Announcement

Collapse
No announcement yet.

Graupner Schnellbaukasten Best.nr. 4684. Partenavia P68C Victor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Graupner Schnellbaukasten Best.nr. 4684. Partenavia P68C Victor

    Er litt usikker på om jeg tør å skrive under emnet skalafly, men det får stå sin prøve. Kanskje det blir F4H-konkurranse på en gammel patternflyger etterhvert. Et lite paradoks kan man vel si det er at byggesettet var premie i en dog fight konkurranse sist lørdag.

    Click image for larger version

Name:	110702Førsteplass_dogfight!.JPG
Views:	1
Size:	18.4 KB
ID:	629365 Giveren er minst like glad som vinneren.

    Schnellbaukasten - hurtigbyggesett - får en litt rar klang i disse dager med ARF, PNP, BNF og jeg vet ikke hva, som er i lufta 40 minutter etter at man forlater butikken med esken under armen.

    Vitale mål:

    full size modell, skala 1:9
    vingespenn: 12,00 m vingespenn: 1,33 m
    maks vekt: 1990 kg vekt: 1,5 kg
    pris: $2,500,000 pris: NOK 1150 uten motorer og elektronikk

    Click image for larger version

Name:	Rside.jpg
Views:	1
Size:	172.3 KB
ID:	629310 Google hjalp meg å finne et eksemplar av arten med norsk kjennemerke. Flyr visstnok på Svalbard.


    Materialene
    er balsa - type crush cut, hardvedlister av forskjellige treslag, kryssfiner av forskjellige treslag og ABS-plast. Kvaliteten er det ikke noe å si på. De er fremdeles veldig bra etter 10 års lagring. Hovedunderstellet er aluminium og neseleggen pianotråd. Hjul, roroverføringer, klips, hjulstoppere, skruer og andre smådeler følger også med.

    Motorene
    følger ikke med i settet, men flyet er konstruert for 2 stk Speed 400, felles ESC og batteri.
    Last edited by Biplan; 12-07-11, 02:35. Reason: Endret overskriften
    Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
    Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

  • #2
    Tøfft
    Ligner det på noe som finnes/fantes i fullsizeverdenen er det i en eller annen grad skala

    Morsomt prosjekt, antar det blir børsteløst og lipo?

    Comment


    • #3
      Italiensk fly

      Partenavia er en italiensk fabrikk som etter en konkurs byttet navn til Vulcanair. P68 ble kontruert av professor Luigi Pascale og den første fløy i 1972. Fabrikken eksisterer i beste velgående og lager fremdeles P68 i flere utgaver.

      Click image for larger version

Name:	P68_Observer_2.JPG
Views:	1
Size:	98.2 KB
ID:	579945Den mest uvanlige er Vulcanair P68 Observer 2 med de enorme...eeeh...observasjonsvinduene. Kjekt til å fly turister på sightseeing. P68 er opprinnelig en 6 seters maskin (inklusive pilot), men det finnes i hvertfall én som på amerikansk vis har fått to av de separate stolene byttet ut med en sofa og er blitt 7-seter på bekostning av bagasjevekt.
      Last edited by Biplan; 12-07-11, 02:40.
      Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
      Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

      Comment


      • #4
        Originally posted by Jamie View Post
        Morsomt prosjekt, antar det blir børsteløst og lipo?
        Har alltid vært facinert av 2-motors fly og favoritten er Cessna 310 etter at jeg bygget et plastbyggesett i tenårene. Klarte å holde meg unna 2-motors i nitro-perioden pga alle advarslene om at det var omtrent umulig å få motorene til å gå likt.

        Ja, tenker børsteløst med to batterier montert i nacellene. Må derfor gjøre noen endringer på motorfestene og lage batterilokk.

        Men å velge motorer er utrolig vanskelig. De børsteløse som er klassifisert som 'Speed 400' anbefales med 2S og 10" prop. Det er det ikke plass til; børstemotorene skulle ha 6x4 propeller. Har plukket ut et par 3-bladers 8x4 som roterer hver sin vei selv om jeg er usikker på om full size har det.

        Planlegger eget batteri til radio, dobbelt 7,4V LiPo med HobbyKing Online R/C Hobby Store : FRS Failover Regulator Switch 5A-Plus
        Last edited by Biplan; 05-07-11, 02:11.
        Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
        Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

        Comment


        • #5
          Klarte ikke å dy meg,

          men måtte begyne å bygge selv om jeg har mange andre fly som ikke er ferdige og enda flere byggesett som venter på tur.

          Click image for larger version

Name:	1x-finerforsterkninger.JPG
Views:	1
Size:	162.2 KB
ID:	579947 Prøvde magneter, men de var litt svake så jeg brukte vekter i tillegg. Click image for larger version

Name:	2Trekantlister.JPG
Views:	1
Size:	164.6 KB
ID:	579946 Er mer vant med byggenåler.

          Klarte å lage en venstre og en høyre kroppsside denne gang, selv om det ikke står spesifisert i den ellers så grundige byggeveiledningen.
          Last edited by Biplan; 05-07-11, 07:24. Reason: la til tekst
          Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
          Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

          Comment


          • #6
            Hei Biplan ! Artig å se du er i gang allt,følger med vet du ,håper å se den i lufta en gang

            Comment


            • #7
              Hva og hvor er del nr 5?

