Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hotliner???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hotliner???

    Hei.
    Jeg har veldig lyst på en hotliner f5f/f5b men lurer på hva jeg bør kjøpe??
    jeg har drevet med modellfly i 2/3 år div modeller flydd litt f3f med 3m fly og endel motorfly
    så jeg har flydd endel, de jeg vil ha er et fly som kan settes opp med ett greit motor opplegg på 3S og 4S som ikke koster skjorten har regnet med en pris på fra 6000kr til 9000kr ferdig satt opp har kikket litt rundt på forskjelige modeller men vet ikke helt hva jeg bør gå for, her er noen av di jeg har kikket på.(LANYU F5B, Hawk F5b, Lizard Elektro Fra el-fly.dk. og
    Zoom f5b og Raketenwurm Advance) noen som kan gi meg noen råd??
    mvh Stin
    LanYu F5B Molded Hotliner ARF
    Bburago Sammlerauto Alfa Romeo Stelvio (2017), Maßstab 1:24 hier online kaufen bei den Modellbaufans.de
    404 Not Found
    nesail.com
    Last edited by Stin; 16-11-09, 18:43.
    Delta force anilator 53 m Quickdraw 26ccm pioneer. SS66 M SG 35cc. Lynx 2m.Extreme Flight MXS 48".og Futaba 4PX . JBA 56 3.5m el Carbon seiler.
    På vei inn i Hangaren.
    Lyst på. F5B m cheapo oppsett i. Nan Omega 2.4m F5j. 1/4 DG808S 4500mm

  • #2
    Sjekk bruktmarkedet først - der finner du garantert noe som er like bra som nytt men til 1/2 prisen.
    Denne dansken selger en ca 18000.- kroners pakke til litt under 10 lapper!
    Last edited by Quadrocopter; 16-11-09, 19:00.

    Comment


    • #3
      Hei Stin

      Ja, gå for en Surprise 14 Og så får du de Danske landslag fargene på kjøpet. Da blir du garantert populær når dere er på Hanstholm.

      Uansett hva du går for, så kan det være smart å velge en med flaps så er den ikke fullt så "hot" under landing.

      Øystein
      Øystein T.

      EF Extra 300 70"
      Speedfire F5B
      Baudis Fosa F3B
      Ascot F3B
      Lynx Carbon
      EF Extra 300, 58" Electric
      T-Rex 700N

      www.artistic3d.net

      Comment


      • #4
        Originally posted by OTA View Post
        Og så får du de Danske landslag fargene på kjøpet. Da blir du garantert populær når dere er på Hanstholm...
        Paintbrush er saken - du legger inn en liten blå stripe og vingen er plutselig norsk!
        Last edited by Quadrocopter; 16-11-09, 19:12.

        Comment


        • #5
          Den så jo fin ut, men vil helst ha nytt fly, jeg liker ikke og kjøpe brukt, dessuten er jo noe av moroa og sette de sammen selv.
          Stin
          Delta force anilator 53 m Quickdraw 26ccm pioneer. SS66 M SG 35cc. Lynx 2m.Extreme Flight MXS 48".og Futaba 4PX . JBA 56 3.5m el Carbon seiler.
          På vei inn i Hangaren.
          Lyst på. F5B m cheapo oppsett i. Nan Omega 2.4m F5j. 1/4 DG808S 4500mm

          Comment


          • #6
            Sjekk med Thorbjørn hos T&K RC-seilflysport og be han sette sammen en pakke til deg.

            Å handle i Hotlinere i USA blir fort dyrt når du skal betale frakt på en 2 meter lang pakke så det lønner seg sjeldent.

            Som nevnt over er det en fordel med flaps, men dette fordyrer selve flyet noe.
            Hvis du går for en enkel billig løsning så er sikkert modellen til Elefun OK.

            Husk at motor/regulator/batteri + servoer fort blir dyrere enn selve flyet men her kan man også spare mye penger ved ikke å gå for det hotteste men moderere seg litt - hvis det går....
            Last edited by Quadrocopter; 16-11-09, 19:43.

