PDA

Vis full versjon : Article: Multiplex Fun Cub fra Elefun

affa
03-12-10, 16:00
You can view the page at http://www.modellflynytt.no/content.php?r=183-Multiplex-Fun-Cub-fra-Elefun

affa
03-12-10, 16:13
Først sorterer jeg og sjekker alle delene, ikke noen mangler ved første overblikk.

36062

Finner frem kroppssidene, motor og canopyfester. Man kan godt lime uten kicker, men bruker ofte trikset Multiplex anbefaler. En dusj med kicker på kroppen og lar det tørke ett minutt også CA på delen som skal limes fast. Dette kan brukes der man ikke skal dytte delen lang inn men hvor den skal limes rett utenpå. Så bruker den på canopyfestene mens motorfestet bruker jeg bare CA på. Trykk på plass og la det tørke.

36063

Finner frem to overføringer, dvs to tynne pianotråder og to plaststrømper i forskjellig tykkelse. Selve overføringen går inni disse to plaststrømpene. Legger lim fra servo i front og i sporet helt bak til halen. Setter plaststrømpen jevnt med kanten til servobrønnen i front og trykker den så ned i sitt spor helt bak.

36064

Pass på å ha kroppen liggende flatt slik at man ikke trekker og vrir kroppen. Etter en kort tørkeperiode setter jeg inn servoen. Denne er litt liten til hullet, men har funnet ut av klar silikon på småtuber fungerer genialt til å lime slikt på plass. Setter godt, men er fult mulig å få ut igjen, tørker rimelig fort og er lite griseri med tynn spiss å trykke den ut gjennom.

36065

Servokabler tapes inni hver sin kroppshalvdel slik at de ikke ramler ut mellom kroppssidene når disse skal limes i neste steg.

36066

affa
03-12-10, 16:15
Litt mer her fra en tidligere diskusjon. Er ikke meningen å lage flere tråder og heretter oppreter jeg artikkel direkte og denne lagres automatisk rett i forumet:
http://www.modellflynytt.no/showthread.php?t=27590

affa
06-12-10, 10:31
Vingemutteren er to plastdeler som klemmes sammen og som limes inn i kroppen.
Trer de inn i ene siden, legger på noen kjappe dusjer med kicker på den ene kroppssiden og påfører CA på alle limflater på andre siden. Deretter er det bare å være forsiktig, men bestemt og klemme kroppssidene mot hverandre.

36096

Det er noen tabs som gjør dette til en forholdsvis enkel jobb uten at ting sklir fra hverandre. Med slik bruk av Kicker sitter kroppen i løpet av 10 sekunder og det kan bare jobbes videre på den. Finner frem staben og limer på plass rorhornet med samme teknikk før jeg limer staben fast til kroppen. Her er det også spor som den faller naturlig ned i.

36097

Sideror/halehjul
Pianowire til sideror/halehjul legges frem samt hengsle og rorhorn. Denne skal monteres og bøyes til og dette er enklest å se direkte i tegningen. Rorhornet limes inn i frest spor i sideroret og deretter limes selve pianotråden inn i roret. Deretter limes hele sideror/finne inn i kroppen med hengslen som ble montert i selve halehjulsenheten.

36098

Skrur på ez-connektoren på både høyde og sideror og justerer linken i nitti grader på servoen og rorene nøytralt. Plastoverføringen er litt for lang og må kuttes av. Trekker pianotråden litt fremover, holder med en nebbtang og skjærer forsiktig av ett par centimeter med skarp cutter.

36099

Tilbake med pianotråden inn i ez konnektoren og skrur fast med Loctite. Halehjulet i Elapor tres på festet og setter kun på en liten metallforing ytterst som limes fast på pianotråden.

affa
08-12-10, 22:32
Hovedunderstellet består av en liten plastramme som skal limes oppunder kroppen. Det stikker ut to kraftige pigger som skal inn i kroppen for ekstra hold. Limes fast med CA.

36176

Så er det vingene som skal på tur. Siden den er forberedt for flaps skal jeg selvfølgelig montere dette, etter min mening mer en halve moroa å sjekke limits og kunne bremse opp til det minimale.

Skjærer ut flapsen i sin helhet mens balanserorene bare skal skjæres inn mot vingen og lar hengslelinjen være.

Forsterkningsrørene limes inn med CA. I den ene vingen limer man inn midtseksjonen og forsterkelsesrørene i vingen mens på den andre vingedelen limer man kun inn rørene. Da får man muligheten til å ha en to-delt vinge.

