Announcement

Collapse
No announcement yet.

12v pumpe

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 12v pumpe

    Hei

    Har en 12v pumpe som jeg bruker å fylle drivstoff med , problemet er at den er for kraftig / rask.
    Er det noen som vet om det finnes dimmer for 12 v eller en annen måte å senke hastigheten på ??

    Eller om noen vet om pumper med ferdig regulerbar hastighet ?

    PS : må tåle Bensin / Parafin

    på forhånd takk..
    Mvh.

    Fredrik

  • #2
    Om det er en helt vanlig mekanisk pumpe (uten mikrochip-styring) bør du kunne senke spenningen. Prøvd med et 6V batteri? Om det funker kan du jo se deg om etter en 12 til 6V omformer.

    Evt. kan du jo prøve med en dyse - så lenge pumpa tåler trykket som da oppstår.

    PS: Ja, det finnes dimmer for 12V. Fåes blandt annet på Elfa. Men om det passer til ditt bruk både i spenning og strøm vet jeg ikke.
    Last edited by vaffel; 01-02-10, 16:22.
    Stolt eier av;
    CNC Fres

    Comment


    • #3
      Originally posted by vaffel View Post
      Om det er en helt vanlig mekanisk pumpe (uten mikrochip-styring) bør du kunne senke spenningen. Prøvd med et 6V batteri? Om det funker kan du jo se deg om etter en 12 til 6V omformer.

      Evt. kan du jo prøve med en dyse - så lenge pumpa tåler trykket som da oppstår.

      PS: Ja, det finnes dimmer for 12V. Fåes blandt annet på Elfa. Men om det passer til ditt bruk både i spenning og strøm vet jeg ikke.
      Takker ..

      Skal prøve et batteri med lavere spenning..

      Er bare så upraktisk å drasse på så mange typer batterier ..
      Mvh.

      Fredrik

      Comment


      • #4
        Det enkleste er å koble noen dioder i serie med pumpa du får 0.7V spenningsfall over hver diode så det bare å prøve seg fram.

        Comment


        • #5
          Det fungerer fint med en 2 cellers LiPo på 12V pumpe, selv bruker jeg 3 cellers LiPo på Biltema sin universal vindusspylerpumpe, dette fungerer veldig bra til fylling av jetfuel.
          - Carf Ultra Lightning m/ATJ220SV (skal i ATJ250 når den er klar for levering)
          - Skymaster Hawk m/ATJ220SV
          - Krill Avanti S m/ATJ220SV
          - Eurofighter m/Behotec 180 Gold


          Comment


          • #6
            Originally posted by Maxopp View Post
            Det enkleste er å koble noen dioder i serie med pumpa du får 0.7V spenningsfall over hver diode så det bare å prøve seg fram.
            Takker

            Tror jeg har noen dioder på lur.. får prøve litt forskjellig
            Mvh.

            Fredrik

            Comment


            • #7
              Originally posted by Morten View Post
              Det fungerer fint med en 2 cellers LiPo på 12V pumpe, selv bruker jeg 3 cellers LiPo på Biltema sin universal vindusspylerpumpe, dette fungerer veldig bra til fylling av jetfuel.
              Takker

              Får teste litt av hvert her
              Mvh.

              Fredrik

              Comment

              Working...
              X