Announcement

Collapse
No announcement yet.

ECU og kerostart.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ECU og kerostart.

    Er på utkikk etter en ECU med kerostart som passer for de fleste turbiner, og er brukervennlig, og som kan selges som en enhet.
    Jeg har noen motorer som trenger en oppgradering på det området, så hvor å bestille slikt hadde vært kjekt å vite.
    De motorene jeg har en en klone av TJT 2000 og Artes Eagle. Turbinpumper har jeg, så det er egentlig bare snakk om ECU og brenneren samt ventiler til kero.
    Har hatt FADEC og ProJet ECU, så jeg kan endel om de, men antar at de alle er bygd på samme lest.
    Så en link til de som kan på en pålitelig måte levere slikt, det hadde jeg satt pris på.
    Mvh
    Gudmund

    Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
    Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

  • #2
    Hei gamle ørn, Spør deg sjøl om du virkelig trenger
    De to fabrikatene du nevner selger kerostart ecu'er, men ingen har fiks ferdig løsning med alt utstyret. Fadec ville vært førstevalget, men Gaspar gjør det klart at du er helt på egenhånd når det gjelder å finne parametre som funker. Xicoy Electronica SL
    Han hadde et veldig bra brukerforum, men etter å ha blitt misbrukt av kopistene fra østen stengte han det. Jeg greide å tigge til meg en førserie Fadec av den første typen med kerostart software, og kjøpte en 6v brenner fra Jetcat for noen år siden. Kom aldri i gang med forsøkene. Hvis noen vil dele startparametre som virker så kanskje??

    Comment


    • #3
      Hei Gudmund.

      Det jeg kan tenke meg er den nye Fadec'n til Gaspar. Han har jobba mye med kerostart og det virker kjempebra. Jeg ville ringt Rolf og prata med han om mulighetene. Det jeg veit er at de Merlinene som har blitt ombygd ville Gaspar ha ned til seg, mulig han må gjøre om noe i brennkammeret?
      Christen
      http://jetsofnorway.com/

      Comment


      • #4
        Lars, burde ikke være så vanskelig det? På Frankèn jeg hadde, så pulsa keroventil likt helt til tenning før pumpa tok over helt sjøl.
        Men ja, ser så absolutt fordelene med det når en først har brukt det.
        Christen, ja høres nesten sånn ut, men vanskelig å si når en ikke veit, samtidig som at det høres litt rart ut..
        Jeg bestillte kerostart på den motoren over, uten noe mikk makk, og ser ingen grunn til å bygge om noe pga det.
        Den stikker ganske dypt inn, så det var kanskje noe slikt?
        Men FADEC er bra greier ja, takk for tipsene.
        Er det noen som har FADEC og vil dele parameterne, så får både jeg og Lars hjelp om de blir posta her
        Mvh
        Gudmund

        Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
        Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

        Comment


        • #5
          Originally posted by Soarer View Post
          Men FADEC er bra greier ja, takk for tipsene.
          Er det noen som har FADEC og vil dele parameterne, så får både jeg og Lars hjelp om de blir posta her
          Heisann Gudmund! Nå er det ikke ofte jeg har sjans til å korrigere deg på noe innenfor dette, men når jeg først har muligheten må jeg jo bare ta den! FADEC = Fully Automatic Digital Engine Control. Det er ikke noe merke, men vi forstår jo at det er Gaspar som merke du snakker om...

          Jeg har hørt en del om da JetCat skulle begynne med Kerostart for noen år siden etterhvert. De bygget om autostart motorer over en lav sko men fikk problemer med brennkammerne. Det førte til at JetCat sluttet med Kerostart og var borte fra det i et par år før de "relanserte" med nye brennkammer. Alle de nye JetCat motorene har brennkammer som er tilpasset til den relativt høye temperaturen som kerostart gir. Jeg tror kanskje ikke det uten videre er bare å kline nedi en kerostart plugg og en Garspar Kerostart ECU... jeg ville sjekket om andre har forsøkt å bygge om til Kerostart på de aktuelle turbinmodellene, og så hørt hvordan det har fungert, samt om de har sjekket brennkammer etter å ha kjørt litt med det.

          Når det er sagt så fungerte jo gass start strålende på Nexusene mine, samt den gamle 2300'en jeg hadde... Men du skal kanskje fyre opp i lufta du...
          Anders Hauge

          www.hang.no - Norges nye HANG-side!

          www.JetsOfBergen.no
          rc.andersh.com

          Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
          Byggeblog FPV SailCam Easyglider
          Byggeblog for Eurosporten
          Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

          There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

          Comment


          • #6
            Høres jo rart ut da.. Om det er at selve starten skulle være så varm at det ødelegger brennkammeret. Den er jo aldri over 700 de gangene jeg har fulgt med på det, og shutdown på temp pleier å være 900 på de fleste turbiner.
            Og høres minst like rart ut om de har bytta til Inconel av den grunn, men om de har, så har en jo turbin for alltid, som aldri trengs å skiftes, nesten da..

            Og veit hva FADEC står for ja, men alle i det her veit at da er det snakk om en spesiell ECU.
            Men håper jo at du ikke har venta på å kunne arrestere meg da..
            Tenkte mest på komforten med det jeg, ikke noe jeg har hverken trenger eller må startes i lufta. Men husker godt P G Strømmen gjorde det på sin Kangaroo, dog uten kerostart
            De fire turbinene jeg har er alle like. Og er ifra tida da gutta slepte med seg dykkerflasker for luftstart. Tida nå er liksom moden for å henge seg på, ikke gjøre alt som ting engang var. Men jo for all del, propan funker det
            Mvh
            Gudmund

            Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
            Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

            Comment

            Working...
            X