Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problem med en Reichard Proxima II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Problem med en Reichard Proxima II

    Har en Reichard Proxima II som jeg sliter med å få i lufta. Så fort jeg sender den avgårde trekker den rett opp i en stall, og det er ikke kjekt i lav høyde og fart...... (

    Etter første tur endret jeg nedtrekket på monteren, tenkte at det kunne være der problemet lå. På tur nr 2 sjedde det samme og jeg er rimelig sikker på at det er vinklen på høyderorert som er feil. Hvordan kan jeg finne ut av dette??? Eller må jeg bare prøve meg frem?? (cg er korrekt ihh til manual)

    Noen andre som har hatt lingnede problemer??


    ......nå må jeg i kjellern og lime........... (((((((((((

  • #2
    Hvordan flyr den uten motor?

    Comment


    • #3
      Har ikke prøvd den uten motor. Siste forsøk var jeg veldig forsiktig i forhold til motor, hadde vel ikke mer enn max 1/2 throttel. Det var litt med første forsøk i bakhodet, slik at den ikke skulle trekke nesen opp.

      Comment


      • #4
        Originally posted by grønnskolling View Post
        Har ikke prøvd den uten motor. Siste forsøk var jeg veldig forsiktig i forhold til motor, hadde vel ikke mer enn max 1/2 throttel. Det var litt med første forsøk i bakhodet, slik at den ikke skulle trekke nesen opp.
        Når jeg skrev "uten motor" mente jeg å slå av motoren å la den fly som et seilfly.
        Er interessert å høre om den flyr greit da - eller må du gi (trimme) dykkror for å få den til å skli fint gjennom lufta?

        Comment


        • #5
          Jeg skjønte det, så det må prøves ut. Er det noen måte å sjekke/måle vinkelen på? Eller måe en bare prøve og feile?

          Comment


          • #6
            Et såkalt "incidence-meter" er kjekt å ha. Sett flyet fast slik at vingen viser ca. 1 grad positiv, så flytter du meteret bak til stabben og trimmer høyderoret til det viser null. Da skal du ha et godt utgangspunkt for en modell som skal fly riktig med CG på rett plass.

            Slik ser saken ut: Robart Incidence-meter

            Som Quadro sa så tester du helst først at saken seiler korrekt uten bruk av motor. Først da kan du vite om du skal mixe inn en del nedror sammen med motordriften, eller om du skal prøve å få mer nedtrekk på den.
            Det er svært vanlig at seilere trekker en del opp med motor, i alle fall de som ikke har profiler for svært høy fart. Så etter trimming vil et kast med 1/4 gass være greit, så gir du på rolig samtidig som du sannsynligvis må presse noe nedror etter hvert som farten bygger seg opp. Dette lærer du kjapt, bare sakene er trimmet
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #7
              Da var incident meter bestilt fra RCpro, Elefun hadde ikke på lager. Flyet er ferdig limt, så litt måling og justering frem mot helgen. Da blir det ny test, vel og merke hvis værgudene er snille...............

              Comment


              • #8
                DA var den justert. Skal bare ta noen ekstra kontroll målinger, så sater jeg på fint vær i morgen Høyderoret viste ca -2,5 grader når vingen stod på 1 grad, dvs ca 3,5 grader feil. Håper det var dette som var årsaken.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by grønnskolling View Post
                  DA var den justert. Skal bare ta noen ekstra kontroll målinger, så sater jeg på fint vær i morgen Høyderoret viste ca -2,5 grader når vingen stod på 1 grad, dvs ca 3,5 grader feil. Håper det var dette som var årsaken.
                  Vingen på de to Reichard's modellene jeg har har hatt en relativ høy innfallsvinkel, men det skal være noe positiv innfallsvinkel (1° - 2°), ikke 0° som det blir hvis du sier at du har rettet opp 3.5° på staben.

                  Comment


                  • #10
                    Det riktige er at jeg rettet den til 0 grader med 1 grad poseriv på vingen. I virkligheten har jeg da bare rettet den 2,5 grader.

                    Comment


                    • #11
                      Da var den testet uten motor. Det virket som justeringen på høyderoret gjorde susen. Et lett håndkast og den seilte 60 m, kun med små justeringer på opp ror. Neste kast litt hardere og den føk 80 m. Det er slak helning på jordet. Dessverre endte siste kaste i noen busker å slo av høyderoret. Den skled mye lenger på isen etter landing enn det jeg trodde......... Fort gjort og fikse, så nå venter jeg på helg og fint vær......

                      Takk for tips for dere som har bidratt.

                      Comment


                      • #12
                        Kjekt du fikk det til
                        Håper du catcher noen gode termikkbobler når sommeren kommer!
                        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                        Comment


                        • #13
                          Ett lite tips ang Proxima II er å forsterke feste på høyderoret.
                          Den lille plastikk biten som limes på roret er ikke kraftig nok og ryker hvis belastningen blir for stor.
                          Det røk på min og det var bare flaks at jeg fikk det ned like helt.
                          Når det ryker så klarer du å stige, men ikke presse nesa ned.
                          Ellers ett topp fly
                          T-rex 450 SE V2 , T-rex 500ESP ,T-rex 600 CF, T-rex 600 ESP,T-rex 600 NSP
                          Spectrum DX3, DX7, JR DSX9
                          GS Storm CL1 Pro
                          CmPro Cessna 182 Skyline, 120YS
                          Multiplex Funjet
                          Reichard proxima II
                          ExtremeFlight RC Extra EXP 48"

                          Comment


                          • #14
                            Holder akkurat på å forsterke det nå. Litt tynn glassfiberduk med epoxy, så trekker jeg over med litt oracover. Har skiftet ut hylsen med rorhorn. Så må jeg bare rette litt på joineren og alt er klart ))))

                            Gleder meg til å få det skikkelig i lufta. Glidetesten var enorm, det bare fløt og fløt.

                            Comment

                            Working...
                            X