Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trenger F5B(hotliner) byggetips mm. !

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Trenger F5B(hotliner) byggetips mm. !

    Nå som Raketenwurm 2B, og min første F5B, er bestilt trenger jeg gode tips om:

    Kabellengder, lodding motor/controller/batteri.(Har sett mange "brente" bilder")

    Hva en IKKE gjør med en F5B modell?
    (Har også sett en del bilder av vrakede F5Ber og kanskje er det noe en ikke gjør med en slik modell vedr. f.eks. motorbruk(bare oppover?), tidsaspekt osv.

    Kjøp/oppsett av Unilog(hvis logging har noe for seg?)

    Jeg er helt sikker på at det finnes mye erfaring blant dere der ute. Flott om dere kunne bidra slik at jeg slipper å gjøre feil som andre allerede har gjort og lært av.

    Og bilder, om de finnes, er alltid et godt supplement.

    Stein

  • #2
    Gleder meg til å se den i action, vi kan dra ned på Spydeberg å fly litt konkurranse på F3B banen (må bare få inn nye servoer i B vingen)
    Regner med at det kommer til å krible i fingra på Thorbjørn når han ser den - da blir det børstet støv av et par Suprice modeller han har i kjelleren sin
    Kabellengder, lodding motor/controller/batteri.(Har sett mange "brente" bilder")
    Kortest mulig ledninger, dette gjelder fra motor til ESC og sist men ikke minst fra ESC til batteri.

    Bruk gode 6mm bullet (de som NEU selger holder en bra kvalitet!)

    Bruk også en opto-kobler mellom mottaker og ESC for å få 100% galvanisk skille (Medusa har en som er liten å bra)

    Hvis du kan så reduser motor brems fra 100% til at den akkurat greier å holde igjen slik at propellen legger seg - for hard brems sliter på gear og motorfeste.

    Hva en IKKE gjør med en F5B modell?
    (Har også sett en del bilder av vrakede F5Ber og kanskje er det noe en ikke gjør med en slik modell vedr. f.eks. motorbruk(bare oppover?), tidsaspekt osv.
    Samme som med helikopter, ta det med ro i begynnelsen - "hovmot står for fall" det straffer seg å tro at man er bedre enn man er i begynnelsen, for så å strekke strikket lengre enn man burde - tro meg - å lære av egen erfaring er dyrt!
    Under de første turene kan det være en fordel hvis hotlineren er satt opp litt "snilt" slik at du ikke trenger å bruke FAI modus på regulatoren og at du kan starte med redusert throttle - noen motor / propp oppsett krever så høy fly hastighet i starten (hvis du kun har on/off på throttle) at det krever en medhjelper som er rask i beina for å få den opp i lufta..

    Kjøp/oppsett av Unilog(hvis logging har noe for seg?)
    Man vil helst ikke ha noe "forstyrrende" mellom batteri og propell - videre er det et problem med at mange loggere ikke klarer den store peak strømstryken (250-400A) som hotlinere trekker.
    Jeg regner med at du bruker et motor / ESC / batteri oppsett som andre har brukt før deg ot testet at det fungerer slik at du ikke driver "pioner virksomhet"
    Last edited by Quadrocopter; 24-10-09, 15:29. Reason: Mer informasjon

    Comment


    • #3
      Har sett bilder av noen loddinger, som HER
      Denne ser ikke bra ut.
      I tråden spørres det om hvordan det skal loddes. Skal endene tvinnes sammen med hverandre og sølvloddes? Trådene er jo ganske så stive på mange motorer og vanskelig å få vridd og det blir ikke bedre når de skal være så korte som mulig.

      Comment


      • #4
        Originally posted by Kingfisher View Post
        Har sett bilder av noen loddinger, som HER
        Denne ser ikke bra ut.
        I tråden spørres det om hvordan det skal loddes. Skal endene tvinnes sammen med hverandre og sølvloddes? Trådene er jo ganske så stive på mange motorer og vanskelig å få vridd og det blir ikke bedre når de skal være så korte som mulig.
        Hvilket motor /batteri alternativ har du valgt - hvor mye strøm renger du med å ta ut i peak?

        På bildet i post #4 (vises på MAC'en min med Firerfox men ikke på PC'en)gjør man standard feilen de fleste gjør når det loddes - nemlig at man legger de to kablene ved siden av hverandre og bruker tinn som en bro i mellom.
        Hvorfor tar de ikke å lodder motorkabelen direkte inn på ESC printet uten å skjøte!
        Skal du skjøte så ville jeg satt kablene 180 grader ende til ende slik at kordelene sklir innimellom hverandre for så å ta en tynn kobbertråd å surre rundt slik at du får en bra pakking og kontaktflate før tinnet legges på.
        Det hele handler om spenning tap over den indre motstanden - dette er grunnen til at man ønsker minst mulig ledning (noen µΩ/mΩ forskjell utgjør mye for konkurranse pilotene....
        Last edited by Quadrocopter; 24-10-09, 18:38.

        Comment


        • #5
          Jeg gikk for Stratairs forslag, i første omgang.

