Announcement

Collapse
No announcement yet.

UH-1Y skalaprosjekt med Raptor 50 innmat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • UH-1Y skalaprosjekt med Raptor 50 innmat

    Etter at jeg gikk til anskaffelse av en Trex600N har min trofaste Raptor 50SE stått litt på siden og savnet og være i luften. Og i et bruktmarked der man ikke får verdien av utstyret en gang er ikke salg noe poeng, da kom den glimrende ideen og nygge den om til et skalahelikopter. På nettet kom jeg over at Thunder Tiger hadde kommet med en nydelig kropp som passet rett på Raptor 50 som het UH-1Y , ganske lik den Norske Bell 412 med en del kraftigere maskin som amerikanske marinen bruker. Denne kroppen ble en ting man abre måtte ha og man begynte snusingen på nettet etter priser og steder som kunne skaffe denne.
    Dermed kom skuffelsen, svaret fra Norske butikker var med en gang at "njaaa kan skaffes, litt usikker om når og vi skal ha 8995,-" noen klarte å være litt mer fornuftige og komme seg ned mot nærmere 6000,- for et vanvittig pris hopp mellom de forskjellige butikkene. Er egenltig stor "fan" av og handle lokalt for å støtte butikkene rundt meg og kan godt betale litt ekstra for det men ikke mange dager på jobben for å betale mellomlegget.

    Derfor begynte mailene å gå til utlandet som de fleste av oss. Fikk mange svar og valgte til slutt å hadle fra en butikk i Nederland som het: VARIO BENELUX
    Han hadde modellen på lager og til en ganske god pris. Han kunne også sende til Norge Jeg bestilte modellen og gledet meg til å få den i hus. Og da startet transportstreiken og DPD ville ikke sende pakker til Norge så lenge den holdt på. RCheliparts satte modellen tilside for meg intill de kunne sende den uten å trenge betaling før den ble sendt, vanvittig god service må jeg si.

    Nå er modellen i hus og arbeidet har startet med å sanke inn delene jeg trenger, har bestemt meg for få restaurere Raptoren slik at alt av lageret, clutch osv blri helt nytt.

    Dette er planen for prosjektet:

    - Bytte alle lagre og slitte deler på min Rator 50
    - Montere 4-bladers rotorhode med 550 mm carbon blader
    - Montere 4 bladers halerotor
    - Montere skalekropp UH-1Y

    Denne tråden blir oppdatert fortløpende med byggearbeidet og håper at det ikke går altfor lang tid før den er i luften. Blir også mitt første forsøk på flerbladet rotorhode så skal testfly raptoren med dette før jeg monterer kroppen.
    Attached Files
    Lars Norberg

  • #2
    Dette blir spennende Lars! Liker valget ditt av shopper, UH-1 er min klare favoritt

    Følger spent med!
    Christen
    http://jetsofnorway.com/

    Comment


    • #3
      Hadde vært veldig artig om du hadde prøvd ut blog-funksjonen er skikkelig i stedet for å skrive vanlig tråd.
      Men du velger selv

      (PS. Dette kan bli griserått resultat!)
      Tom I. Arntsen

      Comment


      • #4
        Originally posted by xilian View Post
        Hadde vært veldig artig om du hadde prøvd ut blog-funksjonen er skikkelig i stedet for å skrive vanlig tråd.
        Men du velger selv

        (PS. Dette kan bli griserått resultat!)
        hmmm skremmende med nye ting vettu, får se hva jeg rekker
        Lars Norberg

        Comment


        • #5
          Originally posted by Lars N View Post
          hmmm skremmende med nye ting vettu, får se hva jeg rekker
          Ikke noe verre enn å skrive i en vanlig tråd - men du bestemmer mer hvor mye "støy" du vil ha inn fra andre enn deg selv

          Comment


          • #6
            Esken og kroppen

            Da fikk jeg lettet litt på lokket til selve kroppen og tatt en titt på den, er ikke mange kiloene men utrolig fint laget. Blir spennende å se denne på plass.

            Click image for larger version

Name:	Img_1827.jpg
Views:	1
Size:	110.4 KB
ID:	570671Click image for larger version

Name:	Img_1826.jpg
Views:	1
Size:	92.3 KB
ID:	570673Click image for larger version

Name:	Img_1825.jpg
Views:	1
Size:	104.8 KB
ID:	570674
            Last edited by Lars N; 09-08-10, 20:43.
            Lars Norberg

            Comment


            • #7
              Rotorhode

              Fikk tak i et brukt firebladers rotorhode på Rcmarked fra RC Aerodyne med swashplate, var akkuratt denne jeg hadde tenkt til å kjøpe meg så var bare flaks at man fikk den litt billigere, rotorhodet er ubrukt og i frest aluminium.
              Siden swashplaten som følger med er for en trex med ccpm og raptoren har normal swash blir ikke denne brukt. Men jeg bruker raptoren sin orginale swash og setter inn en ekstra kulelink for å kunne montere "follower" som hindrer at hodet vrir seg.

