Announcement

Collapse
No announcement yet.

Topflite Thunderbolt P47 Giant ARF

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Topflite Thunderbolt P47 Giant ARF

    Fikk denne før sommeren fra Hobbyartikler - RCpro

    Click image for larger version

Name:	5_resize.jpg
Views:	1
Size:	49.6 KB
ID:	627195Click image for larger version

Name:	2_resize.jpg
Views:	1
Size:	73.6 KB
ID:	627196Click image for larger version

Name:	6_resize.jpg
Views:	1
Size:	92.7 KB
ID:	627197Click image for larger version

Name:	1_resize.jpg
Views:	1
Size:	82.6 KB
ID:	627198Click image for larger version

Name:	4_resize.jpg
Views:	1
Size:	70.5 KB
ID:	627199Click image for larger version

Name:	3_resize.jpg
Views:	1
Size:	65.5 KB
ID:	627200:



    Har montert det meste etterhvert og oppdaterer tråden nå da den har blitt liggende en stund.

    Ble DA 50, En miks av servoer, bla Futaba 3305, HD 9150 etc.
    Snufflermuffler fra J-tec
    RObart retact

    Skjemaet er Tarheel Hal og ser ganske bra ut. En modell som skal være forholdsvis rask å montere.
    Last edited by affa; 22-08-10, 09:26.
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

  • #2
    Tøfft fly. En i klubben har en slik. Du finner tråden her:
    http://scalewarbird.hopto.org/forum/...hp?topic=862.0
    Hans Petter Ytterbø
    Trondheim

    RCRCM; Strega F3F
    RCRCM; E-Typhoon
    RCRCM; Predator V1 F3F
    Wildflug; MDM Fox
    CA-Models; Epsilon m/ MVVS61
    Cambrian; Spitfire Funfighter m/ OS 15
    ESM; Seafury m/ MVVS 40
    ESM; FW-190 m/ OS FT-160 Twin
    ESM Seafury m/ OS FT-300
    + en velbrukt Vectorving som egner seg best som sitteunderlag...

    Comment


    • #3
      Monteringen har foregått for en stund siden, men i en hektisk periode i vår og sommer har det stått litt stille.

      Etter å ha lest gjennom manualen ser monteringen rimelig rett frem ut.

      Vingene plukkes først frem. Her er det servolokk som må tilpasses og skrus fast i feridge fester i vingen. Servohornene plasseres fornuftig på platen etter hull, retning og bruk og deretter er det treklosser som limes mot platen og i tillegg sikres fra utsiden med skruer inn i klossene. Limes med epoxy og holdes på plass med tvinger.

      I ventetiden plukker jeg frem det tilpassede Robart opptrekkbare utstyret. Leggene passer rett i og jeg plasserer de på riktig sted og forborer og skrur fast med treskruer. Bruker tynn CA og forsterker gjengene på dette. Passer også på å trekker luftslanger først som sist da det er lettest tilgjengelig nå. Lukene er tilpasset Robart og det følger med egen mal slik at man kan bore opp festene og skru disse fast til understellet. Slangene trekkes ut mot vingeroten og opp i egne hull for slanger og kabler slik at det er klart for å lime sammen vingen etter hvert.

      Deretter forborer jeg til servoene og monterer disse. Alle ror er ferdig limt i vingen og kan bare fortsette med å plassere servoene i lukene sine og tilpasse linkingen. Rorhornet trekkes ut og plasseres slik at de står nitti grader på roret. Linkene er gjenget i ene enden mens den andre lengden må kuttes og jeg må sølvlodde litt. I år 2010 synes jeg dette er litt tungvint da de kunne levert gjengestag eller turnbuckle med motsatte gjenger i hver ende. Etter litt tid er linkene merket og klare for sølvlodding. Bruker en gassbrenner fra Biltema og litt sølvlodding jeg kjøpte på Byggern for en del år tilbake som fungerer bra.

      Så gjøres vingen klar for sammenliming. En egen trekloss som skal inn i begge sider av vingen og som gjør at dihedralvinkelen blir riktig. Jeg bruker 30 min epocy på slik liming. Bak bruker jeg tvinger på senterstykket da jeg bare vipper flapsen litt ned og forum trekker jeg vingene sammen mellom de to styrepinnene som er festet i forkant av vingen mot kroppen.
      Attached Files
      ____________________________
      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

      Comment


      • #4
        Kropp

        Modellen er utrolig rask å montere. Staben skal limes mot kroppen og det er to metallrør som stikkes gjennom kroppen og inn i hver stabside så de står i riktig vinkel og posisjon. Limes med epoxy og tapet de opp så de ikke sklir ut under tørking.

