Announcement

Collapse
No announcement yet.

Elektroseiler - fordeler/ulemper med større vinge?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Elektroseiler - fordeler/ulemper med større vinge?

    Titter på en elektroseiler for tiden hvor kroppen har samme lengde på 3,5m og 3,8m versjonen.
    Har lyst til å gå for 3,8 meter versjonen.

    Men hva er fordeler/ulemper med større vinge og større areal?

    Skal brukes til termikk men ønsker likevel at den har litt fartspotensiale. Det blir D-box eller full carbon.

  • #2
    Originally posted by Kingfisher View Post
    Titter på en elektroseiler for tiden hvor kroppen har samme lengde på 3,5m og 3,8m versjonen.
    Har lyst til å gå for 3,8 meter versjonen.

    Men hva er fordeler/ulemper med større vinge og større areal?

    Skal brukes til termikk men ønsker likevel at den har litt fartspotensiale. Det blir D-box eller full carbon.
    Ta en prat med Thorbjørn hos T&K - ute i Europa har det har vært litt - frem og tilbake - når det kommer til vingespenn på F3J maskiner og hva som er optimalt i de forskjellige situasjonene.

    Comment


    • #3
      Originally posted by Kingfisher View Post
      Titter på en elektroseiler for tiden hvor kroppen har samme lengde på 3,5m og 3,8m versjonen.
      Har lyst til å gå for 3,8 meter versjonen.

      Men hva er fordeler/ulemper med større vinge og større areal?

      Skal brukes til termikk men ønsker likevel at den har litt fartspotensiale. Det blir D-box eller full carbon.
      Hadde gått for 3,8 meters versjonen fordi fordelen er bedre stig i thermikken pga av litt mindre vingebelastning(mere vingeareal) i forhold til 3,5 meters versjonen .

      Ulempen er litt mere drag( Indusert motstand) på 3,8 versjonen, men med samme vekt så blir forskjellen meget liten i glidetall.
      Øyvind

      www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

      Comment


      • #4
        Hvilken modell er det snakk om? Pike?
        -Jim Johansen-
        Flyklart:
        Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
        Under construction:
        Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

        Comment


        • #5
          Originally posted by jijohans View Post
          Hvilken modell er det snakk om? Pike?
          Nan Xplorer.
          Har fått vite at Xplorer 3,5 meter elektroversjon har samme kropp og midtpanel som Xplorer 3800.
          Forskjellen mellom 3,5 og 3800 er lengre tipper og større areal på stab.

          Det gi muligheten til å kjøpe en 3,5 meter og supplere med 3800 tipper og stab.

          Comment


          • #6
            Originally posted by Litespeed View Post
            Hadde gått for 3,8 meters versjonen fordi fordelen er bedre stig i thermikken pga av litt mindre vingebelastning(mere vingeareal) i forhold til 3,5 meters versjonen .

            Ulempen er litt mere drag( Indusert motstand) på 3,8 versjonen, men med samme vekt så blir forskjellen meget liten i glidetall.
            Må korrigere deg litt der, det blir mindre indusert motstand på en større vinge(vingespenn) men mer profil motstand. Indusert motstand blir prosentvis mindre med økende vingespenn!
            Hvis man tar en generell titt på seilfly konstruksjoner generelt kontra vanlige motor fly så ser man jo at seilfly har et helt annet side forhold enn motorfly, ikke nødvendigvis så mye mer areal men mer vingespenn og mindre korde. Dette er en meget god måte og redusere indusert motstand på. Man kan jo montere vinglets også selvfølgelig, som hjelper en del

            Mvh OJ
            Last edited by Olavjoergensen; 12-08-09, 16:06.
            Olav Jørgensen
            Low & fast

            Comment


            • #7
              Originally posted by Kingfisher View Post
              Nan Xplorer.
              Har fått vite at Xplorer 3,5 meter elektroversjon har samme kropp og midtpanel som Xplorer 3800.
              Forskjellen mellom 3,5 og 3800 er lengre tipper og større areal på stab.

              Det gi muligheten til å kjøpe en 3,5 meter og supplere med 3800 tipper og stab.
              Det er slik alle moderne produsenter gjør det i dag, noe som gir maksimal fleksibilitet til en lav kostnad.

              Jeg ser f.eks nede på Spydeberg på en gjennomsnitts dager er det nok av termikk og du fyker til himmels samme hva du flyr med. Det er de dagene termikken er trang og uryddig utfordringen kommer og da skulle jeg ha ønsket en vinge som var raskere og mer smidig / eklere manøvrerbar enn 3,5m flaket mitt

              Blir jeg litt stum mår jeg ser på F3B speed gutta - fløy litt sammen med Thorbjørn når han hadde en 3 meter Tragi (eller tilsvarende) i lufta, han skrudde raskere og vant mer høyde enn meg (så klart 40år vs 2 år i faget) - å følge den vingen rundt kunne jeg bare glemme....
              Last edited by Quadrocopter; 12-08-09, 17:50.

              Comment

              Working...
              X