Announcement

Collapse
No announcement yet.

"Reality check"; 74" 'Predator B', UAV, FPV

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • "Reality check"; 74" 'Predator B', UAV, FPV

    Hei!

    Er ny når det kommer til modellfly, men har en del erfaring med 'ekte' fly og RC-biler (Tamiya). Er også serviceelektroniker, om enn noe rusten på akkurat det området. Er interessert i det meste som beveger seg av teknologi, med en forkjærlighet for flyvende ting. Jeg går ut ifra at jeg ikke kan fly modellfly i det hele tatt da jeg ikke har prøvd. FMS-simulator med 4-kanals "radio" bestilt.

    Har i det siste vært uten noe 'prosjekt', og da flyr jo tankene litt(!). Har lyst til å kombinere litt forskjellige interesser, og har lenge fulgt med på FPV/UAV-miljøet sørover; var egentlig ikke klar over at det var noe interesse for det 'her oppe'.

    Grunnen til at jeg vurderer spranget fra tilskuer til deltaker nå er vel hovedsakelig at faren min har tatt fram en gammel Robbe Airdancer fra kjelleren og vil prøve å få den opp i lufta. Første turen endte riktig nok med en interessant manøver og en knekt propell 3 sekunder og 4 meter fra hvor man slapp flyet, men så var det også med en Tamiya bil-motor og tilhørende fartskontroller Gitt at dette kommer opp i lufta på ett eller annet tidspunkt kan jeg også få en del flytrening med det før jeg vraker Predatoren.

    Har forsåvidt også sett på forskjellige modellfly lenge uten å finne "det rette". Skal jeg fly Cessna eller tilsvarende flyr jeg heller fullskalaversjonen, har ikke lappen men en del timer hvorav noen med instruktør og andre med kjentfolk. Har i det siste endt opp i retning av ubemannede fly, og 'bestemte' meg vel mer eller mindre når jeg så ett par giant scale Predator B-byggetråder. Tror allikevel det er bedre å starte i det små, eller i alle fall det noe mindre, og har kommet frem til at denne 188cm-utgaven kan være en grei inngangsbillett til en ikke avskrekkende pris. Har selv aldri handlet fra hobbyking, men har generelt god erfaring med HK-butikker.

    Har lest en del om denne modellen spesifikt, og selv om den krever en del, ser det ikke helt umulig ut å komme igang med den. Naturlighvis etter en god del trening i FMS med en versjon av denne modellen gjenskapt ganske så bra av en bruker; særlig med tanke på å unngå "wing-dips" og påfølgende dype stalls som har plaget disse modellene. Forsøkte å søke litt i forumet her, men fikk ikke noen fornuftige svar ut av søkemotoren. Noen andre som har forsøkt seg på denne modellen?

    Har lest en del om modellen, særlig denne prosjekttråden hos Hobby City.

    Ett alternativ, eventuelt fremtidig oppgradering, er 98"-versjonen fra ProJet, men jeg tror at det er greit å starte med mindre og billigere krasj. Noen som kjenner til denne i farta? Har lest enkelte kommentarer som mener den har for høy egenvekt.

    Har falt helt av etter att børsteløst og LiPo kom på markedet, og sitter fremdeles med NiMh-batterier og børstemotorer. Kan jeg bruke batteriene jeg har, 4-5000mAh NiMh-pakker, med en børsteløs motor? Har fått litt skrekken for LiPo, både prismessig og veldikeholdsmessig. Dersom jeg over på LiPo, hva er en grei lader for å komme igang? Ser att de fleste flyr med 2200-2600-pakker, er dette en størrelse hvor Ah/kr. gir best avkastning?

    Hva slags motor og propell burde jeg gå for? Ser att det anbefales en "400 speed", 28-**"-motor, og i kommentarene oppgir folk alt fra 1000Kv til 2000Kv. Kv har jeg delvis fått med meg hva er for noe, men er fremdeles usikker på hvordan jeg skal forholde meg til det. Kunne tenke meg en 3-bladet propell av skalagrunner, ser et "9x7" er størrelsen valgt sammen med en "Turnigy 2217" (ukjent Kv). Joda, her er jeg helt blank. En passende fartsregulator må jeg jo også ha, tydeligvis helst med to kapasitorer? for å eliminere støy.

