PDA

Vis full versjon : Article: Aurora 9 fra Hitec. Med telemetri.

joo
12-11-10, 20:48
You can view the page at http://www.modellflynytt.no/content.php?r=120-Aurora-9-fra-Hitec.

JayBee
12-11-10, 22:24
Er du kommet så langt i testen at du kan anbefale denne radioen? Har dx7 og skal oppgradere etter jul...

joo
13-11-10, 07:02
Ja kan nok det.
Dx7`en jeg hadde ble solgt etter kort tid. Den var Ok til indoor og heli, men ikke mye tess til seilfly. Auroraen har det meste, med unntak av mulighet til uhorvelig med servoer i skala seilfly uten litt "juks". Men det er bare de største radioene som takler 12-16 servoer direkte fra mottaker likevel. Superlett å programmere helt til du må tenke litt når F3X-modeller skal ha en del faser. Men det lærer man seg etter noen forsøk.

Leif Sverre
15-11-10, 11:50
Hei! Dette er en bra radio, og jeg er fornøyd med min. Men har ikke erfaring med så mange andre, da jeg er fersk innen denne hobbyen. Det som er litt viktig med bruk av Aurora, er at man skyever "ON"- knappen godt opp når man slår på. Synes skille mellom "ON" og "OFF" skulle vært klarere, mener det skulle vært hardere "knepp" når man slår den på. Vet om et tilfelle der man kom borti "ON"-knappen under flight, dermed slå radioen seg av....dermed kræsjet helien. Saken er at vandringen fra "ON" til den slår seg av er liten. Så vær sikker på at knappen er helt oppe under flight.

joo
25-11-10, 17:02
Manualen til telemetrien er nå å finne på sidene til Hitec: http://www.hitecrcd.com/files/HTSSSManual.pdf

Stin
25-11-10, 21:21
Jeg har hatt den radioen i 2mnd nå og er kjempe fornøyd med den, har kun brukt den til acro fly men den er lett og programere og den sitter godt i hendene,+ de er greie priser på motakerene til den, har også en futaba 8fg og må si at jeg heller vil anbefale hitec aurora`en. Løp og kjøp

grønnskolling
27-11-10, 01:10
På tide det ble skrevet om denne radioen. Kan ikke skjønne annet en at den er bedre og fler mulighter en noe annet i samme klasse, men det har vært merkelig stille. Men er vel her som med det meste annet, den som har råd til å kjøpe seg markedsplass får også mest omtale........

Kjøpte min sist vinter og den har fungert prikkfritt til nå. Bruker den mest på seilfly. Eneste minus pr dags dato er utvalget i mottakere, kun 3 stk (6, 7 og 9 kanals) til nå. Kommer park/indoor mottaker på nyåret. Prisene på mottagerne er jo helt greie.

joo
27-11-10, 11:20
Enig.
Rart at så mange kjøper Spektrum når jeg har sett hva denne kan. Her får man MYE uten å kjøpe de største og dyreste toppmodellene.
Et knep som kan spare eierne for litt jobb; vet du at du kommer til å bruke flere flyfaser så definèr dem tidlig i programmeringen. Hvis ikke så blir det verre å skreddersy alle fasene siden noen settinger limer seg fast fra normalfasen til en ny fase du lager etter at du er ferdig med alle settingene. Dette er kanskje det viktigste jeg har oppdaget hittil. Viser det seg senere at du ikke bruker alle fasene så kan man jo heller slette dem i ettertid.
Blir bare mer og mer begeistret for denne, i motsetning til Dx7 der jeg bare ble mer og mer frustrert før jeg til slutt ga opp... men den funka bra til heli da. Og rett-fram-acro. Så var det stopp.
Kommer sannsynligvis en liten indoor-mottaker rett over nyttår, men vi har jo blitt vant med delay på annonserte releaser fra produsentene da :rolleyes: Prisen på mottakere er jo absolutt spiselig.

