Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bola Tyttebær i toppklassen - oppgradering og ombygging av Graupner vinsj

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bola Tyttebær i toppklassen - oppgradering og ombygging av Graupner vinsj

    Er vel flere som har sett vinsjen på bildet i bruk. Noen har kansje kjøpt en selv andre ønsker kansje å kjøpe den.

    Først må jeg si. Det fins ingen alternative vinsjer til den prisen ! Til den prisen leverer den vinsjen bra ! Og den kan fint brukes i konkuranse ( helst F3J men også f3b )
    Jeg vil her vise hva jeg har gjordt med min for å få den såpass bra at den er konkuransedyktig mot toppvinsjen Ober.

    Jeg har brukt min hart i 2 år. Den har etterhvert blit slappere enn da den var ny. Det som iriterer mest er at den spiser batteri.

    Det første jeg gjorde var å kaste elektronikkstyringen som sitter under lagerhuset.
    Det ordnet seg selv da jeg på treningsdagen før NM sist år fikk se magisk tysk røyk. Om den var Tysk kan sikkert defineres, med røyk var der, flammer var det også. Og jeg skvatt akkurat passe mye

    Kjøpte meg en boch rele og satte inn i stedet.

    Så er vi kommet til denne oppgraderingen. Nå går jeg grundig til verks. Ny motor skal inn, og ny endeplate på trommelen skal lages.
    Attached Files
    **********************
    Mvh
    Stig Olsen
    Lillehammer MFK


    Nan Xplorer FullCarbon X tail
    Pike Perfect X tail
    Pike Brio / Giant
    Alpina 4001
    DG 500/22 Elan under opppussing
    Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

    Futaba 12Fg Fasst

  • #2
    Ny motor ble handlet inn ( Bosch 00001 311 108 ).

    Demontering.
    Løsne to skruer som sitter i enden av motoren. Dette er gjennomgående skruer som holder motoren til lagerhuset. deretter er det bare å dra motoren og ankeret ut langs de to 6 mm gjenomgående skruene.
    Som dere ser er det "bare" filt et spor i ankeret for å låse det til trommelen. Børstehuset låser ankeret fra å vandre ut av låsen mot trommelen.
    Attached Files
    **********************
    Mvh
    Stig Olsen
    Lillehammer MFK


    Nan Xplorer FullCarbon X tail
    Pike Perfect X tail
    Pike Brio / Giant
    Alpina 4001
    DG 500/22 Elan under opppussing
    Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

    Futaba 12Fg Fasst

    Comment


    • #3
      Regner med at det er en Graupner vinsj (EXPERT-Hochstartwinde) du har som utgangspunkt
      Last edited by Quadrocopter; 23-11-10, 20:08.

      Comment


      • #4
        Bilde av den nye motoren.

        Første problemet er at det nye ankeret bygger 2 -3 mm for mye i forhold til det gamle. Dermed måtte det bygges på. Jeg lagde en "overgang" på 35 mm. Dette for å få plass til en overgang anker til trommel som er godt forankret. Jeg lagde denne i aluminium og filte til låsesporet mot trommelen. Denne alu sylynderen limte jeg med grønn looc tite. Emnet jeg lade overgangen av var for snau til å lage settskrue. Så løsner den er det bare å lage en ny med mulighet for settskrue.
        Attached Files
        **********************
        Mvh
        Stig Olsen
        Lillehammer MFK


        Nan Xplorer FullCarbon X tail
        Pike Perfect X tail
        Pike Brio / Giant
        Alpina 4001
        DG 500/22 Elan under opppussing
        Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

        Futaba 12Fg Fasst

        Comment


        • #5
          Originally posted by Quadrocopter View Post
          Regner med at det er en Graupner vinsj (EXPERT-Hochstartwinde) du har som utgangspunkt
          Expert II Ja.
          **********************
          Mvh
          Stig Olsen
          Lillehammer MFK


          Nan Xplorer FullCarbon X tail
          Pike Perfect X tail
          Pike Brio / Giant
          Alpina 4001
          DG 500/22 Elan under opppussing
          Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

          Futaba 12Fg Fasst

          Comment


          • #6
            Ytterringen skulle være et rør på ca 100 mm diameter. men det var ikke å oppdrive her. Så det ble en kubbe på 110 mm diameter. Dreide den ned til 100 mm og hulte den ut. Det ble myyye spon.