    Heldighvis er det vel flybiten jeg trenger mest hjelp med, resten har jeg ett lite håp om å finne ut av selv (i større eller mindre grad). Kunne i utgangspunktet tenkt meg å utstyre flyet med en opensource autopilotløsning fra DIYdrones basert på Arduino, kalt ArduPilot. Komplett autonom/assisterende løsning til under 2000 norske. Er særlig interessert i den assisterende/Fly-by-Wire-kapabiliteten den leverer, samt muligheten for å fly tilbake til start ved signaltap. Jeg kan også etterhvert utvide med en 900MHz toveis radiolink for telemetri ned og mission waypoints opp.

    Vil gå over på 2.4GHz, og trenger en radio. Noen erfaringer med Turnigy 9X 9Ch? Skummelt lav pris, om enn uten batterier/servoer/andre fine ting som følger med de med 10 ganger høyere pris fra kjente produsenter.

    Etterhvert kunne jeg også tenke meg å prøve meg på FPV, men ser for meg at dette er den største kostnaden, samt at det er avhengig av en allerede stabil plattform, og velger derfor å ta dette til slutt. GlobeFlight/ImmersionFlug ser ut til å ha alt jeg trenger; 5.8GHz radiolink (for ikke å forstyrre fjernstyringen på 2.4GHz eller den andre radiolinken på 900MHz), tracking av fly for senere oppgradering til motoriserte rettningsbestemte antenner, og ett svært oversiktlig OSD. Fordelen, for meg, med butikker innen EU er at jeg er mye i Tyskland for å være sammen med kjæresten og kan hive en del ting i bagasjen på vei tilbake uten å krangle med tollvesnet. Hun er informatiker, og vil ta seg av programmering av autopiloten, da jeg er råtten på alt som er med avansert en qBasic.

    Får uansett se hvordan modellen flyr med all elektronikken før jeg dytter på den ennå mer i forhold til FPV. Om ikke et GoPro HD får plass, går det kanskje bra med ett enklere kamera til å starte med.

    Har egentlig ikke noe spikret budsjett, kommer til å kjøpe inn ting litt ettersom jeg finner penger. Sånn sett er jo fly/tilbehør/radio en relativt liten kostnad og blir nok bestilt samtidig om jeg finner alt jeg skal ha hos HK. Har det heller ikke travelt, er ett prosjekt over lengre tid og flere etapper det er snakk om.

    Til slutt: Hvilke regler må jeg følge? Har det for meg at maks signalstyrke på 2.4 og 5.8GHz båndene uten lisens er 25mw, noe jeg har tatt høyde for. 900mHz er noe høyere? Modellen skal også til en hver tid være synlig, uten bruk av optiske hjelpemiddler? Regner med at en annen person må se på flyet mens jeg flyr det via kamera for at det skal være stuerent? Hva er maks tillat høyde over bakken, det samme som minimumshøyde for 'ekte' fly? Hvordan er det med tettbebygd strøk, mener å ha lest at man ikke skal fly der? Har selv en del jorder til rådighet så det er ikke noe stort problem, men bor også langs sjøkanten og har greit med plass til å sende opp ett fly fra stranda/fellesareal her uten å sjenere noen. Vel og merke etter at jeg er godt kjent med både fly og elektronikk, har ikke lyst til å svømme...


    Kan dette virke som ett overkommelig prosjekt, eller er det like greit å skrinlegge hele prosjektet før jeg investerer alt for mye tid (og penger) i det?
    Daniel O. Danielsen

  • #2
    Når det gjelder den 9 kanals radioen du tenker på, har jeg en slik. Den fungerer helt utmerket til mitt bruk, og har ikke hatt noen problemer med den.
    Men jeg kan ikke forstå hvorfor du ikke først lærer deg å fly med en enkel modell. Det er skikkelig nedtur hvis prosjektet går i bakken og knuser første gang du prøver en manøver i luften. Nå er det drøye året siden jeg tok opp igjen RC etter mange år med liten aktivitet. Jeg sysler fremdeles med enkle glidere og små elektrofly. Var selv ivrig i begynnelsen, og kjøpte fly jeg ikke hadde mulighet til å beherske. Nå har jeg lært, og trives bedre med min gamle hobby.
    Vennlig Hilsen
    Arne Husby

    Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

    Comment


    • #3
      Originally posted by norgeek View Post
      Til slutt: Hvilke regler må jeg følge? Har det for meg at maks signalstyrke på 2.4 og 5.8GHz båndene uten lisens er 25mw, noe jeg har tatt høyde for. 900mHz er noe høyere?
      For utstyr som sender på en kanal så er 10mW maks, på 2.4GHz båndet. Bruker man spread spektrum overføring(enten ved å overføre på flere kanaler eller bytte kanal regelmessig) så er det 100mW på 2.4GHz båndet. På 5.8GHz båndet er eg ikke sikker, men sjekk med post og teletilsynet

      Og med mindre du er radioamatør så har du ikke lov til å bruke andre bånd. 1.2GHz er et bånd som brukes av radioamatører men her er det et par utsagn på dette forumet som sier at PT har sagt at frekvensen ikke skal brukes til video. Dette har eg ikke sett bekreftet av PT, men det kan godt stemme allikevel. 900MHz er det ikke lov til å bruke.

      Thorbjørn Kirkeleit
      Haugaland Modellflyklubb

      Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

      Comment


      • #4
        Velkommen til forumet!

        Alt er overkommelig, er bare lommeboka som setter begrensninger. Skal du fly FPV kan jeg garantere at du går i bakken en gang eller 10, da ville jeg ikke hatt en balsamodell som førstefly. Anbefaller heller at du ser på en EPO modell som er lett å fikse etter noen smeller. BEVRC har en modell som har fått mye god omtale til bruk i FPV verden; Skywalker. Her vil du ha plass til det meste du ønsker å ta med deg i luften.

        5,8ghz og 2,4ghz går fint sammen men 900mhz ville jeg ikke brukt pga konflikt med mobilnettet i Norge. Bare husk at jo høyere frekvens jo mindre "penetreringskraft" har signalet om du feks flyr bak et tre eller lignende. Du får også færre advarsler før du risikerer å miste signalet helt.
        Stian Håvak (82)
        Fly low or crash trying!

        MFN @ Facebook - Like!

        Comment


        • #5
          Interessant at det er såpass store forskjeller på norske og europeiske frekvensregler. Var uansett usikker på 900MHz-biten, men da er det altså avkreftet. Får finne en løsning som gir meg mulighet til å bruke 5.8GHz til video ned og telemetri opp.. evt. bruke GSM og "fri familie" til autopiloten, er jo ikke store båndbredden jeg må ha. Så vidt jeg vet benytter ikke de radiolinkene jeg hadde tenkt å bruke spread spectrum, og er usikker på hvordan evt. kanalbytte fungerer i lufta. Får lete litt videre på den biten.

          Dere har nok rett i at det lønner seg å finne noe litt mere nybegynnervennlig i starten, jeg har en tendens til å stole over gjennomsnittet mye på teknologi, og tenkte vel at mellom simulatoren og autopiloten hadde jeg en fair sjanse til å komme meg greit i lufta. Må nok allikevel innse at uansett hvor bra det fungerer, er jeg allikevel nødt til å kunne fly modellen når elektronikken detter ut.

          Skywalkeren så ikke så dum ut, Star Wars fan som jeg er. Har sett den flere ganger i andre FPV-tråder. Masse plass i nesa til elektronikk, og ja, synes også det er mye bedre med mykt skum rundt elektronikken enn hard balsa om flyet skulle finne på å lande med snuta først.

          Men hvordan er det med LiPo vs. NiMh-batteriene?
          Daniel O. Danielsen

          Comment


          • #6
            Så lenge du bruker riktig lader, og lader riktig. Kan jeg ikke skjønne at det skulle være noe problem med LIPO. Jeg har til og med et 4 kilos 36V LIPO som jeg bruker til sykkelen. Lader det hjemme, uten engstelse. Sikker på at når man følger anvisning, og sunn fornuft er LIPO ikke særlig farlig eller vanskelig å bruke. Jeg har en "Vista Power 650" lader som er OK for meg. Kjøpte den på Small Size.


