte på motorbukken, slik at når motoren svinger frem og tilbake, så er avstanden mellom servo og forgasser den samme. Da forblir (forhåpentligvis) tomgang etc den samme. Det får heller være at levetiden på drev og potmeter nok ikke blir helt 100%.

      Hadde rimelig flaks med oppmålingen av avstander og vinkler, så jeg endte med en godt sentrert motor 2mm unna riktig avstand mellom firewall og prop-medbringer pr. manual. Relativt fornøyd med den biten, da jeg var rimelig usikker på om det skulle gå i orden eller ikke.
      Attached Files
      Med vennlig hilsen
      Johannes Gjessing GMFK
      || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

      Comment


      • #4
        Et lite bilde av servomontering og liming av stab. Lavprofilservoene er low-profile både over og under innfestingen. Servoen blir dermed rimelig "flush" med kroppen, og ser rimelig bra ut.

        Jeg brukte et vater på kroppen, og dernest et slags laservater som angir en 100% loddrett linje. Dermed er jeg sikret at jeg får nøyaktig 90 grader mellom vinge og sideror. Laseren sees som en rosa stripe på ett av bildene. Kvaliteten på tilpasningen mellom delene var såpass god at det ikke var behov for å justere noe som helst. Var helt rett uten endring.

        Hiver også med noen flere bilder av motoren montert.

        Jeg har veid modellen litt frem og tilbake, og funnet at tyngdepunktet kan bli litt tricky å få til. Motoren med sine 490g pluss innfesting henger såpass langt fremme sammenlignet med en elektromotor. I og med at jeg har veldig lette servoer bak, så blir det ikke helt 100 med normal plassering av elektronikken. Jeg er innstilt på å måtte montere lipo og regulator nokså langt bak for å komme i mål.
        Attached Files
        Last edited by johanngj; 27-07-09, 16:17.
        Med vennlig hilsen
        Johannes Gjessing GMFK
        || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

        Comment


        • #5
          Spennende prosjekt! Ble veldig sugen på å gjøre noe lignende på en sebart angel.
          Hvilken propell kommer du til å bruke på Saitoen? Hvordan gjør man det med evt fuelproofing på slike modeller? Kun firewall eller må man gå grundigere til verks? Utrolig stilig hvertfall!

          Comment


          • #6
            Angel er også en flott modell, men jeg savnet en skikkelig 3d-sak i hangaren. Men Angel har en ganske mye trangere cowling, og det er nok ikke så lett å få plass til en glow-motor uten å måtte sage relativt mye.

            Kommer til å bruke en PRO-Zinger 15x4 trepropell. Den veier ca halvparten av tilsvarende APC-propell. Betalte 140 kroner to stykker ferdig levert fra Towerhobbies. Elefun har tilsvarende APC til 140 per stykk

            Cowlingen er ferdig tilpasset, og som dere ser, så er hullene rimelig store. Grunnen er at det blir ca. 1cm vandring på motoren mot høyre og venstre. Derfor må jeg ha litt slingringsmonn.

            Kommer til å pensle alt "nakent" treverk med dope i to lag tenker jeg. Det får duge.
            Attached Files
            Last edited by johanngj; 27-07-09, 17:03.
            Med vennlig hilsen
            Johannes Gjessing GMFK
            || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

            Comment


            • #7
              Servoene jeg har valgt er som nevt en lett liten sak, og dertil lavprofil. Det eneste jeg møtte på var at brønnene i Sebart’en er noe trange både i bredde og lengde. Ca. 1mm hver vei. En liten omgang med en skarp kniv gjorde susen, og servoene smatt på plass. Jeg har kjøpt litt forskjellige størrelser tanker fra hobbycity, og skal først prøve en 180cc tank. Denne har jeg brukt til innkjøring, og den varer ca 3-4 minutter med frisk gassing på sørpe-fet innstilling. Regner med kanskje 5-6 minutter med normal forgasserjustering og moderat gasspådrag. Skulle være mer enn nok krutt i Saitoen, og med 15x4 propell så tror jeg ikke at jeg trenger særlig mye gass til å fly de manøverne jeg vil.

              Uansett skal skal man være forsiktig med fullgass-flyving. Det er spesielt nevnt i manualen at man skal vokte seg vel for den slags. Grunnen er at konstruksjonen ikke er designet for høy hastighet, og det er rikelig med bilder på nett som viser at stab etc knekker ved high-speed dives etc. Særlig må man passe seg med de ekstra vibrasjonene en glow-motor genererer. Hvis man er ute etter rølpeflyving med full gass konstant, så bør man kanskje heller titte på en Aeroworks Edge 540.
              Med vennlig hilsen
              Johannes Gjessing GMFK
              || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

              Comment


              • #8
                Spennende prosjekt, jeg har vurdert samme oppsettet når FuntanaX 50'n går i bakken...

                Jeg har samme motor i denne, og flyene er ikke ulike. Samme arkitekt og nesten samme vekt. Funtanaen er vel noen gram tyngre

                Jeg rådførte meg med mange om propell til dette oppsettet, og de aller fleste anbefalte en APC 14x4W, og det var helt perfekt. Den drar helt rått og motoren storkoser seg.

                Jeg har testet litt forskjellig fuel og, jeg endte opp på 20/20. Saitoen liker litt ekstra olje...

                Bare noen tips på veien, og ellers et helt rått oppsett som du kommer til å elske etterhvert
                Kenneth Davidsen

                Comment


                • #9
                  Jo takk. Regner med at det blir nok power ja. Ang. propell, så kommer jeg sikkert også til å prøve apc 14x4w, og hvis jeg tipper riktig så var det kanskje din tråd jeg så på rcgroups, eller noe. Argumentet for å velge pro zinger, var prisen og vekten. Tenkte at vibrasjonene blir mindre når propellen er lettere. Da blir det i følge mitt hode slik at det er lettere å "vibrere" propellen litt att og frem i slagene, enn motoren og kroppen. En tyngre propell (vektmessig) bør vel være ørlite grann tyngre å rokke på slag for slag, så vibrasjonene finner da kanskje lettere veien til motor og flyet.

