Announcement

Collapse
No announcement yet.

Frekvenser for downlink

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Frekvenser for downlink

    Sitter å funderer litt på de forkskjellige frekvensene på downlink. Noen som vet noe mer spesifikt en det som står på Post og Teletilsynet sine sider?

    800-900Mhz
    - 890-960 er GSM nettet

    1.2-1.3 Ghz

    2.4 Ghz
    - Dette nettet er relativt åpent men veldig mye søppel, er også kronglete hvis man skal ha 2.4ghz sender og mottaker i flyey.

    5.8 Ghz
    - Må vel ha høy sende effekt for å kunne få litt rekkevidde?

    Hva er up og down sides på de forskjellige? Har noen noe erfaringer og meninger?
    Lars Norberg

  • #2
    Hei Lars,
    900 MHz er ikke å annbefale i Norge grunnet NMT nettet, de raportene jeg har lest melder om veldig dårlig rekkevidde.
    1.2 GHz er vist nok kun en lovlig kanal på, men vet ikke så mye mer om det.
    2.4 GHz fungerer strålende, men som du sier kan det bli kronglete med 2.4 GHz radiosystem. Vet av erfaring at Spektrum skaper støy i bilde til den 2.4 GHz linken jeg bruker selv, med 35 MHz mottaker i flyet fungerer det utmerket derimot.
    5.8 GHz fungerer vist nok meget bra, men tror en patch antenne og antenne tracker bør vurderes dersom du skal langt av gårde.

    Leif
    Leif Bjørgo
    Cirrus-RCFK

    Comment


    • #3
      Takker.
      Skulle gjerne likt å vist mer om 1.2-1.3 Ghz noen som er erfaringer eller vet noe mer her?
      Ønsker å bruke 2,4 ghz på selve doningen, med spektrum ble det mye støy har jeg sett. 5,8 ghz må jo ha veldig mye effekt for å kunne sende langt, var ikke så lett å tolke det som lå på NPT heller.
      Lars Norberg

      Comment


      • #4
        1280 mhz er "lovlig" med anførselstegn. Jeg vil ikke anbefale å bruke Spektrum til FPV dersom du har tenkt deg out of sight. Jeg hadde noen dårlige erfaringer med 1280 og 2.4, så jeg gikk for andre løsninger.
        Anders Eiebakke
        90078513

        Comment


        • #5
          hva tenker du på når du bruker anførselstegn....

          Planen er å bruke Futaba Fasst, det burde vel gå bra sammen med 1.2ghz
          Lars Norberg

          Comment


          • #6
            I prinsippet er det kun en CE-merket 2.4 ghz sender med maks sendeeffekt på 10 mw som er tillatt. Futaba er verst på å forstyrre downlink.
            Anders Eiebakke
            90078513

            Comment


            • #7
              Hvis du skal ha noe som er lovlig (vi oppfordrer ikke til ulovligheter her på forumet) så er det i.h.t PT (Post og Tele tilsynet) kun lovlig å bruke CE godkjente produkter!
              Det finnes knapt en FPV sender som er CE merket og noen av grunne til dette er - sender effekten er alt for høy, kvaliteten på senderen er dårlig noe som gir utslag i at det stråler støy inn i andre kanaler/frekvens områder og forstyrre disse.
              Mottakeren er også så lite selektive at de vil snappe opp signaler som sender på nabokanaler og dette oppfattes som støy osv.

              Dette er serlig viktig på 900 og 1200 Mhz området hvor det er kommersielle aktører som har fått tildelt kanelene og bruker dette til livsviktig informasjons ovørføring.
              En 1200Mhz yalla sender i 500 meters høyde kan lage mer faenskap enn de verste støysenderne i de gamle østblokk statene.....

              Løsningen er 2.4 /5.8 GHz med lav effekt sender som sammen med en retningsvirkende (gjerne "følgende") antenne gir mer enn bra nok kvalitet til FPV bruk innen for de rammene som er tildelt denne type aktivitet.

              Som Bjeff nevner under styr for en hver pris unna futaba FASST / Jeti / Graupner Waetonic) hvis du har videolinker i 2.4GHz området
              Last edited by Quadrocopter; 09-11-10, 12:46.

              Comment


              • #8
                Jeg ser absolutt dette, men av ren teori krver en 1,2ghz mye mindre effekt for å nå langt en 5,8 ghz. Men som du også sier er jo lite av utstyret lovlig i bruk uansett så hvorfor ikke gå for 1,2 ghz og 2,4 på radioen. Etter va jeg kunne se brukes 1.2-1.3 ghz og 5.8 ghz til omtrent det samme ifølge NTP sine sider.
                Lars Norberg

                Comment


                • #9
                  Originally posted by bjeff View Post
                  Jeg hadde noen dårlige erfaringer med 1280 og 2.4, så jeg gikk for andre løsninger.
                  Hva menes med "andre løsninger"?

                  Hva om noen hadde klart å hoste opp en digital 2.4Ghz løsning som faktisk kan korrigere tapte frames (flimmer), og jobbe sammen med andre spread spectrum sendere/mottakere? Når man skal kunne fly 100 fly samtidig uten problemer, så må det da vel være mulig å fly 1 fly sammen med en videolink?
                  Anders Hauge

                  www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                  www.JetsOfBergen.no
                  rc.andersh.com

                  Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                  Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                  Byggeblog for Eurosporten
                  Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                  There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                  Comment

                  Working...
                  X