Announcement

Collapse
No announcement yet.

Begynne med FPV - hvor begynne?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Begynne med FPV - hvor begynne?

    Hei,

    Det er utrolig mye utstyr å velge mellom for en gryende FPV aspirant. Og med tid og stunder klarer eg nok å navigere mellom de tingene eg trenger og de tingene som ikke passer, er ubrukelige osv. Men frem til det så ønsker eg å kjøpe noe å begynne med slik at eg får erfaring. Eg spekulerer da i å kjøpe FlyCamOne 3, i førsteomgang kun kjernemodulen. Prismessig ligger den jo relativt greit og det er da mulig å utvide denne om eg skulle finne på det, eller benytte den til en annen sender for eks for trådløs link.

    Men er det noen som har prøvd den og kan si noe om kvaliteten? Er den brukbar sett i forhold til prisen? Finnes det alternative komplette bokser som kan ta opp til minnekort(sett bort i fra FCO2)?

    Prismessig så ser eg for meg å kunne investere rundt 1000-1500 kr som en begynnelse. Eg kan da også ta i bruk et eget videokamera med video inn som videoavspiller og opptaker. Frekvensmessig så har eg ikke amatørradiolisens, så eneste valget mitt pr dags dato er vel 2.4GHz, om eg ikke har missforstått noe, og 10mW. De fleste senderene på randevideo.com hadde jo 1000mW eller 500mW senderstyrke. Kan eg evnt bytte antenne for å gjøre de lovlige?

    Avstandsmessig er eg ikke på jakt etter noe ekstremt(skal jo tross alt se modellen også) og i førsteomgang skal utstyret monteres på et elektrisk helikopter i 450-størrelsen.

    Så alternativ 1 er FlyCamOne 3 til ca kr 1290,-(65 gram).

    Alternativ 2 er utstyr fra RandeVideo.com til ca kr 1500,-(ca 40 gram):
    - Sender/mottaker, 2.4GHz 10mW: RangeVideo | FPV Video Solutions. Long Range Reconnaissance Plane
    - Kamera, DX201 DPS: RangeVideo | FPV Video Solutions. Long Range Reconnaissance Plane
    - Diverse kabler
    (alternativt et rimeligere kamera for å imøtekomme budsjettet mitt siden prisen over er eks mva)

    Noen innspill? Setter pris på alt
    Thorbjørn Kirkeleit
    Haugaland Modellflyklubb

    Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

  • #2
    FCO3 blir regnet som dyrt crap, dysfunksjonell pan/tilt og dyrt. 10 mw fra RV er OK dersom du uansett skal se flyet og ikke fly FPV, og faktisk ikke så ille med en patch-antenne til FPV koseflyging.

    DX201 er blant de bedre (og dyrere) kameraene i den klassen (bytt gjerne ut 3.6-linsa med noe rundt 3mm for økt vidvinkel). Det trives definitivt best i dagslys. Når jeg pønker rundt i skauen bruker jeg heller KX191, som også funker bra om natta (nattmodus er i sort/hvitt). Jeg venter på noen kloner fra ebay, de billigste koster under 30 USD.

    Sjekk FPV Talk - RC Groups og 403 Forbidden for bra og pålitelig info.
    Last edited by bjeff; 06-04-10, 18:26.
    Anders Eiebakke
    90078513

    Comment


    • #3
      Takker for tilbakemelding. Tror eg skal vurdere KX191 i stede

      Men, er det ikke korrekt at 10mW er maks sendeeffekt på 2.4GHz? (for at det skal være lovlig, vel og merke)
      Thorbjørn Kirkeleit
      Haugaland Modellflyklubb

      Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

      Comment


      • #4
        Originally posted by nomore View Post
        Men, er det ikke korrekt at 10mW er maks sendeeffekt på 2.4GHz? (for at det skal være lovlig, vel og merke)
        Det stemmer.
        Anders Eiebakke
        90078513

        Comment


        • #5
          Gjør deg selv og lommeboka di en STOOOOOOR tjeneste..
          Fly litt først FPV med et fly som ikke koster mye og er lett og reparere (helst noe som kan fikses på stripa med smeltelim). Det tar en liten stund å "komme inn i flyet" i hodet. Og det tar en del turer i torva før det skjer, og d aer det fint at det ikke skjer med et helikopter hver gang...heheheh...
          Bygg noe enkelt av depron/isopor..
          Og hvis jeg nå skulle begynne med FPV hadde jeg kjøpt FATSHARK med en gang. Spessielt hvis jeg bare skulle kjøre litt rundt meg selv og ikke dra "på tur"..

