Announcement

Collapse
No announcement yet.

Turbine startproblemer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Turbine startproblemer

    Hei..

    Sliter litt med å starte en JetCat P-80 når det er kaldt.
    Får ikke opp nok turtall på el, motoren sånn at den kan tenne.
    Går greit på første start når den kommer ut av bilen , men tur 2 etter den har stått ute
    har den ikke lyst.
    Kan det ha noe med oljetype ? Jeg bruker Motex 2tx

    Noen forslag på måte å lure den ev. forvarme med noe ?

    På forhond takk..
    Mvh.

    Fredrik

  • #2
    Hva slags batteri har du til turbinen? Og hvor mange milliamp.
    Mvh Geir Mogstad
    ---------------------------------------
    slapp av det kommer helt sikkert ned!

    Comment


    • #3
      Originally posted by extracap View Post
      Hva slags batteri har du til turbinen? Og hvor mange milliamp.
      Nicd 7,2v 2200Mah
      Mvh.

      Fredrik

      Comment


      • #4
        Jeg hadde samme problemet med min p-80 men da var betteriet bare på 1250 mah !
        Etter jeg skiftet det til større så var problemet borte ! Husker ikke helt mah på det jeg satt i men tror nok att du har ett batteriproblem ,er det batteriet gammelt da ?
        Mvh Geir Mogstad
        ---------------------------------------
        slapp av det kommer helt sikkert ned!

        Comment


        • #5
          Originally posted by extracap View Post
          Jeg hadde samme problemet med min p-80 men da var betteriet bare på 1250 mah !
          Etter jeg skiftet det til større så var problemet borte ! Husker ikke helt mah på det jeg satt i men tror nok att du har ett batteriproblem ,er det batteriet gammelt da ?
          Batteriet er nytt og den snurrer greit når den kommer inn i varmen igjen.

          Hvordan olje bruker du på turbinen ??

          Virker som den stivner når den blir for kald..
          Mvh.

          Fredrik

          Comment


          • #6
            jeg bruker aeroshell turbine oil 560 .
            Mvh Geir Mogstad
            ---------------------------------------
            slapp av det kommer helt sikkert ned!

            Comment


            • #7
              Ok.. Takker ..

              Mulig jeg får prøve å få tak i den oljen. kansje den holder seg mere tynt flytende i kulde
              Mvh.

              Fredrik

              Comment


              • #8
                Jeg tror ikke dette har noe med hvilken olje du bruker, husk det er kun tilsatt 5% i fuelen, 1 liter på 19 liter parafin jeg tror ikke det er nok til at du vil merke at turbinen snurrer tregt.
                Du kan jo forsøke å snurre på kompressorhjulet med en finger så kjenner du jo fort om det er motstand.

                Jeg ville forsøkt med en 2 celler "varmt" LiPo batteri
                - Carf Ultra Lightning m/ATJ220SV (skal i ATJ250 når den er klar for levering)
                - Skymaster Hawk m/ATJ220SV
                - Krill Avanti S m/ATJ220SV
                - Eurofighter m/Behotec 180 Gold


                Comment


                • #9
                  Hei

                  Min erfaring er at Motex 2TX blir seig i kulda. Har tidligere benyttet
                  mye av denne oljen og opplevd det samme som deg. Valgte derfor å gå over
                  til Aeroshell 500 hele året. Fungerer meget bra. Men som sagt, dette er
                  min erfaring. Men det er mulig dette oppleves forskjellig fra turbin til turbin
                  også? Vet det er mange som benytter 2 takts olje hele året og er fornøyd med det.

                  Mvh
                  Cato Horten
                  www.netroh.com
                  Last edited by netroh; 07-02-10, 15:45.

                  Comment


                  • #10
                    Hva er forskjelden på 500 og 560 olje ?
                    Mvh.

                    Fredrik

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Morten View Post
                      Jeg tror ikke dette har noe med hvilken olje du bruker, husk det er kun tilsatt 5% i fuelen, 1 liter på 19 liter parafin jeg tror ikke det er nok til at du vil merke at turbinen snurrer tregt.
                      Du kan jo forsøke å snurre på kompressorhjulet med en finger så kjenner du jo fort om det er motstand.

                      Jeg ville forsøkt med en 2 celler "varmt" LiPo batteri
                      Synes den har noe motstand når jeg snurre på den ..

                      Og vurderer å sende ned ECU til oppgradering for 3 Celler Life / LiIon
                      Mvh.

                      Fredrik

                      Comment


                      • #12
                        Men tenner den på gass/ eller kerostart? I så fall burde den bli fort nok varm slik at den snurrer lett...