Har sett litt på hvordan Auroraen skal kunne kontrollere en stor skalaseiler. Med dual RX-installasjon og om man bruker en del av programmerbare servoer skal det gå smertefritt å få til alle ønskede funksjonene. Med doble balanseror på hver vinge, flaps, luftbremser, side, høyde, sleperelease, variokontroll og retract :cool: Med dual RX trenger man heller ikke noen powerbox etc så det blir rimeligere også. Ser at man kan få til en funksjon til (f.eks dropp av ballast) om man parallellkjører release og vario.

jeeeeeeright
27-11-10, 11:36
Står sikkert en eller annen lur plass, men hvor mye spenning tåler mottakerne?
Er det mulig å kjøre 2-3s lipo rett i fletta på dem?

joo
27-11-10, 11:41
2S LiPo rett inn ja.
Og en egen ekstra strøm-inngang man kan bruke om man ønsker seg for powring av kun RX, for å sikre seg mot brownout. Den tåler 35V inn.

lacappuchino
27-11-10, 18:38
Jeg skjønner ikke hvorfor du må nevne spektrum hele tiden, hvertfall ikke uten å nevne feks Futaba eller andre merker like mye. Virker ikke helt objektiv den holdningen der.

For en tid tilbake kom jeg over en interessant tråd som hvor de hadde testet forsinkelse på ganske mange radioer. Auroraen hadde nettopp kommet ut, og kom ikke spesielt godt ut. Etter å i tillegg ha prøvd og sett denne radioen i virkeligheten, så blir det neppe noen Aurora på meg når jeg skal oppgradere. Men for fly og seilfly så er det sikkert en knallbra radio hvor mixemuligheter er mer viktig enn respons.

hiTmanhiT
27-11-10, 19:15
Jeg skjønner ikke hvorfor du må nevne spektrum hele tiden, hvertfall ikke uten å nevne feks Futaba eller andre merker like mye. Virker ikke helt objektiv den holdningen der.

Ut i fra antagelser og ikkje fakta, ANTAR eg at det er fordi testeren ikkje har stor erfaring med de andre typene av samme størrelse/tilsvarende radioer? (Veit det er nevnt at han har erfaring med de mindre Futaba-radioene)
Visst det ikkje er tilfelle må eg jo si meg enig.
En sammenligning med feks Futaba 7C eller 10FG hadde jo vert interessant.

Quadrocopter
27-11-10, 21:40
Joo,

Det er foreløpig 3 mottakere i programmet - kommer det noen små lette for de som holder på med innendørs flyving?
I dokumentasjonen til mottakeren står det en arbeids spenning på 4,8V-7.4, mange ønsker å bruke to LiPo direkte - noen kommentar til dette?

joo
27-11-10, 21:46
Jeg skjønner ikke hvorfor du må nevne spektrum hele tiden, hvertfall ikke uten å nevne feks Futaba eller andre merker like mye. Virker ikke helt objektiv den holdningen der..

Som det også nevnes av HiTmanhiT; har bare knottet litt og fløyet minimalt med nyere Futaba, og bare 7-kanaler, og det var i fjor sommer.
Tror JR er ganske så lik Spektrum i menyene, når vi snakker om annet enn flaggskipene?
Så naturlig nok kan jeg ikke si allverden om alle merkene på markedet.

Objektiv? Vel, nå har jeg ikke noen middels store Futabaer eller JR så jeg må nok dessverre sammenligne med det jeg har brukt og bruker. Heiv meg på Spektrum-bølgen, og heiv meg av igjen.