          10mw er supert å begynne med, da lærer du å fly med støy og ikke få helt nåja når bildet forsvinner...

          Må vell si at dette er kanskje det beste nybynner-utstyret for FPV:

          Comment


          • #6
            Takker for alle forslag

            Fly er nok ikke så dumt til å begynne med nei. Eg har et eldre Wingdragon Sportster som har utspilt sin rolle ellers. Bør være kurrant å få festet 50g+ på den og teste der først.

            Videobriller var planen etterhvert. Det som er hovedformålet mitt med "prosjektet" i første omgang er å filme en liten event i familien fra luften. Eg ønsker derfor å ta opp videosignalet. Hva er vanlig her? Eg har et eldre MiniDV kamera som kan ta opp fra video inn. Men, det er MiniDV. Finnes det "bokser" som kan ta opp et videosignal og lagre på et minnekort eller tilsvarede? Noe alla det FCO2 og FCO3 gjør? Et annet alternativ blir video inn på en datamaskin, men da blir det plutselig mye utstyr å ta med igjen.

            På kameraet kan eg samtidig se "live feed". Problemet blir å konsentrere seg om både flyving og skjerm samtidig, så her trenger eg nok en spotter. Alternativet er jo å gå for briller med en gang, og splitte signalet så eg kan se og ta opp samtidig. Men da blir det mye å investere på en gang :P

            Pakke eg vurderer så langt:
            - Sender/mottaker: RangeVideo | FPV Video Solutions. Long Range Reconnaissance Plane
            - Kamera: RangeVideo | FPV Video Solutions. Long Range Reconnaissance Plane eller RangeVideo | FPV Video Solutions. Long Range Reconnaissance Plane (heller mot KX171 pga størrelse, men KX191 pga nattmodus)
            - Regulator(usikker på om eg skal koble kameraet direkte til LiPo eller via 4.8v fra mottaker): RangeVideo | FPV Video Solutions. Long Range Reconnaissance Plane
            + Wide linse og diverse kabler
            Totalt ca kr 1300 + mva og frakt.

            Alternativt kan eg legge til briller, fjerne mottaker/sender(siden sender følger med) og legge til en splitter:
            - Splitter: RangeVideo | FPV Video Solutions. Long Range Reconnaissance Plane
            - Briller: RangeVideo | FPV Video Solutions. Long Range Reconnaissance Plane
            Totalt ca kr 3100 + mva og frakt.

            Ulempen med sistnevnte er noe over budsjett samt ulovlig sendestyrke. Budsjettet må eg evnt bli enig med meg selv om(er heldigvis singel ), men kan eg gjøre noe med sendestyrken? Andre forslag?
            Thorbjørn Kirkeleit
            Haugaland Modellflyklubb

            Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

            Comment


            • #7
              Mini DV med A/V inn er faktisk det beste. Jeg har en Grabster 400 (som digitaliserer bildet inn til laptop), men den bare støver.

              Få deg et par briller, sjekk også disse som er rimelige og bra (og funker med vanlige briller under): HobbyWireless
              Anders Eiebakke
              90078513

              Comment


              • #8
                Jeg ville nå oppgradert motoren på Wingdragonen hvis du skal legge til mer vekt. Har en selv og børstemotoren er litt slapp, særlig siden den ikke er no glad i mer enn 10 volt (min gnistret og luktet da jeg prøvde 3s lipo på den). Akkurat nå bruker jeg denne med tre bladers 7x4 propell og det funker meget bra sammen med 3s 1300mah batterier. Man kan sikkert bruke noe større og kraftigere, men jeg slet med å fly den rett med en 300 watts in-runner, virket ikke som den taklet dreimomentet.

                Comment


                • #9
                  Ble litt usikker nå. 3k + moms og frakt er ikke så mye heller. Og med Googles(Fatshark) og KX191 så har eg vel en kombinasjon som enten fungerer som morsomt ekstrautstyr eller gir meg mersmak på å bli dedikert FPV flyver?