36177

Det er også nå på tide å binde opp mottaker og radio slik at man kan programmere servoene og sette servohornene i riktig posisjon før de skrus fast og servoen limes liggende ned i vingen. Med AR 7000 og JR 12X er dette enkelt satt opp og kjører hvert balanseror og hver sin flaps på egen kanal slik at de er uavhengige og med alle muligheter for trimming.

36178 36179

Reverserer og subtrimmer det som trengs for å klargjøre for innliming. Dusjer servobrønnen med kicker og litt CA på selve servoen. Også her er servoene litt mindre enn hullet så limer den ned og fyller opp med silikon når det er tørket. Finner frem skjøtekabler i riktig lengde og trekker ledningene i sine spor inn i senter av vingen.

Flapsen hengsles med to plasthengsler som gjør at man får rikelig med utslag. Taper hver flaps mot vingen i overkant, snur vingen og gir en dusj med kicker før jeg tar hver hengsle, legger på CA og trykker den på plass i de ferdige sporene. Det er tre hengsler på hver flaps. Balanserorene er hengslet med Elaporèn men limer inn rorhornet her i samme slengen. Her skal det en liten tønne/ez-konnektor inn som man låser overføringen med settskrue. Husk Loctite på alt som går metall mot metall!

36180 36181

På modellen kan det også monteres slepekrok styrt fra servo, men ser ikke en mulighet for at jeg kommer til å benytte denne og sparer meg for denne ekstravekten.

36182 36183

affa
12-12-10, 11:55
Så skal motoren på plass. Motoren skrus fast i motorspantet som igjen skrus fast i de innlimte motorbrakettene som jeg limte på innersiden av kroppen i første steg.

36263

Ser at flere anbefaler å forsterke denne, men gjorde det aldri på Mentoren og der fungerte det meget bra så tenker å prøve uten og eventuell gjør en modifikasjon på ett senere tidspunkt hvis det trengs. Det krever i hvert fall en meget godt avbalansert propell og APC som skal benyttes MÅ balanseres. Sjelden de er 100%...

36264

Motor monteringen med skruer er ganske smart da man kan justere høyretrekk og nedtrekk på motoren. Det anbefalte er oppgitt i manualen og jeg setter første tur til dette. Det står at man kan forvente småjusteringer etter første tur.
Man måler hvor mye skruene stikker utenfor og dette er enklest å se rett av manualen, men dere kan se hvordan spantet skal se ut på bildet under.

36267

Inn med hele greia og skrur fast, legger inn ESC med medfølgende dobbeltsidige borrelås på kroppssiden og kobler til. Trekker throttelkabel tilbake til mottaker som legges i bakre del av kroppen. Det gjør tilgjengeligheten til å montere/demontere batteriet bra.

36266

To klips limes inn i cockpiten så den er klar til å klipses fast i flyet.

Setter på vingen og skrur den fast med to plastskruer og sjekker CG. Jeg setter min til anbefalt som er gitt til 80mm fra fremkant av vingen. Noen flyr den mye mer fremtung, men antar at dette er en grei anbefaling fra Multiplex.

Øvrige utslag er anbefalt:
Høyderor: 25 mm opp / 22 mm ned
Sideror: 25 mm venstre / 25 mm høyre
Balanseror: 22 mm opp / 12 mm ned

36268

Som nevnt i tråden er en haug av disse settene levert med manko på ett dekalark, min inkludert. Dette ettersendes av Elefun og jeg klistrer på det jeg har.

36265

affa
31-01-11, 21:56
http://www.youtube.com/watch?v=2x7xCwDREmM

ArneH
01-02-11, 00:46
Takk for den! :) Den ser jo ganske sprek ut. Jeg fikk en slik til jul. Kanskje jeg får mulighet til å få hjelp av instruktør til å teste den i helgen. Måtte bruke det jeg hadde av motor, så det ble en Radian motor. Regner med at det går bra (i følge gutta på RCG). Har satt på samme ski som du har. Artig å se at de fungerer bra.

per.oines
01-02-11, 15:04
Sånn, da har jeg bestillt 2 stk Fun Cub's. Mye takket være denne artikkelen. :-)

telecaster
06-02-11, 16:21
Jeg bestiller også på bakgrunn av denne fine artikkelen!