Og; det som omtales mest nå er nettopp Spektrum. "Alle" venter jo på nye Spektrum-modeller, og i dette forholdsvis rimelige prissjiktet er jeg ikke i tvil om hva jeg vil velge. Når det i tillegg viser seg at Spektrum heller ikke i nye Dx8 kom med noe tilbud til seilflygerne syntes i alle fall jeg det er verdt å framheve nettopp at Aurora absolutt bør vurderes for folk som ikke bare flyr heli eller acro. Der er faktisk mange seilflypiloter her på berget. Det er kanskje det viktigste budskapet i testen så langt? Jeg har vektlagt det mye.

Latency; noe du tror du kan merke når du flyr? Kanskje hardcore ekstreme 3D helipiloter? Vet ikke jeg.
Har lest noen tester rundt det, og noen forskjellige tall har jeg sett. Men så henger jeg meg ikke veldig opp i målinger som bare teoretisk kan merkes av spesielle brukere. Når jeg i tillegg har lest at man blander sammen framerates etc og får fram forskjellige tall avhengig av hvem som måler og hvordan så henger jeg meg ikke veldig opp i det. Det viser seg visstnok at mottakeren man måler med også har betydning, så dette puslespillet blir usedvanlig komplisert i forhold til det faktum at man flyr modellfly med dette ;)
JR9303 har f.eks 25mS høyere latency med AR9000 enn med 921... Mer med AR9000 enn Aurora med Optima 7 f.eks. Spektrum 6 har større latency også... Med AR6000. Har ikke lest noe om at piloter plages med dette i praksis. Med AR7000 blir latency halvparten... Hva blir da tallet for Aurora med Optima 9? Eller 6?
Modulombygging gir mer latency enn dedikerte 2,4-sendere. Forskjellige mottakere gjør en forskjell. Framerates har betydning. Og syntes å lese at mixe-oppsett gir forskjeller. Osv...
Og ja; i testen hos Runryder stiller ikke Auroraen høyt oppe. Med eCCPM-mixing.
Burde latency være noe man skal oppgi for sendere? Eller blir det et tall som egentlig har liten betydning, men som blir en big sak i diskusjoner? Usikker jeg. Komplisert.

PS: Om det er interessant så er det primært MPX jeg har brukt i mange år. Har bygd om èn av Profiene med Spektum-modul, men plages ikke av at jeg merker latencyen der heller. Men så er jeg ikke av de kjappeste heller :(

PPS; hvis noen med Futaba eller JR har lyst å lage en sammenligningstest mot Aurora så skal dere få låne min radio en måned. Sikkert mange som er interessert i en artikkel om det. Håper noen føler seg kallet :)

joo
27-11-10, 22:18
Mottakere: Hvor mange størrelser mottaker trenger den gjengse modellflyger? Hadde "systemet" blitt bedre om man kunne velge mellom 5 av 6-kanal, 7-kanal, 8-kanal og 9-kanal? Eller holder det om man kan kjøpe èn 9-kanaler om man trenger en 9-kanaler? Eller?
Joda, folket venter utålmodig på at de kommer med den lille mottakeren. Imidlertid KAN man fly 6-kanaleren uten kasse, og da veier den 8 gram.

RX-spenning; Hitec har oppgitt nominelle spenninger. De kjører rett på 2S LiPo. Hitecs USA-mann sier at brownout skjer rundt 3,5V. Jeg har ikke testet det, men kan alltids sjekke det.

Modul: Ja, plugin med en kabel liggende i bakkanten. Ikke verdens mest elegante løsning! Hitec har tenkt å levere 72MHz-moduler til radioen bl.a. Men hadde vært bedre uten kabel bak!

lacappuchino
27-11-10, 22:44
Om man merker forskjell i latency eller ikke er ikke så veldig vesentlig, da vår fantastiske hjerne klarer å kompansere innen rimelig kort tid uansett. Men jeg syns faktisk at nyere teknologi burde være både bedre OG raskere, ikke dårligere eller treigere. Jeg gidder heller ikke henge meg opp i kompliserte regnestykker, men liker bare en enkel filosofi hvor vi ikke bevege oss bakover i tid men framover..

