Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvordan finne ditt bortkomne fpv fly

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvordan finne ditt bortkomne fpv fly

    Hei alle sammen! Mitt første innlegg på forumet. Bedre sent enn alldri.
    Over til saken, noen som vet om en smart løsning for å finne et "lost" fly. Særlig fpv fly. De har en tendens til å "stikke av" litt lenger ut i horisonten. Jeg er ganske fersk på fpv. Kan jo si at jeg mistet, videosignalene på flyet mitt ifjor sommer. Men etter 3 timers leting og 3 kompiser, fant vi det igjen. Det lå ca. 1km unna, knust i tryne, og rx'n, en futaba 149dp ble ødelagt. Hell i uhell. Har bygd opp flyet igjen da.
    Men er det noe å få kjøpt av tracking utstyr på noen måte som gjør at det er lett å finne igjen flyet. Det er jo utsyr ombord for endel lapper. Alle svar er bedre enn ingen svar.

    Mvh. O.G.

  • #2
    Vet at folk har brukt rettningsbestemte antenner for å "peile" inn videosignaler! Ellers får du legge i en iPhone med Find my iPhone app!
    GOMFK -|:|- Geir Olav Nilsen -|:|- VFKM
    sigpic



    Comment


    • #3
      er ikke det dyrt igjenn da? hva med en sånn gps peile sak?

      Comment


      • #4
        Et nettsted som selger en del forskjellige gps-trackere er Cool Gadgets at the Right Price - Worldwide Free Shipping - DealExtreme. Søk på f.eks. "gps tracker" (gps tracker - DealExtreme).
        Andreas

        Youtube: http://www.youtube.com/gamleolga

        Comment


        • #5
          Ikkje før å ødelegge morroa... ka sei regelverket om å fly så langt unna?
          Svein Roe
          ----------------
          Skymaster F-15 - Nexus Mk II
          Boomerang Sprint - Simjet 2250
          Starfire II P-60
          C-arf Extra 2,3 - DA 50
          EF Extra 91" - DA 60
          EF Edge 48"
          Ventus 4m
          Mini Nyx

          Comment


          • #6
            Du får kjøpe deg et slik peilehalsband som de bruker på jakthundene. De er meget robuste og med ubegrenset rekkevide da de sender posisjonen på mobilnettet.

            Comment


            • #7
              Hva sier regelverket om en 40 size 4-kanals trainer som stikker av som jeg gjerne vil finne igjen?
              Tror det er off topic...
              Tom I. Arntsen

              Comment


              • #8
                Originally posted by onkel grusom View Post
                Særlig fpv fly. De har en tendens til å "stikke av" litt lenger ut i horisonten. Jeg er ganske fersk på fpv. Kan jo si at jeg mistet, videosignalene på flyet mitt ifjor sommer. Men etter 3 timers leting og 3 kompiser, fant vi det igjen. Det lå ca. 1km unna, knust i tryne, og rx'n, en futaba 149dp ble ødelagt. Hell i uhell. Har bygd opp flyet igjen da.
                Men er det noe å få kjøpt av tracking utstyr på noen måte som gjør at det er lett å finne igjen flyet. Det er jo utsyr ombord for endel lapper. Alle svar er bedre enn ingen svar.

                Mvh. O.G.
                Xilian... Eg synest ikkje d e off topic basert på d han skriver over.
                D va meint som en tankevekker til en Fersk FPV pilot, som tenker at hvis han monterer tracking utstyr i flyet sitt så finner han d igjen...
                D har jo en tendens til å "stikke av".
                Tøying av grenser som alle andre seriøse og sikkerhetsbeviste modellflypilot strever etter å følge, er vel en av årsakene til at SU holder på å lage masse nye regler...
                Svein Roe
                ----------------
                Skymaster F-15 - Nexus Mk II
                Boomerang Sprint - Simjet 2250
                Starfire II P-60
                C-arf Extra 2,3 - DA 50
                EF Extra 91" - DA 60
                EF Edge 48"
                Ventus 4m
                Mini Nyx

                Comment


                • #9
                  Originally posted by xilian View Post
                  Hva sier regelverket om en 40 size 4-kanals trainer som stikker av som jeg gjerne vil finne igjen?
                  Tror det er off topic...
                  En ting er jo et fly som stikker av pga teknisk svikt/sviktende airmanship, men det er en helt annen sak når flyet flys avgårde med fullt overlegg.
                  Er VELDIG enig med Aviator her.