              Har fundert på del nummer 5 en stund nå. I den engelske byggeveiledningen er den beskrevet som "molding", så jeg tenkte først at det må være en skrivefeil og er en støpt del av ABS-plast. Men materialet kalles "lime" - er ikke det grapefrukt? Google translation hjalp ikke; "lime" på engelsk er "lime" på norsk ifølge den, og "molding" betyr "molding".

              Over til originalspråket: beskrivelsen er "leiste" og materialet "linde", altså leter jeg etter en list. Den skal være feste til understellet, så det må være en slags hardved.
              Last edited by Biplan; 07-07-11, 04:49.
              Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
              Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

              Comment


              • #8
                Originally posted by lasse løberg View Post
                håper å se den i lufta en gang
                Får vel fly jomfrutur på Asker Aerodrome.

                Dette kan ta tid kjenner jeg meg rett; plutselig er det et annet prosjekt som er mer interessant, enten modellfly eller elbil (full size). http://electricaid.ning.com/profiles...-fossil-burner
                Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                Comment


                • #9
                  Selv om det er en avsporing. Må jeg si at det er en skikkelig kul el-bil du holder på med. Interessant å høre hva du oppnår av kjøretid. hastighet osv.
                  Jeg sverger til el-sykkel Ecoride Og det er den som frakter meg frem og tilbake til Bogstad, med fly på bagasjebrettet. Men motoren er bare på 250 W, så jeg får masse trim, for jeg må jo tråkke hele tiden. Ønsker meg større batterikapasitet og kraftigere motor.

                  Click image for larger version

Name:	summit.jpg
Views:	1
Size:	10.5 KB
ID:	579950
                  Vennlig Hilsen
                  Arne Husby

                  Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                  Comment


                  • #10
                    Gleder meg til jomfruturen din,husker det sto en Partinavia på Fornebu i "gamledager" men husker ikke hvem som eide den!

                    ArneH: du får dra på langtur til asker med sykkelen din

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by ArneH View Post
                      Men motoren er bare på 250 W, så jeg får masse trim, for jeg må jo tråkke hele tiden. Ønsker meg større batterikapasitet og kraftigere motor.

                      [ATTACH=CONFIG]43313[/ATTACH]
                      Det er dessverre bare 250 W som er tillatt ifølge EU-reglene. Og takk for det, hadde det vært opp til norske myndigheter ville minste klasse for motorisert fremkomstmiddel med toppfart over 5 km/t vært moped. Og tilhørende sertifikatkrav, hjelmpåbud osv. (Det kan sikkert virke som om jeg er EU-tilhenger, men det er jeg ikke. Ser likevel fordelene.)

                      Fra Kina får man kjøpt billige 1000 W navmotorer... Golden Motor minimotor (navmotor med planetgir)
                      Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                      Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                      Comment


                      • #12
                        forts... del nr 5

                        Hardvedlister er det, rette og fine er de.

                        Etter å ha studert tegningen grundig igjen ser jeg at det er en del forarbeide på del nr 5, den er delvis kileformet og må høvles til.

                        Click image for larger version

Name:	Part_no_5.JPG
Views:	1
Size:	161.4 KB
ID:	579970 Ovenfra: ubehandlet list, list kappet i lengden og skrådd list.

                        Koser meg når jeg former en trekloss til ønsket fasong. Valgte å bruke høvel, det gir minst støv. Man kan også bruke sag eller roterende pusseskive.

                        Click image for larger version

Name:	Woodchips.JPG
Views:	1
Size:	163.4 KB
ID:	579971 Tar vare på høvelsponene, de brukes til å tenne opp i ovnen til vinteren.
                        Last edited by Biplan; 07-07-11, 04:50.
                        Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                        Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                        Comment


                        • #13
                          Kan det være denne, Polarsirkelen Lufthavnutvikling
                          Tilhørende Willy Høgås. men den er turboprop.
                          Vidar

                          Div.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Free2fly View Post
                            Kan det være denne, Polarsirkelen Lufthavnutvikling
                            Tilhørende Willy Høgås. men den er turboprop.
                            Er nok den, ja! Flotte detaljer i det bildet; må forsøke å lage de stabilisatorene (eller hva det er) midtveis opp på finnen. Og kanskje kraftige lysdioder til landingslys.

                            Beskrives på Observert over taket mitt i kveld. - Flyprat som følger: "Partenavia lagde en utgave med Allison 250 turbopropmotorer med 330 hk som het AP.68TP Spartacus. Denne utgaven fløy for første gang i 1978 og det finnes et fly av denne typen i Norge. Det er c/n 8006, bygget i 1984 og på norsk register som LN-LMX siden den 26/8-1985. Dette flyet er av forskjellige eiere bl.a blitt brukt mye på Svalbard." Da blir det AP.68TP-300, må rette overskriften...

                            Greit at originalen ikke har opptrekkbart understell, da slipper jeg det.
                            Last edited by Biplan; 07-07-11, 05:22. Reason: La til tekst
                            Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                            Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                            Comment


                            • #15
                              Full size info fra luftfartsregisteret

                              Ifølge
                              LN-LMX - aircraftregister.net
                              fløy den i hvertfall for et års tid siden.
                              Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                              Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                              Comment

                              Working...
                              X