Announcement

Collapse
No announcement yet.

Proxima II - BEC eller nimh til servo/rx?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Proxima II - BEC eller nimh til servo/rx?

    Jeg har anskaffet med en Proxima II med følgende utstyr:

    Waypoint Speed Controller 70A, 4S With 3A BEC Waypoint Speed Controller 70A, 4S With 3A BEC
    Hyperion ZS 3025 8-Turn 970Kv Hyperion ZS 3025 8-Turn 970Kv
    3s 3300mAh - 25C - Hyperion G3 CX 3s 3300mAh - 25C - Hyperion G3 CX

    Flaps, balanse- og sideror:
    5x Hitec HS-82MG Hitec HS-82MG 19gram 3,4kg/0,10sek

    Høyderor:
    1x Hitec HS-65HB Mighty Feather Hitec HS-65HB Mighty Feather

    Min største bekymring er BEC'en i ESC'en. Jeg koblet til alle servoene inn i mottakeren og kjørte litt på bordet før jeg monterte servoene i flyet (ingen fysisk belastning på servohornene).

    Da jeg beveget litt på stikkene slik at flere servoer startet å kjøre så ble baksiden av ESC'en glodvarm. Regner med det er her BEC-kretsen ligger. Det ble så varmt at jeg ikke kunne ta på baksiden.
    Dette sier meg at BEC'en som skal være 3A ved 4S ikke klarer å kvitte seg med varmen ved pådrag på servoene (dette er en linær og ikke switched bec).

    Burde jeg kjøpe en dedikert BEC og burde denne være linær eller switched. Har ett 2100mAh nimh 4,8V batteri liggende og lurer på om det er en bedre løsning å kjøre med separat batteri til rx/servo.

    Er det noen som har erfaring med dette?

  • #2
    Uhyre enkelt svar. Det står i speccen til ESCen din: At 4S, one must be VERY careful to limit servo count to 2 servos maximum or use low-current servos such as Hitec HS-50 or similar.
    At den blir varm er et dårlig tegn... Har ikke brukt Waypoint ESCer, men mener å ha lest ymse erfaringer med dem
    Sett inn separat batteri eller en god UBEC.

    Flyr lignende el seilfly-modeller med 6 servoer, og bruker innebygd BEC i regulatorene, men snakker da om Jeti Spin sine ESCer.

    Lineær BEC er vel ikke tema i det hele tatt, slett ikke med mer enn 3 servoer og mer enn 3S LiPo.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Fant noen regulatorer:
      SYNERGY UBEC

      HYPERION EXTERNAL BEC - 4A SWITCH MODE 5V / 6V SELECTABLE

      Den første er stemplet 3A og den andre 4A. Jeg er usikker på hvor mye A som er nødvendig for å drifte 6 servoer.
      Disse er "switching", vil varmeutviklingen være mindre og virkningsgraden høyere enn linære?
      Bør jeg velge andre typer UBEC?

      Comment


      • #4
        Begge holder - men skal du velge så hadde jeg valgt den store selv om prisen var hinsidig.
        De analoge Hitec servoene er ikke akkurat noe strøm slukere men det er greit å ha noe å gå på.
        Hvis jeg ikke husker feil så ligger en HS82'ene rundt en 0,01A når den ikke belastes og kan komme opp i en ca 0.25A ved belastning (dette er ved 5V - bruker du 6V så stiger strømmen med en 30%)
        HS65'en trekker noe mindre.

        Her har du en brukbar 5/7.5A BEC til en $23 hjem i postkassa.
        Bruker flere av disse i forskjellig utstyr.
        Last edited by Quadrocopter; 18-07-10, 23:17. Reason: Servo strøm info

        Comment


        • #5
          Tror Spin-regulatorene jeg bruker mest i el-seilere leverer 5,5A. Det har i alle fall holdt i massevis med 6 servoer og mye rorbruk også i forholdsvis høye hastigheter.
          Husk å "fjerne" den røde lederen i kabelen mellom mottakeren og ESC når du bruker UBEC eller eget mottakerbatteri. Man skal ikke levere strøm fra to kilder... Hvis du ikke vil klippe i originalkabelen til ESCen kan du sette inn den korteste skjøteledninga du har, og så klipper du den røde lederen der. Men husk å beholde minusen (og signallederen) slik at alle signalene har et jordpotensiale å forholde seg til.
          Turnigy (som Q henviser til) er vel den eneste billigsak-leverandøren jeg har testet som har levert elektronikk jeg gjerne bruker i mine modeller! ESCene deres har jeg vel et dusin av

          Yepp, switcha regulatorer blir ikke varme på den måten lineære blir. De lineære svir av spenningsdroppet i varme, og jo høyere batterispenning du opererer på jo verre blir det.
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #6
            Hei folkens! Bestilte en Proxima II fra elefun i går, leter etter utstyr nå og lurer på max diameter på motoren, har noen målt hva det er plass til? Ellers var det mange gode tips her inne så om jeg følger dem så kan det jo fort gå godt!