                  Hva kan eg forvente av batterilevetid på Fatshark brillene?
                  Thorbjørn Kirkeleit
                  Haugaland Modellflyklubb

                  Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Kyrre View Post
                    Jeg ville nå oppgradert motoren på Wingdragonen hvis du skal legge til mer vekt. Har en selv og børstemotoren er litt slapp,
                    Ja, du er inne på noe der. Originalmotoren har ikke akkurat overskudd

                    Men eg er ikke interessert i å putte mer penger i den. Virker det ikke kjøper eg heller EasyGlider eller tilsvarende fra Multiplex som eg vet(har lest) duger med FPV.
                    Thorbjørn Kirkeleit
                    Haugaland Modellflyklubb

                    Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

                    Comment


                    • #11
                      Gjør som du vil, vi lever i et relativt fritt land..heheheh..

                      Men i Begynnelsen så detter ting ofte ned med fpv, så jo billigere og lettere det er å fikse j omer flying/øving for pengene..

                      Har du en wingdragon så sett en litt større motor på den, eller enda bedre -Lag deg en UFO.. nesten samma hva som skjer så kan den fixses 3-4 minutter ned smaltelim på stripa...
                      Den kan fly i værre vind en Eazyglideren tro det eller ei.. Og like stabil..

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by bjeff View Post
                        Mini DV med A/V inn er faktisk det beste. Jeg har en Grabster 400 (som digitaliserer bildet inn til laptop), men den bare støver.main_page=product_info&cPath=11&products_id =32[/url]
                        Bare vær oppmerksom på at ikke alle Mini DV med AV inn klarer å ta inn disse signalene for opptak. Jeg baserte meg på den løsningen, men oppdaget at mitt HD kamera ikke aksepterte signalet fra mottakeren. Det gjorde mitt gamle kamera, som krevde fjernkontroll for å kunne velge record (en fjernkontroll jeg ikka hadde). Endte til slutt opp med en USB modul, som gir dårlig kvalitet på bildet ...

                        Erik

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by bajas View Post
                          Gjør som du vil, vi lever i et relativt fritt land..heheheh..

                          Men i Begynnelsen så detter ting ofte ned med fpv, så jo billigere og lettere det er å fikse j omer flying/øving for pengene..

                          Har du en wingdragon så sett en litt større motor på den, eller enda bedre -Lag deg en UFO.. nesten samma hva som skjer så kan den fixses 3-4 minutter ned smaltelim på stripa...
                          Den kan fly i værre vind en Eazyglideren tro det eller ei.. Og like stabil..
                          Ikke det at Wingdragonen er et dårlig fly egentlig, men det er den tingen eg har kjøpt eg føler eg har fått minst morro med og kostet mest penger på. Vingen har knekt så mange ganger at eg har måtte kjøpe ny hovedvinge to ganger, vertikalvingen sitter elendig løst og motoren er svak. Det flyr greit når det først flyr, men lider av å tåle lite og for svak motor. Det er mitt inntrykk. Så å konvertere det til en UFO kan nok snu inntrykket eg sitter igjen med
                          Thorbjørn Kirkeleit
                          Haugaland Modellflyklubb

                          Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Erik er snill View Post
                            Bare vær oppmerksom på at ikke alle Mini DV med AV inn klarer å ta inn disse signalene for opptak. Jeg baserte meg på den løsningen, men oppdaget at mitt HD kamera ikke aksepterte signalet fra mottakeren. Det gjorde mitt gamle kamera, som krevde fjernkontroll for å kunne velge record (en fjernkontroll jeg ikka hadde). Endte til slutt opp med en USB modul, som gir dårlig kvalitet på bildet ...

                            Erik
                            Takk for tipset. Leste også at HeadPlay videobrillene heller ikke var helt komfortabel med PAL signaler på eldre firmware. Mao er ikke PAL bare PAL, slik eg trodde

                            Men til opptak, hva med mediespillere som for eks Cowon A3?
                            Thorbjørn Kirkeleit
                            Haugaland Modellflyklubb

                            Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

                            Comment


                            • #15
                              Noen som har erfaring med senderen som følger med Fatshark brillene?

                              For å utdype:
                              - hvilke tilkoblinger har den?
                              - hvilken spenning krever den?
                              - hvor stor er den?
                              Last edited by nomore; 12-04-10, 06:01.
                              Thorbjørn Kirkeleit
                              Haugaland Modellflyklubb

                              Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

                              Comment

                              Working...
                              X