Announcement

Collapse
No announcement yet.

Modifiserings-blogg: Motorisering av DLG

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Modifiserings-blogg: Motorisering av DLG

    Har noen tanker rundt det å motorisere en lett seilfly modell som passer inn i den lille F5J klassen.

    Jeg kommer til å prøver ut en kombinasjon som baserer seg på en gammel LS3 og en inrunner HK motor/esc

    Click image for larger version

Name:	IMGP1882.jpg
Views:	1
Size:	112.5 KB
ID:	628211

    Mål med prosjektet:
    • Lage en liten lett modell som har motor men samtidig flyr omtrent like bra som en DLG når motoren er koblet ut.
    • 2 clle LiPo løsning.


    Utfordringer:
    • Holde vekten nede slik at jeg beholder de bra flyegenskapene til DLG'en.
    • Finne en liten lett inrunner børsteløs motor som kan gi et bra stig på en 300-350g modell og med en lav KV og som ikke veier for mye.
    • Få ned vekten i nesa slik at jeg slipper å fylle bly i halen .
    • Få plass til alt dette i en trang å liten DLG kropp.


    Deler som er valgt:
    • Hobbyking KDA 20-40/31L (1800 KV)
    • Hobbyking Folde prop (6.5x4) med spinner.
    • 7-8A ultra lett ESC (en eller annen type som ligger i skuffen min)
    • 400mA 20C 2celle batteri .


    Vekt på valgte deler:
    • Motor (uten plugger) 60g
    • Spinner m/prop blader (før vekt redusering) 25g
    • Motorfeste 1-2g
    • Batteri 20g
    • ESC 6g


    Modifisering:
    Siden vekt er veldig viktig så kommer jeg til å modifisere spinneren som etter min mening var alt for tung.
    Tegningene er klare slik at fresen får noe å gnage på i morgen.
    regner med å få redusert vekten med en 5-10g når jeg er ferdig.

    Click image for larger version

Name:	Spinner vektreduksjon del 2.jpg
Views:	1
Size:	20.2 KB
ID:	628208

    Click image for larger version

Name:	Spinner vektreduksjon del 1.JPG
Views:	1
Size:	33.9 KB
ID:	628209

    Motorfestet blir laget i 1mm karbonplate.

    Click image for larger version

Name:	Motorfeste DLG.JPG
Views:	1
Size:	81.6 KB
ID:	628210

    Den store utfordringen blir å få plass til de eksisterende servoene og de nye komponentene som skal inn i kroppen - men den tankeprosessen tar jeg i morgen når nesa på LS3 er kuttet slik at den matcher 30mm spinner diameter.

    Er ikke helt fornøyd med størrelse / KV på motoren men den var det eneste som HK hadde i denne klassen så vi får se om det stikker til himmels som en pylonracer

    Mer kommer.....
    Last edited by Quadrocopter; 29-12-10, 21:40.

  • #2
    Interessant!!
    Har selv en Hyper-dl fra Arthobby.com som ligger og samler støv. Har tenkt samme tanken som deg, putte inn en liten inrunner i nesen på den. Synes motoren din er i tyngste laget, har ikke sjekket, men det må da finnes noe som veier mindre med tilfredsstillende kraft?
    Følger bloggen din videre

    Kjell Arne

    Comment


    • #3
      Er ikke den motoren for tung da? Hadde det ikke vært bedre med en liten outrunner på 30 gram..?
      William Jul Ringkjøb
      Bodø MFK

      If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

      Comment


      • #4
        Motoren er langt fra optimal og kunne helt klart vært 20g lettere og 200-300 mindre KV.

        Nesa på LS3'en er veldig trang og ovalt formet, skal man sette inn en outrunner som gir en skyvekraft på 300g så havner man fort opp i en diameter som er vanskelig å plasserer uten å måtte kutte nesa veldig langt bakover. Dette vil igjen fører til lite plass for de andre delene som skal inn i kroppen (ESC, servoer, batteri, Rx)

        Jeg ønsker heller ikke å gå opp til et 3 celle batteri (hvis jeg ikke må) p.g.a. dette batteriet blir vanskeligere å plassere enn versjonen med 2 helt løse celler som er planlagt brukt.

        Jeg har en lett outrunner liggende som et alternativ, men kommer først til å kappe nesa slik at den passer med inrunner motoren. Fungerer ikke dette så kappes nesa lenger bakover for å gjøre plass til en outrunner.

        Det finnes sikkert mange fine små motorer der ute som er mer ideelle og forslag mottaes gjerne, men mange av disse havner fort opp i en prisklasse som er uinteressant for dette "low cost" prosjektet.
        Last edited by Quadrocopter; 30-12-10, 07:17.

        Comment


        • #5
          Artig! DLG som man slipper å kaste! Har tenkt på noe liknende, så her blir det popcorn.
          Vennlig Hilsen
          Arne Husby

          Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

          Comment


          • #6
            Kunne denne motoren vært et alternativ? Litt større diameter, men også 15 gram lettere. Du får de forresten enda billigere herfra, men da bare fra 3800kv og opp.

            Comment


            • #7
              Originally posted by Kyrre View Post
              Kunne denne motoren vært et alternativ? Litt større diameter, men også 15 gram lettere. Du får de forresten enda billigere herfra, men da bare fra 3800kv og opp.
              KV'en er en god del for høy (bør være <1000) ellers var den en grei størrelse.

              Comment


              • #8
                Har du tenkt på en hacker A10-9L? Den veier lite, og har god kraft. Trekker helt klart nok til ditt bruk på 2s. Propell kan monteres både bak, og foran.


                Sendt fra min iPhone med Tapatalk.
                Jon-Brage Hoel Andorsen
                -------------------------------------------------------------------------
                Fly i hangar: Ikke noe å skryte av.

                Alt flyr bare du har nok motor!

                Comment


                • #9
                  Det ble med tanken....
                  Prosjektet er terminert og jeg vurderer å selge modellen da som en ren DLG - hvis dette blir aktuelt så legges den til salgs under Marked her på MFN

                  Comment


                  • #10
                    Jeg gjorde det der med en LS3 i fjor sommer. Fløy greit, men jeg merket den ekstra vekten. Jeg brukte motoren fra en JP Pretty, elektroseiler, og et 860 3s lipo. For å slippe å putte så mye vekt i halen, så flyttet jeg høyderorservoen bakover, så den havnet inni sideroret, som ble "rudderless". Fløy noen turer, men kastene er såpass gøy at, det ble med eksperimemtet.
                    Det finnes dog en liten motor til akkurat dette formålet, der motoren er inni spinneren, så da trenger man bare å sage av en liten bit av nesa å lime inne en torpedovegg. Tror E-blasteren har den motoren, hvis jeg ikke husker feil. Skal ta en titt.
                    FreeAir - great EPP product

                    ..Det var ikke blasteren da..
                    Last edited by bad scientist; 29-05-11, 10:14. Reason: link og rettelse
                    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                    Steinar B Johansen
                    Lillehammer mfk

                    Comment

                    Working...
                    X