Announcement

Collapse
No announcement yet.

Top Model, noen som har erfaring?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Top Model, noen som har erfaring?

    Ser litt etter en lett termikk modell i 2,5-3m klassen med motor. Ser at Top Model har en del fine lette modeller til en rimelig pris (betyr ganske mye). Noen som har erfaring med modeller derfra??? Har kikket litt på Avia, Prelude (Avia m X hale) og Thermik Dream. Erfaring med disse modellene??

  • #2
    Originally posted by grønnskolling View Post
    Ser litt etter en lett termikk modell i 2,5-3m klassen med motor. Ser at Top Model har en del fine lette modeller til en rimelig pris (betyr ganske mye). Noen som har erfaring med modeller derfra??? Har kikket litt på Avia, Prelude (Avia m X hale) og Thermik Dream. Erfaring med disse modellene??
    Jeg har ikke noen erfaring med de modellene du nevner, men er du på jakt etter en modell som skal fly bra i termikk så ville jeg ha gått for Thermik Dream som virker mer moderne og mer potensiell en de to andre.

    Min erfaring i å gå fra modeller rundt 2 meter i vingespenn og opp til 3m + var markant i positiv retning. Vesentlig bedre ytelse og mye mer moro.

    Videre er jeg ingen tilhenger av V hale på termikk modeller (fungerer utmerket på hang men ikke i en boble)

    Det eneste innvendingen jeg har mot Thermik Dream er at den har en T hale og det gjør at partiet på bommen rett foran haleflatene blir utsatt for sterke krefter ved en "hard" landing.

    Men jeg har som sagt ikke prøvd disse modellene men normal vil modeller fra en tsjekkisk produsent være av bra kvalitet og ha gode fly egenskaper.

    Comment


    • #3
      For andre som vil se på spesifikasjonene så finnes de under følgende linker:
      Avia
      Prelude
      Thermik Dream

      Comment


      • #4
        Har tidligere hatt en Adriana og har en 2,5m Pilatus Porter fra denne produsenten. Begge modeller er velflygende, kvaliteten er forholdsvis bra (skiller seg positivt ut på hardware bl.a).

        Thermik Dream er helt klart min favoritt i deres sortiment.

        Reichard er en annen produsent som kan være verdt å sjekke ut i denne sammenheng. Har selv hat Blizzard på 3,5m og kjenner flere som har vært strålende fornøyd med XL3200. Blizzard er en MEGET velflygende modell for termikk, men ingen fartsmaskin. Kvaliteten er som forventet ift prisklasse. Felles for Blizzard/XL3200 er en soleklar anbefaling for å bygge inn høyderorservo (og som jeg gjorde, også siderorservo) i finnen. Opprinnelig var det laget opplegg for lange hylser med kratig bøy opp til høyderoret - dette er ingen god løsning.

        Deler Quadrocopter sine erfaringer mtp størrelse; ikke mindre enn 3 meter er min anbefaling.
        Mvh
        JoE
        Agder Modellflyklubb

        Comment


        • #5
          Må innrømme at jeg har lite lyst til å gå for en ny Reichard modell, har ikke vært fornøyd med kvalitet på min Proxima2. Hvis en først skal gå opp en størelse så ser jo Staufenbiel sin Epsilon E bra ut.Den kan en vel få med alt, inkl avgifter for ca 5000 til Norge. Noen i klubben har Volcano og er veldig fornøyd med kvaliteten derfra.

          Jeg er først og fremst ute etter en termikk fly for lettere forhold. Det er sikkert lurt å bevege seg over 3 m som du nevner. Dog ikke større eller tyngre enn at den kan håndstartes alene.

          Comment


          • #6
            Hva med en DLG

            Comment


            • #7
              Kødder ikke - etter at skuldra ble litt sliten så har jeg kappet nesa av den første DLG'en min - inn skal en liten elektro motor med folde propell og en 2Celle LiPo - dette kommer til å bli den råeste elektro seileren jeg har p.d.d.


