Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byggeblogg: Arrow V3 VPP/4D (Donatas Pauzuolis design)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Byggeblogg: Arrow V3 VPP/4D (Donatas Pauzuolis design)

    Tenkte å sette sammen en VPP (Vaiable Pitch Propeller), eller 4D som det også betegnes som, innendørsmaskin bygget fra tegninger kjøpt av Donatas Pauzuolis:

    Page not found - Pauzuolis RC Shop

    Venter på at alt skal komme i hus før byggingen begynner for fullt. Har hittil skjært ut alle deler i 3mm depron og øvd meg på å legge hengsletape

    Donatas anbefaler noe han kaller Extrupor/Elapor istedenfor Depron, men har ingen ide om hvor man får tak i slikt samt at jeg definitivt har brukt for den ekstra styrken Depron har i forhold til Elapor siden dette både er mitt første innendørs og vpp bygg.

    Specs:
    Vingespenn - 87cm
    Kropp - 92cm
    Flyvekt - 170 - 190g

    Motor - Schnurzz V2 (http://www.slowflyworld.net/index.php?cPath=124_112)
    ESC - YGE 12A brushless ESC (http://www.slowflyworld.net/product_...roducts_id=233)
    VPP Bladholder - http://www.slowflyworld.net/product_...roducts_id=329
    VPP Drevsett - http://www.slowflyworld.net/product_...roducts_id=327
    VPP Blader - http://www.slowflyworld.net/product_...roducts_id=330
    Servoer - JR DS188
    Mottager - Futaba R6106HF

    Har også kjøpt noe EPP for å forsterke nese og buk. Bladholderen jeg har kjøpt er i metall. Men siden propellen er montert i kroppen og ikke så utsatt for direkte støt så anbefaler Donatas plastik-versjonen for å spare noen gram.

    Denne første versjonen kommer ikke til å bli optimalisert mht. vekt. Målet er å få en sterk versjon som flyr bra og som kan brukes som VPP trainer

    Stay tuned.
    Last edited by Illusion; 16-11-09, 08:47.

  • #2
    hrmf. Din feil alt sammen.... Nå blir det et nytt fly på meg også!
    Remi A. Sørensen - 94877903
    Leder i Lofoten RC-Klubb

    Comment


    • #3
      Fett fly, hadde vært kult om du hadde lagt ut litt video av flygingen med maskinen, om den varer lenge nok mener jeg
      - Håvard Glad Andreassen
      - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

      Comment


      • #4
        Avansert!

        Får si som en hvis person en gang i verden sa om diverse fly
        og egenskaper når vi spurtr han... "... det er KUN for
        viderkommende EKSPERTER..!"

        ( Hører med til historien at personen tlhørte en ledene "elite"..)

        Mvh Einar - som har akkurat DEN føleselsen av manglende
        ekspertise etter og ha sett video med fly og konstruktør!

        PS...
        LYKKE til Illusion... AT du tør..!

        Comment


        • #5
          hehe.. takk for tilbakemeldinger!

          Jeg kan ikke nekte for at jeg definitivt har tatt meg vann over hodet når det gjelder å fly denne doningen, men siden jeg primært holder på med kremhvisper så burde det å håndtere pitch ligge i fingrene(?).

          Vet ikke om jeg får laget noe film av flyvningen.. og som flypilot er frekk nok til å hinte om så er det ikke umulig at maiden det blir en kortvarig affære.. vil tippe at jeg etterhvert blir en reser i å bygge arrow

          Blir spennende å høre dine erfaringer jeeeeeeright.. det er bare å legge inn bilder/kommentarer i byggebloggen når du kommer så langt.. jo mere søl desto bedre kokker.. eller hvordan det nå var

          Comment


          • #6
            Deler

            Delene er som nevnt skjært ut og jeg har laget understykket til kroppen i 1mm finer.. Donatas sier at man kan velge mellom 0,5mm og 1mm på dette stykket, men som nevnt så satser jeg på robusthet på denne første versjonen som går på bekostning av vekten.

            46 gram kommer delene på så langt. Det må nevnes at kroppen skal "bokses" (minner meg om han bluebear dusten i american hotrod) og at jeg ikke har skjært ut disse delene enda. Det er også noen smådeler i nesen som skal byttes ut med EPP som nok er litt tyngre. Skal oppdatere vekten etterhvert.

            Venter fortsatt på motor o.l. så jeg har ikke startet for fullt enda. Men forhåpentligvis er alt snart i hus
            Attached Files

            Comment


            • #7
              Karbon avstivere

              Da har jeg limt de to største horisontale delene til kroppen sammen og sikret skjøten med glassfibertape. Hadde stor nytte av rutemønsteret på skjærematta for å få det i "vater". Legger matpapir under der jeg skal lime for å å ikke søle for mye på matta.

              Så har jeg lagt inn 0,5x3mm karbonlist for å stive av kropp og høyderor på strategiske steder. Monterte i samme slengen finerdelen som skal være på undersiden av kroppen. Denne lagde jeg en tankte for stor i skjøten også lagde jeg et spor i depronen der det skulle skjøtes for å få godt feste. Sparer ikke på lim og kicker.. kjøpte meg Mercury Adhesives Accelerator MH16 som ser ut til å fungere bra. Eneste som er dritt er at den ikke gir en fin dusj når jeg trykker på den.. heller en svær splæsj.. men men.. depronen ser ikke ut til å ta skade av det og jeg bare tørker av det overflødige med papir med en gang.