Latency sammen med komfor stiller ganske store roller når jeg nå er på utkikk etter en ny radio, og de to punktene der er sikkert ikke på listen over styrker seilflypiloter ser på engang. Men slik er det jo, vi finner en radio som passer oss.

Vær Hitec Fanboy så mye du vil, bare ikke vær så ille Spektrum-Hater ;) <-- Merk smileyn!

RoSt
28-11-10, 01:28
Tvert imot, joo, du må fortstte å teste og skrive tester. Du er vel en av de som har lengst erfaring her på forumet og vet hva du snakker om. Ikke la deg provosere av Q, har ser ut til å være en svoren Sprktrum bruker og mener at det ikke burde finnes andre merker.
Jeg har fulgt med på din omtale av Auroraen og har bestemt meg for en slik om jeg skal bytte.

PS: Virker som alle på dette forumet er veldig "lette på avtrekkeren" og rakker ned på alt og alle nå for tiden. Ikke bra.

grønnskolling
28-11-10, 02:25
Stå på Joo :-) Ingen grunn til å slutte med tester, og det er godt at noen her skriver med vinkling på seilfly :-)

Aurora er er flott radio, som selv relativt ferske folk som meg kan finne ut av!

joo
28-11-10, 09:34
Men jeg syns faktisk at nyere teknologi burde være både bedre OG raskere, ikke dårligere eller treigere. Jeg gidder heller ikke henge meg opp i kompliserte regnestykker, men liker bare en enkel filosofi hvor vi ikke bevege oss bakover i tid men framover..!

Må si meg hjertens enig.
Men 99,89% forbrukerne er dessverre mest opptatt av pris. Bare som et eksempel så virker det som folk absolutt ikke vil kjøpe top-of-the-art motorer men velger billige saker som kaster magneter, har lav virkningsgrad og akslinger som bøyer seg under vekten av propellen. Er det dårlig kvalitet folk ønsker seg og kjøper i bøtter og spann så er det det som produseres og promoteres. (Dette ble vel OT...)

Nå er jeg ikke helt enig i at seilflygere ikke ser på komfort. Tvert i mot vil jeg si, siden vi gjerne har flighter på halvtimen og noen ganger mye mer. Og bruker flyfaser langt mer enn motorflypiloten. Og så er jo seilflygere vanligvis også motorflygere og ønsker seg mer av en radio enn dem som ikke har oppdaget gleden med seilfly (ennå) ;)

Hvis latency er viktig så kanskje dette temaet skulle vært omtalt, i egen tråd og med feedback og meninger fra piloter som opplever det som et problem?

arvid
28-11-10, 11:03
IKKE GI DEG JOO!!!!!!
bra artikler du skriver. det er mange kverulanter inne her om dagen,
det er også bestandig noen "besserwisserer" som måå klage på ett eller annet!
gir du deg, blir du savnet!!!!
hilsen arvid

lacappuchino
28-11-10, 17:49
Folk virker litt oversensitive om dagen ja. Det er sikkert været og kulda som forårsaker kraftige abstinenser rundt om i landet.
Jeg teller fire inkludert artikkelforfatter som synes radioen er kjempefin, så har vi en med et fornuftig spørsmål og to som ikke er like enig. Man får ikke et ekte bilde av hvordan et produkt er ved å bare la de som liker produktet få si meningen sin.

Tenk deg, om jeg hadde skrevet en artikkel om DX8. Lagt vekt på helikopter, hvor rask og lav latency den har i forhold til Aurora9. Det overlegne utvalget av mottakere, hvor derimot Aurora9 bare har 3 tunge å velge mellom. Hvordan mine fete fingre bommer på touch menyen i ett sett, mens scrollehjulet på DX8 bare er helt perfekt!

Nei da tror jeg kanskje jeg hadde fått et par innlegg fra mr.Joo som ikke hadde vært helt enig kanskje ;)

Jostein
28-11-10, 18:03
Det er vel ikke så mye meningene som trigger folk her inne, det er mer måten enkelte
ytrer de på.

