Announcement

Collapse
No announcement yet.

JR Supra .40 - Nytt og vågalt prosjekt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • JR Supra .40 - Nytt og vågalt prosjekt


    Supra .40
    fra JR Models (Tsjekkia)
    Manual: Supra .40 - Manual @ Dropbox



    Dette er jo mildt sagt litt utenfor komfortsonen min, men fikk et godt tilbud av Superstar40, og valgte å hopp i det med begge beina - noe som tiden vil vise om det var lurt eller ikke.

    Har ikke fått henta manualen ennå, så har ikke begynnt på prosjektet, men trenger mye råd og innspill her. Den er delvis bygd (vet ikke hvordan utgangspunktet var).

    Men slik jeg har sett det så trenger jeg å montere følgende:
    • Vinger
    • Høyderor
    • Sideror
    • Understell
    • Elektronikk (servoer, motor, esc, mottaker etc)
    • Annet som jeg ikke er klar over ennå..


    Ser på det som ei utfording ja, men det går vel på et vis. Men det første jeg trenger å få gjort er å shoppe litt deler. Om noen har noe liggende av nytt/brukt, så si gjerne i fra. Om det er mulig å hente det i Oslo/Akershus så fikser jeg det lett.
    Evt. trenger jeg tips på hva jeg faktisk trenger, får vel sikkert mer inntrykk av det når jeg ser manualen.


    Det jeg trenger (som jeg vet om):
    • Mottaker - må passe til min Spektrum DX6i
    • Motor - må passe til flyet (!)
    • ESC:Ingen aning!
    • Høyderors-servo: Ingen aning!
    • Siderors-serveo: Ingen aning!
    • Balanserors-servo: Kjøpte 2 stk Hitec HS-125MG Thin Wing Servo med flyet
    • Diverse kontakter?
    • Epoxy 5 min lim?
    • Annet?


    Tråder jeg har funnet om dette flyet:


    Hva jeg ønsker ut av dette med tanke på utfording, er et fly som er snillt, men som har nok kraft under panseret til å ha det gøy når jeg blir klar for det. Bør helst være relativt rimelig. Har hørt at det går å få tak i et "snillt" oppsett til denne for 1000-1500kr?

    Kunne godt tenkt meg batterier som jeg kunne brukt videre på andre fly om det er mulig? (3S??). I allefall sånn at jeg ikke må ha forskjellige batterier til hvert eneste fly jeg skal ha, så langt det går.

    Er det hit jeg må på motor da? Turnigy G32 Brushless Outrunner 770kv
    Kunne godt tenkt meg å kjøpt en del av tingene i Norge om mulig, og om økonomien tilater det. Er denne RedRock 3630-04 295gram 600KV da et alternativ?

    Skal se om jeg kan snike meg med på en samling i morra kveld for å se om det er tips å få der. Kommer tilbake med mer info når jeg får manualen.
    Last edited by Grumps; 04-05-11, 13:42.
    Thomas Kristensen (30)
    Oslo, Grefsen

    Radio: Spektrum DX6i & DX8
    Ultra Micro: Mange forskjellige
    Foamies: RC Tiger Star EPP 3D, Telink Yak 55 EPP, RCF Edge 540 800mm, PZ P-47 Thunderbolt, HobbyKing FunFighter RareBear
    Balsa: Above All Extra 300 SHP 47", JR Supra .40 <under bygging>

  • #2
    Du limer hele flyet sammen med Tynn CA og medium CA lim, greit og ha litt akselrator på medium ca .
    jeg bruker sjeldent epoxy når jeg bygger fly .
    Min Hjemmeside..

    http://sveininge.iflogg.com

    Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

    Comment


    • #4
      Selvfølgelig ingen fra HK på lager. Hva er greia med minus på lager? Hvorfor blir det ikke Backorder?

      Virker ikke som det er mange valg på motorfronten. Må leite litt til.
      Last edited by Grumps; 03-05-11, 00:37.
      Thomas Kristensen (30)
      Oslo, Grefsen

      Radio: Spektrum DX6i & DX8
      Ultra Micro: Mange forskjellige
      Foamies: RC Tiger Star EPP 3D, Telink Yak 55 EPP, RCF Edge 540 800mm, PZ P-47 Thunderbolt, HobbyKing FunFighter RareBear
      Balsa: Above All Extra 300 SHP 47", JR Supra .40 <under bygging>

      Comment


      • #6
        Driver å leter etter byggemanualen - ser ut som jeg må ta en opprydding i papirene mine. Fint bilde du hadde funnet
        Espen Kvien
        Gruppeleder F3A
        Vingtor RC Club
        f3a.norge@gmail.com

        Mange fly og mye moro

        Comment


        • #7
          Spennende, hadde ikke sett de ferdigpakkene før!