            Greit med 10 - 15 mm å gå på når falsene skulle dreies.. Lett å ta litt for mye. Det ble ikke bare en gang
            Attached Files
            **********************
            Mvh
            Stig Olsen
            Lillehammer MFK


            Nan Xplorer FullCarbon X tail
            Pike Perfect X tail
            Pike Brio / Giant
            Alpina 4001
            DG 500/22 Elan under opppussing
            Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

            Futaba 12Fg Fasst

            Comment


            • #7
              Ytterringen som du lager er den for å kompensere for den ekstra lengen p.g.a. aksel overgangen?

              Gleder meg til mer info - som du sier så er dette en billig vinsj, kan man med et par "enkle" håndgrep og uten å bruke for mye penger få vinsjen opp i "topp" sjiktet så er det sikkert flere som kommer til å gjøre dette.

              PS.
              hva om vi endrer tittelen på tråden litt så den gjenspeiler det interessante innholdet
              eks.
              Bola Tyttebær i toppklassen - oppgradering og ombygging av Graupner vinsj

              Comment


              • #8
                Joda tittelen kan endres den
                **********************
                Mvh
                Stig Olsen
                Lillehammer MFK


                Nan Xplorer FullCarbon X tail
                Pike Perfect X tail
                Pike Brio / Giant
                Alpina 4001
                DG 500/22 Elan under opppussing
                Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

                Futaba 12Fg Fasst

                Comment


                • #9
                  Så til endeplaten på trommelen. Den bøyer seg etter første start med godt drag. Etter noen starter står den å bjengler som en U og line blir skadd i overgangen. Her har jeg laget en ny plate. Brukte 15mm emne. Felte platen inn på tromelen med 5 mm og skrå dreide den på begge sider. Skulle ha forsenket festeskruene, men det får bli slik.
                  Attached Files
                  **********************
                  Mvh
                  Stig Olsen
                  Lillehammer MFK


                  Nan Xplorer FullCarbon X tail
                  Pike Perfect X tail
                  Pike Brio / Giant
                  Alpina 4001
                  DG 500/22 Elan under opppussing
                  Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

                  Futaba 12Fg Fasst

                  Comment


                  • #10
                    Skrudde sammen og testkjørte. Og til min fornøyelse var det mindre viberasjon nå en tidligere. Eneste problemet nå er at dreieretningen på trommelen er motsatt med den nye motoren.

                    Løste seg greit med å snu enveislageret. Tok bare noen minutter å snu.

                    I kveld lagde jeg nye kabler og satte på et regulerbart dempeledd som jeg regner med må brukes. Må få tak i et amphermeter så jeg får justert vinsjen etter dagens regler.
                    Attached Files
                    **********************
                    Mvh
                    Stig Olsen
                    Lillehammer MFK


                    Nan Xplorer FullCarbon X tail
                    Pike Perfect X tail
                    Pike Brio / Giant
                    Alpina 4001
                    DG 500/22 Elan under opppussing
                    Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

                    Futaba 12Fg Fasst

                    Comment


                    • #11
                      Har du tenkt å selge "ombyggingssett" ?

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Quadrocopter View Post
                        Ytterringen som du lager er den for å kompensere for den ekstra lengen p.g.a. aksel overgangen?

                        Gleder meg til mer info - som du sier så er dette en billig vinsj, kan man med et par "enkle" håndgrep og uten å bruke for mye penger få vinsjen opp i "topp" sjiktet så er det sikkert flere som kommer til å gjøre dette.
                        Diameteren på ankeret på den gamle motoren er større en den nye. Jeg dreide en overgang i aluminium som jeg pressa nedover den delen av ankeret som sørger for at innslaget går ut. Den aluminiumen jeg brukte hadde for liten diameter til settskrue. Kan sikkert med fordel lages i stål, men jeg tror det holder. Vi får se når det blåser 8 - 10 ms.

