Announcement

Collapse
No announcement yet.

Crow mix på jet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Crow mix på jet

    Hei.

    Trenger litt hjelp av dere seilflygutta.

    Jeg flyr en jet modell MB 339 med store vinger og meget god seilkarakteristikk. Med andre ord...... den vil helst ikke lande så lenge jeg har turbinen i gang, og det vil jeg jo helst. Problemet er at uten noen form for airbrake så seiler den forbi i landingen nesten uansett hva man gjør. Løsningen har vært å gå på med airbrake, flaps rett ned, og balanseror så langt opp at når jeg bruker dem, så kommer nesten hele utslaget på det roret som går nedover, siden det andre er omtrent helt oppe allerede.

    Jeg synes det har fungert bra, og det ser ut for meg at en effekt av det er at om jeg må korrigere litt i siste fase av landingen, så banker den ikke den laveste vingen ned i asfalten, men løfter heller litt på den . Altså at gjennomsynken stanser et øyeblikk mens jeg korrigerer.

    Så kommer en pensjonert flykaptein og forteller meg at aerodynamikk er kompliserte greier og at de oppoverstilte høyderorene jeg var så fornøyd med ikke gir mer synk og stabilitet i vingene slik jeg trodde at jeg opplevde. Det jeg trodde gav washout og mer stabile vinger gjør derimot at vingene blir mer ustabile i lave hastigheter på grunn av negativt løft, og gjør at de flikker tidligere. Han sier at oppoverstilte høyderor ødelegger profilen på vingen og de derfor må stå i normal stilling for å få lavest mulig "flikkehastighet."

    Ser at dere bruker denne settingen når dere lander seilflyene. Hvilke erfaringer har dere med denne problemstillingen? Hva tror dere?

    Mvh E.R.

  • #2
    Jeg tror ikke den pensjonerte flykapteinen har helt rett...
    Med crow/butterfly på seilfly (ikke deltavinger da) blir modellen dønn steike stabil, nettopp det med å kunne bremse modellen helt opp og allikevel ikke oppleve flikk er jo det som er så herlig med denne miksen (på normale vinger).

    Eneste negative jeg har opplevd er at med for mye utslag så kan enkelte større termikkseilere drifte sideveis i sidevind og være trege å korrigere.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Enig med joo her.
      Vingen blir mer stabil med balanserorene litt oppover i crow mix.
      Sånn som jeg har forstått det så ved å redusere krummingen på vingen (bal ror oppover) sørger man for at dersom man flyr så sakte at vingen staller, så staller senter av vingen først (der hvor krummingen er størst, siden flaps er nede) slik at modellen staller rett fram og ikke dumper en vingtipp i bakken først.
      Personlig opplever jeg at Starlight 3000 blir litt treig på balanserorene med full crow så det er viktig å bruke sideroret for å styre den inn de siste små korreksjonene fram til merke.
      Hvis crow mixing fungerer bra for deg hvorfor bry som om hva en pensjonert flykaptein mener om saken, sånn egentlig? Fungerer det for deg og du er komfortabel med å bruke crow mix under landing så er vel det kjempefint?

      mvh, Leif
      Leif Bjørgo
      Cirrus-RCFK

      Comment


      • #4
        Så lenge vingeforkant og ailrons bakkant ikke skaper en linje som gir negativ angrepsvinkel i forhold til luftstrømmen tror jeg det er greit
        Regner med at du kommer inn med litt høy nese og at ailrons ikke står rett opp? Og om jeg ikke husker feil er det noen fly som også setter ailron litt opp når flap går ut. ( mulig jeg må sjekke det nå)Kunne vært moro å se en videofilm av det hele.

        Mvh Andreas
        Mvh Andreas
        Stevensaero, glede i noen balsaflak.
        PCM.at mye glede i litt carbon
        Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

        Comment


        • #5
          Som ikke-pensjonert flyver, kan jeg bekrefte både Joo og Dogledee sine innlegg. Vingen produserer jo løft selv med balanserorene i Crow, i motsetning til Speedbrakes/Spoilers ("klaffer" mer midt på vingens korde), som er ment for å "ødelegge" løftet.

          Selv har jeg akkurat samme erfaring med Crow som Joo og Dogledee, og korrigerer mest med sideror i landingsfasen, men også balanseror om det trengs.

          Selv om noen av oss flyr fullsize, betyr jo ikke det at vi kan alt

          Kim
          (som lærer litt hver dag)

          Comment


          • #6
            Du skal nok bare stole på følelsen din, har sett deg fly, så det velger jeg å tro.
            Måtte inn i bøkene å sjekke, og ingen av flyene jeg tenkte på hever balanserorene for å få washout. Mulig det er et jagerfly??
            Airbus senker de 5 grader sammen med flap og B767 sine indre balanseror senkes mekanisk 10 grader(sitter mellom indre og ytre flaps)
            Om disse seilflyene og ikke minst din MB 339 har washout vet ikke jeg. Skal ikke masse men et par bilder eller film ville være morsomt.

            Mvh Andreas
            Mvh Andreas
            Stevensaero, glede i noen balsaflak.
            PCM.at mye glede i litt carbon
            Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

            Comment


            • #7
              Der er filmer som viser seilfly av typen "modell" med crow i bruk, men finner ikke noe på fullsize.

              PS; har seilere som ikke har flaps men spoilere bare. Siden stripa vår heller en god del har jeg satt opp landingsfasen slik at jeg har fulle spoilere ved "halv gass", og videre nedover hever jeg balanserorene litt for å klistre modellene på stripa om jeg har anelsen overshoot på landingene nedoverbakke. Er faktisk anelsen vanskelig å avbryte landinger med seilfly for en go-around og prøve på nytt Da benytter man det som fungerer, og det fungerer selv om aerodynamikk er et komplisert tema.
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

              Comment

              Working...
              X