Announcement

Collapse
No announcement yet.

Montering EF Extra 78" EL

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Montering EF Extra 78" EL

    Autopartner RC - Allt inom Radiostyrt har akkurat fått inn en stor container med ExtremeFlight modeller og vi har fått bekreftet at både den tidligere annonserte Edge 88" 50cc kommer og at det i tilleg er sendt den nye 78" Extraèn. EN meget spennende modell som kan flys med 8-10S LiPO oppsett.

    404 - Allt inom radiostyrt - Autopartner.se

    Video her: http://extremeflightrc.com/video/78Extra_video.wmv

    Min vil bli flydd med 2x5S LiPO pakker og Scorpion 5525-225 som bør bli en god match.
    Performance for Scorpion motoren finnes i bildene under.
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

  • #2
    Litt bilder av oppakingen....
    Attached Files
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

    Comment


    • #3
      Fiiin sak Affa
      Nå har jeg full innkjøpsstopp på modeller etter at en annen EF-modell kom i hus, ellers hadde denne hatt førsteprioritet. (Laber byggeaktivitet nå for å si det mildt, kan ikke bare fylle på da)
      Spent på å høre performance på motoren du skal bruke, funker det bra blir det nesten garantert et likt bygge for meg senere i år...

      Var det med vingeposer i settet? Ser canopylåsingen bra ut?
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #4
        Hei JOO,

        Ingen grunn til å sette handlestopp. Bruk penger, man veit aldri hvor lenge man får brukt dem....

        Ellers så er modellen i strøken EF stil med vingeposer, stabposer og kropp/canopytrekk med i settet.

        Canopylåsen ser meget bra ut, kan ta noen bilder senere....

        Motoroppsett skal testes så får du en oversikt over strømtrekk og effekt
        ____________________________
        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

        Comment


        • #5
          Får håpe canopy låsen er bedre enn 48"det er det eneste negative med den....

          Originally posted by affa View Post
          Hei JOO,

          Ingen grunn til å sette handlestopp. Bruk penger, man veit aldri hvor lenge man får brukt dem....

          Ellers så er modellen i strøken EF stil med vingeposer, stabposer og kropp/canopytrekk med i settet.

          Canopylåsen ser meget bra ut, kan ta noen bilder senere....

          Motoroppsett skal testes så får du en oversikt over strømtrekk og effekt
          Ronny Andreassen
          Sunndal/Vinnu
          Fei Bao T-45 GosHawk 1:5,5
          3DHs 33" EPP
          JR 9303 2,4

          Comment


          • #6
            Har hatt ganske mange turer med min 48" Extra, men canopylåsen er like hel. Hva er det som kan skje der?
            ____________________________
            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

            Comment


            • #7
              Når det er kaldt ute,blir min treg,trykker den av.har limt den 10 ganger nå
              Ronny Andreassen
              Sunndal/Vinnu
              Fei Bao T-45 GosHawk 1:5,5
              3DHs 33" EPP
              JR 9303 2,4

              Comment


              • #8
                Ok, min henger på veggen bak i Hiacen og har aldri hatt problemet


                Ellers så er 78" Extraen godt i gang.

                Limer inn alle pinnehengsler med Polyurethan lim. EF anbefaler epoxy så dette er evt på egen risk men jeg har meget god erfaring med dette limet som ekspanderer og har aldri hatt en pinnehengsle som har sluppet. Litt olje på selve hengslepunktet, fyll hullet med lim, tre inn hengsle og la det tørke. Overskytende tørket lim plukkes bort med skalpell på 2 sekunder og bare å vippe hengslen ett par ganger så går den lett og ledig.

                Satte samtidig på understell slik at kroppen kan stå pent på bordet uten å skade trekk etc.
                Attached Files
                ____________________________
                Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                Comment


                • #9
                  Motoren fikk sitt alykryss påskrudd og jeg monterte den rett på firewall med passende standoffs. Brukte malen på firewall med motorplassering litt offset slik at spinner kommer ut i senter. boret opp og brukte 5mm bolter. ESC plasserte jeg i underkant av motordome slik at den får best mulig kjøling.
                  Attached Files
                  ____________________________
                  Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by affa View Post
                    Motoren fikk sitt alykryss påskrudd og jeg monterte den rett på firewall med passende standoffs. Brukte malen på firewall med motorplassering litt offset slik at spinner kommer ut i senter. boret opp og brukte 5mm bolter. ESC plasserte jeg i underkant av motordome slik at den får best mulig kjøling.
                    Veldig fin tråd, og spesielt når jeg drømmer om dette flyet, så er det fint å se en byggelogg. Jeg må ta denne på langen, og kjøper inn etterhvert...