          Originally posted by Superstar40 View Post
          Driver å leter etter byggemanualen - ser ut som jeg må ta en opprydding i papirene mine. Fint bilde du hadde funnet
          Den er vel å oppdrive et sted tenker jeg. Har sendt en e-post til JR for å se om det er noe å hente der, just in case.
          Thomas Kristensen (30)
          Oslo, Grefsen

          Radio: Spektrum DX6i & DX8
          Ultra Micro: Mange forskjellige
          Foamies: RC Tiger Star EPP 3D, Telink Yak 55 EPP, RCF Edge 540 800mm, PZ P-47 Thunderbolt, HobbyKing FunFighter RareBear
          Balsa: Above All Extra 300 SHP 47", JR Supra .40 <under bygging>

          Comment


          • #8
            Sendte epost og fikk manualen i dag. Send meg epost adressen din så videresender jeg den.
            Espen Kvien
            Gruppeleder F3A
            Vingtor RC Club
            f3a.norge@gmail.com

            Mange fly og mye moro

            Comment


            • #9
              Originally posted by Superstar40 View Post
              Sendte epost og fikk manualen i dag. Send meg epost adressen din så videresender jeg den.
              PM sendt! Hvor fikk du tak i den så kjapt? Ikke fått svar fra JR ennå jeg.
              Thomas Kristensen (30)
              Oslo, Grefsen

              Radio: Spektrum DX6i & DX8
              Ultra Micro: Mange forskjellige
              Foamies: RC Tiger Star EPP 3D, Telink Yak 55 EPP, RCF Edge 540 800mm, PZ P-47 Thunderbolt, HobbyKing FunFighter RareBear
              Balsa: Above All Extra 300 SHP 47", JR Supra .40 <under bygging>

              Comment


              • #10
                Send melding på tjekkisk
                Espen Kvien
                Gruppeleder F3A
                Vingtor RC Club
                f3a.norge@gmail.com

                Mange fly og mye moro

                Comment


                • #11
                  Sendte faktisk på både Tsjekkisk og Engelsk :O

                  Sent from my LG-P990 using Tapatalk
                  Thomas Kristensen (30)
                  Oslo, Grefsen

                  Radio: Spektrum DX6i & DX8
                  Ultra Micro: Mange forskjellige
                  Foamies: RC Tiger Star EPP 3D, Telink Yak 55 EPP, RCF Edge 540 800mm, PZ P-47 Thunderbolt, HobbyKing FunFighter RareBear
                  Balsa: Above All Extra 300 SHP 47", JR Supra .40 <under bygging>

                  Comment


                  • #12
                    Har nå endelig fått manualen, og da blir det kanskje litt lettere å finne ut av ting!

                    Manual: Supra .40 - Manual @ Dropbox
                    Thomas Kristensen (30)
                    Oslo, Grefsen

                    Radio: Spektrum DX6i & DX8
                    Ultra Micro: Mange forskjellige
                    Foamies: RC Tiger Star EPP 3D, Telink Yak 55 EPP, RCF Edge 540 800mm, PZ P-47 Thunderbolt, HobbyKing FunFighter RareBear
                    Balsa: Above All Extra 300 SHP 47", JR Supra .40 <under bygging>

                    Comment


                    • #13
                      Går sakte framover med prosjektet. Har kjøpt inn litt elektronikk. Trenger ennå, batterilader, batterier og en mottaker for Spektrum. Så om noen har dette slengende og vil selge, så bare si ifra.

                      Torbjørn tegnet og forklarte, og kjøpte en pakke med dertil flott pris fra han.

                      Det ble en Axi 2826/12 motor, en Compact control 40A fra Graupner. 2 digitale servoer for side- og høyderor også fra Graupner av type DES 657 BB (ca. 22g).

                      Mest spennende var kanskje propellen som er fra Aeronaut, som visttnok er selvbalanserende og annerledes fra alle de jeg har sett tidligere. Mer om dette her.. størrelsen er 12x6,5. Den er i to deler. Skal være "lettdrevet" og bruke mindre strøm med samme effekt.
                      Men det beste med den er at den flexer veldig mye, og for en nybegynner så er det ideellt da jeg sikkert kommer til å havne på nesa flere ganger enn jeg er komfortabel med.

                      Men det er mye å pønske ut.. masse smådill som jeg ikke forutså.
                      Thomas Kristensen (30)
                      Oslo, Grefsen

                      Radio: Spektrum DX6i & DX8
                      Ultra Micro: Mange forskjellige
                      Foamies: RC Tiger Star EPP 3D, Telink Yak 55 EPP, RCF Edge 540 800mm, PZ P-47 Thunderbolt, HobbyKing FunFighter RareBear
                      Balsa: Above All Extra 300 SHP 47", JR Supra .40 <under bygging>

                      Comment


                      • #14
                        Bra valg, settet kommer jo også opprinnelig fra Rc-seilfly.no - Modellflysport. Jeg har enda til gode å høre om noen som har kjøpt noe ubrukelig hos Thorbjørn.

                        Den vanlige 9x7 Aeronaut propellen han foreslo til F4F trakk bedre enn de 9x6 propellene jeg har brukt før.
                        Last edited by Biplan; 10-05-11, 14:00.
                        Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                        Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                        Comment


                        • #15
                          Da er det vel ikke så lenge før vi ser modellen på stripa. Et lite tips når du setter på decalene - ha på litt såpevann der du skal ha dem, da kan du justere de så de blir riktige - bruke en gumminal eller svamp til å presse ut boblene (såpevann lager du av Zalo og vann).
                          Espen Kvien
                          Gruppeleder F3A
                          Vingtor RC Club
                          f3a.norge@gmail.com

                          Mange fly og mye moro

                          Comment

                          Working...
                          X