          Kontronik Kira KIRA 600-38 6,7:1
          Kontronik Jazz FAI 18

          Jeg vil prøve både med 4S og 5S. Stratair nevnte ca. 2800W men om det var med 4S eller 5S husker jeg ikke.

          Jeg er forberedt på å prøve Neu eller Hacker i etterkant, hvis modellen da er i live
          Attached Files

          Comment


          • #6
            Drømme modell, synd den ikke kommer med delt vinge..
            Som det er sagt tidligere i tråden, skikkelige koblinger og loddinger er alfaomega.. Null slark i ror er vel en selvfølge, og presise servoer...
            Har FAI regulatoren selv og den er helt super, fungerer glimrende uten opto, derrimot skal du bruke cc125 er opto å anbefale...Har throttel på on/off bryter og dette er å anbefale da få regulatorer liker del gass ved strømmer over 100A... Skikkelige batterier er vel og et must, og da er det nok Hyperion g3 og Neu 35/70 cellene som gjelder...
            -Jim Johansen-
            Flyklart:
            Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
            Under construction:
            Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

            Comment


            • #7
              Originally posted by jijohans View Post
              Har throttel på on/off bryter og dette er å anbefale da få regulatorer liker del gass ved strømmer over 100A.
              Jeg bruker 3-trinns bryter på F5J(F3J elektro)-modellen hvor trinn 2 er 50% gass og trinn 3 er 100%. Trinn 2 ble lagd i tillfelle jeg skulle bomme noe kort på finale men er vel ikke brukt noen gang.

              Betyr det du skriver at en bør unngå å justere ned throttle under 100%?
              Hva er det som i såfall skjer ved strømmer over 100A.

              Jeg håper og regner med at Stratair vet hva de driver med da jeg bestilte modellen ferdig med servoer mm. og tar null slark for gitt.

              Comment


              • #8
                Ved kjøring under 100% throttel vil jo det jo genereres varme som regulatoren må bli kvitt... Og ved høye strømstyrker blir dette endel effek som går over til varme...
                Bruk kun on/off, enklere for deg og bedre for regulatoren... Max motortid på en F5B modell er vel 2-3 sek igangen...
                Hvis den kommer med servoer er nok de av bra kvalitet, på min Surprise var det iallefall ingen slark i de monterte servoene...

                Bruker 4stk 800mAh eneloop celler til motakker, hvordan har du tenkt å gjøre det?
                -Jim Johansen-
                Flyklart:
                Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
                Under construction:
                Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

                Comment


                • #9
                  Den kommer med de samme Eneloop-cellene. Modellen er forøvrig en "show"-version.(double carbon wing with 30% stronger mainspar)
                  Her er hele bestillingen.
                  Attached Files

                  Comment


                  • #10
                    Det blir nok et bra oppsett...

                    I følge Kontronik vil dette oppsette dra,dette med 3200mAh celler:
                    4S 16x16 90A
                    5S 15x16 120A
                    5S 17x18 250A

                    Så en plass imellom her bør man ligge...

                    Denne regulatoren er noe av det bedre som er:
                    Page not found
                    Legg inn 0,0013ohm som indre motstand på cellene så får man et mer realistisk resultat med tanke på Huperion g3 cellene...
                    Last edited by jijohans; 01-11-09, 19:48.
                    -Jim Johansen-
                    Flyklart:
                    Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
                    Under construction:
                    Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

                    Comment


                    • #11
                      Går du ned en tomme eller to på propellen så*slipper du å ha av/på gass og kan legge den inn på f.eks throttle stikka(selv i FAI mode) slik at du får roet det litt ned de første turene!

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Kingfisher View Post
                        Den kommer med de samme Eneloop-cellene. Modellen er forøvrig en "show"-version.(double carbon wing with 30% stronger mainspar)
                        Her er hele bestillingen.
                        Originally posted by Quadrocopter View Post
                        Går du ned en tomme eller to på propellen så*slipper du å ha av/på gass og kan legge den inn på f.eks throttle stikka(selv i FAI mode) slik at du får roet det litt ned de første turene!
                        Er ikke alle motorene som takler dette pga. før høyt turtall, er vel få motorer som liker noe særlig over 60000 rpm uten å kaste magneter/vindinger...
                        -Jim Johansen-
                        Flyklart:
                        Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
                        Under construction:
                        Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by jijohans View Post
                          Er ikke alle motorene som takler dette pga. før høyt turtall, er vel få motorer som liker noe særlig over 60000 rpm uten å kaste magneter/vindinger...
                          Akkurat - derfor vil du med en mindre propp kunne regulere maks turtal (og ytelse) til noe som passer det nivået man er på - når Kingfisher skal ut a ha maiden så er det greit å ikke ha noe som stikker avgårde med 60-70 m/s de første gangene!

                          Comment


                          • #14
                            Ja hver sitt valg...Men det er jo bare å teste det, er jo bare en uke å få nytt utstyr... Med det oppsettet med Kira motoren gjør den nok ikke gjøre 60m/s.. Må nok opp på 3KW++ for å få til det...
                            -Jim Johansen-
                            Flyklart:
                            Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
                            Under construction:
                            Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

                            Comment


                            • #15
                              Rakentenwurm'en til Stein har fått en ny eier og endret konfigurasjon - mer info finner du her

                              Comment

                              Working...
                              X