            Comment


            • #7
              Regner med at du har sjekket ut denne tråden her er det mye info + navn på flere som har modellen som du eventuelt kan sende en PM til.
              Last edited by Quadrocopter; 09-04-11, 23:45.

              Comment


              • #8
                Ja jeg har sett den tråden der. Ser ut til at jeg ender opp med hitec servoer(metallgir i vingene) HXT 3548 900kv motor og Turnigy 60A regulator. Litt usikker på propell men vet at den motoren drar 12 og 13 tommers propeller med 8 i vridning på sportsfly. Gir en trekkraft på ca 2 kg, noe som burde være nok. Usikker på batteri, får sjekke hvor mye som skal til for å få tyngdepunktet riktig når jeg har bygget det ferdig. -Takk for hjelpen uansett

                Comment


                • #9
                  Originally posted by joo View Post
                  Uhyre enkelt svar. Det står i speccen til ESCen din: At 4S, one must be VERY careful to limit servo count to 2 servos maximum or use low-current servos such as Hitec HS-50 or similar.
                  At den blir varm er et dårlig tegn... Har ikke brukt Waypoint ESCer, men mener å ha lest ymse erfaringer med dem
                  Sett inn separat batteri eller en god UBEC.

                  Flyr lignende el seilfly-modeller med 6 servoer, og bruker innebygd BEC i regulatorene, men snakker da om Jeti Spin sine ESCer.

                  Lineær BEC er vel ikke tema i det hele tatt, slett ikke med mer enn 3 servoer og mer enn 3S LiPo.
                  Hvor handler du Jeti Spin?

                  Comment


                  • #10
                    Jeg har handlet Jetiene fra El-Flight (nå Head RC) 403 Forbidden
                    Også RcPro har Jetiene.

                    Prisene er ikke superlave på Jeti sine regulatorer, men kvaliteten og ikke minst kompabiliteten er uovertruffen! Så hvis du tror du skal fly en del elektro framover og liker saker som fungerer sammen med det meste, misliker ukentlige bug-fixer og ikke er redd for å legge noen kroner i ting som oftest varer og varer så er Jeti min klare favoritt. Fungerer også sammen med sære tyske highend-motorer som Actro Men du må/bør gjøre ei investering i en JetiBox. Selvsagt kan du programmere med sender og stikkebruk, men når du skal sette opp brems med delay osv går det kjapt og smertefritt med Boxen.

                    PS; siden vi er innom El-Flight... De selger AXI sine motorer med gearbox. Jeg har noen av dem, og i elektroseilere er det bare konge! Denne: 403 Forbidden er et eksempel på en som passer i din modell. Skal du ha greit stig vil du ikke forstå hva 600W til en 18-tommers propell gjør i forskjell mot 600W mot en 12-tommers propell Fra å sige oppover til å gå til værs.
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                    Comment


                    • #11
                      Takk

                      Er det 99 Jeg trenger da? Har en hyperion 3025 som jeg gjerne vil teste ut først...
                      Hva er fordelen med girbox?

                      Comment


                      • #12
                        Der er flere 3025-motorer. Sjekk nummeret etter 3025 (3025-X) hva den vil trekke av strøm med oppsettet du har tenkt deg, og kjøp stor nok ESC: http://media.hyperion.hk/dn/gs/GSpropdata.pdf

                        Fordelen med girbox er at du drar rundt en mye større propell som flytter mye mer luft og drar seilflyene kjappere opp uten at det blir for mye fart
                        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                        Comment


                        • #13
                          Sorry, er en 3025-06
                          Esc Waypoint 90a 3a bec

                          Girbox får bli på mitt neste, enda større fly
                          Får begynne litt moderat i denne sporten, men 3 fots sykdomen kommer sikkert snart

                          Comment


                          • #14
                            Har det med å balle på seg ja Mente bare å komme med tips. Du lærer noe nytt hele tiden, og når du får prøvd denne modellen vet du mye mer enn før. Bare ikke gå i fella og kjøpe alt for mye.
                            Hvor stort batteri skal du ha i og hvor stor propell skal du sette på?
                            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                            Comment


                            • #15
                              Hehe, jada, er vel ikke redd for å ikke bli bitt av den basillen

                              Har et Hyp 3s 3300mah og en Cam 12"6
                              Er vel Elefuns standard pakke på den tror jeg...
                              Funker vel greit det for en rookie?

                              Comment

                              Working...
                              X