Et lite spørsmål, hvilke ski brukte du, tenkte at jeg skulle kjøpe det også.

affa
06-02-11, 17:12
Bruker Dubro sine park flyer utgave. Testet de store Dubro skiene men det ble for stort og klumpete

telecaster
06-02-11, 17:55
Takk for raskt svar, et kort spørsmål til, hvilket lim og hvilken kicker anbefaler du til dette settet?

Og så til skjøtekabler til servoene, hvilke lengder (og antall) skal jeg bestille?

affa
06-02-11, 18:27
Multiplex har ett eget CA med kicker som de anbefaler, men er ganke sikker på at helt vanlig CA og kicker fungerer utmerket.

Lykke til, en skikkelig morsom maskin for store og små

per.oines
06-02-11, 18:31
Jeg har brukt både vanlig CA og CA Odorless fra HK samt HK's Kicker på både MPX EasyGlider og nå FunCuben, funker helt fint. Har også sett noen bruke Locktite's CA og Kicker og Biltemas CA :-)

per.oines
06-02-11, 18:37
Et par spørsmål til Affa:
Lagde du den forsterkningen på motorbukken som helistupid snakka om?
Kan det være lurt å ha en midtseksjon på hver vinge dersom man satser på delbar vinge?

telecaster
06-02-11, 21:03
Jeg har brukt både vanlig CA og CA Odorless fra HK samt HK's Kicker på både MPX EasyGlider og nå FunCuben, funker helt fint. Har også sett noen bruke Locktite's CA og Kicker og Biltemas CA :-)

Takker !
:-)

affa
06-02-11, 22:40
Et par spørsmål til Affa:
Lagde du den forsterkningen på motorbukken som helistupid snakka om?
Kan det være lurt å ha en midtseksjon på hver vinge dersom man satser på delbar vinge?

Gjorde ingen modifikasjoner, men balanserte propellen godt. Ikke noe problem med vibrasjoner som er problematiske.

Man kan nok velge å lage vingen delbar, men synes den er såpass liten og lett i stable at jeg valgte den sterkere og i en lengde.

telecaster
25-02-11, 23:17
Multiplex FunCub Kit - elefun.no - Radiostyrt hobby (http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=17416)

FunCub er ukens tilbud hos Elefun, man sparer 200 kr dvs 18% :-)

Løp og kjøp !!

Kleffa
26-02-11, 12:52
Den er på tur i posten:)

per.oines
26-02-11, 13:24
Multiplex FunCub Kit - elefun.no - Radiostyrt hobby (http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=17416)

FunCub er ukens tilbud hos Elefun, man sparer 200 kr dvs 18% :-)

Løp og kjøp !!

Heilt enig, løp og kjøp. Egentlig ikke så dyrt til fullpris heller. Rett et kosefly.

xilian
14-07-11, 20:54
Hvis noen har pent brukt funcub til salgs, gi lyd :)

telecaster
22-09-11, 16:25
hvordan setter dere opp radioen på en FunCub?
Har en DX 8 og en 7010 mottaker med 7 kanaler tilgjengelig.
En til throttle, en til ror, en til elevator, to til flaps og to til aileron eller evt Y kabel og en kanal til ailerons?
Hvilke kanaler til flaps og evt aileron 2?
Ved Y kabel kunne jo en kanal brukes til lys senere, men?

xilian
22-09-11, 16:42
Jeg bruker alle 7 kanalene på min Futaba i alle fall, som du nevner det. uten Y-kabel.
Burde gå på DX8 også det.

45711
Et aldri så lite markeringsbehov :o)
(og ja.. rotete som H.. Hakke tid til å rødde enda. I helga blir det strøkent :)

Sundtair
10-05-13, 01:57
Da kom mitt skolefly i hus, må engasjere sønnen og fattern må få prøve seg + 2,4 cockpit sender.(nødhandlet) . 2,4 pga logring og throttle kutt i ene hjørne på Kjose med ch 62 og 68 (35 sa du:mwahaha: ikke mange som rakk opp hånda da;)
67841

per.oines
12-05-13, 12:22
Du meine alvor når du kjøpe komplett Multiplex-utstyr :grin: Gratulerer med skikkelige saker.

