Announcement

Collapse
No announcement yet.

Presicion Aerobatics Addiction X fra www.el-fly.dk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Presicion Aerobatics Addiction X fra www.el-fly.dk

    Igjen er vi i Modellflynytt Redaksjonen glade for å kunne bringe frem en test fra Home - El Fly.

    Denne gang er det Precision Aerobatics Addiction X som skal testes ut!
    Det meste av info finnes her!

    Følgende utstyr vil bli brukt:
    1 Addiction X
    1 PA Thrust 40
    1 Quantum 45 PRO
    1 Nav
    1 APC 13x6,5E propel
    4 HS-82MG servoer
    1 Sæt forlængerledn.

    Spesifikasjoner fra PA
    Wingspan: 1,270mm / 50 in
    Length: 1,331mm / 52.4 in
    Flying weight (including LiPo): ~1200g / 42.3oz
    Wing area: 744 sq. inch
    Wing loading: only 8.18oz/sq.ft!!
    Drive System Motor: PA Thrust 40 brushless outrunner
    ESC: PA Quantum 45A ESC
    Lipo pack: PA 3S 20-40C 2,200mAh
    Prop: VOX T-40X (Wood)

    Click image for larger version

Name:	side1.jpg
Views:	1
Size:	25.7 KB
ID:	628275
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

  • #2
    Jeg har testet din lille utgaven av PA sin Addiction tidligere. Den var en utrolig leken liten krabat som i tillegg var ekstremt stabil. Skal bli moro å sjekke den ut i 40.size utgave.

    Click image for larger version

Name:	utstyr.jpg
Views:	2
Size:	172.8 KB
ID:	574715 Click image for larger version

Name:	kit.jpg
Views:	2
Size:	227.8 KB
ID:	574716

    PA sine manualer er komplette og gjennomarbeidet og ikke noe unntak her. Kombinasjon av en del tekst og forklarende bilder. Mye er kjent stoff om man har bygd PA modeller tidligere.

    Det starter med sikkerhet og hva som trengs for å komplettere en modell. Deretter hopper den over på klargjøring med åpning av hull i filmen. Jeg bruker en egen spiss tupp på loddebolten og smelter hullene klare. På staben hvor man kutter ut en del brukte jeg også strykejernet slik at filmen ikke skal slippe på ett senere tidspunkt.

    Click image for larger version

Name:	servohull.jpg
Views:	2
Size:	113.6 KB
ID:	574718 Click image for larger version

Name:	betrekning.jpg
Views:	2
Size:	110.7 KB
ID:	574717

    Starter med vingene, CA hengsler som skal inn i forhåndskuttede spor. Disse var litt trange og jeg måtte utvide litt på både vinge og ror for at de skulle passe bra. Limte først inn alle hengsler i roret og lot det tørke skikkelig før jeg prøvde passformen mot vingen og limte fast der også. PA anbefaler 50 grader utslag på rorene og det kreves en liten avstand fra ror til ving for å få dette utslaget, derfor må roret IKKE limes helt inntil vingen. Denne glippen man får i hengslelinjen dekkes over med film som strykes på i etterkant for å få god autoritet i roret samt unngå flutter.

    Click image for larger version

Name:	balror1.jpg
Views:	2
Size:	204.2 KB
ID:	574719 Click image for larger version

Name:	hs65.jpg
Views:	2
Size:	142.7 KB
ID:	574720
    Click image for larger version

Name:	balror2.jpg
Views:	2
Size:	196.9 KB
ID:	574721 Click image for larger version

Name:	ca_liming.jpg
Views:	2
Size:	184.2 KB
ID:	574722

    Sjekk Hitec HS65 tørrelsen som blir for liten her. Anbefalt er HS82MG.

    Jeg slipte også over karbon rorhornene og limte disse på plass på begge vinger samtidig slik at de var klare når jeg skulle starte med linkingen.

    Lengden på filmstrimlen er forhåndskuttet og filmstrimlem brettes på midten slik at den får V-form og kan legges langs hengslelinjen og strykes fast. Først mot roret mens jeg holdt roret i maksimalt utslag og deretter strykes mot vingen.
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

    Comment


    • #3
      Deretter fant jeg frem Hitec 82MG servoen og en kort skjøtekabel. Satte den på plass med servohodet mot roret og forborret opp med Dremel slik at den kunne skrus fast.
      Bruk 1,5mm bor. Skru ned skruen litt for så å skru den litt tilbake. Jobb skruen ned på denne måten da det trengs for å lage gode gjenger i karbon-innfestningen. Drar man til for mye her kan man dra skruen rett av og jeg vet….