              Click image for larger version

Name:	Img_1828.jpg
Views:	1
Size:	74.3 KB
ID:	570675Click image for larger version

Name:	Img_1829.jpg
Views:	1
Size:	77.0 KB
ID:	570676
              Lars Norberg

              Comment


              • #8
                Etter litt nøyere titting på rotorhodet jeg kjøpte har det vist seg at det desverre ikke så ubrukt som selgeren påstod. Det har tydelig vært i en velt eller noe siden alle de fire akslingene er bøyd. Utrolig kjedelig da jeg hadde gledet meg til å få det montert og testet. Selgeren hadde også kjøpt dette brukt, men aldri brukt det.Han var heldigvis en ordentlig person og tok tilbake rotorhodet, så da må jeg ut og lete litt igjen etter et nytt.
                Lars Norberg

                Comment


                • #9
                  13+

                  En stille dag på jobben og man finner ebay. Da har jeg ihvertfall piloter til å styre helien når den er klar.

                  Info om figuren:

                  McFarlane's Military Serie 7 Air force fighter pilot
                  Attached Files
                  Lars Norberg

                  Comment


                  • #10
                    Rotorblader

                    Da har jeg fått inn 4 stk 550 mm carbonblader i hus. Da gjenstår det bare og skaffe nytt rotorhode.

                    Click image for larger version

Name:	Img_1830.jpg
Views:	1
Size:	41.3 KB
ID:	570837
                    Lars Norberg

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Lars N View Post
                      Etter litt nøyere titting på rotorhodet jeg kjøpte har det vist seg at det desverre ikke så ubrukt som selgeren påstod. Det har tydelig vært i en velt eller noe siden alle de fire akslingene er bøyd. Utrolig kjedelig da jeg hadde gledet meg til å få det montert og testet. Selgeren hadde også kjøpt dette brukt, men aldri brukt det.Han var heldigvis en ordentlig person og tok tilbake rotorhodet, så da må jeg ut og lete litt igjen etter et nytt.
                      Da skjønner du hvorfor betalingsviljen på bruktmarkedet er slik den er. Bruktkjøp er bruktkjøp. You Never Know What You're Gonna Get! Godt at selger var seriøs.

                      Blir morsomt å følge med på denne. Kommer nok til å bli bra.
                      Ørjan Pettersen
                      Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by orjanp View Post
                        Da skjønner du hvorfor betalingsviljen på bruktmarkedet er slik den er. Bruktkjøp er bruktkjøp. You Never Know What You're Gonna Get! Godt at selger var seriøs.

                        Blir morsomt å følge med på denne. Kommer nok til å bli bra.
                        Har som regel bare gode erfaringer foruten en del hobbyshoppere som sier at de skal ha ting og aldri hører fra sseg igjen. Men er jo kjedelig å få defekte deler når man forventer en ubrukt del.
                        Lars Norberg

                        Comment


                        • #13
                          Endelig

                          Da har jeg endelig klart å få tak i et firebladers rotorhode som ikke kostet meg en hel lønning. Etter masse problemer med 没有找到站点 fikk jeg endelig igjen pengene mine fra paypal og bestilt opp fra cnchelicopter.com.
                          Valget gikk for denne:
                          404 - Page not found - CNC HELI

                          God service og raske på mail, og under en uke i levering, så kan ikke klage. Det er litt annerledes en det jeg hadde forventet men er spent for å få testet det. Hodet leveres komplett med swashplate, follower og linker. Jeg modifiserte swashplaten på raptoren siden den som følger med i settet er for CCPM.

                          Click image for larger version

Name:	Img_2082.jpg
Views:	1
Size:	89.2 KB
ID:	572202

                          Click image for larger version

Name:	Img_2083.jpg
Views:	1
Size:	95.9 KB
ID:	572201

                          Click image for larger version

Name:	Img_2084.jpg
Views:	1
Size:	57.6 KB
ID:	572200

                          Click image for larger version

Name:	Img_2081.jpg
Views:	1
Size:	88.7 KB
ID:	572203
                          Lars Norberg

                          Comment


                          • #14
                            Hvordan balanserer du bladene når du har fire blader? Jeg ser for meg at du velger et "masterblad" og balanserer alle mot dette?
                            Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                            Anything worth doing is worth overdoing!

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by jotto View Post
                              Hvordan balanserer du bladene når du har fire blader? Jeg ser for meg at du velger et "masterblad" og balanserer alle mot dette?
                              Det er planen ja, må bare fikse selve balansereren først. Har planer om å bruke en Beastx på den om det trengs, men skal teste uten først.
                              Lars Norberg

                              Comment

                              Working...
                              X