            Comment


            • #7
              Nå er det ikke veldig mye å sette sammen på disse flyene uansett, så akkurat det spiller vel ikke så stor rolle, men forstår at du ikke helt kan like brukt.

              Har du kikket på Enigma F5B og Raketenwurm IIb. Også gode alternativer, som fort blir dyre med litt hot oppsett og transport til Norge desverre.

              Alterntivt har du Surprise 15 som er en vaskeekte F5F og den kan fås med 3 delt vinge.
              Med 3 delt vinge blir transport kostnaden noe mer overkommelig enn hel vinge.
              SoaringUSA.com har den på lager, og de nevnte noe sånn som 75USD for transport til Norge.

              Prisen blir nok desverre endel over det du hadde tenkt uansett.

              For å se om du liker å ha motor i snuten så kan du vel strengt tatt ikke komme stort billigere unna enn å gå for Lanuyen til Elefun.
              Den kan nok være litt spennende å lande sies det uten flaps. Ellers så så den jo veldig fin og finishen var det ikke noe å utsette på.
              Øystein T.

              EF Extra 300 70"
              Speedfire F5B
              Baudis Fosa F3B
              Ascot F3B
              Lynx Carbon
              EF Extra 300, 58" Electric
              T-Rex 700N

              www.artistic3d.net

              Comment


              • #8
                Hallo!

                Har vært gjennom samme prossess som deg nylig, og jeg endte opp med en Surprise 12 uten flaps direkte fra freudentaler. Virker fordyrende og unødvendig at modellen skal produseres i Østerike, sendes til USA, og så sendes til Norge. Enklere å få den direkte hit. Freudentaler folka snakker forøvrig helt OK engelsk både på mail og telefon.

                Regnestykket for meg (eventuelt deg?) blir som følger:
                Surprise 12 uten flaps, samt spinner og proppell fra freudenthaler blir 615 euro, porto til Norge er 25 euro. Dra av østerisk moms, legg på norsk, og med dagens euro kurs blir det 5500 kroner. Husk at da er servoer montert inn i vinge og kropp.

                Neu 1509 1.5D og CC125 fra esprit blir $470 med frakt, eller ca kroner 2700. Sjelden moms når man bestiller fra esprit, men i verste fall blir dette 700 kroner ekstra.

                Batterier; jeg endte med billig batterier fra hobbycity, 3600 mAh 4S 30C. I følge brukere tåler disse batteriene opp mot 80C i hotliner bruk, dette har jeg ikke testet selv. Anyway, batteriene er ca $40 pr stykk, og skal funke bra nok.

                Summerer man blir dette kroner 8200 eller 8900 alt ettersom om det blir moms på esprit sakene eller ikke, pluss batterier.

                Apropos flaps, jeg har ikke flydd min Surprise enda, har faktisk ikke begynt monteringen en gang, men jeg har sett modellen uten flaps fly. Klarer man å fly en slik modell, klarer man garantert å lande den uten flaps også. Ser helt ukritisk ut. Bekreftes også av de jeg har sett som flyr modellen.
                Audun

                Comment


                • #9
                  Link til freudenthaler: Freudenthaler Modellbau, Spezialist fuer Elektroflug, mit eigener RFM Produktlinie
                  Audun

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Quadrocopter View Post
                    Sjekk med Thorbjørn hos T&K RC-seilflysport og be han sette sammen en pakke til deg.

                    Å handle i Hotlinere i USA blir fort dyrt når du skal betale frakt på en 2 meter lang pakke så det lønner seg sjeldent.

                    Som nevnt over er det en fordel med flaps, men dette fordyrer selve flyet noe.
                    Hvis du går for en enkel billig løsning så er sikkert modellen til Elefun OK.

