Announcement

Collapse
No announcement yet.

Extra MX fra Precision Aerobatics

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Extra MX fra Precision Aerobatics

    Ref: PA Extra MX fra www.el-fly.dk - (MFN) ModellflyNytt.no

    Da er modellen i hus og fått av lokket. Kjent stil fra PA, pent bygd, lett og sterkt.

    Av utstyr var den spekket med rått Hitec oppsett:
    Høyde/Balror: nye HS5085MG
    Sideror: Hitech HS 5245MG

    Motor er selvfølgelig Thrust 50 i kombinasjon med Quantum regulator som har fungert meget bra i alle mine tidligere PA oppsett.

    Starter monteringen i løpet av dagen så den er nok rimelig fort på vingene

    Og atter en stor takk til Home - El Fly for ny komplett modell til test!!
    Attached Files
    Last edited by affa; 17-08-09, 12:32.
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

  • #2
    Sikle sikle...
    Venter i spenning på bilder av monteringen
    Ronny Andreassen
    Sunndal/Vinnu
    Fei Bao T-45 GosHawk 1:5,5
    3DHs 33" EPP
    JR 9303 2,4

    Comment


    • #3
      Buhu! min blir ikke sendt før i morgen. Sort og Gul versjon.

      Blir spennende å følge!
      Stian Håvak (82)
      Fly low or crash trying!

      MFN @ Facebook - Like!

      Comment


      • #4
        Hva venter du på da, mann?!?!
        Sitter her som en unge som venter på barne-tv...
        Remi A. Sørensen - 94877903
        Leder i Lofoten RC-Klubb

        Comment


        • #5
          Hehe, med 100% stilling i skiftarbeid, kone og 2 barn som begge spiller fotball, ett hus, ei hytte under oppføring og 15-20 modeller som bygges, blogges, fotograferes og videofilmes og reviews i året samt i styret på fagforeningen på jobben med 400+ så hender det (ikke ofte, men det hender...) at jeg må la tingene få stå ett døgn eller to
          ____________________________
          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

          Comment


          • #6
            Originally posted by affa View Post
            Hehe, med 100% stilling i skiftarbeid, kone og 2 barn som begge spiller fotball, ett hus, ei hytte under oppføring og 15-20 modeller som bygges, blogges, fotograferes og videofilmes og reviews i året samt i styret på fagforeningen på jobben med 400+ så hender det (ikke ofte, men det hender...) at jeg må la tingene få stå ett døgn eller to
            For å følge opp forrige nordlendings ironi:
            Dette er helt uaksaptabelt! Livet handler om prioriteringer

            Haha, vel, vi venter i spenning, så gi oss noe, når du finner rom for det

            Og det er full forståelse for at du prioriterer familie, du får bare lese mellom linjene når vi begynner å bli morsomme, for det er vi jækla gode på!
            Kenneth Davidsen

            Comment


            • #7
              Da er jeg godt i gang.

              Vingene har allerede hegslede balanseror og kun servo og linking som skal inn. I denne modellen er det kulelink i den ene enden og en metallink i andre enden. Disse knyttes sammen med 2 mm karbonstang som limes med epoxy. Dette bør gjøres i flere omganger da man ikke har justeringsmuligheter som på en gjengestang og det mekaniske oppsettet bør tilpasses 90 grader. Ett knepp eller to kan selvfølgelig i subtrim, men jo nøyere man er her jo bedre blir det.

              På bildene ser det ut som alt er limt av linker men kun tilpasset cirkalengder og står i spenn slik at jeg limer resten når dette har tørket.

              Mens vingene tørket skrudde jeg fast understellet og startet på kroppen.

              Alle hull som skal åpnes gjorde jeg med en fast tynn tipp til loddebolten. Dette lager fine kanter som smelter seg fast. Man kan også bruke glødet ståltråd, binders etc eller rett og slett en cutter.

              Hvis man bruker hitec 85/5085 servo på høyderor så monteres denne på den ene siden, men skal man montere 5245 så monteres denne på andre siden i en større åpning!!


              Høyderoret kan limes på plass med CA hengsler. Pass på at du får minimum 50 grader utslag før du limer. Om det blir en sprekk gjør ingenting da denne forsegles med film og strykejern i etterkant. la det tørke litt og brett deretter medflkgende film i en V form og stryk den på plass. Ha maks utslag slik at filmen ikke hindrer utslagene!

              Deretter trer jeg inn vingerøret og prøver staben på plass. For å få inn staben må man kutte ut en kile bakerst på finnen og kroppen. jeg bruker en meget fintakket balsasag for å skjære ut. Delen er ganske porøs så en skarp cutter gjør også nytten.