JayBee
28-11-10, 18:05
Så rett... Så rett!

joo
28-11-10, 19:14
Tenk deg, om jeg hadde skrevet en artikkel om DX8. Lagt vekt på helikopter, hvor rask og lav latency den har i forhold til Aurora9. Det overlegne utvalget av mottakere, hvor derimot Aurora9 bare har 3 tunge å velge mellom. Hvordan mine fete fingre bommer på touch menyen i ett sett, mens scrollehjulet på DX8 bare er helt perfekt!
Nei da tror jeg kanskje jeg hadde fått et par innlegg fra mr.Joo som ikke hadde vært helt enig kanskje ;)

Ja, hadde nok vært uenig med deg hvis du sa at Spektrum hadde så mye lettere mottakere enn Hitec med tanke på kanaler og range. Der stiller de ganske likt. Om man foretrekker AR9000 med 2-3 satllitter framfor 2xBODA vet jeg ikke. Får til begge deler jeg. At de ennå ikke har sluppet den lille for indoor har jeg faktisk satt på minuslista... Man må foreløpig leve med 8 gram til indoor :(

At scrollhjulet funker godt stemmer sikkert. Men at touch-displayet på Aurora ikke fungerer hadde jeg vært uenig i; det er stort, knappene er store og man kan bruke medfølgende penn. Går rasende fort å jobbe på det. Gjør det sikkert med hjulet på Dx8 også.

Selvsagt er ikke folk enige om hva slags radio som er himmelen. For meg er det en av Profiene mine, i senderpult med kryssreimer. De fins både på 35 og 2.4 (Spektrum DSM2!) hos meg. Sendere er religion, som så mye annet vi bruker i hobbyen vår.

grønnskolling
28-11-10, 23:46
Detta blir f.. for dumt. Synes en skal holde seg til test av radioen og la joo få komme med sine erfaringer. Som det meste er det sikkert forskjellige meninger her også, "noen liker mora og andre dattera"

Synes det rett og slett blir for mye usakligheter, særlig hvis ikke en gang har prøvd radioen.

hiTmanhiT
29-11-10, 00:49
Hoi kranglebøttær!!!

Fikk min Aurora 9 i dag, og alt virka fint og bra inntil eg såg på skjermen fra en litt annen vinkel. (La senderen på bordet og knotta istedet for å ha den i henda), og da merka eg noe stygt :(
Skjermen flimrer ganske stygt rundt de svarte pikslene. Skrift og tegn blir gjengitt litt til høyre for "orginalen" svakt og veldig "blinkete".
En smule dårlig førsteinntrykk, men regner med det er bare eg som har vert uheldig. Dette kan vel du joo bekrefte?
Så har sendt mail til elefun ang problemet i håp om løsninger. Løser seg nok kjenner eg elefun rett!

Ellers er inntrykket av det lille eg har fått knotta på radioen glimrende. Kvalitetsfølelsen er absolutt til stede.
Tror eg kan bli gode venner med denne radioen.
Skjermproblemet er jo ikkje noe ødeleggende annet enn at man føler at det bør bli fiksa på noe man har betalt 4000kr for. Irriterende er vel et fint ord for det.

joo
29-11-10, 05:42
Skjermen flimrer ganske stygt rundt de svarte pikslene. Skrift og tegn blir gjengitt litt til høyre for "orginalen" svakt og veldig "blinkete".
En smule dårlig førsteinntrykk, men regner med det er bare eg som har vert uheldig. Dette kan vel du joo bekrefte?
.