      Click image for larger version

Name:	servovinge.jpg
Views:	1
Size:	56.8 KB
ID:	574885

      82MG servoen bruker vanlige standard servohorn og hadde dermed en eske eller to stappfulle med lange kraftige servohorn som følger med 7955TG. Monterte på plass og fant frem linkingen som er karbonstang som skal inn i metallhylse på begge sider. Jeg liker godt å binde opp radio og mottaker i dette øyeblikk da man kan justere subtrim etc nå og være ferdig med det.

      Karbonstengene som skal brukes er 89 mm lange. På rorhornsiden skal det monteres en metallink mot rorhornet, pass på at den går lett og ledig. Denne skal limes med epoxy, men avventer litt slik at jeg kan sette balanseroret nøytralt og tilpasse hele linken før jeg limer alt i en omgang. Pusser begge endene av karbonstangen og vasker med fettfri sprit slik at jeg får best mulig feste. I andre enden er det kulelink som jeg skrur i servohornet. Tre karbonstangen på plass og lim begge steder når stangen er tilpasset om du trenger det. Her anbefales det å bruke de lange karbon servoarmene fra PA. Har brukt disse tidligere og de fungerer bra, men hadde dessverre ikke flere liggende.

      Click image for larger version

Name:	overforinger.jpg
Views:	1
Size:	95.1 KB
ID:	574886 Click image for larger version

Name:	balrorlink.jpg
Views:	1
Size:	153.9 KB
ID:	574887
      ____________________________
      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

      Comment


      • #4
        Understellet skal så monteres. Man anbefaler å skru fast hjul etc, men avventer litt da det er enklere å holde på med en modell som ikke triller på byggebordet. Understellet er todelt skrus fast oppunder kroppen med 2 skruer på hver side. Loctite og trekk disse til mot islagsmutterne.
        Avventer også montering av hjulkåpene.

        Click image for larger version

Name:	understell.jpg
Views:	1
Size:	77.6 KB
ID:	574888
        ____________________________
        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

        Comment


        • #5
          Originally posted by affa View Post
          Jeg har testet din lille utgaven av PA sin Addiction tidligere. Den var en utrolig leken liten krabat som i tillegg var ekstremt stabil. Skal bli moro å sjekke den ut i 40.size utgave.
          Kanskje du drar kjensel på denne?
          Click image for larger version

Name:	IMG_0147.jpg
Views:	1
Size:	107.1 KB
ID:	574897

          Comment


          • #6
            Se der ja....

            Still alive and kicking??
            ____________________________
            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

            Comment


            • #7
              Still alive! Vet ikke ennå om den er kicking... Hehe.
              Har montert mottaker og satt den opp, men har ikke flydd den ennå. Nesten like fin som da den var ny. Fikk seg nytt understell og litt tynn ca i vingetuppene.

              Comment


              • #8
                Stab og høyderor sin tur. En kile av bakkantlisten må skjæres ut for å få inn stab og man kan derfor lime på plass høyderoret før man limer inn hele stab og høyderor. Limer CA hengsler på plass i høyderoret før det hele settes på plass og gjøres klar for liming. Pass på å sjekke at du får min 50 grader utslag på høyderoret. For å få dette til vil glippen langs hengslelinjen være betydelig, men denne legger man filmstripe langs slik at man unngår flutter samt får ett godt autoritært høyderor. Selve filmstripen brettet jeg i to og lagde en V-stripe av. Deretter la jeg den langs roret og festet den hele veien. Deretter satt jeg opp roret i maksimale utslag og strøk filmen fast i staben.



                Click image for larger version

Name:	hoyderorlink.jpg
Views:	1
Size:	177.8 KB
ID:	575059 Click image for larger version

Name:	stab.jpg
Views:	1
Size:	164.4 KB
ID:	575058

                Etter dette stakk jeg staben på plass og sjekket vinkelen mot vingerør og vinge før det hele limes på plass med 30 minutter epoxy.