              Ekstrem på marginale forhold!
              Last edited by Quadrocopter; 01-10-10, 23:58.

              Comment


              • #8
                He.he har nok gått motsatt vei jeg. større og større

                Comment


                • #9
                  Hvis du vil ha brukbare elektro seilere som ikke er alt for dyre er Art Hobby ett merke du bør kikke på. er litt bygging, men det er flotte modeller og topp kvalitet på de. Ikke er dem dyre heller. Serenity-E som er en 2.5 meters elektro seiler koster ny ca 2500 spenn hos Torbjørn og Kåre (Rc-seilfly.no - Modellflysport)
                  Leif Bjørgo
                  Cirrus-RCFK

                  Comment


                  • #10
                    Det ble en Prelude fra TopModell CZ. Rask og grei service fra fabrikken. Pakka ble levert på døra etter ca en uke og på fraktseddlen stod det vareprøve med verdi 10 euro, det hadde jeg ikke spurt om en gang. NB! Den er billigst hos Topmodell CZ, ikke Tomodell i Frankrike wllwer andre nett butikker.

                    Modellen har en helt grei kvalitet, selvfølgelig er den bedre på dyre helglass modeller, men fult ut akseptabel. Byggingen gikk greit, og noen mindre modifikajoner ble gjort. Det er særlig to ting som anbefales og de henger litt sammen. For det første er er vingefestet spinkelt, kun en 3 mm kryssfiner bit. Denne laminerte jeg til en 10 mm balsabit for å få den litt stivere og for å få noe mer hold for limet i mot kroppen. Nr 2 er at flapsen går helt inn til kroppen og skulle vingen vri seg en ørliten tanke så er den ene flapsen låst i mot vinge setet. Løste det ved å kappe av ca 3 mm av flapsene og limte disse på i mot vinge setet. Byttet også siderors overføringen til en sulivan (rød).

                    Så til det viktige, hvordan flyr den?? Vær herved advart, er det termikk stiger den, veldig fort!!!! Har hatt 2 turer ute med den nå. På første tur var det bare for å se at alt funket, hadde ikke mer enn fått den i luften noen få minutter før den begynte å stige fort. I og med at det var første tur, så roet jeg det fort ned. I dag var det en ny tur på stripa. Var nok litt skeptisk fordi det blåste en 6-7 m/s. Det trengte jeg ikke være, etter første stig pep det liflig i varioen. Kort sagt, 10 s med motor og 40 min i luften. Da landet jeg fordi jeg var kald på hendene! Vinden taklet den ok, men det bør ikke blåse noe særlig mer heller.

                    Jeg benytter et billig HC oppsett og batterier. Servoer er Dymond og ganske billige de og. Batteri er også fra HC, 3s på 2650 mA. Slik jeg har satt det opp, gir det ca 400W. Dette er mer enn nok for denne modellen.

                    For den som ønsker en billig og grei kosemodell, til å skli rundt og fange termikk med, kan den anbefales på det varmeste!!!! Ønsker du noe å fly akro og fort med, finn noe annet.

                    Hvis du vil ha den med V hale heter modellen Avia. Du får også en verjon med vingespenn på litt over 3 m.

                    Comment


                    • #11
                      En liten oppdatering på TopModell Prelude, etter den første sesongen.(en må vel bare innse at det ikke blir så mye mer termikk i år.....).
                      Skal du ha mye flyglede og stig på termikk, for en billig penge, så er dette modellen. I den første sesongen har jeg hatt mange og lange turer. De fleste gangene med litt termikk ender det med at en må på med fulle flaps, og sirkle seg ned for å ikke miste den av syne. Til akro og hastighet, finn en annen modell. Vil flyte rundt fra boble til boble mens du drikker brus, kaffe eller tar en røyk, så er dette modellen.
                      Et lite tips til slutt, litt temikkinnstilling på flaps gjør underverker.

                      Comment

                      Working...
                      X