                  Comment


                  • #10
                    Takker for svar karer. At flyet lå 1km unna når vi fant det, betyr jo ikke at det var så langt unna når jeg mistet signalet. Det forsvant bak skogen bak meg. Viste ikke helt hvor jeg hadde det før det var for sent. Dette er en glider med 2m. vingespenn, så det seiler fort avgårde i litt vind. Men sånt peilebånd kan være tingen. Skal undersøke litt på det. Alle ideer er velkomne.

                    Comment


                    • #11
                      Synes ikke det høres ut som om trådstarter har vært spesielt uansvarlig da flyet ble gjenfunnet 1 km unna. Det er tross alt ikke rare avstanden. Hvor uansvarlig flyging er kommer vel hovedsaklig an på hva som finnes i området (bebyggelse,veier, annen flytrafikk osv.). Trackingsutstyr kan nok være kjekt for "vanlig" flyging også (avhengig av hvordan terrenget er rundt). Lett å miste ting i tett skog eller for eksempel en åker med høyt gress etc.

                      Den beste løsningen er vel å ha et FPV-fly i reserve som har litt bedre rekkevidde, som flyr på rekognoseringsoppdrag for å finne den uheldige havaristen.
                      Andreas

                      Youtube: http://www.youtube.com/gamleolga

                      Comment


                      • #12
                        Blir bare så himla oppgitt når en nybegynner(?)
                        spør om en sak, så blir han pepra med regelverk og lover…

                        Helt ærlig så tror jeg nok han nå har funnet ut at det ikke
                        er så lurt å fly så langt unna. Han har antagelig lært.

                        Det samme gjelder jo for folk som skal fly 40 size trainern sin
                        for første gang. Stått timesvis og limt og montert, med mål
                        om å gjøre den 100% perfekt på alle mulige måter.
                        Men rangecheck og failsafe hadde han aldri hørt om…

                        Rasling med bibler og koraner er så ekstremt demotiverende for folk.
                        Bidra heller med konstruktiv hjelp og veiledning er min mening.
                        Tom I. Arntsen

                        Comment


                        • #13
                          jeg er enig, hvis en ser hvordan forumt har utviklet seg det siste året, så mener jeg det ikke er så forbanna positivt...

                          Comment


                          • #14
                            Slike (uhell) vil bare resultere i strengere regler, og siste innstans forbud.
                            Det nytter ikke å påberope seg (rettsvillfarelse) hvis det skulle bli anmeldt.
                            Luftfartstilsynet - AIC N
                            Har forståelse for at en nybegynner ikke vet om reglene, men det utøvers plikt å sette seg inn i dem, Jeg synes det burde være forhandlerenes plikt å informere om at det er et regelverk som man må forholde seg til.
                            Last edited by Karl H.; 06-04-11, 14:32.
                            Karl Hans Glommen.
                            Mjøsa Modellflyklubb

                            Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

                            Comment


                            • #15
                              Tror jeg ville gått for noe slik som denne: $90.72 - V250 Ultra Mini Real-Time GSM/GPRS/GPS Tracker (900/1800MHz) - GPS Gadgets Da er det bare og sende en sms, så får du kordinatene på melding. Disse kan plottes inn i f.eks google map, og du vil få bilde over hvor flyet ditt ligger.
                              Last edited by Kleffa; 06-04-11, 14:29.
                              Youtube: Flygutta
                              -----------------------------
                              Fly:Pilot-Rc Sbach 50cc elektro,Sebart Sukhoi 50Ev2, Sebart Pitts Python 50E, Sebart Angel 30E, Sebrart Katana 120E, Seagul Decathlon 60s, Kinetic 800, axn floater, Phoenix Yak 60s, Multiplex Fun Cub, SuperSport 40s, GP Yak 54, Multiplex Twister, Giant Cessna 182, P47Funfighter, AT-6 Texan Funfighter.
                              Heli: T-rex 700,T-rex 450
                              Kleff@ [Arne Ivar Kleven]
                              (34 år ung)
                              www.flygutta.com
                              www.vfkm.no

                              Comment

                              Working...
                              X