Announcement

Collapse
No announcement yet.

El seilfly 2,5-3 m

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • El seilfly 2,5-3 m

    På båtspråket heter det 3 fots dilla, hva det heter innen modellfly vet jeg ikke.... men jeg har lyst på en større modell

    Har sett for meg følgende:

    Vingespenn 2,5-3m
    Modellen bør kunne håndteres uten hjelp
    Modellen bør ha flaps
    Må tåle litt vind
    Skal i hovedsak brukes til termikk og koseflyging
    Kan gjerne brukes på hang, men ikke noe krav
    Må ikke være for komplisert å montere
    Pris for modell 2000-2500 kr + elektro

    Har sett at Reichard har en god del å velge i rundt denne prisen. Proxima II, Elegant, Elipsoid, Champion. I tillegg har jeg også sett på LastDown XL(Finnes det noen norsk forhandler av disse?). Foreløpg holde jeg en knapp på Proxima II evt LastDown XL.

    Ser for meg og evt finne motor mv fra HobbiCity.

    Er det andre forslag innenfor denne prisklassen??? Eller hvem av disse bør jeg velge.

    Det siste store hindret blir å overbevise kona om at jeg trenger en ny modell............. Gode tips mottas også her........

  • #2
    Jeg har en LastDown XL som jeg er svært fornøyd med. Jeg kjøpte den direkte fra Staufebiel, tror ikke det er noen norsk forhandler. Veldig greit å handle online der, de trekker fra tysk moms direkte i nettbutikken og leveringa gikk raskt og smertefritt. Jeg har fløyet modellen siden i våres, både på termikk og hang, og den flyr aldeles utmerket.

    LastDown XL har ikke flaps, noe som kan være et lite minus. Den må flys inn ganske fort pga relativt høy vekt (4kg), så det kan bli litt brutalt å lande på fjellhang og slikt hvor landingsforholdene kan være mindre gode. Kunne sikkert vært en fordel å ha flaps hvis man skal fly sakte i termikken også. Jeg vurderer ihvertfall sterkt å hacke til flaps på den i løpet av vinteren. Ellers har du jo XXL og 3XL som har flaps, men de er også noe større. Dessuten synes jeg vingeformen på XL ser mye penere ut

    Comment


    • #3
      Legg i noen kr. og kjøp en Alex XXL aka Topflight Ultra, så får du noe av det bedre i denne klassen.
      -Jim Johansen-
      Flyklart:
      Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
      Under construction:
      Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

      Comment


      • #4
        Har hatt min Multiplex Cularis i 3 år nå og den har gitt meg mange flotte stunder i thermikk og flyving på hang , men det som også er morsomt at den har ytelser som er mer enn nok for koseflyving .. penetrerer bra og stiger som en kork i thermikk, folk får hakaslepp når de ser matrialet den er lagd av når jeg har landa...
        Øyvind

        www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

        Comment


        • #5
          den er såå bra ja?. hørte ikke så mye mer om den når den sluppet ut på markedet, men har hatt lyst på denne modellen lenge, dog med el motor oppsettet.Tar det lang tid og montere denne når du skal fly litt?

          Comment


          • #6
            Cullaris..?

            Originally posted by arvid View Post
            den er såå bra ja?. hørte ikke så mye mer om den når den sluppet ut på markedet, men har hatt lyst på denne modellen lenge, dog med el motor oppsettet.Tar det lang tid og montere denne når du skal fly litt?
            Omtrent det samme som en Easy Glider... Spørs bare hvilke utgave du går for...
            Du kan få den helt empty uten utstyr eller du kan få den RR...Radio Ready
            om du vil...

            Min Easy Glider kom som RR. så her var det bare og lime på dekor og montere
            flyet og sette opp sender etter batterilading og of to go.

            Mvh Einar - med en kopp easy kakao...

            Comment


            • #7
              Originally posted by arvid View Post
              den er såå bra ja?. hørte ikke så mye mer om den når den sluppet ut på markedet, men har hatt lyst på denne modellen lenge, dog med el motor oppsettet.Tar det lang tid og montere denne når du skal fly litt?
              Den Cularisen setter man isammen på en kveld, det orginale multiplex børsteløse oppsettet som er beregnet på denne er meget bra selv om det koster litt...vekt 1,7 kg med alt .
              Øyvind

              www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

              Comment


              • #8
                Originally posted by arvid View Post
                den er såå bra ja?. hørte ikke så mye mer om den når den sluppet ut på markedet, men har hatt lyst på denne modellen lenge, dog med el motor oppsettet.Tar det lang tid og montere denne når du skal fly litt?
                Ligger hauger med videoer av den på youtube,,, her er en av dem



                Øyvind

                www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

                Comment


                • #9
                  Har vurdert den også, men den tiltaler meg ikke. Har flere foamfly og har lyst på noe annet denne gang.

