Announcement

Collapse
No announcement yet.

Storch - finn fem feil!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Storch - finn fem feil!

    Stor konkurranse. Premien er stor ære! Terje Martinsen og Einar-Roald Jensen får ikke lov til å delta. Ikke Tor Nørstegård heller, hehe.
    Altså: Finn fem feil.
    RolvB
    Attached Files
    Flisespikkeri er gøy!
    Aldri for sent å gjenopplive en lykkelig barndom!
    Dyrøy MFK
    ps., det er ikke størrelsen det kommer an på; hastigheten derimot...........
    http://rolv.info

  • #2
    1. Hakekorset er speilvendt
    Mvh
    Morten Aase

    Comment


    • #3
      Er det noe land som har BM i reg merket da ??? hmmmm......
      ____________________
      : -Exlex-
      : Thor Arne Jensen
      :::::::::::::::::::::::::::

      [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

      Comment


      • #4
        Originally posted by lupus49 View Post
        Stor konkurranse. Premien er stor ære! Terje Martinsen og Einar-Roald Jensen får ikke lov til å delta. Ikke Tor Nørstegård heller, hehe.
        Altså: Finn fem feil.
        RolvB
        1. Etter hva jeg erindrer, brukte aldri tyskerne hakekors på krigsmateriell i det hele tatt.
        Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

        Comment


        • #5
          Originally posted by spitmk16 View Post
          1. Etter hva jeg erindrer, brukte aldri tyskerne hakekors på krigsmateriell i det hele tatt.
          Da erindrer du nok feil, i nasitiden brukte de hakekors på haleroret. Men det på bildet er speilvendt, og det skulle vært plassert på finnen, ikke selve roret. Så kanskje det er to feil allerede der. Ser også at det mangler en mg i bakvinduet, men vet ikke om det kan regnes som feil.

          Comment


          • #6
            Den er stygg! Er det en feil?
            Remi A. Sørensen - 94877903
            Leder i Lofoten RC-Klubb

            Comment


            • #7
              Skal si meg enig at den er stygg
              Mangler støttestag til venstre hjul ser det ut som.
              I find that a Ducks opinion of me is very much influence`d over whether or not i have bread with me

              Comment


              • #8
                Var vel ofte utstyrt med en pinne / stag / ski (?) istedet for halehjul.
                Olav Moe

                -- Uttrykket "flyinteressert ungdom" forteller ingenting om din fysiske alder. --

                Innholdet i min hangar, sånn ca

                Comment


                • #9
                  vet ikke om dette er en direkte feil , men flye hadde vel vanligvis strekkantenne fra tak/toppen av vingen over cokpit og bak til sideroret..
                  ____________________
                  : -Exlex-
                  : Thor Arne Jensen
                  :::::::::::::::::::::::::::

                  [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

                  Comment


                  • #10
                    Støttestaget til venstrehjulet er nok der, ellers har dere rett i at hakekorset står feil vei. Men det er flere helt tydelige STORE feil, hehe. Jeg lar spørsmålet stå et par dager til, så kommer svaret.
                    Flisespikkeri er gøy!
                    Aldri for sent å gjenopplive en lykkelig barndom!
                    Dyrøy MFK
                    ps., det er ikke størrelsen det kommer an på; hastigheten derimot...........
                    http://rolv.info

                    Comment


                    • #11
                      - Bakre "gunner" er tatt vekk
                      - Hvite kjennetegn. Burde vel være sorte? Og de var veldig store...
                      - Hakekors speilvendt
                      - Hakekors plassert for høyt oppe på sideror
                      - Halehjulsopphenget mangler noe
                      Tom Erik Smedal
                      www.artistic3D.net
                      www.photopia.no