Ja, dette har jeg ikke sett noe til. Ikke lest noe om det i de utallige trådene jeg har lest rundt om heller... Har hatt den i de rareste vinkler mens jeg har knottet og programmert under testene, og ikke sett annet enn et greit skarpt display. Usikker på om kalibrasjonsmenyen vil gjøre noe med akkurat det, men du kan jo prøve hvis du har 1.07. Slik jeg leser kalibreringsfunksjonen skal den kjøres hvis knappene ikke fungerer tilfredsstillende. Flimring er ikke nevnt spesifikt.
http://www.hitecrcd.com/files/AURORA9107.pdf beskriver nye funksjoner med 1.07.
Dobbeltsjekket radioen jeg har, og den er "perfekt".

PS; Når du gjør range-check så husk å slipp knappen når angitt LED gir status. Leste at en person hadde holdt den inne så lenge (for lenge) slik at den gikk i scan-mode. Da må man tilbake i normalmode og rebinde... kan være forvirrende om du gjør det og ikke vet om det. Har en gjort det kan flere gjøre det ;)

joo
30-11-10, 00:14
Mottakere.

For sammenligningens skyld kommer et bilde av den "svære" 9-kanaleren sammen med noen andre mottakere:

35968

Øverst er mine favoritter (ja jeg er fan av noe; kvalitet). Det er 7-, 9- og 12-kanalerne, DS synth IPD med innebygd batteribacker fra MPX som jeg bruker i de fleste av mine modeller som flyes på 35MHz. De er ikke akkurat små, de er ikke billige, men du verden hvilken kvalitet :cool:

Under er den svære 9-kanaleren til Hitec sammen med 9-kanaleren til Spektrum.

Skulle jeg ønsket noe endret er det at Hitec kunne gjort 9ch-mottakeren noe tynnere og heller satt Ch9 og SPC ved siden av de andre portene. Det hadde spart 3-4 millimeter i tykkelse og gjort den lettere å slide ned i trange seilflykropper. I andre fly har det nada betydning. Men siden dette er en radio for seilflypiloter som normalt også flyr andre modeller hadde dette i mine øyne vært bedre.

35969

Over ser dere at der er en data-port på siden bak. Den er kun for tilkobling av "Sensor-station" for telemetri. Hvis du skulle handle telemetri-uniten så må jeg bare nevne en ting med en gang; fargene på kabelen som skal tilsluttes her har IKKE samme rekkefølge som vanlige servokabler har. Bare så dere ikke begynner å lure på om der er gjort noe galt i kittet du får i posten.

Foran står det en lask i SPC-porten (Supplementary Power Connector). Den skal sitte der så lenge du ikke velger å koble den opp mot motorbatteriet eller en liten 2S LiPo f.eks for å sikre mot brown-outs.

6- og 7-kanalerne er rundt 4mm tynnere. Nettopp fordi de ikke har to etasjer med tilslutninger. 7-kanaleren har tilslutninger i begge endene. Den har kanal-tilkobliner i begge endene. 6-kanaleren har kanal-tilkobler kun i en ende, mens SPC er i bakenden. 6-kanaleren har heller ikke data-inngang for ekstra telemetri så der er det bare batterispenning som sendes til TX. 6- og 7-kanalerne har bare èn BODA.

Sannsynligvis vil indoor-/ mini-mottakeren som releases ha hele 6 kanaler, være fullrange og veie 6 gram. 4 gram uten plastkassa. Ingen telemetri. To mini-Bodaer siden Hitec her ikke lager en mottaker som har begrenset bruksområde pga lausy range. Denne ser jeg fram til!

Har dessverre ikke handlet noen av de mindre mottakerne, så jeg kan ikke vise dere noen bilder ennå. Men det kommer nok etter hvert.

presell
03-12-10, 01:18
Om man merker forskjell i latency eller ikke er ikke så veldig vesentlig, da vår fantastiske hjerne klarer å kompansere innen rimelig kort tid uansett. Men jeg syns faktisk at nyere teknologi burde være både bedre OG raskere, ikke dårligere eller treigere. Jeg gidder heller ikke henge meg opp i kompliserte regnestykker, men liker bare en enkel filosofi hvor vi ikke bevege oss bakover i tid men framover..