Sundtair
18-05-13, 15:22
Liker Multiplex så klart :-D Vingen ble hellimt. Så nå venter servoer og motor på å bli montert. Måtte bare ha den gule radioen. Har jo lyst på større radio og store fly, men for ta det etter som ferdighetene øker, tid og økonomi må også stemme. Er på vei inn i et spennende år der fokus må være å ha det gøy:-D. 68094
68093

E&E
27-05-13, 11:36
Jeg var og prøvde Funcuben med flottører i pinsehelga. Mitt første forsøk med flottørfly, så jeg var litt på tå hev. Vann og elektronikk :confused::eek:
Jeg fant ikke vannroret før jeg dro av gårde så det ble å prøve uten. Den lot seg styre men ville sikkert blitt lettere med vannror. Fikk den opp mot vinden og ga gass. Var litt treg og dro seg nesten ned i vannet. OK, litt flaps og prøv på nytt. Mye enklere. Kom fort opp på steppet og var i lufta på få meter. I lufta var den neste bedre med flottører enn uten. Flyet ble stødigere og roligere. Landingene var uproblematiske, landet fint med både full flaps og halv flaps. Funcuben blir bare bedre og bedre.

Bilder:
68297682986829968300

Litt posering for fotografen:
68301

Sundtair
27-05-13, 23:17
Stillig med striper og flottører, må se litt på det seinere tenker jeg. Da nærmer det seg take-off. Var ikke klar over at vinduene var gjenomsiktige så når fargen ble sprøytet på synes den hvite stripa :mwahaha: så løsningen ble å lime inn noe personel.:lol:
683166831768318

xilian
27-05-13, 23:21
Er det flottører som "hører til"? Passer uten for mye greier liksom?

@Sundt: fräsche farger!

E&E
27-05-13, 23:47
Flottørene er MPX sine, passer Funcub og Easycub. Når bakre festet er montert på flyet er det gjordt på et par minutter å skifte fra hjul til flottører.

Sundtair
01-06-13, 00:48
CG på flyet. Jeg må sette inn vekter(bly) på halen for å få den innenfor 8cm fra forkant. Batteriet må helt bak.(over utlufthullet:-?Og axi er 10gr lettere end mpx sitt maxmotor oppsett. Hva er CG din, må batteriet langt bak :confused:
Axi 2810 veier 151gr pluss jeti spin66 controller ca 56gr.

E&E
02-06-13, 19:58
Vet ikke om du spurte meg eller om du har fått svar, men jeg sjekket litt nå. CG på flyet mitt er cirka ved vingerøret. Det blir omtrent 5-5.5 fra vingeforkanten. Jeg bruker en Simprop Magic-Torque 40-7 motor som veier 175 gr. Batteriet er et standard 3S 2200mAh montert omtrent med midten av batteriet rett under bakkant av luka. Funcuben flyr helt ok med dette tyngdepunktet. Motorfestet har jeg skiftet ut med et fancy rødt et fra espritmodel.com.

Sundtair
03-06-13, 01:12
Det røde hadde jeg lyst på:-D Takker for raskt svar. Skal bli spennende å se hvordan min flyr. Har modifisert understellet litt, satt på fjærer fra et ST model J-3 cub understell kjøpt fra ELFUN STM J-3 Cub Landingsunderstell - elefun.no - Radiostyrt hobby (http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=15125)
684856848668487

Limt inn 32gr med bly i halen som gir en CG på ca 7cm fra forkant. med et Evo lite batt 2100mAh
68488

GeirH
11-06-13, 19:10
Hvordan blir understellet med fjærene?
Etter en del landinger er nå understellet på min Cub blitt veeldig mykt og hjulbeint. Hjulene står så mye på skrå at de påvirker aerodynamikken negativt.
Eller er det noen som har andre ideer om annet understell etc.?

Fin paint Sundtair!

Kyrre
11-06-13, 21:21
Det er vel strengt tatt bare å bøye det tilbake, det funket iallefall på Minimagen min som har samme understell.

Sundtair
12-06-13, 01:26
Takk :) takk, fornøyd selv også. Fjærene fungerer bra ser det ut til. Jeg hadde flere harde landinger på mandag. fløy i rimelig god vind som kom fra "alle" kanter. Er fornøyd med løsningen min. Må nok regne med å bøye noe tilbake eller forsterke med en pianotråd. Skal se på en løsning seinere i år.
Noen alternativer fins fra billig til dyrt. :-D
Hva med et "ekte" cub understell Home Page (http://cublandinggear.com/Home_Page.php) Fint understell som passer til funcub
FunCubParts.com - Propellers and Prop Adapters for the Multiplex Fun Cub (http://www.funcubparts.com/parts_mods.html)
STM J-3 Cub Landingsunderstell - elefun.no - Radiostyrt hobby (http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=15125)
6879868799
Ble litt usikker på om man burde lage egen tråd på understell funcub, motoroppsett osv. Eller bare følge på her?