        Deretter trakk jeg frem høyde og siderors linker. Disse er gjenget i den ene siden og må sølvloddes i den andre siden.
        X antall servoer ble plassert i servobrønnen i kroppen og radioen ble satt opp og bindt samtidig slik at jeg kan sette servohornene i nitti grader samt justere retning etc med en gang.

        Det opptrekkbare halehjulet er tilpasset modellen og sklir rett ned på plass. Pull-pull overføringen justeres og enheten skrus på plass. Slanger til det opptrekkbare føres fremover i kroppen.

        Tanken ble montert med fylling, tilførsel og utlufting og satt på plass. Throttlestaget og oppstivinger til dette ble justert og limt på plass slik at motoren kan skrus fast.

        Siste bildet viser sammenliming av braketten som holder luftventilen og servoen som styrer denne.
        Attached Files
        ____________________________
        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

        Comment


        • #5
          En god dag
          Skulle vært med bilde så jeg når jeg kom hjem.... Får laste litt senere


          mvh
          Alf

          Sendt via Tapatalk fra min HTC Desire
          Last edited by affa; 08-09-10, 11:34.
          ____________________________
          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

          Comment


          • #6
            Flyet blir nydelig. Enig i at det burde være unødvendig i 2010 å måtte sølvlodde, men så blir det solid da.. En flykompis gikk ned med sin 1/3 stearman her om dagen pga dårlig ball-link på høyderoret.
            Geir


            3D plane - 1D brain

            Comment


            • #7
              Bilde

              Endelig kommer bilde som lovet...

              Begge flyr knall

              Click image for larger version

Name:	1283937522617.jpg
Views:	1
Size:	124.3 KB
ID:	571193
              ____________________________
              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

              Comment


              • #8
                Åh, så du har luftet den allerede? Skulle gjerne sett den i lufta
                Har veldig lyst å bygge P47 en gang, men det må bli en stor en... Gjerne noe med 85ccm eller mer i snuta. Det som skremmer meg mest er at mange av retractene på markedet ikke er solide nok. Håper disse elektriske saken blir tilgjengelige i grove dimensjoner.
                Stilig mønster du har, men ser for meg et mindre fargerikt så bubble-canopyen virker større
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                Comment


                • #9
                  Måtte jo snike meg ut og teste den. Prøvde å dra med noen andre også, men kun jobbings på de...

                  Har blitt filmet av størstemann så skal bare redigere litt så legges den ut.

                  Modellen flyr meget bra og DA50 er mer enn nok motor. Flyr med 20x10 4-blader og det er nok hakket for stort, tror 19x10 er ideelt.
                  Robart sine virker solide og gode. Den er forholdsvis enkel å lande og selv om det blåste endel begge dager jeg fløy den så var den tung og stabil på approach.

                  Skulle gjerne hatt en DA 85/3W 85 i en passende 2,5-2,6m warbird.....
                  Men det får vente siden jeg må bygge 3,45m Harvarden min snart....

                  Offtopic: Det rykte at det kanskje blir Skoger på tirsdag morgen/formiddag, du er hjertlig velkommen JOO!
                  ____________________________
                  Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                  Comment


                  • #10
                    ____________________________
                    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                    Comment


                    • #11
                      Og en ny video fra en fin dag på Skoger.

                      Modellen flyr absolutt nydelig. Fungerer knall med 19x10 fireblader selv om den kanskje går hakket tungt. Får 5700 RPM og deilig lydnivå.
                      Målingene lå på 89-snaue 91 dB.

                      Den er usansynlig snill og med tomgang og stikka i magen bare musher den pent gjennom. Flare kan tøyes langt som videoen viser....

                      ____________________________
                      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                      Comment


                      • #12
                        For de som lurer på å komme seg inn i warbirdflygingen. Løp å kjøp, utrolig fin og velflygende modell.

                        Lander som en trainer og innehar overhodet INGEN stygge tendensern:






                        ____________________________
                        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                        Comment


                        • #13
                          Lander jo som en trainer. Pen modell!
                          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by affa View Post
                            Lander som en trainer og innehar overhodet INGEN stygge tendensern:
                            Da er det ikke noe skikkelig warbird. Halve moroa med warbirds er jo skjelven i kneskålene og hjertet i halsen hver gang blyklumpen mer eller mindre kontrollert skal gjenopprette kontakt med moder jord

                            (spøker selvsagt, men et snev av sannhet er det kanskje i det).

                            Ser ut som en koselig warbird det her...

                            Comment


                            • #15
                              Fordelen er nok av TF testflyr sine modeller som visse andre leverandører ikke gjør...

                              mvh
                              Alf
                              ____________________________
                              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                              Comment

                              Working...
                              X