Announcement

Collapse
No announcement yet.

Passportnr på Hobbyking?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Passportnr på Hobbyking?

    Tenkte jeg skulle bestille div småtteri fra Hk i går og når jeg trykket videre etter og ha lagt inn navn og adr varene skulle sendes til og gå videre til betaling kom det opp at jeg måtte legge inn Passportnumber i et felt før jeg kunne gå videre til betaling, noe som jeg ikke tok sjangsen på..
    Er det noe som er dere legger inn under bestilling??
    Å hva skal dem i såfall ha det nr til??
    Hmmm, skeptisk til den så da ble det nok desverre ikke noen bestilling på meg derfra..
    ​​​Kim-Arne

  • #2
    Jeg bestilte noen pakker fra HK for noen uker siden, jeg skrev ikke inn passnummeret og det gikk helt fint.
    Mvh Jon Martin Johansen |Tlf: 94977980| Min hjemmeside: Modellflyger1 - Jon Martin
    Harstad MFK

    Futaba 12FG

    ExtremeFlight Yak 54 110" | 3W 110iB2 CS |
    Slick 360 | Elektrokonvertert
    ExtremeFlight Edge 540T EXP 48"
    Phoenix Decathlon | ASP.70
    Hexacopter

    Comment


    • #3
      Jeg måtte legge det inn for å bestille selv. Passportnummer er jo noe de spør om flere plasser enten man bestiller flybilletter, hotell eller lignende. Så ser ikke det store problemet med å legge ut det nummeret.. Selv om det sikkert er en måte å misbruke det på

      Comment


      • #4
        Originally posted by Jon M View Post
        Jeg bestilte noen pakker fra HK for noen uker siden, jeg skrev ikke inn passnummeret og det gikk helt fint.
        jeg klarte ikke komme gjennom uten det nr så jeg tok ikke sjangsen uten å sjekke litt rundt først..
        ​​​Kim-Arne

        Comment


        • #5
          Stusset også på dette for noen uker siden.
          Bestilte uten å oppgi passnummer, gikk helt fint det.
          Kan ikke skjønne hvorfor en hobbybutikk skulle trenge dette.
          Hmmm... Skeptisk!

          Comment


          • #6
            Originally posted by Trulsen View Post
            Jeg måtte legge det inn for å bestille selv. Passportnummer er jo noe de spør om flere plasser enten man bestiller flybilletter, hotell eller lignende. Så ser ikke det store problemet med å legge ut det nummeret.. Selv om det sikkert er en måte å misbruke det på
            Ja det er misbruk jeg er redd for så jeg ringte til lensmannskontoret der jeg fikk passet og spurte i dag om ka dem mente om å bruke det nr på nettbutikk men dem hadde faktisk ikke hørt noen gang om at nettbutikk hadde krevd det nr..
            Og dem sa (to av dem der) de annbefalte ikke at jeg brukte pass nr på noen måte når det gjelder nettbutikker..
            ​​​Kim-Arne

            Comment


            • #7
              Det handler om svindel...
              En seriøs butikk tjener mer på fornøyde kunder uten svindel og vil ikke gjøre det. Useriøse derimot...
              og for å unngå at uvitende folk får trekt kroner fra kontoen sin sjekker dem identitet.
              Det ironiske er at man må oppgi alt man trenger for å bli svindlet åpent, ukryptert til butikken...
              Ofte man må sende id med foto + f.eks en faktura som har samme adresse du ber dem sende varene til og som samtidig viser navnet ditt som må matche ID...


              Sent from my iPhone using Tapatalk
              Tom I. Arntsen

              Comment


              • #8
                Bestillte varer der for 2 dager siden,bestillte uten passnr,det gikk fint varene er allerede på vei

                Comment


                • #9
                  Jeg la inn en ordre på HK for en drøy uke siden. Så dette med passnummer, men jeg la (selvsagt) ikke inn noe nummer. Gikk helt fint.
                  Hvis jeg i fremtiden må legge inn passnummer for å handle hos HK, kommer jeg mest sannsynlig til å la være å handle der.
                  Lars Henrik Kjølberg

                  http://www.flickr.com/photos/larshkj/

                  Klubber:
                  Jets of Norway
                  Nittedal modellflyklubb

                  Comment


                  • #10
                    Bestilte fra Tysklandsavdelingen av HC, pga mye batterier. La ikke inn passnummer, men fikk etter ei uke mail der dem sa de ikke sendte fra Tyskland til ikke-EUland i Europa uten dette nummeret.
                    Bestilte omtrent samtidig fra Østen-avdelingen, og der kom sakene uten passnummeret.
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                    Comment


                    • #11
                      I følge Hobbyking så er passnummer bare nødvendig på ordre fra Tyskland til Norge, fra HK lageret så er det ikke nødvendig.

                      http://www.hobbyking.com/hobbyking/f....asp?TID=14159
                      --
                      Thomas Kvitle Jenssen

                      Comment


                      • #12
                        Hmm, Ok kanskje jeg gjør et el anna feil en plass..
                        Takk for svar, skal prøve på ny senere..

                        GOD HELG..
                        ​​​Kim-Arne

                        Comment


                        • #13
                          Hei Kim.
                          Jeg bestilte fra HK den 4/1 og da gikk bestillingen rett gjennom uten å legge inn passnummer.
                          Pakken ble sendt den 5/1 og er på tur....
                          Svein-Tore Gundersen

                          Graupner MC32 Hott V2
                          Yak 55 SP 3m Comp-ARF(Blue Flagg)m/3W 170 CS
                          Sbach 342 DA 50
                          3dhs Slick 89 Elektro
                          Skymaster F-18C ( ATJ 170Ti )
                          Jet Legend F-15 (simjet 3000)
                          Retrojet 75 (Simjet 1910)
                          Pilot-Rc Dolphin 86 (Jet-Cat 120)
                          Byron Corsair

                          Comment


                          • #14
                            Dette er hovedsak nødvendig for sending av varer fra EU til utenfor EU siden da er dette eksport. Innen EU må du oppgi VAT nummer siden det er frihandel, mange tyske butikker sender derfor ikke til Norge osv pga mer papir arbeid.
                            Tror nok hobbyking er en av de bedre gutta i klassen som man kan stole på, værre med en del andre butikker rundt på nettet osv som prøver å svindle deg...
                            Lars Norberg

                            Comment


                            • #15
                              Indentifikasjon

                              Dette er et ledd i flere lands tollmyndigheters krav til indentifikasjon, da det etter hvert har blitt litt for mange "tanter og onkler" som sender gaver.
                              Hvis ikke dette er oppgitt i mange land, spesielt innen EU, så får avsender sendingen i retur.

                              I Italia, så går nesten alle utenlandsendinger, hvor ikke avsender, mottaker og innhold helt klart kan indentifiseres og verdiberegnes, i retur. Og har man da gitt opp en fake privat avsender uten full adresse, så går sendingen tapt.

                              Neste trekk fra myndighetene i resten av Europe blir å følge den Italienske modellen, der altså avsender og innhold må kunne indentifiseres (med vareliste/faktura/varenummer), slik at evt verdi kan sjekkes opp mot nettbutikken varen kommer fra. Klarer man som mottaker ikke da å fremskaffe en faktura som stemmer med verdien som er opplyst på webbutikken, så er sendingen tapt.

                              Myndighetene (tollmyndighetene) har etterhvert begynnt å lære, så de skiller nå lettere mellom virkelige souvenirer/gaver, og varer sendt fra en butikk, selv om sendingen er påført et personnavn som avsender, når de sjekker en sending.

                              RcModeller

                              Comment

                              Working...
                              X