                        Med den nye motoren blir turtallet betraktelig høyere, samt at kreftene er der dem bør være. Får vell se iløpet av noen dager på isen om delene holder.
                        **********************
                        Mvh
                        Stig Olsen
                        Lillehammer MFK


                        Nan Xplorer FullCarbon X tail
                        Pike Perfect X tail
                        Pike Brio / Giant
                        Alpina 4001
                        DG 500/22 Elan under opppussing
                        Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

                        Futaba 12Fg Fasst

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Quadrocopter View Post
                          Har du tenkt å selge "ombyggingssett" ?
                          Tja... Tjo... Er ikke min dreibenk jeg driver på. Får se hvordan tingen fungerer utover vinteren.

                          Må finne meg en leverandør på Aluminium. Der jeg kan hente små kvanta. Han jeg brukte nå var nedi rest dunken å hentet emner som kansje kunne brukes til no en dag..
                          **********************
                          Mvh
                          Stig Olsen
                          Lillehammer MFK


                          Nan Xplorer FullCarbon X tail
                          Pike Perfect X tail
                          Pike Brio / Giant
                          Alpina 4001
                          DG 500/22 Elan under opppussing
                          Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

                          Futaba 12Fg Fasst

                          Comment


                          • #14
                            Jeg er imponert!

                            Kjøpte du ny motor Stig?
                            Denne Boch motoren er en av de vanligste i mange mellomstore biler.
                            For mange år siden fikk jeg bygd 6 stk. vinsjer. 3 av de er fortsatt på Spydeberg.
                            Jeg kjøpte da billige motorer på et hoggeri. Vi dreia kommentatoren og bytta børster, ellers ingenting.

                            Grunnen til at denne motoren i stor grad brukes i alle moderne vinsjer, er at den er litt for kraftig etter konkuranse regelverket.
                            Når vi da justerer ned med motstandstråder så får vi eksakt riktig effekt i henhold til reglene.
                            Dersom en bruker en motor som stemmer akkurat med hva som er lovlig, så må en teste mange motorer for og finne en med riktige toleranser.
                            Denne justeringen med motstandstråder er selvfølgelig ikke nødvendig dersom vinsjen kun skal brukes til klubb/hobby bruk.
                            Thorbjørn.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by thjesper View Post
                              Kjøpte du ny motor Stig?
                              Denne Boch motoren er en av de vanligste i mange mellomstore biler.
                              For mange år siden fikk jeg bygd 6 stk. vinsjer. 3 av de er fortsatt på Spydeberg.
                              Jeg kjøpte da billige motorer på et hoggeri. Vi dreia kommentatoren og bytta børster, ellers ingenting.

                              Grunnen til at denne motoren i stor grad brukes i alle moderne vinsjer, er at den er litt for kraftig etter konkuranse regelverket.
                              Når vi da justerer ned med motstandstråder så får vi eksakt riktig effekt i henhold til reglene.
                              Dersom en bruker en motor som stemmer akkurat med hva som er lovlig, så må en teste mange motorer for og finne en med riktige toleranser.
                              Denne justeringen med motstandstråder er selvfølgelig ikke nødvendig dersom vinsjen kun skal brukes til klubb/hobby bruk.
                              Pokker.... Er nå du her også...

                              Grunnen til at dette er blitt "tyttebærvinsj" er at jeg reiser mye og konkurerer. Når jeg dukker opp hos andre klubber men vinsjen min og flere fra andre klubber på laget og dem ser vinsjen min.. Blir dem litt smal i blikket det blir slengt noen gloser om tytterbærvinsj og så dukker det opp en Ober fra ingenstans plutselig..
                              Derav navnet Tyttebærvinsj

                              Så jeg hadde nå tenkt å lakke denne motoren rød og stille på konkuranse til sommeren med tyttebære mi.. Det går jo ikke nå

                              Joda Torbjørn. Ny motor. Og motstandselementet som Ober selger er montert. Slik for konkuranseånden sin del
                              **********************
                              Mvh
                              Stig Olsen
                              Lillehammer MFK


                              Nan Xplorer FullCarbon X tail
                              Pike Perfect X tail
                              Pike Brio / Giant
                              Alpina 4001
                              DG 500/22 Elan under opppussing
                              Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

                              Futaba 12Fg Fasst

                              Comment

                              Working...
                              X