                    Jeg har (hatt) Extreme flight, og begge modellene har problemer med kanapyen som går av, under flight. Hvordan vil du løse dette problemet?

                    Videre lurer jeg på, om den plata på motorbukken du borret i, sitter denne orginalt eller har du limt på denne ekstra?
                    Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

                    Comment


                    • #11
                      Selve firewallen er som du ser med merket off-center slik at propellaklingen kommer ut på riktig sted. Det sorte aluminiumskrysset følger motoren og skrus fast på bakseiden av motoren med medfølgende skruer og Loctite. De røde avstandsstykkene har jeg kjøpt i ferdig lengder hos Autopartner.

                      Står flyklar nå, men er på hytta og satser på maiden på førstkommende onsdag.

                      Flere bilder og tekst kommer i løpet av helgen!
                      ____________________________
                      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                      Comment


                      • #12
                        Mens alle hengsler fikk tørke i fred installerte jeg halehjulsbraketten. Denne skrus oppunder kroppen og forsterker gjengene med tynn CA. En 2 mm kulelink skal guide selve svingmekanismen. Denne bores opp i sideroret ca 5 cm bak hengslelinjen. Trer inn pianotråden og limer den fast med epoxy.

                        I ventetiden for å installere stabdelene gikk jeg igang og limte inn alle rorhorn med epoxy. Det er doble rorhorn og det skal ligge en plate som binder mot selve roret. For at det ikke skla bli noen skjevheter i rorhornet skrur jeg på plass alle kulelinkene slik at de holder tingene sammen under tørkingen. Trer så rorhorn med plate nedpå og kutter vekk filmen rundt. Blander opp en god dose med 30 min epoxy og trer så rorhornenen godt på plass.

                        Så litt tørking igjen....
                        Attached Files
                        ____________________________
                        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                        Comment


                        • #13
                          Ble litt paff da jeg skulle sette inn høyderorsservoen i staben. Det var desverre for smalt i kroppen til at de gikk rett inn og kunne skrus på plass. Ble frem med hardtrelisten og slipe den til i passende vinkel før jeg fjernet litt film og limte den på plass. Tørket den med klemmer og her må man passe godt på å forborre før man skrur ellers sprekker den garantert. Sjekket litt forskjellige servoer og eneste jeg kunne få til å passe var gamle Hitec 5945MG, de går akkurat.
                          Attached Files
                          ____________________________
                          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                          Comment


                          • #14
                            Siderorsservoen plasseres nede i rammen og skrus fast. Bruker en SWB offset dobbeltarm til denne. Pull-pull wiren tres inn i ferdige gjennomføringer i halen og skrus inn i kulelinkene som allerede siter montert på siderorshornene. Doble løkker gjennom klemhylsene og strammer opp trådene fremme ved servohornet. Subtrimmer servoen og strammer opp så godt jeg kan før klemhylsene klemmes hardt. Bruker 4-40 skruer med Loctite rett ned i SWB servohornet. Disse er hakket mindre enn 3 mm som kulelinken er, men det er lite og ingen slakk da disse står stramme hele tiden.
                            Attached Files
                            ____________________________
                            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                            Comment


                            • #15
                              Cowlings

                              Da er det bare småpuss før modellen er klar. Starter med cowlingen hvor det skal brukes 3 mm skruer inn i islagsmuttere. Disse var ikke montert og heller ikke i settet så måtte lete noen frem fra skuffene. La papirtape langs kroppen og frem over senter av hullet i disse leppene som stikker ut i motorrommet. Merker av senter og trekker tapen tilbake langs siden. Setter aller først på canopy slik at det ikke blir for trangt i etterkant. Trer på cowlingen og bruker en passende spinnerbakplate på motoren for å få cowlingen best og penest mulig i senter. Når den er tilpasset legger jeg tapen opp langs siden og forborer med 2 mm bor i avmerket kryss på tapen. Av med cowlingen og borer opp hullene til 3 mm før jeg setter den på plass igjen og skrur fast med 3 mm skruer og gummidempete metallskiver. Bruk Loctite!
                              Attached Files
                              ____________________________
                              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                              Comment

                              Working...
                              X