                La det tørke i fred før du limer inn den medfølgende trekilen som skal inn for å gjøre finnen og hengslelinjen til sideroret helt igjen. Stryk på film som følger med.
                Last edited by affa; 19-01-11, 17:45.
                ____________________________
                Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                Comment


                • #9
                  Finner frem sideroret som skal limes på plass. I bunn av sideroret er det ett forhåndskuttet spor, men man må bore inn i enden av det for å tre inn pianotråden som er den styrkende parten i svingmekanismen. Borer opp med 1,5mm bor og limer på plass med epoxy. Deretter legger jeg på ett par striper med glassfiberforterket tape over for å styrke hele oppsettet. Rorhorn og CA hengsler limes inn og limer deretter hele sideroret på plass. God utslag og filmstripe over hengslelinjen her også.

                  Click image for larger version

Name:	tw.jpg
Views:	1
Size:	81.6 KB
ID:	575060 Click image for larger version

Name:	sideror.jpg
Views:	1
Size:	186.4 KB
ID:	575061

                  Høyderorsservoen monteres i halen og ledningene med skjøtekabel trekkes langs bunn av kroppen og frem mot cockpit. Borer opp med 1,5mm bor i servohullet for å få inn skruene i den forsterkede servoplaten. Forsterk gjerne ”gjengene” med tynn CA.

                  De lengste karbonstangen på 10.5cm er til høyderoret og disse monteres likt som på balanserorsoverføringene. Pass på å ha nøytralt høyderor og nitti grader på servohornet for best oppsett. Rorhornet limes også her inn med epoxy før man linker ferdig.

                  Click image for larger version

Name:	stab2.jpg
Views:	1
Size:	71.4 KB
ID:	575062 Click image for larger version

Name:	stab1.jpg
Views:	1
Size:	57.9 KB
ID:	575063
                  ____________________________
                  Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                  Comment


                  • #10
                    Man kan installere siderorsservoen på tre måter, men bruker den PA anbefaler. Det er servoen montert under motoren på motorbukken og deretter pull-pull kabler helt bak. Rorhornet limes inn i sideroret med epoxy. Deretter skrus det medfølgende karbon servohornet fast i ett standard Hitec servohorn som sentreres på servoen. Kablene er klare i den ene enden mens de i andre enden festes ved å tre tråden inn gjennom en hylse og klemmes før de førest frem til servoen hvor de også skal inn i to metallinker som igjen settes i ez-connectorer og de blir veldig lett å justere. Jeg subtrimmer servohornet og strammer opp pull-pull oppsettet før jeg skrur fast ez-konnektorene med Loctite.


                    Click image for larger version

Name:	pullpull2.jpg
Views:	1
Size:	137.9 KB
ID:	575069 Click image for larger version

Name:	pullpull.jpg
Views:	1
Size:	137.4 KB
ID:	575070

                    Alternativ to er å sette servoen i braketten under cockpit og med siden jeg liker slike fly
                    med godt bakre CG så ville det nok kanskje vært beste alternativ….
                    Last edited by affa; 17-01-11, 14:48.
                    ____________________________
                    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                    Comment


                    • #11
                      Motorboksen er limt og tilpasset Thrust 40 motoren og bare gjør en kort inspeksjon og ser at den ser bra ut. Sjekker passform mot firewall før jeg blander opp epoxy og limer den fast. Den sikres med fire små karbonstangbiter som tres gjennom motorbukken og inn i kroppen på baksiden av firewall. I tillegg låses den foran med en gjennomgående karbonstang som festes med epoxy.



                      Click image for larger version

Name:	motorbukk2.jpg
Views:	1
Size:	139.4 KB
ID:	575127 Click image for larger version

Name:	motorbukk1.jpg
Views:	1
Size:	115.0 KB
ID:	575128 Click image for larger version

Name:	motorbukk3.jpg
Views:	1
Size:	145.6 KB
ID:	575130Click image for larger version

Name:	cowlingboring.jpg
Views:	1
Size:	152.0 KB
ID:	575129 Click image for larger version

Name:	cowling_ferdig.jpg
Views:	1
Size:	147.7 KB
ID:	575131

                      Finner frem motoren og skrur den fast med Loctite.
                      Plasserer ESC foran på siden og finner frem de to plastscoopene som skal føre luften over motoren og limes disse fast med kontaktlim

                      Til slutt skrur jeg fast hjulene med skruer og muttere som man ser på bildet. Slider kåpen nedover akselen, forborer og skrur fast med treskrue.

