Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ultra-mikro FPV

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ultra-mikro FPV

    De siste dagene har jeg trent på å fly en Blade mSR med 30 gram flyvekt. Det er noe av det morsomste jeg har gjort innen FPV.

    Last edited by bjeff; 13-04-11, 22:08.
    Anders Eiebakke
    90078513

  • #2
    Rått! Info om dette hadde vært veldig kjekt

    Comment


    • #3
      FPV med MSR?? .. Det er rått.
      Tom I. Arntsen

      Comment


      • #4
        Originally posted by bjeff View Post
        De siste dagene har jeg trent på å fly en Blade mSR med 30 gram flyvekt. Det er noe av det morsomste jeg har gjort innen FPV.
        Ser at du har blitt glad i 1g tingen - nå begynner du å konkurrere med Prox Dynamic.....

        Synes det sto en hel masse "nye" prosjekter rundt vegger og gulv, hva med en FPV DLG.

        Comment


        • #5
          Helt rått anders!
          Honeybee CP 2

          Comment


          • #6
            Takker!

            Det er egentlig ikke så mye å si om oppsettet; kameraet er et nano-kamera på 1 gram fra fpvhobby.com med vidvinkel-linse (følger ikke med kameraet), en 5.8 ghz sender med lav effekt, og en DIY mottaker fra samme sted. Jeg har fått en annen mottaker fra bevrc.com som ikke funker, så inntil videre bruker jeg ikke diversity på 5.8. Standard 2 dbi mottakerantenne når jeg flyr rundt innendørs, skal teste patch utendørs i morgen. Jeg bruker 1s 70 mAh til video, og 1s 120 (standard) til 1s 160 mAh til motor. Flytid på 120 mAh er 4 minutter. Planen er å gå ned til 50 mAh på video og opp til 180 på motor.

            Canopyen på helikopteret gikk rett i søpla, istedenfor har jeg satt på en liten epp-beskyttelse foran som beskytter bedre enn originalen, men veier 1 gram mindre. Jeg har forsterket noen punkter på ramma, først og fremst med plassering av FPV-komponentene. Bladene er trimmet etter tips fra Smallsize for å unngå og brekke bladholderne. Prisen for heli uten lader og sender var forøvrig overraskende lav

            Jeg kjøpte litt reservedeler, men det virker som om mekanikken nærmest er umulig å ødelegge.

            Q; ja, vi setter inn noe utstyr i en av DLG´ene dine og så kan du kaste og jeg krasje
            Last edited by bjeff; 20-03-11, 13:09. Reason: 2 dbi, ikke 3
            Anders Eiebakke
            90078513

            Comment


            • #7
              Nå har jeg endt opp med 160 mAh Turnigy nanotech. Lander etter 5 minutter, kan strekke det til 6 minutter. Jeg fikk noen 60 mAh HXT til video av Q, de blir nok kjørt på grensen.

              Utendørs er det helt ubrukelig når det ikke er fullstendig vindstille, "vindstille" holder ikke.

              Jeg skrev at mekanikken er nesten umulig å ødelegge, det eneste jeg har klart å skade er understellsfestet foran. Det var kjapt fikset med smeltelim. Jeg skjønner ikke hva folk gjør for å ødelegge bladene og bladholderne. Jeg krasjer i alle disse videoene, men flyr videre:

              Her en video fra loftet


              Tok en tur fra loftet og ned til leiligheten


              Og så måtte jeg sjekke forholdene nede hos Andresen i 2 etg


              Badet vårt er av den klaustrofobiske sorten, men flybart
              Last edited by bjeff; 03-04-11, 09:46.
              Anders Eiebakke
              90078513

              Comment


              • #8
                Helt konge
                Stian Håvak (82)
                Fly low or crash trying!

                MFN @ Facebook - Like!

                Comment


                • #9
                  Vanvittig bra dette her. Ser for meg at det er en stor fordel
                  å kjenne omgivelsene. Blir jo rimelig "2D" dette her.