              Min ser horisontal og bra ut i forhold til vingerøret og jeg tar den ut og limer den inn med epoxy.
              Stakk inn karbonrøret til vingen og blandet opp
              Attached Files
              Last edited by affa; 18-08-09, 22:38.
              ____________________________
              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

              Comment


              • #8
                Motorbukk

                Motorbukken er lett og også i kjent PA stil, om enn noe mer forsterket denne gang.

                Den er ferdig limt og jeg sjekker passformen mot kroppen. Min hadde fått seg en liten knekk under transport, men limte den med tynn CA så forsterker jeg den når den er limt mot firewall. Bak firewall skal bukken låses med 2 karbonstenger mens den i forkant låses med en lang gjennomgående karbonstang som skal innom kroppssider og motorbukk.

                Blander opp epoxy og legger på en fin stripe langs bakkant av motorbukken og lirker den på plass. Deretter trer jeg inn disse 3 karbonstengene og finner frem epoxypensel slik at jeg forsegler og lager fine limfuger.

                I tillegg er det en glassfiberduk som legges på i underkant av motorskott og bak inn i motorbukken. Legger det på nysmurt epoxy og forsegler over med epoxy. Pass på så man ikke får epoxy og duk for langt opp da vil motoren få feil vinkel.

                Lar det hele tørke og herde før jeg fortsetter med forsterkingene. Disse er laget av balsalister som er forsterket på den ene siden med karbonplate. Disse limes som vist på bildene under. I tillegg er det 2 utfreste karbonplater som låser motorspantet på hver sin side. Alt får klyper og klemmer på seg og lar det tørke klart.

                Da er kroppen klar for motor og esc montering.

                Mens dette tørket gjorde jeg også ferdig staben og limte inn rorhorn og tilpasset lengden på karbonlinkene slik at de tørker samtidig.
                Attached Files
                ____________________________
                Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                Comment


                • #9
                  Mye gjort,........men tar litt tid å få ut tekst og bilder

                  Motoren ble satt på plass. De andre thrustmotorene har hatt ett C-klips på aksel foran som skal fjernes, men denne haddet det ikke selv om det står i manualen. Skrudde den fast med medfølgende skruer og skiver samt en liten dråpe loctite på hver.

                  Deretter loddet jeg Deans plugger på ESC og satt denne på plass i underkant av cowling hvor den ihvertfall får endel kjøling.

                  Så klipte jeg til luftscoopene. Har prøvd mye forskjellig lim til slikt, men like rgodt kontaktlim. Legg det på og smør fint lag med fingeren. Press den på plass og trykk godt inntil. Ta av delen og la delene tørke 2-3 minutter før de settes mot hverandre. Da trekker de seg til hverandre og sitter godt.

                  Klippe ropp 4 tynne papirstrimler som tapes på kroppen og som føres over der cowlingen skal skrus i kroppen. Merker av på hvert sted med en kulepenn.

                  Trer cowlingen på plass og sette på spinnerbakplaten på motorakselen slik at jeg får sentrert best mulig. Bruker ett 1,5 mm bor og borer opp gjennom cowlingen og inn i kroppen. Finner frem de fire selvgjengende skruene og skrur cowlingen på plass. Om det er litt trangt så skru skruene litt frem og tilbake og "gjeng" opp litt etterhvert ellers så er det fort gjort å skru av hele hodet på skruen....

                  Home - El Fly hadde lagt ved den lekre karbonspinneren som må tilpasses. Dette er genialt enkelt. Dinn den malen som passer din propell. Sentrer den under og se at den treffer midt mellom d eto skruene som holder selve spinneren mot bakplaten. Legg klistremerket opp over siden på spinneren og ta en tynn kutter og lag ett riss rundt klistremerket.

                  Deretter er det frem med min Dremel. Bruk maske!!!!
                  Dreml rundt omrisset og sjekk passformen mot propellen og bakplate. Jeg kjører den nye PA Vox propellen og kun fine småjusteringer trengtes. Bruk en Q-tip dynket i tynn CA og forsegl kantene på spinneren.
                  Attached Files
                  Last edited by affa; 23-08-09, 21:19.
                  ____________________________
                  Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                  Comment


                  • #10
                    Finner frem "hjulakselene". Det er vanlige skruer som får på seg en skive og skrus innenfra og ut i understellet. Deretter skal det på en silikonmutter og ett par skiver, så hjulet og en silikonmutter på utsiden igjen. Mine var litt snaue så jeg droppet de to skivene. Hjulet snurrer alikevel fint rundt med kåpen på uten at de subber borti noe.

                    Deretter slides kåpen ned over akselen og jeg borer innenfra i understellet og inn i kåpen med 1,5 mm bbor. Skrur så selvgjengende skrue inn gjennom karbonunderstellet og rett inn i kåpen.

                    Til slutt kutter jeg opp filmen under på sideroret hvor halehjulsbraketten skal inn. Selve pianotråden på halehjulsbraketten sliper jeg med en fil slik at limet skal sitte. Borer opp med 1,5 mm til pianotråden som skal tres inn i roret før jeg fyller med epoxy og limer det fast. Forsegler det hele med en stripe armert gjennomsiktig tape for å forsterke litt ekstra.