                      Til slutt er det en runde med radioen slik at alle ror går like mye, fintrimmer subtrim og tilpasser CG. Borrelåsen rundt batterier og ready to go!


                      Click image for larger version

Name:	_MG_8956.jpg
Views:	1
Size:	218.8 KB
ID:	575132 Click image for larger version

Name:	_MG_8961.jpg
Views:	1
Size:	249.4 KB
ID:	575133
                      Click image for larger version

Name:	_MG_8957.jpg
Views:	1
Size:	153.6 KB
ID:	575134 Click image for larger version

Name:	_MG_8959.jpg
Views:	1
Size:	234.6 KB
ID:	575135
                      Last edited by affa; 19-01-11, 17:45.
                      ____________________________
                      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                      Comment


                      • #12
                        på bilde to, firewall, har du limt der ekstra?

                        Comment


                        • #13
                          Var da voldsomt hvor mye tull du skriver først i hvert innlegg da

                          Comment


                          • #14
                            Hehe..... Føkking word tagger


                            Har gått kjapt over motorbukken med tynn CA, men ellers ingen forsterkning annet enn det som er gjort originalt.
                            ____________________________
                            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                            Comment


                            • #15
                              Maiden !

                              Atter en gang på Skoger for jomfrutur i fine vinterforhold. Er ofte litt kaldt i disse tider, en den tynge rolige luften gjør at jeg stadig oftere gleder meg mye over vinterflygninger.

                              Click image for larger version

Name:	addiction_ong.jpg
Views:	1
Size:	150.8 KB
ID:	575154 Click image for larger version

Name:	addiction_flare.jpg
Views:	1
Size:	118.8 KB
ID:	575155
                              Lillebroren var en morsom leken og forventer meg minst like mye av denne.

                              Avgang er unnagjort på en fot eller to, den flyr meget lett og ingen problem å ta den rett inn i høy alfa og hover etter 10 sekunder.
                              Den flyr mye "større" enn sin litt mindre lillebror. Trekker litt i knivegg, men er utrolig stabil i både inverted og vanlig high alpha posisjoner.

                              Click image for larger version

Name:	addiction_flyby2.jpg
Views:	1
Size:	116.6 KB
ID:	575157 Click image for larger version

Name:	addiction_ha2.jpg
Views:	1
Size:	110.0 KB
ID:	575158

                              Inverted flyging ble testet ut og min batteriplassering gjorde den helt nøytral på rygg, akkurat slik jeg liker mine 3D modeller!

                              Click image for larger version

Name:	addiction_highalfa.jpg
Views:	1
Size:	77.1 KB
ID:	575159 Click image for larger version

Name:	addiction_hover3.jpg
Views:	1
Size:	95.1 KB
ID:	575160


                              En ekstrem rollrate, men blir litt blowback på balanserorene på full gass. Pass dog på å ikke fly den på full gass! Den har mye power og man kan lett overstresse den om man er altfor voldsom.


                              Click image for larger version

Name:	addiction_hover1.jpg
Views:	1
Size:	117.8 KB
ID:	575161 Click image for larger version

Name:	addiction_hover2.jpg
Views:	1
Size:	114.4 KB
ID:	575162

                              En morsom og leken modell. Var dog heldig at jeg ikke tok livet av den på første tur. Etter 3-4 minutters kontroll mistet jeg all radiokontakt med den, men den gjorde en pen 180 graders sving og landet litt hardt inne i depotet. En ødelagt spinner og halehjul, men det fikses lett.
                              Årsak: En skjøtekabel fra ESC som var nappet litt ut idet jeg stripset den fast Godt selvforskyldt...

                              Pluss
                              Meget lett og manøvrerbar
                              En god 3D trainer med god effekt i motoroppsett
                              Sterk konstrukson for røffe manøvre
                              Utrolig stabil og leken, en ideel 3D trainer!!

                              Minus:
                              Linkene er ikke justerbare på lengde etter at de er limt
                              Modellen er noe skjør i oppbygning

                              Click image for larger version

Name:	addiction_inverted.jpg
Views:	1
Size:	85.3 KB
ID:	575163 Click image for larger version

Name:	addiction_ke.jpg
Views:	1
Size:	119.1 KB
ID:	575164
                              ____________________________
                              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                              Comment

                              Working...
                              X