                  Hva med å knipse et par bilder av utstyret?
                  Tom I. Arntsen

                  Comment


                  • #10
                    Takker, lager en liten presentasjon. Det tar litt tid. Problemet er at hver gang jeg har fri fra mikro-piloten (7 mnd), så kan jeg jo fly. Det er egentlig ikke så viktig å kjenne omgivelsene på forhånd, men å lære seg å bedømme avstanden med den ekstreme vidvinkel-linsa.
                    Anders Eiebakke
                    90078513

                    Comment


                    • #11
                      Flere filmer? Knallkult

                      Originally posted by bjeff View Post
                      Q; ja, vi setter inn noe utstyr i en av DLG´ene dine og så kan du kaste og jeg krasje
                      Da vil jeg filme -spes idet Q kaster..ingenting er som lyden av ekte smerte
                      Jo Skavhaug

                      ..sånn ca..

                      Comment


                      • #12
                        Gracias, det skal bli filmer. Kom med ideer!
                        Anders Eiebakke
                        90078513

                        Comment


                        • #13
                          Her er noen tips til FPV-konvertering og FPV-flyging av mSR. Bildene er selvforklarende når det gjelder konstruksjon.

                          Dersom du skal fly i små rom, bør du trimme inn heliet før du flyr FPV. Den første turen, og hvis jeg bruker tyngre eller lettere batterier enn forrige tur, starter jeg med å titte under eller over videobrillene mens jeg trimmer det inn. Alternativet er å ta av uten briller, trimme inn, og lande før man tar på seg brillene.

                          Bedre heli-piloter enn meg kan sikkert mestre mSR FPV med store utslag. Jeg velger derimot å ha akkurat store nok utslag til at jeg raskt kan manøvrere meg ut av kinkige situasjoner. Jeg bruker 20% ekspo på balanse og høyde, og 10% på side. 50% D/R på balanse, 70% på høyde og 85% på side. Utendørs må man ha maksimale utslag, selvom det er vindstille. Det er forøvrig håpløst å fly det FPV utendørs dersom det ikke er helt vindstille.

                          Dersom man kommer borti vegger eller lignende, har man to valg: enten å slippe gassen helt og gå i bakken, eller å slippe gassen et kort øyeblikk og deretter gi mye gass og se hva som skjer. Heliet tåler utrolig mye juling! Det eneste som har røket på mitt heli, er festet til understellet foran. Enkelt å lime.

                          Når det gjelder vidvinkel, så er den nødvendig dersom man skal fly som det jeg gjør i videoene. Ulempen er ganske stor på ett punkt: man må "kalibrere" hjernen slik at man overstyrer den optiske illusjonen av kunstig dybde. Det ser ut som om døra er to meter unna, mens den i virkeligheten er 30 cm unna. Det tok meg et par dager å bli fortrolig med dette synsbedraget. Jeg er vant til å fly med ekstrem vidvinkel i fly, men dette er noe helt annet.

                          Batterier:
                          Med 160 mAh Turnigy nano lander jeg etter 5 minutter, men kan holde det gående i opptil 6. Dette er de beste batteriene jeg har brukt. De vanlige Turnigy-batteriene er ikke like bra. Standard Eflite 120 mAh er også gode, men det blir kortere flytid. Til videobatteri har jeg testet ut 70 mAh Kyosho og Etomic, samt 160 mAh Turnigy standard, og 60 mAh HXT. Jeg har valgt å bruke sistnevnte som standard pga vekten. Ulempen er at de kjøres veldig hardt, og det synes på opptakene. Etter ca 4 minutter kommer det av og til tegn på lav spenning i bildet. Med andre ord holder de kun én tur mellom ladingene.
                          Attached Files
                          Last edited by bjeff; 03-04-11, 23:30.
                          Anders Eiebakke
                          90078513

                          Comment


                          • #14
                            Fløy fra loftet til 1. etg i dag og tilbake
                            Anders Eiebakke
                            90078513

                            Comment


                            • #15
                              Vidvinkel-linsa jeg bruker er tilsynelatende umulig å oppdrive på nettet. Nå viser det seg at fpvhobby.com mente at den var FOR vid, og at de ikke kunne selge den. Jeg mener tvert imot at den er helt genial, og har oppfordret dem til å føre den opp på sidene.
                              Anders Eiebakke
                              90078513

                              Comment

                              Working...
                              X