            Har fått litt skrekken for LiPo, både prismessig og veldikeholdsmessig
            Last edited by ArneH; 26-10-10, 15:37.
            Vennlig Hilsen
            Arne Husby

            Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

            Comment


            • #7
              Hei og velkommen til forumet

              Er ikke helt inne på UAV/FPV så den biten overlater jeg til andre, men flybiten kan jeg si noen ord om.

              Synes du har valgt deg et ambisiøst prosjekt. Men selvsagt ikke umulig så dette klarer du nok helt fint

              Synes dog du skal gå for dette som et langsiktig mål, og heller sørge for å lære deg å fly skikkelig først som Arne sier.
              Den simulatoren du har valgt er grei som stikketrening for å få inn reflekser og koordinasjon i stikkebevegelsene. Men fysikken i den er ikke allverdens god så du vil nok oppleve sprang fra simulator til den ekte greia som nettopp det. Et sprang
              Uansett. Tren masse på simulator først

              Deretter kan det være greit å gå for en isopor/EPP modell sånn i første omgang. Disse tåler en del, og er veldig lette og fikse når uhellet er ute. For uhell kommer du til å få
              Anbefaler at du lærer deg å fly modeller med balanseror først som sist. Det finnes mange modeller på markedet i dag som er lette å fly selv om de har balanseror. En fin modell å starte med kan f.eks være Easy Fly fra Hobbyking. Den har slik jeg ser det mange fordeler.
              - Koster ikke skjorta
              - Fort å greit å sette sammen
              - Tåler en del juling og er lett å lime sammen når det går galt
              - håndlaunches og buklandes. Dermed ikke avhengig av stripe for å komme deg ut å fly.
              - Kan flys både sakte, og litt fortere. Har ganske godt glidetall uten motor også...
              - Grei nok størrelse til at den ikke blir vinglepetter selv om det er litt vind.

              Går du for den bør du kjøre den på en 3S 2200mah-pakke.

              Hobbyking er ei grei sjappe og handle fra. Har handlet masse derifra og aldri noe tull. Har ikke hatt noen reklamasjoner på noe jeg har kjøpt der enda så den biten skal jeg ikke si så mye om.

              Elefun har den samme modellen også, men da med en 2,4 radio. Siden du får fly og radio for 1500 spenn har jeg en mistanke om at radioen ikke er allverden da
              Men kjøper du denne og et batteri eller to fra HK så er du i lufta og kan lære basicsene

              Lykke til
              Mvh
              Torbjørn Gustafson
              www.trmfk.no



              Will fly for food

              Comment


              • #8
                Takker for svar. Det jeg liker med det tilbudet til Elefun er at alt er inkludert. Ser ut som om samme fly + utstyr fra HK blir noe dyrere også grunnet pakkestørrelse/frakt. Er laderen i Elefuntilbudet grei, eller burde den byttes ut? Er litt skeptisk til å ha propellen i nesa, er den ikke veldig utsatt?

                Helt enig angående balanseror, derfor jeg valgte bort EasyStar og ett par andre.

                Hva med ST Models DG-1000, hvor lettflydd er den? Har både balanseror og godt besyttet motor. Bygget i EPO, som også skal være noe landingsresistant? Vil det være en fordel å bli vant til motorglider når jeg skal over på Predatoren etterhvert, som hvistnok også flys på samme måte?

                Hvordan er disse 12V-laderene som følger med i Elefun-RTF-pakkene? Er det like greit å ta med foreksempel en iMax B6Ac Pro istedetfor å legge penger i en 220v-12v-omformer/powersupply?

                En siste ting, har de noen form for spenningsalarm til LiPoene på Elefun, evt. andre steder? Så jeg ikke lader de ut mer enn jeg burde? Søkte rundt på Elefun, men fant ikke noe der, og har ett par store brune øyne her som lurer på om jeg ikke snart skal ta kveldsrunden. Kanskje jeg finner det etterpå.
                Daniel O. Danielsen

                Comment


                • #9
                  Finnes rimelige lipo-alarmer på hobbyking:

                  TURNIGY 3~8S Voltage Detector
                  Attention Required! | Cloudflare

                  Hobby King Battery Monitor 2S
                  Attention Required! | Cloudflare
                  (for 2 celler, 7.4v)

                  Hobby King Battery Monitor 3S
                  Attention Required! | Cloudflare
                  (for 3 celler... osv.)