Latency sammen med komfor stiller ganske store roller når jeg nå er på utkikk etter en ny radio, og de to punktene der er sikkert ikke på listen over styrker seilflypiloter ser på engang. Men slik er det jo, vi finner en radio som passer oss.

Vær Hitec Fanboy så mye du vil, bare ikke vær så ille Spektrum-Hater ;) <-- Merk smileyn!

Så du går altså etter kortest mulig latency uten at du egentlig vet om det har noe for seg? Hvis du virkelig er redd for at Aurora 9 har for mye latency til å fly 3D heli så ta en kikk på denne:

http://www.youtube.com/watch?v=io0vHOs1DEo

Ser ikke ut til å hemme den gutten så ille...

Mener ellers at A9 er i en helt annen liga enn DX8. Bare sammenlign programmerings- og mixemuligheter, så blir det helt åpenbart. Telemetri av batterispenning uten tilleggsutstyr er også helt gull. (Du kan også bruke en stylus hvis touch-screenen er for vanskelig :wink:. BTW, når teknologien går framover på f.eks. mobiltelefoner forsvinner knapper og hjul til fordel for touch-screens).
Uansett, den viktigste grunnen til å velge noe annet enn Spectrum er DSM2. Det er ikke uten grunn at JR velger å gå sine egne veier på 2.4GHz. Hvis du ser etter ny og bedre teknologi er Hitecs AFHSS absolutt et framskritt i forhold til DSM2.

/PerR/

hiTmanhiT
09-12-10, 18:49
Er det forøverig noen som har HPP-22 softwaren liggende som ønsker å sende den til meg?
Download-siden til Hitec er nede...
http://hitecrcd.co.kr/tester/tester.htm

Håper noen orker å sende den over på mail eller noe :)
ps2digger@hotmail.com

Takk,
Morten Bilet

joo
09-12-10, 19:51
Hei Morten.

Siden virker for meg nå i alle fall.
Fikk ikke med noe software, så prøv å download igjen. Har du brannmurer som krangler så slå dem av.

ludvik 79
09-12-10, 20:31
hvordan er det med de to bodo antennene, må de peke 90 grader på hverandre slik som futaba eller?

hiTmanhiT
09-12-10, 20:38
Ja var visst anti-virusen som hadde slått seg vrang, funker som bare juling nå.
Så nå er alt av utstyr oppdatert!

joo
09-12-10, 21:11
Godt du fikk lastet ned, og er oppe og går :)

ludvik 79; ja det "ideelle" er jo 90 grader hvis mulig. Men de mindre mottakerne med bare en antenne har jo full rekkevidde også. Med to antenner er det også lettere å unngå at store metallklumper som motoren skygger helt i uheldige sektorer.

joo
17-12-10, 17:25
Fikk nettopp en Optima6 i posten.
Tatt av kassa og lagt den i krympeplast. Fjernet messing-BODA`en. Funderte på å kutte hele antenna ned til bare 5-6 cm, men ble usikker på om jeg våger å prøve på det før jeg har reserveantenner. Er tynne saker, og så lenge jeg ikke er sikker avventer jeg litt.
Saken veide 7 gram på vekta mi, men den viser anelsen for lite på de andre mottakerne jeg veide. Tror nok at 8gram som oppgies stemmer ganske bra.

36503

Sammenlignet med Spektrum 6110 og Schulsen som jeg har brukt i en drøss med indoors.

Man MÅ huske å snitte ut for bind-bryteren da, ellers vil krympeplasten holde den inne hele tida. Det fungerer ikke bra...

36502

Den lette 6-kanaleren var annonsert å komme i januar, så utsatt til mars, men nå sier dem plutselig januar igjen. Håper det blir januar!

