Announcement

Collapse
No announcement yet.

Montering: A388 Rainbow

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Montering: A388 Rainbow

    Da er Rainbow'en i hus

    Pakken fra HK kom også i dag med motor og esc, men servoene kommer ikke før i morgen. Så da blir det bare utpakking og noen bilder i dag.

    Været i Oslo er upåklagelig også.. så skal straks ut og lufte rex'en
    Attached Files

  • #2
    Her er en pdf av monteringsanvisningen. Beklager at siste side ble opp ned :P Dersom noen ønsker pdf med høyere oppløsning så send meg en pm (5,5MB)
    Attached Files

    Comment


    • #3
      Kroppen var ferdig limt sammen og ved første øyekast så ser det helt greit ut. Jeg kommer nok til å forsterke skjøtene der treverk er inne i bildet. Samt gå over skjøtene i treverk med epoxy. Spesielt motorbukken!

      Første hindring er forøvrig avdekket. Ser ut til at motoren er litt i det grommeste laget (jada.. jeg ble advart på forhånd)

      Bildene taler vel for seg selv.

      Jeg kommer til å løse dette ved å file litt ned på kantene på motorbukken slik at motoren går nedi samt skjære vekk en god del i nesa slik at det blir klaring der også. Litt usikker på hvordan finishen kommer til å bli, men det er jo tross alt ikke en skalamodell heller. Motorfestekrysset som fulgte med motoren kan jeg ikke benytte (for stort) så jeg må drille nye hull i motorbukken og montere den fra innsiden i de skruehullene som motorfestekrysset skulle ha sittet i.

      Ble en smule bekymret på om motorblokken klarer denne motoren i det hele tatt.. Noen som har innspill ?
      Attached Files
      Last edited by Illusion; 25-08-09, 21:22.

      Comment


      • #4
        Da er servoer, mottager, propeller og en ekstra limtube i hus

        Det eneste som mangler nå er lipo alarmen (Spartan LipoGuard G4)
        Attached Files

        Comment


        • #5
          Prøvemontering av servo, horn og pushrod

          Servoen sitter trangt og jeg måtte kutte ut litt klaring for servokontakten. Rorhorn i messing(?) festes oppå en trebit. Husk at det skal en trebit på andre siden av balanseroret også. Lurt å kjøre skruen (De lange tynne (og rustne)) igjennom den unnerste først slik at de blir enklere å treffe når du skrur alt sammen. Etter montering av horn merker jeg at det lett kan vris. Må derfor være obs på dette når det limes og monteres permanent slik at hornet ikke limes på skjevt.

          NB: Jeg tror det er lurt å montere dette permanent _før_ man skjærer ut ballanserorene fra vingen. Da blir det mye lettere å få optimal lengde på pushrodene (selv om disse lett kan justeres en del i etterkant).
          NNB: Ballanserorene skal kun kuttes på sidene

          Etter å ha studert ballanserorene litt så lurer jeg på om jeg skal forsterke disse med hengsletape (ala det man finner på PA Addiction og tilsvarende modeller).

          Pushrod'en består av en plastik dings som skal på servohorn, en stang av ett eller annet slag samt en metallsak på andre enden som skal monteres på rorhorn. Metallsaken festes på stanga med to umbrakuskruer. Denne festes igjen på rorhornet med en skrue. Så vidt jeg kan se så er det de fire tynne små skruene (også rustne) som skal brukes til dette. Og for min del så betyr det at jeg må borre opp hullet (det øverste?) i rorhornet. Hvordan plastikdingsen i andre enden skal festes må gudene vite. Jeg avventer ett tips eller to fra Affa der

          Oppsumering:
          1) Bestille servo skjøteledning.
          2) Bestille servohorn. Servoene kom bare med rundt horn og her må det være en arm.
          3) Bestille ror-hengsle tape.
          4) Finne ut hvordan plastikdings skal festes til pushrod.
          Attached Files
          Last edited by Illusion; 26-08-09, 18:36.

          Comment


          • #6
            Prøvemontering av resten

            Da har jeg montert hjul, høyde og sideror. Etter at alt er montert så sitter jeg igjen med 4 medium størrelse skruer. Antar disse er tiltenkt motoren

            I mitt sett var det bare 2 små trebiter som er tiltenkt høyde og side-ror. Jeg antar derfor at disse bare skal ha tre som bakplate og ikke under selve rorhorn slik som på balanserorene. Må forske litt på dette. Mulig jeg lager til en ekstra trebit slik at sideroret får tre på begge sider. På høyderoret ligger det en metallstang under rorhornet så der blir det nok ikke nødvendig/plass til trebit under hornet.