                  Noen andre produkter:
                  Attention Required! | Cloudflare
                  Attention Required! | Cloudflare

                  Jeg har ikke store erfaringen med hvor bra disse er, da jeg vanligvis flyr med timer og begrenser flytiden. Jeg synes det har fungert greit slik siden min lader viser hvor mye "mah" jeg fyller inn på batteriet i etterkant. Da vet jeg at flytiden er ca. riktig. og justerer tiden etter hvor mye som lades inn.
                  Andreas

                  Youtube: http://www.youtube.com/gamleolga

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by norgeek View Post
                    Hva med ST Models DG-1000, hvor lettflydd er den? Har både balanseror og godt besyttet motor.
                    Eg har selv vurdert den der, men har konkludert med å ikke gå for den nettopp pga løsningen med motorgondol. Ja, den er beskyttet(når den ikke er i bruk), men med litt uflaks kræsjer man når den er ute, og da hjelper det ikke at den "kunne" vært beskyttet

                    I tillegg er det nok en mekanisk løsning som kan låse seg. Som FPV platform har eg lest på et utenlandsk RC forum at motor er en del underdimensjonert. Men det kan jo løses
                    Thorbjørn Kirkeleit
                    Haugaland Modellflyklubb

                    Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by norgeek View Post
                      Det jeg liker med det tilbudet til Elefun er at alt er inkludert.
                      Ja veldig greit at alt er med. Dermed blir det forholdvis lett, og billig å komme igang. Ulempen med slike pakker er at en del av utstyret som følger med ikke er særlig egnet til å vokse videre i hobbyen med. F,eks vil du fort oppdage at radioen med 4 kanaler vil sette en del halt klarer begrensninger til videre bruk, og dermed ende opp med å investere i en ny radio med flere muligheter om ikke så lenge.

                      Originally posted by norgeek View Post
                      Er litt skeptisk til å ha propellen i nesa, er den ikke veldig utsatt?
                      Neida dette er ikke noe problem. Modellen kommer med foldepropell slik at den legger seg inntil snuta på flyet når du stopper motoren

                      Originally posted by norgeek View Post
                      Hvordan er disse 12V-laderene som følger med i Elefun-RTF-pakkene? Er det like greit å ta med foreksempel en iMax B6Ac Pro istedetfor å legge penger i en 220v-12v-omformer/powersupply?
                      Ang lader ja....
                      Det finnes mange bra ladere på markedet. Kjenner ikke til den som følger med pakken på elefun så der er jeg blank.

                      Meeeen. Det du må se på er åssen bruk du ser for deg fremover også. Om du er kommet for å bli i hobbyen så anbefaler jeg deg heller å kjøpe en kraftigere lader som kan yte 300+ Watt først som sist. En meget god kandiadat er Icharger-serien som du får kjøpt på Hobbyking. To gode eksempler på iCharger-ladere er hhv
                      1010B+: Attention Required! | Cloudflare
                      208B: Attention Required! | Cloudflare

                      Hvorfor det?
                      Jo fordi du fort kommer til å oppdage at å lade batterier er en nitidig og nokså kjedelig jobb når du først har gjort det et par ganger. Og at paralell lading av lipo-pakkene dine er løsningen. Du finner en meget informativ tråd om dette på RcGroups. Sett deg godt inn i saken før du hopper utpå da

                      Jeg har sett lyset Paralellader alt nå og kommer til å supplere mine ladepark med en 208B da denne kan kjøre 20 amp. Jeg vil heller ha høy amp fremfor å kunne lade pakker med høyt celletall. Men velg ut fra hva du synes blir viktigst for deg og din bruk.

                      En grei strømforsyning til en slik lader trenger ikke å koste skjorta. På Ebay finner du flere. F,eks denne
                      Error Page | eBay

                      Originally posted by norgeek View Post
                      En siste ting, har de noen form for spenningsalarm til LiPoene på Elefun, evt. andre steder? Så jeg ikke lader de ut mer enn jeg burde?
                      Det vanligste her er vel å kjøre litt prøving og feiling i starten. Dvs fly korte strekk, måle pakken hvor mye som er brukt og så fly en tur til. På den måten finner mange grensa og setter opp timer på radioen sin slik at de ikke flyr i stykker pakkene sine. En fiffig dings til sånt kan f,eks være DENNE. Wattmeter som også kan balansere pakkene dine og vise hvor mye guffe du har igjen på pakka di.

