Announcement

Collapse
No announcement yet.

Oppsett og trimming av Angel 50 eller tilsvarende modeller

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Oppsett og trimming av Angel 50 eller tilsvarende modeller

    Originally posted by troasb View Post
    Ja, nå lurte jeg på om jeg var blitt utsatt for identitetstyveri her, da jeg plutselig fikk se min årsgamle tråd oppe igjen. Angelen fllyr som en drøm, på skinner som en gammel F3A modell, men er mye lettere å ha med å gjøre pga den lette konstruksjonen. Absolutt å anbefale som et fly nr. 2 når trainerstadiet er forbi.
    Ser det er gammel post, men vil bare slenge inn et par linjer. Det har du helt rett i, flyr det selv som nr 2 og er kjempe fornøyd. Har også begynt å øve litt øvelser i f3a med god hjelp fra Alex H. Trenger nok masse mer trening, men du verden så artig.

    Espen Kristensen

  • #2
    Hvor store utslag har du på balanserorene, Espen?

    Har du noe differensial (forskjellig utslag opp og ned)?

    Jeg begynner å fly pattern (igjen) og se helst at jeg kommer gjennom inntrimmingsfasen av Angel S fortest mulig.
    Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
    Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

    Comment


    • #3
      Generelt ang. utslag og trimming av F3A modeller:

      Høyderorsutslag - så lite som mulig, maks rorutslag bør resultere i en passe loopradius, dvs. når du trekker ut av et stup eller trekker opp i vertikalen, så bør du ha så lite utslag at maks. stikke gir en pen radius. Det som ofte krever mest utslag er hjørnene i trekantloop, så det er en fin øvelse for å sjekke utslagene. Utvendig likeså, fra stor høyde, bør fullt utslag resultere i en stor utvendig loop.

      Balanseror, full rollrate bør være passe til en semi-slow roll på 1,5-2 sek/360 grader.

      Sideror - så mye du trenger til en stall-turn, og masse expo (30-40%) så slipper du å skru på en bryter hver gang du skal stall-turn'e.

      En miks som de aller fleste fly trenger er nedrortrim for å dykke rett (inntil 5% nedror på tomgang) og 2-3% balanseror eller høyderormiks for å holde knife-edge. Sistnevnte er litt jobb å få til, mens rette stup er relativt enkelt, 2-3 forsøk pleier å holde.

      Balanserorsdifferensial skal vanligvis være mer utslag opp enn ned, ettersom den vingen som løfter (ror ned) får mer løft og dermed mer motstand. I praksis er det ikke alltid sånn, og noen flyr med omvendt diff (mer ned enn opp). En måte å teste dette på er å rolle når flyet flyr rett vekk eller rett mot deg, slik at du ser om nesa forandrer retning.
      MVH

      Jon Gunnar Wold

      Comment


      • #4
        Noe mer strukturert om trimming: Trimming av kunsflymodeller
        MVH

        Jon Gunnar Wold

        Comment


        • #5
          Originally posted by Biplan View Post
          Hvor store utslag har du på balanserorene, Espen?
          Jeg har nok enda en jobb å gjøre der. Har DR på 65% og EXPO på 30%. Vil legge til at jeg er skikkelig nybegynner (startet å fly i vår 2011), så det er ikke sikkert at det er noe å anbefale.

          Har en 6ch Futaba, men er på jakt etter en med flere funksjoner og tidtaker. Er veldig usikker på hvilken jeg bør gå for.
          Last edited by Espen Kristensen; 27-08-11, 20:40.

          Espen Kristensen

          Comment


          • #6
            Jeg var særdeles fornøyd med T8FG. Solgte den til fordel for T12FG for å få tilgang til flyfaser og logiske bryter-funksjoner. T8 har dette, men kun på heli og seilflyprogrammet. Nå ble det sånn at jeg kuttet ut logiske brytere, og da forsvant behovet. Savner derfor min T8FG som jeg solgte, det var virkelig en knallradio. T12 er ikke verdt den doble prisen, selv om jeg er fornøyd med den også.
            MVH

            Jon Gunnar Wold

            Comment


            • #7
              Originally posted by Espen Kristensen View Post
              Har DR på 65% og EXPO på 30%. Vil legge til at jeg er skikkelig nybegynner (startet å fly i vår 2011), så det er ikke sikkert at det er noe å anbefale.
              Med Alex Heindel som instruktør hopper du enkelt og greit over alle nybegynnerfeil, Espen!

              Jeg synes 70% DR og ingen expo (expo var ikke oppfunnet da jeg begynte med akro og jeg har ikke gått inn for å bli vant med en annen stikke-respons) fungerer best. Men hvis grunninnstillingen ikke er korrekt blir alt annet også feil.

              Spesifiserer spørsmålet: hvor mange millmeter utslag - målt bakerst på balanseroret og nærmest midten av vingen - bruker dere på Angel S i "normal" (ikke dual rate)?
              Last edited by Biplan; 27-08-11, 21:46.
              Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
              Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

              Comment


              • #8
                Flyttet disse innleggene over i en ny tråd siden de ikke hadde så mye med kjøp av modellen men vil definitivt være av interesse og nyttige for piloter som har / vurderer å kjøpe tilsvarende modell.
                Last edited by Quadrocopter; 27-08-11, 23:59.

                Comment

                Working...
                X