                  Comment


                  • #10
                    Som du sikkert allerede har sjekket så finnes det en tråd her på forumet som omtaler Reichard Modelsport sin Sirius, dette er en glider med 3 meter vingespenn.
                    Den har flaps noe du vil merke er en fordel når du skal lande denne type fly som har relativ større hastig/glidetall sameliknet med EPP/EPO utgaver.

                    Flyet virker solid bygget (har ikke klart å ødelegge det enda ) og flyr utmerket termikk. Jeg har ikke prøvet det på hang men ser ingen betenkeligheter med å fly hang med Siriusen i moderat vind.

                    Etter at Ken gikk bort er det Elefun som har tatt over salg av disse i Norge.
                    Prisen der ligger i underkant av 2600 kroner, men husk at det kommer 6 servoer, mottaker, motor, regulator og et par batterier i tillegg så totalprisen kryper kraftig oppover selv om du velger HobbyKing produkter.

                    Husk at denne modellen krever - i alle fall til du blir kjent med den - et relativt stort område å lande på.
                    Start i vind er ikke mer problematisk enn med andre 3 metere, men husk at du holder et stort vinge areal i hånden som vinden tar tak i, så de første gangene ville jeg helt klart hatt en medhjelper med ut på stripa.
                    Pass på at du også finner en motor med nok "kraft" - det hjelper deg i start øyeblikket.
                    Last edited by Quadrocopter; 07-10-09, 22:11.

                    Comment


                    • #11
                      Den er en av de jeg har kikket på. proxima II ser jo også veldig fin ut og er litt mindre. Vet jo at det kommer en del kostnader i tillegg, det er derfor jeg har satt en øvre ramme på modellen.

                      Mesteparten av flygingen min kommer nok til å skje fra noen gjorder bak huset her ca 200x200 m, slakt skrånenede. Det er ikke sikkert jeg tør starte der med en gang før jeg har lært en ny modell å kjenne.

                      Comment


                      • #12
                        Hei
                        Har Proxima II og mener det er en fin modell hvis du ikke er ute etter fart, men bedagelig seilflyging.
                        Er veldig fornøyd med finish'en på denne modellen. "Ble imponert faktisk"
                        Er lett å fly samtidig som den har det meste, flaps osv
                        Det kunne med fordel vært servo kasser/rammer til vingene med i settet, men det er egentlig en smal sak.
                        Den topp å fly, men ingen racer.
                        Bedagelig landings hast hvis du bruker flaps osv.

                        Meget fornøyd og passe størrelse.
                        T-rex 450 SE V2 , T-rex 500ESP ,T-rex 600 CF, T-rex 600 ESP,T-rex 600 NSP
                        Spectrum DX3, DX7, JR DSX9
                        GS Storm CL1 Pro
                        CmPro Cessna 182 Skyline, 120YS
                        Multiplex Funjet
                        Reichard proxima II
                        ExtremeFlight RC Extra EXP 48"

                        Comment


                        • #13
                          Takk for info.

                          Hva slags motor/propell bruker du og hvilke servoer?

                          Comment


                          • #14
                            Da ble det besøk hos Elefun i helgen. Svigerforledre i Mandal og ny vei fra Kristiansand gjør jo den turen kort.......... og i taksboksen på vei hjem, lå det en Reichard Proxima II

                            Så nå er det bare å finne ut hva slags motor og servoer. Regner med at jeg kommer til å bestille fra Hobbicity. Noen som har forslag?????

                            Comment


                            • #15
                              Vet ikke hvor stor plass det er i nesa men et eksempel som gir brukbart med kraft er:
                              AXI 2826/12 med en f.eks 14x9.5 foldeprop og et 3 celle 2500-3300 mA batteri med en eller annen 50A ESC.
                              Husk at du finner en spinner med foldeprop fester som har samme/ørlite større diameter som der du kutter av nesa for å feste motoren.

                              Hvis jeg ikke tar helt feil så tror jeg festene er standardisert til HiTec HS-81 så da ville jeg ha brukt følgende servoer:
                              • Flaps: HS-85MG (Metallgear !!!!!)
                              • Balanse ror: HS-85BB eller HS-65HB
                              • Høyde/Side ror: HS-85BB


                              Husk å kjøp servorammer som forenkler vinge servo montasje.

                              Comment

                              Working...
                              X