                      I tillegg kan du nok programmere cut-off på ESC'en til å kutte før spenningen blir for lav. En ulempe med dette er at du plutselig mister motorkraft om du flyr for lenge og må lande uten motor. Lærerikt selvsagt, men kan bli kjedelig om modellen er så langt unna at du må lande den utenfor sysnområdet

                      Andre muligheter finnes selvsagt, men som med alt annet så koster det penger jo mer stash du vil ha
                      Jeg har valgt å bygge om min radio med 2,4 Ghz Jeti Duplex modul. Et helt genialt system med telemetri som gjør at du kan koble til sensorer til mottakeren og få live data ned til senderen om det meste. F,eks
                      - Signalstyrke på antennene, med alarm hvis signalstyrken går under et nivå du har satt
                      - spenning på mottagerbatteri. Alarm ved egen valgt grense
                      - Måling av ant mah brukt fra batteripakka til motoren.
                      - Rpm-måling
                      - Tempmåler. Kan måle temp på f,eks motoren
                      - Fartsmåler som måler relative airspeed
                      - Gps som logger flighter
                      - Vario som varsler stig eller synk
                      - og mange mange flere dingser...
                      Mvh
                      Torbjørn Gustafson
                      www.trmfk.no



                      Will fly for food

                      Comment


                      • #12
                        DG-1000 fra ST models er en fin flymaskin til FPV. Bruker en sånn selv for tiden. Motor Gondolen fungerer bra og modellen er grei å fly. Den tåler vekta av FPV utstyret fint. Jeg har lastet opp min med DX201 kamera, RVOSD med tilbehør, Video TX i tillegg til det som er som standard. Modellen kjennes tyngre ut i lufta men det er ikke ille. Ville nok ikke starta fly karrieren med den dan det kan være litt kilen hvis du flyr for sakte i forhold til vingebelastning. Veldig deilig at modellen har motor gondol, slipper propell i bildet og det er faktisk plenty power i den til FPV bruk.

                        Det første FPV opsettet jeg har flydd var en Radian Elektroseiler som TinyD her på forumet bygde. Det var en snillere modell å fly og det fungerte også utmerket.
                        Uansett hvilket fly du velger så bruk en god del tid på å fly det uten FPV utstyr til å begynne med. bli kjent med flyet ordentlig godt før du prøver deg på FPV. det får du en god del igjen for senere.

                        Lykke til,

                        Leif
                        Leif Bjørgo
                        Cirrus-RCFK

                        Comment


                        • #13
                          Igjen takk for informative svar. Ja, jeg var også skeptisk til motorgondolen som potensiell problemkilde. La ikke merke til foldepropellen på den andre foreslåtte modellen (Easy Fly), det hjelper jo mye; godt mulig jeg går for den. Vet dog ikke sikkert om det lar seg gjøre denne måneden da ting endret seg en del over helga. Er det egentlig noe stort poeng i å starte nå på senhøsten/vinteren, eller er det bedre å vente til våren?
                          Daniel O. Danielsen

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by norgeek View Post
                            Er det egentlig noe stort poeng i å starte nå på senhøsten/vinteren, eller er det bedre å vente til våren?
                            Tja vinteren er byggesesong, og våren og sommeren/høsten er flysesong.
                            Greit å bygge om vinteren så har du alleverdens av tid til å teste alt skikkelig før du tar maiden

                            Men uansett så bør du begynne når du føler for det selvsagt
                            Mvh
                            Torbjørn Gustafson
                            www.trmfk.no



                            Will fly for food

                            Comment


                            • #15
                              Jeg ser Leif skriver om Radian. Det må jo egentlig være ypperlig å lære seg å fly med en Radian. Og så eventuelt montere mer utstyr i den siden. Alle på RCG og andre fora lovpriser Radian, så det kan jo være en tanke. Billig helårsfly er den jo også.
                              Vennlig Hilsen
                              Arne Husby

                              Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                              Comment

                              Working...
                              X