              Går ikke akkurat fort da jeg må ha noen tenkepauser innimellom.. er ikke fornøyd med finish'en på avstiverene. Skjærte ut et tynt 0,5mm spor, men kniven blir sløv med en gang noe som medfører at det blir stygge sår på undersiden. Nekter å bytte knviblad for hvert spor så det får bli som det blir. Kanskje det hadde holdt å bare kutte åpning i depronen og presse listen inn ?
              Attached Files

              Comment


              • #8
                Pussing

                Blitt gjort litt i dag også

                I dag var det pussing av kanter der kropp/vinge møter ror. Taper flaten fast i kanten på byggeplata og legger en stållinjal 5mm innpå flaten som skal pusses. Da blir det en pen vinkel så vidt jeg kan bedømme. Er ikke sikker på om det er nødvendig å ha vinkel på både ror og kropp/vinge, men da blir det ihvertfall nok utslag

                Har også rundet kantene rundt hullet til propellen.

                Fikk vite at motoren jeg går og venter på ikke har blitt sendt enda men de håpet å få den avgårde i løpet av noen dager. Var visst problemer med noen underleverandører. Shit happends

                Bruker P120 papir til å pusse.
                Attached Files

                Comment


                • #9
                  Vertikal kropp + hengsling av ror

                  Begynte kveldens økt med å sette på 0,5x3mm karbonlist langs hele framkanten av vingen. Limte så på den fremste delen til kroppens horisontale plan. Limte så på toppen av kroppen. Klarte selvsagt å ta feil limtube (M100XF istedenfor M1000F), men selv om det spiste seg litt ned i depronen så var det faktisk mye bedre å jobbe med enn den depron kompatible + kicker. Tørketiden er kort så man må gjøre grundig forarbeid slik at det bare er å holde delene fast når limet er ført på. Vet ikke om jeg vil anbefale M100XF til andre siden det mulignes svekker depronen, men så vidt jeg kan bedømme så er det som sveiset fast

                  Klødde meg litt i hodet på hvordan jeg best skulle få limt på plass den andre vertikale delen av kroppen. Men heldigvis har min bedre halvdel kjøpt inn stuebord med glassplate i midten. Bare å vippe ut denne og sette flyet nedi.. til oppgitt blikk fra min bedre halvdel

                  Så ble rorene møysommelig festet til rorflater med hengsletape. 90 grader utslag på ballanseror bør vel holde

                  Lagt ved ett bilde av de største etseskadene.. De fleste steder ser det helt kurrant ut.
                  Attached Files

                  Comment


                  • #10
                    Pusse pusse pusse

                    Dagens økt bestod i å sette på vertikale deler på vingetuppene. Skar ut 3mm spor slik at delene får godt feste. Så tenkte jeg å få unnagjort "boksingen" av kroppen. Til det har jeg skjært ut depronlister på 3x60cm. Disse har jeg pusset i begge kanter for bedre feste siden listen skal limes skrått mot eksisterende kropp. Pussejobben tok sin tid så limingen får jeg ta i morgen
                    Attached Files

                    Comment


                    • #11
                      Boksing

                      Da er kroppen bokset eller alle kunstens regler.. Ikke akkurat perfekt resultat, men pytt pytt.. gjør vel nytten

                      Neste steg på programmet er sette på karbonstenger som skal stive opp de horisontale flatene. Dette er nok noe jeg burde ha gjort tidligere mens kun bunnen av kroppen var limt på.
                      Attached Files

                      Comment


                      • #12
                        Karbonstenger

                        Da har jeg avstivet kroppen med karbonstenger. De to som går fra kropp til vinge skal etter tegningene begge gå igjennom servofestet på vingen. Men som det fremgår av bildet er det kun den bakerste som gjør dette. Vet det på andre fora er flere som har påpekt dette uten at Donatas har kommentert om det er feil på tegningen eller om den ytterste stanga skal monteres lenger nede på kroppen.

                        Bruker glassfibertape til å forsterke festene til karbonstengene.
                        Attached Files

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Illusion View Post
                          .....Har også kjøpt noe EPP for å forsterke nese og buk.....
                          Hvor fikk du tak i EPP plate og hvor tykk er den?
                          (har en innendørs modell som trenger litt reparasjoner i nesa...)

                          Comment


                          • #14
                            Kjøpte på samme sted som motoren og er enda ikke kommet i hus

                            http://www.slowflyworld.net/product_...roducts_id=334

                            6mm i plate på 20x30cm

                            Er minimalt med EPP som skal på Arrow'en så dersom du ikke har funnet noe når jeg har fått pakken så kan du få en bit eller to

                            Comment


                            • #15
                              Hjul

                              Fått på understell og satt på hjul. Bøyde til litt 0,8mm pianotråd som jeg festet til karbonstanga med litt hyssing og lim før jeg forseglet det med krympeplast. Ble visst litt hjulbeint, men håper det kommer seg litt når vekten øker med elektronikken :P
                              Attached Files

                              Comment

                              Working...
                              X