                      Comment


                      • #12
                        Ser må jeg korrigere meg selv da Storken visstnok hadde hakekorset på selvet roret, men så ser jeg også nå at Storken på bildet har halehjul, men den orginale har bare en "skid". Så etter litt googling tipper jeg dette er en fransk Moraine-Saulnier 500 Criquet og ikke en ekte Stork.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Kyrre View Post
                          Ser må jeg korrigere meg selv da Storken visstnok hadde hakekorset på selvet roret, men så ser jeg også nå at Storken på bildet har halehjul, men den orginale har bare en "skid". Så etter litt googling tipper jeg dette er en fransk Moraine-Saulnier 500 Criquet og ikke en ekte Stork.
                          Storkene ble bygget flere steder og dette er en ekte stork bygget i Frankrike under krigen ved Morane-Saulnier. Halehjul eller skids kunne variere.
                          Men det skal innrømmes at det er ikke tyskerne som har "pyntet brura". Og som så mye annet sørgelig, er "pynten" fra USA. (Det var forresten amerikanerne som fant på å sette horn på vikingehjelmene. Det skjedde på 1860-tallet da en av Wagners operaer skulle urfremføres i New York. Da syntes de at disse vikingene så litt tamme ut så de utstyrte alle hjelmene med horn. Og siden den gang .......http://home.online.no/~rj-bruun/hjelmhorn.html)
                          Uten at det har noe å si for min lille spøk, så er dette flyet i norsk eie og skal på vingene i løpet av noen år: Storch.no
                          Tor Nørstegård har forsikret at hun nu er avkledd pynten og skal få nye klær.
                          Last edited by lupus49; 15-02-10, 18:37.
                          Flisespikkeri er gøy!
                          Aldri for sent å gjenopplive en lykkelig barndom!
                          Dyrøy MFK
                          ps., det er ikke størrelsen det kommer an på; hastigheten derimot...........
                          http://rolv.info

                          Comment


                          • #14
                            Løsningen!

                            Så opprant den store dagen med løsning på storkemysteriet. Derfor overlater vi ordet til vårt store orakel i nord, Mk.V (skrevet med bred penn):
                            Flyet selv er jo korrekt... En Fi 156 Storch...
                            Hva er så feil da?
                            1. Starter med fargene... Som er fargene som engelskmennen brukte på sine P-40 ved
                            opperasjon i ørkenområder... Tyskerne har aldri brukt i nærheten av disse fargene på
                            sine fly, som var sandgul og ditto -grå...
                            2. Hakekorset vender feil vei...
                            3. Jernkorset har gale dimensjoner...
                            4. Bokstavene i koden har amerikansk standard med 45 graders hjørner...
                            5. Korsene på vingene har gal plassering...
                            (Bildet er tatt over en ørken i Arizona på femtitallet i forbindelse med en filinnspilling
                            av en utgave av "Ørkenrottene" som aldri ble vist i Europa... M-24 Chaffe og M-48
                            Patton pluss GMC passer ikke helt med Rommel setting i Libya-ørkenen... Eneste
                            orginale rekvisitter på kjøredoningsiden var vel et par Kubelwagen og en NSU motor-
                            sykkel som var tatt med over som suvenirer... I den senere filmen hadde Metro sørget
                            for å ha en edruelig konsulent...
                            Og så er der ingen tysk "fører" som flyr...

                            (Hans forklaring er meget forkortet!)
                            Tom Erik kom vel nærmest. HURRA for ham! Jeg legger ved bildet en gang til så kan dere lære mere om dette fantastiske flyet som egentlig er meget vakkert. Kommer an på øyene som ser
                            Hilsen
                            RolvB - storchaholic
                            Attached Files
                            Flisespikkeri er gøy!
                            Aldri for sent å gjenopplive en lykkelig barndom!
                            Dyrøy MFK
                            ps., det er ikke størrelsen det kommer an på; hastigheten derimot...........
                            http://rolv.info

                            Comment


                            • #15
                              Det er vel litt mye forlangt at andre skulle kunne vite at flyet skulle vært malt i ørken kamo (som var sandbrun med eller uten grønne flekker og himmel/lyseblå) når det ser grønt ut. Det ser iallefall ut for meg som det er grønn farger som er brukt og ikke brunfarger.

                              Comment

                              Working...
                              X