Announcement

Collapse
No announcement yet.

STM DG-1000 fra elefun. Erfaringer?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • STM DG-1000 fra elefun. Erfaringer?

    Hei.
    Er på utkikk etter et greit koseseilfly med motor. Snubla over denne på Elefun, og ble kjapt litt småforelska.
    Er det noen som har erfaringer med denne? egenskaper som glider? Ser på youtube at mange flyr den med motoren i gang. Er det for det de ikke kan fly seil, eller fordi flyet ikke funker?
    Lars Martin Lindbo

  • #2
    Hei,
    har en sånn i kjelleren. Flyet fungerer fint som silfly, men er litt mere krevende å fly en f.eks radian, men ikke noe voldsomt vrien å fly. Det er viktig å ha litt flyfart på den, prøver du å fly den for sakte blir det ikke no moro, da blir den mushy på rora og til slutt staller den. Tyngdepunktet oppgitt fra fabrikk er helt greit.

    Leif
    Leif Bjørgo
    Cirrus-RCFK

    Comment


    • #3
      Hei. Har hatt en sånn i over et år nå. Mine erfaringer:
      Positiv:
      -Seiler veldig bra. Klarer faktisk å fly på termikk (får ikke noe voldsomt løft, men nok til at man rolig kan klatre oppover)
      -Lett og styre for nye
      -Kan leke litt med det for de som er kommet videre
      -Tåler vind (det blåser godt her oppe i nord innimellom)
      -Motor legges inn i kroppen når den ikke er i bruk. Gir gode seilegenskaper
      -Kan ta av fra bakken (gress/is). Motorkraft nok.
      Negativ:
      -Motorgondolen er noe tynt ræl. Det første som røk var propellstopperen. Den må man ha får å få propellen til å stille seg i rett vinkel før man legger motor inn i kroppen
      -Det neste som røk var hele motorfestet. Det kan være at jeg har vært uheldig da vi er flere her oppe som har samme modell og bare jeg har vært plaget med plastikk.
      -Den seiler såpass bra at den var vanskelig å få ned Jeg måtte programmere balanseror slik at de går 70% opp ved landing for å få bremset ned farten (la det inn på en bryter). På varme dager ville flyet bare seile over banen og fortsette fremover.

      Alt i alt er jeg fornøyd med flyet bortsett fra plastikken som holder motoren på plass. Der har jeg forsterket litt. Har hatt veldig mye morro og kos med denne og kan godt anbefale den.
      Per Ulrik Karlsen

      Bodø Modellflyklubb


      "Da Gud hadde skapt Nord-Norge, så Han på det, og sa: "Dette e det finaste æ har skapt, la oss vaske det kvær dag!"

      I nord har vi to årstider, mørketia og regntia.

      Flypark:
      Diverse halvfungerende kinafly
      Seagull AT6
      SD Modell Yak 54
      ST DG1000

      Futaba T6exp 35 mhz
      Futaba T8FG

      Comment


      • #4
        Glemte å skrive at jeg også har hatt problem med plasten i motorbukke, den har knekt og vært reparert hos meg også.
        Leif Bjørgo
        Cirrus-RCFK

        Comment


        • #5
          Har du vurdert Fox'en fra samme produsent? Den er jo en god del billigere og ser ut til å være meget akrobatisk. Har ingen personlig erfaring med den, men vurderer å kjøpe den til å ha på hytta som et kombinert seil-og sportsfly , eller to fluer i en smekk om du vil. Ellers er jo Easyglideren fra MPX bare kos å fly, litt for seig til å kalles akrobatisk, men den har iallefall ikke no skjør plastikk som kan ryke.

          Comment


          • #6
            Min sønn har en DG-1000 han syntes den ikke var noe godt fly. Epp fly er veldig myke, og oppfører seg rart når man speeder opp litt.ble for mykt og slapt til å fly på hang med vertfall. Eg har liggende en Fox, myk og slapp i rollplanet den også. Men du får bra speed med den,men det er også alt. fjernet orginal balanseror, og lagde nye i balsa. Det vart straks mer respons i rollplanet og den var faktisk ok å "herje" litt med.
            Alt som kan fjernstyres.
            ---------------------------------------------
            The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
            Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
            Steinar Kvarme.

            Comment


            • #7
              Takk for kommentarer.
              Ser ut til at dere sparte meg for et par tusenlapper der
              Har en EasyGlider i dag, men synes den er litt dvask. Får heller begynne å definere behovene mine, og så lete ut fra det tror jeg.
              Lars Martin Lindbo

              Comment


              • #8
                Hvis du vil ha et seilfly med futt kan du sjekke ut Blizzard'en fra MPX. Er du bare ute etter noe du kan fly akrobatikk med er Formosa'en ganske billlig nå. Flyr supert med billig oppsett, og er veldig lettflydd så du trenger ikke mye erfaring. Nå finnes det mye å velge i på akrofronten, men er så fornøyd med dette lille flyet at jeg ville nevne det.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by zabbe View Post
                  Takk for kommentarer.
                  Ser ut til at dere sparte meg for et par tusenlapper der
                  Har en EasyGlider i dag, men synes den er litt dvask. Får heller begynne å definere behovene mine, og så lete ut fra det tror jeg.
                  EasyGlidern dvask? Se
                  -63.
                  Graupner MC
                  JR
                  Multiplex
                  Turnigy.
                  Fly, alt for mange.

                  Comment


                  • #10
                    Hehe. Alt kan gå til himmels med stor nok motor Er nok mer på utkikk etter et seilfly med motor for å komme opp, enn et motorfly med litt seil-egenskaper
                    Lars Martin Lindbo

                    Comment


                    • #11
                      Du har ikke vurdert å sette i no kraftigere i EG'en du har? Det er jo masse plass til noe skikkelig kraftig, selv har jeg en 300 watts Turnigy motor og den drar EG'en rett til værs, men en 500 watts motor fra samme serie ville jo vært enda mer heftig.

                      Comment


                      • #12
                        Er nok motor i EG'n. Er bare ikke nok seilfly i det
                        Lars Martin Lindbo

                        Comment

                        Working...
                        X