                    Husk at motor/regulator/batteri + servoer fort blir dyrere enn selve flyet men her kan man også spare mye penger ved ikke å gå for det hotteste men moderere seg litt - hvis det går....
                    Snakket litt med T&K RC-seilflysport i dag om dette og han skal gi meg pris på pakke løsning på Zoom standard. med et greit middels motor oppsett, tror nok jeg kommer til og handle fra norge og vil helst ha modell med flaps
                    Delta force anilator 53 m Quickdraw 26ccm pioneer. SS66 M SG 35cc. Lynx 2m.Extreme Flight MXS 48".og Futaba 4PX . JBA 56 3.5m el Carbon seiler.
                    På vei inn i Hangaren.
                    Lyst på. F5B m cheapo oppsett i. Nan Omega 2.4m F5j. 1/4 DG808S 4500mm

                    Comment


                    • #11
                      Veldig med på tanken om å bestille med flaps!

                      Jeg har flydd mye med Surprise 14 og 15, og da med samme motor oppsett. Det er veldig stor forskjell på bare 40 cm, som skiller vingespennet på de to modellene! Begge like ukritiske i landingene, men Surprise 15 er buss i forhold til S14.

                      Jeg har nevnt det før her på forumet, Surprise 14 anbefales på det varmeste
                      Svein Kjetil Litlehamar
                      Stavanger

                      Futaba 10C Fasst
                      -------------------
                      Demon F5D

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by skl View Post
                        Jeg har flydd mye med Surprise 14 og 15, og da med samme motor oppsett. Det er veldig stor forskjell på bare 40 cm, som skiller vingespennet på de to modellene! Begge like ukritiske i landingene, men Surprise 15 er buss i forhold til S14.
                        Det som er viktig å tenke på når man vurderer å kjøpe Surprise 14 eller 15 er at begge er konkurranse maskiner designet for to helt forskjellige FAI klasser - begge flyr ekstremt bra i hver sin klasse. (informasjon om klassene finner du i pdf vedlegget her)

                        S14 er en F5B maskin som flyr som en murstein men med hastighet som en rakett på anabole steroider.
                        S15 er en F5F maskin og flyr som et seilfly!, men det store vinge arealet går på bekostning av hastighet og manøvrerings egenskaper .
                        Last edited by Quadrocopter; 17-11-09, 05:00.

                        Comment


                        • #13
                          Quadrocopter

                          S14 er en F5B maskin som flyr som en murstein men med hastighet som en rakett på anabole steroider.
                          ----------------------------------------------------------------------------------------



                          Her er vi ikke litt enig engang!...
                          Ja, S14 er rask. Men den flyr som en drøm, og er ikke noe vanskeligere å fly enn S15!!!
                          Svein Kjetil Litlehamar
                          Stavanger

                          Futaba 10C Fasst
                          -------------------
                          Demon F5D

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by skl View Post
                            Quadrocopter....Ja, S14 er rask. Men den flyr som en drøm, og er ikke noe vanskeligere å fly enn S15!!!
                            Dette var satt på spissen for å poengtere klasseforskjellen, men jeg tar telebakemeldingen til etterretning fra en som flyr en S14!

                            Siden du har redskapen klar så blir du vel med å flyr noen konkurranserunder (se denne tråden). Hvis du har bygget dem sånn noenlunde i .h.t. FAI sitt reglement så regner jeg med at det bare er å bygge inn en begrenser så er du klar.
                            Last edited by Quadrocopter; 17-11-09, 06:04.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Quadrocopter View Post
                              Dette var satt på spissen for å poengtere klasseforskjellen, men jeg tar telebakemeldingen til etterretning fra en som flyr en S14!

                              Siden du har redskapen klar så blir du vel med å flyr noen konkurranserunder (se denne tråden). Hvis du har bygget dem sånn noenlunde i .h.t. FAI sitt reglement så regner jeg med at det bare er å bygge inn en begrenser så er du klar.
                              Bra!

                              Men enig i at S15 er mer "seilfly"!

                              Tror ikke jeg er helt i henhold til reglementet..
                              Men skulle det dukke opp noe treff i nærheten, skal jeg vurdere det. Selv om jeg bare er søndag`s pilot
                              Uansett bra initiativ!

                              Føler alle sitter på vær sin kant i landet med disse flyene..
                              Svein Kjetil Litlehamar
                              Stavanger

                              Futaba 10C Fasst
                              -------------------
                              Demon F5D

                              Comment

                              Working...
                              X