                  Men dette blir jo spekulasjoner. Må sikkert prøve begge deler, og finner nok ut at det, tenker jeg. Takk for input
                  Med vennlig hilsen
                  Johannes Gjessing GMFK
                  || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

                  Comment


                  • #10
                    Snart jomfrutur!

                    Nå er det straks duket for jomfrutur! Har prøvestartet motoren på flyet, og det fungerte over all forventning. Riktignok danser motoren litt frem og tilbake i gummiopphenget på tomgang, men det gjør ingenting. Tomgangen er dønn konstant, så opplegget med gass-servo direkte på motorbukken fungerer tilsynelatende.

                    Igjennom hele turtallsregisteret hører man kun innsug, ventiler, og eksos. Ikke noe klapring fra betrekning eller resonans fra flykonstruksjonen generelt. På tomgang hører man knapt noe, og det var rimelig stas! jobber med en måte å sikre canopyen på.

                    Men det er bare finpuss som gjenstår nå. Alt er programmert i DSX9'en, og ting funker som det skal. Jeg skal på Gullknapp på torsdag på klubbmøtet. Tar med flyet da. Håper at noen har et brukbart kamera på telefonen eller lignende. Hadde vært gøy å få legge ut jomfruturen her på forumet. Skal ta en del flere bilder også.

                    Det ene bildet er fra da jeg tok ifra hverandre motorbukk etc for å ta på dope. Der ser dere at det er 2 finér "smultringer" som ligger mot hverandre. Den ytterste smultringen er skrudd i nylonmotorbukken, via gummeidempere. Den ytterste smutringen har også islagsmuttere i seg. Umbracoskruer er skrudd fra baksiden av firewall, igjennom begge smultringer, og inn i islagsmutterene.
                    Attached Files
                    Med vennlig hilsen
                    Johannes Gjessing GMFK
                    || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

                    Comment


                    • #11
                      Hei Johannes. Hyggelig og hilse på deg i dag på knappen. Ser ut som en veldig fin kombo du har ordnet deg. Lite støy og fin gange på motoren. Grattis med jomfrutur. Fint hvis du legger ut film fra i dag. Også pylon
                      Yngve Sekkenes

                      http://www.artistic3d.net/index.php/...ne/97-bellanca

                      Comment


                      • #12
                        Hei, ja! Jomfru var vellykket ja! Var som å fly simulator. Helt ukritisk og fin. Holder på med filmen nå ja. Motoren hosta litt, men er ennå ikke finjustert. Var aldri over halv gass. Har nok en del tanker igjen før den "sitter". Blir nok enda bedre med tiden. Pylon var utrolig stilig, men tok seg ikke så bra ut på film dessverre. Skal se om jeg finner det "verdt" å legge ut. Mye risting på kamera, samt Men stemningen var hvertfall helt utrolig. Må være en av de fineste flydagene sålangt i sommer på Gullknapp! Skal legge ut film fra idag, men nå sitter jeg på en mobil-linje, så får vente til i morra!
                        Med vennlig hilsen
                        Johannes Gjessing GMFK
                        || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

                        Comment


                        • #13
                          Som sakt av mange andre: kjempespennande prosjekt!
                          Du gikk for 2600g inkl fuel, holdt det?
                          Har ellers ein Saito82 sjølv, herleg motor, både bråker og rister som det sømer seg ein ekte flymotor... synest i den samanhang at løysinga di mtp demping av motorfestet er svært interesang! Ville satt stor pris på om du kunne dela erfaringane dine når du får testa meir?
                          Hans-Olav Malkenes
                          Kalveid
                          5419 Fitjar
                          hansolavm@gmail.com

                          Fitjar Modellflyklubb

                          Comment


                          • #14
                            Ja, det endte på 2609 gram med full tank (180cc). Men da har jeg ikke satt på hjulkåpene. (ca. 30g) Det kommer en liten film i løpet av dagen, men som nevnt så er ikke kvaliteten så veldig bra. Skal lage en skikkelig film med litt acro om ikke så lenge. den første filmen bærer litt preg av nerver og farten er en del høyere enn nødvendig. Men jeg kjente i landingene at den er kjempesnill på lav fart. Lav vingebelastning. Det eneste jeg har å utsette på oppsettet er at flyet taxer ganske fort på tomgang. Kommer tilbake med film og slikt ganske snart.

                            Er det noen spesiell del av motorløsningen du vil vite mer om?
                            Med vennlig hilsen
                            Johannes Gjessing GMFK
                            || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by johanngj View Post
                              Ja, det endte på 2609 gram med full tank (180cc). Men da har jeg ikke satt på hjulkåpene.
                              Det var ikkje verst, fult på høgde med elektro- oppsett det


                              Originally posted by johanngj View Post
                              Er det noen spesiell del av motorløsningen du vil vite mer om?
                              Tenkte særleg på motorfestet, om du er fornøyd, om det dukker opp problem ifbm motorbevegelsane, om det er holdbart i lengden eller om det må ettertrekkast etc etc.
                              Synest også at trottleservo mont på motorfestet var smart og høyrer gjerne nermare om holdbarhet etc etter ein tids bruk.
                              Hans-Olav Malkenes
                              Kalveid
                              5419 Fitjar
                              hansolavm@gmail.com

                              Fitjar Modellflyklubb

                              Comment

                              Working...
                              X