            Er skikkelig dårlig kvalitet på hardwaren som følger med. Ser ut til at jeg må etterdrille litt på både metalldingser til pushroder og hjul stopperne.
            Last edited by Illusion; 26-08-09, 18:37.

            Comment


            • #7
              Du må lage en 90 grader på pushroden og så tre denne gjennom servohornet. Bruk plastdingsen til og feste denne med. Slik at pushroden ikke kan dette ut.
              Intresant og følge med her

              Comment


              • #8
                Takk for innspill Arvid!

                Jeg er ikke helt sikker på om jeg forstod helt hva du mente. Legger ved to bilder av pushrod'en. Som du ser så er det splitt i plasten der man trer inn stanga.. Så en 90 grader bend vil ikke holde dette sammen ? Jeg antar at plastdingsen skal skrus fast til servohorn.
                Attached Files

                Comment


                • #9
                  Rettelse!

                  Jeg ser det nå.. Bilde 32 i manualen

                  Stanga skal bendes 90 grader og festes under servohorn med plastdingsen. Jeg antar det er snakk om 90 grader og ikke Z-bend ?

                  Jeg ser fortsatt ikke helt poenget med plastdingsen.. men men.. et klokt hode har kanskje svaret på det ?

                  Takk igjen Arvid

                  Comment


                  • #10
                    Lag en 90 grader.... tre den gjennom servohornet........... så trer du plastdingsen (den enden med hull) over pushroden som kommer ut av servohornet.........så kniper du den enden med splitt over den enden av roden som skal til roret. Håper jeg forklarer meg greit. Eregentlig veldig enkelt og samtidig en sterk og god forbindelse, ulempen er at du ikke har justermulighet på servosiden av roden.
                    Plastdingsen er for og hindre at roden ikke kan sprette ut av servohornet.

                    Comment


                    • #11
                      Slik skal den plastdingsen brukes, for å låse pushrod i servohorn...
                      Attached Files
                      Kenneth Davidsen

                      Comment


                      • #12
                        To spørsmål

                        1) Hvordan monterer dere servoer i slike modeller ? Limer dem fast med medfølgende no-name-lim ? Epoxy ? Tips mottas slik at man ikke ødelegger servoene for mye samt at det holder

                        2) Når jeg monterer vingene så ser det ut til at det 2 spor/hull i hver vingehalvdel som overlapper hverandre. Det er gjennomgående hull i sporene og de samme hullene er å finne i kroppen. Er det rett å anta at man skal dytte noe nedi for å låse vingene på plass ? Det følger ikke med noe ekstra tre/metall-plater i det settet jeg har så vidt jeg kan se i farta.
                        Attached Files

                        Comment


                        • #13
                          Modifisering av cowling

                          Da har jeg jobbet litt med tapetkniv på cowlingen. Var litt spent på hvordan jeg skulle få utvidet hullet siden jeg ikke har jobbet med epo/epp før, men det fungere jo som varm kniv i smør

                          Det var bare å "spikke" små flak av gangen og det var ganske enkelt å styre kniven i materialet.

                          Skal vurdere å pusse litt med fint sannpapir for å få litt penere finish, men det ble egentlig ganske greit som det er.

                          Dette blir nok siste post for denne uken da jeg tar langhelg. Mer kommer til uken
                          Attached Files

                          Comment


                          • #14
                            Da var første turen unnagjort...fløy jo meget bra selv om jeg har lite sammeligningsgrunnlag på denne type modeller.
                            Når det gjelder feste av servo til balanseror så vurderte jeg å lage en plate over dem. Men med gummiknottene montert på servo ble de meget tight, sikret med lim rundt i kantene etterpå.
                            Var verre med å få vingene inn i kroppen, ble litt pussing og tilpassing så går de relativt greit inn og ut. Når det gjelder de medfølgende trebitene så har jeg ikke montert de. Kan ikke se at det er noe fare for at de skal løsne utilsiktet heller. Synes manual var veldig mangelfull på det området, så jeg får nok studere dette senere.

                            Comment


                            • #15
                              Gratulerer med ny fugl

                              Fulgte det med trebiter for å dytte ned i kroppen for å sikkre vingene ? Gidder du ta bilde av dem og legge ut ?

                              Brukte du medfølgende lim på servoene ?

                              Vingene er veldig tighte å få inn i kroppen hos meg også.. Blir nok å følge ditt eksempel og pusse ned litt siden jeg er avhengig av å demontere vingene etter hver tur. Kjedelig å stå og knote i 20 minutter med vinger på stripa

                              Comment

                              Working...
                              X