Setter den modifiserte mottakeren inn i en Shockflyer i kveld, dem melder folkelige temperaturer i morra så en frysepinn som meg kan våge seg ut og fly litt ;)

presell
19-12-10, 00:51
Den som kommer i januar er en modda Optima 6 (nesten samme mod som du har gjort), de "ekte" lettvekterne er dessverre lenger unna...

joo
20-12-10, 22:26
Kanskje det... ser de snakker 6-kanaler ja. Og noen steder leser jeg at de har to antenner på den som kommer i januar. Så der er tydeligvis to mottakere på gang. Rykter om en 5-kanaler også, men har ikke full oversikt her. Får håpe en evt 5-kanaler blir noen gram lettere, selv om 3 gram ikke betyr katastrofe da ;)

presell
21-12-10, 13:45
Her er et bilde fra Mr. Mayberry:

http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=16874008&postcount=21

Minima'en skal visstnok veie 6g med kasse, 4g uten.

joo
20-02-11, 09:13
RC Groups - View Single Post - Hitec Aurora 9 Transmitter (http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=16734829&postcount=11817)

Kanskje v-1.08 kommer 25 februar. Kanskje.
Noen av funksjonene er sannsynligvis nyttige for enkelte. Spesielt at Butterfly kan være på hele tiden.

tomin
20-02-11, 12:14
kunne egentlig tenk meg også en 7 kanaler med to bodas slik at en også kan bruke denne i smale karbon seilflykropper . med wiskers ut til sidene . men det er vel bare å håpe

presell
20-02-11, 17:00
kunne egentlig tenk meg også en 7 kanaler med to bodas slik at en også kan bruke denne i smale karbon seilflykropper . med wiskers ut til sidene . men det er vel bare å håpe
Noen har tydeligvis tenkt på det samme.

Second antenna for Optima 7 Rx - RC Groups (http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1161722)

Ser litt pirkete og smått ut, og aner ikke hvor slike konnektorer er å få tak i, men det er i hvert fall mulig.

tomin
20-02-11, 19:45
setter opp en ascot f3b , har oppgradert sender/mottager , men får full flaps på vs men når jeg går inn på butterfly menyen så kommer jeg jo ikke så langt . hva gjør jeg feil .

joo
20-02-11, 20:13
aner ikke hvor slike konnektorer er å få tak i, men det er i hvert fall mulig.
De konnektorene er ikke så uvanlige. Du finner dem i mye radioutstyr i dag. Antenner kan du kjøpe løse, men den motsatte er jeg ikke sikker på hvor man finner. Men skal innrømme at jeg ikke har leita.

setter opp en ascot f3b , har oppgradert sender/mottager , men får full flaps på vs men når jeg går inn på butterfly menyen så kommer jeg jo ikke så langt . hva gjør jeg feil .
Har du satt opp fasene du evt skal bruke tidlig i programmeringa?

tomin
20-02-11, 20:15
har lagt inn normal , termikk og speed , sliter med å få butterfly til på normal .

joo
20-02-11, 21:29
Har du lagt speed-setting og termikksettinger som "S" i sine respektive faser?
Og butterfly er slått på i normalfasen? Da burde funksjonene komme av seg selv, men du må regne med å dra ut servotravelen i butterfly, siden default er 30% på alle servoene.
Eneste trøblinga er hvis flapsservoene ikke står i nøytral når flapsen er nøytral. Da må du subtrimme, med en av sentertrimmene, eller som jeg har prøvd med en egen flapstrim som bare brukes for å nulle flapsene. Ligger på en slider, og kan selvsagt brukes til flaps. Men med butterfly bruker man jo ikke noen flapsfunksjon likevel.

i verste fall kan jeg sende ett RaceM-oppsett, men det blir ikke i kveld.

tomin
20-02-11, 21:38
får se litt på det , finne frem pike superioren min og teste litt der.

så litt på dette oppsettet og da fiksa det seg