                        Jeg flyr med helsynt 2T olje og hadde ikke noen problemer hverken med kerostart eller "seig" turbin i dag med minus 17 grader, selv etter timer på isen. (se bilder her)
                        Batterikapasitet er dog kjempeviktig og jeg mistenker at det her problemet ditt ligger. Selv ikke NiCd yter det samme når det er så kaldt som nå. Nøkkelen er kapasitet i overflod og grove kabler mellom batteri, ECU og motor for og minske voltdroppen mest mulig. Oppvarmet gass er også viktig for at det skal tenne lett.
                        Kerostarten min bruker veldig mye strøm, så jeg kobler inn en ekstern pakke i paralell under oppstart, delvis også for at jeg da slipper og lade ECU batteriet i løpet av en hel dag meg flyging.
                        Mvh. Ståle
                        http://www.jetsofnorway.no/

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by sap_2000 View Post
                          Men tenner den på gass/ eller kerostart? I så fall burde den bli fort nok varm slik at den snurrer lett...

                          Jeg flyr med helsynt 2T olje og hadde ikke noen problemer hverken med kerostart eller "seig" turbin i dag med minus 17 grader, selv etter timer på isen. (se bilder her)
                          Batterikapasitet er dog kjempeviktig og jeg mistenker at det her problemet ditt ligger. Selv ikke NiCd yter det samme når det er så kaldt som nå. Nøkkelen er kapasitet i overflod og grove kabler mellom batteri, ECU og motor for og minske voltdroppen mest mulig. Oppvarmet gass er også viktig for at det skal tenne lett.
                          Kerostarten min bruker veldig mye strøm, så jeg kobler inn en ekstern pakke i paralell under oppstart, delvis også for at jeg da slipper og lade ECU batteriet i løpet av en hel dag meg flyging.
                          Utrolig flotte bilder

                          Den tenner på gass og når den blir kald er det så vidt det snurrer , kansje bare noen hundre rpm.
                          Gikk greit i dag men i går ville den ikke. var varmere i dag .
                          Hvilken olje og batterier bruker du ??
                          Har du noe bilde av hvordan du kobler batteriet under oppstart?
                          Mvh.

                          Fredrik

                          Comment


                          • #14
                            Bruker en 2T olje jeg kjøper fra JeRo, men omtrent hvilken som helst høykvalitets 2T helsynt olje med TCW-3 klassifikasjon duger. Mange bruker Statoils sin med stor suksess...

                            Jeg har lagt opp en ladekontakt mellom batteriet og ECU som jeg har lagt opp til panelet. har loddet meg en hann-hann Deans plug som jeg plugger inn det eksterne batteriet i etter at jeg har satt igang starten.
                            ECU batt. er en 2400 mAh NiCd. Det eksterne batteriet er ofte et 7,4 LiPo. Den noe høyere spenningen på LiPo'en gjør at det meste av startstrømmen trekkes derifra under oppstart.
                            Vanligvis går det 6-800 mAh på en tur inkl kero-oppstart, men når jeg bruker det eksterne batteriet kan jeg fly 6-7 turer på en dag og ikke lade inn mer enn ca 1200 mAh på ECU batteriet etterpå. Resten går ut av LiPo'en...

                            Har ikke bilder av eksternoppsettet dessverre, men det er helt enkelt slik som beskrevet over...
                            Har du ikke kerostart og NiCd'en din er helt frisk, har du ikke behov for det eksterne oppsettet. Jeg ville prøvet en annen olje om du er sikker på batteri og strømoppsettet ditt er 100%....
                            Mvh. Ståle
                            http://www.jetsofnorway.no/

                            Comment


                            • #15
                              Jeg også har opplevd at min jetcat har haddt litt problem med lav rpm i oppstart ved kulde.
                              Det fant jeg ut av etter en lang runde med masse feil søking...
                              Det kom av den plasten som start motoren sitter i.. virker som den slår seg i kulde.. Dytter den et par millimeter fram og tilbake under oppstart, og da kommer den seg. Og turbinen starter... Litt tungvint kansje.. men plager ikke meg akuratt...Selv bruker 2T olje fra kendall og Elf, Fungert bra, sommer som vinter..
                              Jan-Thomas MAXFACTOR Sollie
                              Viking-Smackdown.com

                              Whiplash 90N YS 91SRS V-Bar5,3-Rave ENV 90 YS 91SRS V-Bar5,3-Rave Ballistic FSO V-Bar5,3
                              PM Yak53 DL50 KS pipe - TWM 46% Ultimate 3W 150QS - PILOT-RC 40%Extra 260 3W 150QS

                              Jerofuel
                              Lynx Heli Innovations

                              Comment

                              Working...
                              X