                    Legger ved ett par bilder av vekta samt høyde/siderors servomonteringen.
                    Attached Files
                    ____________________________
                    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                    Comment


                    • #11
                      Maiden

                      Ble en liten tur på Stoppen for jomfrutur i ettermiddag. Var desverre alene så det blir ikke noe inflightbilder før på tirsdag da gjengen samles på dagtid.

                      Ettersom mine 2x3S lettvektsbatterier fra Hyperion (320g) ikke har kommet ennå ble det jomfrutur med 6S 3000 pakker til 500 heli med vekt på 450 gram. Det er nesten 10% av totalvekten.....

                      CG ble finjustert til 118 mm som beste anbefalte og utslag ble satt opp med malen fra PA. Må nok finjustere slik at jeg får like utslag opp/ned, men på øyemål så det rimelig bra ut.

                      Testa ett par fullgass drag for å se om regulatoren fungerte og ikke kuttet og det gjorde den ikke. Ett sykt drag i den motoren i forhold til vekten. Her tror jeg det blir mye flytid med lavt strømforbruk.

                      Litt langt gress, men ikke noe problem å få den i lufta uten å rive av hjulkåper..

                      Det ble med 3 pakker i dag, men så utrolig flott denne fløy ut av esken. Nesten rette knivegger. En touch nedror på rygg og utrolig autoritet i alle ror. Man hovrer på 1/3 gass og den skyter ut av hover om man trenger å rømme.

                      Landingene er enkle, men med 14x7 propellen så bremser den bra opp så pass på å ha på litt lav throttle.

                      Rolling harrier satt passelig godt og den var nede i lav hover allerede på første pakke.

                      Som dere kan se av bildet under så ga Eagletreeloggeren følgende resultater:
                      Flytid på totalt ca 14 minutter, maks strømtrekk på 57A (selv om de fleste maxdrag er 46-48A) og ett gjennomsnittlig forbruk på litt over 9A!!

                      Førsteinntrykket er utrolig bra og gleder meg til tirsdag for mange turer med denne!!
                      Attached Files
                      ____________________________
                      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                      Comment


                      • #12
                        Ble en lang fin og rolig dag på stripa i går. En hel gjeng samlet og endel turer ble flydd

                        Har nå fått nye Hyperion 3S2100 mah pakkene og jeg får da batterivekten ned til 330 gram, dvs 120 gram lavere enn med 3S3000 pakkene. Godt merkbart og modellen har helt vilt mye power. Den nærmest skyter ut av hover. Pakkene holder spenningen helt til the bitter end. veldig fornøyd så langt. Men man skal overhodet ikke være redd for å fly den med batteripakker opptil 450-500 gra,. Den er fortsatt vill i 3D og gir veldig lang flytid.

                        Fløy den nå med batteriet litt lenger fremme og er mer presis samtidig som det er litt mer vingrock i høy alfa, dog fullt ut kontrollerbart. Den vagger litt frem og tilbake, men slår meg ikke på fingrene. Det eneste man skal passe på er om man svinger inn i medvind, da vil alle modeller kunne overraske.

                        Knivegg er som nevnt mer eller mindre helt rak, trenger kanskje 1-2% mix om jeg i det hele tatt mikser inn dette. Man kan fly store looper og fant ut at den gjør en elegant utvendig snaproll på toppen i en loop.

                        Rorutslagene er så store og effektive at en snaproll i litt god fart fremover bråstopper hele modellen.

                        Landingene er enkle om modellen bremser godt opp.

                        Video kommer senere idag om jeg rekke rå få kjørt ove rog lagt ut

                        Moro for ungan ja !

                        Og alle bildene er uredigerte, kun nedskalert i størrelse
                        Attached Files
                        Last edited by affa; 26-08-09, 09:14.
                        ____________________________
                        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                        Comment


                        • #13
                          Nysgjerrig på om du har du veid din modell, hva ende vekten på (uten batteri)?
                          Spektrum DX9 • Extreme Flight Laser 60" • Aeroworks 260 60-90 (elektro) • Seagull Cessna 152 (elektro) • Extreme Flight Extra exp 70" • GB-Models YAK 55 1,8 meter • Og litt annet småtteri

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Jappa View Post
                            Nysgjerrig på om du har du veid din modell, hva ende vekten på (uten batteri)?
                            I følge vekta han: 1374gram

                            (se bilde over)

                            Stian Håvak (82)
                            Fly low or crash trying!

                            MFN @ Facebook - Like!

                            Comment


                            • #15
                              Den var kjapp ja

                              1374+330= 1704 gram og det er lett nok. Kan garantere for den
                              ____________________________
                              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                              Comment

                              Working...
                              X